Reklama

Zaimponuj swoim czytelnikom

Polacy mało czytają. Rynek wydawniczy w Polsce przeżywa trudności. Jak pokazują ostatnie badania dotyczące czytelnictwa, 71% Polaków w ostatnim półroczu nie kupiło żadnej książki, a co trzeci badany przyznał się do przeczytania tylko jednej książki. Tego pesymizmu wydają się nie potwierdzać wydawcy katoliccy, których poprosiliśmy o podanie skutecznej recepty na finansowy sukces wydawniczy oraz najlepsze mechanizmy wspierające sprzedaż publikacji.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak wygląda katolicki marketing wydawniczy? Które metody wydają się szczególnie przydatne na tym rynku? Na jaki system promocji reagują czytelnicy zainteresowani publikacjami o tematyce religijnej? - tego typu pytania zadaliśmy przedstawicielom wydawnictw katolickich, których publikacje można znaleźć nie tylko w księgarniach katolickich.
Kto w Polsce sięga po książki? Jak pokazują badania, odwiedzający księgarnie to ludzie w miarę młodzi, od 15 do 39 lat. Górny przedział dotyczy osób z wyższym wykształceniem, dobrze zarabiających, mieszkańców dużych miast. Tego typu dane można przełożyć na rynek odbiorców publikacji katolickich. Jak podkreśla ks. Piotr Niedziela, dyrektor ds. marketingu w wydawnictwie "Apostolicum", czytelnik publikacji o charakterze religijnym również należy do podobnej grupy docelowej: - Naszymi czytelnikami są osoby reprezentujące podobny przedział wiekowy. Dodatkowo niektóre książki, szczególnie o tematyce liturgicznej, modlitewnej trafiają do osób z niższym wykształceniem, mieszkańców małych miasteczek.
Dla wydawnictw katolickich, jak zapewniają ich twórcy, zysk nie jest najważniejszy i wielokrotnie publikacje bywają dotowane. Aby wydać specjalistyczną książkę, której nakład będzie niewielki, jej budżet wydawniczy zostaje zasilony wpływami ze sprzedaży bardziej popularnych tytułów.
Jak zapewnia dyrektor ds. handlowych Edycji Świętego Pawła Jacek Węgliński, jego wydawnictwo, pomimo niekorzystnej sytuacji na rynku, od kilku lat zwiększa swoją sprzedaż:
- Wydajemy coraz więcej nowych tytułów skierowanych do szerokiego grona odbiorców. Rozpoczynamy współpracę z nowymi księgarniami i hurtowniami. Ponadto nawiązaliśmy kontakt na stałe z kilkoma wydawnictwami z Europy, rozpoczynamy sprzedaż tytułów przez nas wydawanych na rynek europejski.
O podobnych formach rozwoju wspomina dyrektor ds. marketingu Wydawnictwa "Apostolicum": - Targi we Frankfurcie otwierają nas na ten rynek. Nasze publikacje dotychczas przełożyliśmy na język francuski, słowacki, angielski, łotewski.
Również sukcesy wydawnicze notuje wydawnictwo "Znak", które od 1959 wydaje książki Karola Wojtyły, Josepha Ratzingera, Czesława Miłosza, Józefa Czapskiego, ks. Jana Twardowskiego:
- Od lat obserwuję, że nakład książek katolickich wydawanych przez "Znak" w porównaniu z literaturą piękną spada - analizuje Elżbieta Przybył, redaktor działu książek katolickich w wydawnictwie "Znak". - To nie jest nasza wina, gdyż wydajemy publikacje najlepszych autorów w oparciu o aktualną tematykę obecną w innych mediach. Nie chcę podawać tu konkretnych liczb. Najlepiej sprzedają się książki autorstwa Jana Pawła II i ks. Józefa Tischnera. Podczas tegorocznych targów wydawców katolickich będziemy intensywnie promować książkę-wywiad z o.Tomaszem Kwietniem, przeorem dominikanów w Poznaniu, dotyczącą Eucharystii.
Z kolei według Emilii Zwoniarskiej, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży wydawnictwa "W drodze", nie warto jest usilnie różnicować rynku na wydawnictwa katolickie i świeckie:
- Nasze publikacje nie są hermetyczne. Element duchowości zawarty w nich zainteresuje nie tylko osoby wierzące. Nasze książki adresowane są do szerokiej grupy odbiorców.
Najskuteczniejszymi formami promocji na rynku publikacji katolickich pozostają media audiowizualne: - Możemy wydać świetną książkę, ale bez promocji nie znajdzie ona większego zainteresowania. Dlatego od lat reklamujemy nasze publikacje w czasopismach, na targach. Największy jednak odzew ma reklama w telewizji. Jesteśmy fundatorami nagród podczas programów telewizyjnych, niekoniecznie o tematyce katolickiej - ocenia ks. Piotr Niedziela z wydawnictwa "Apostolicum".
Ostatnio niezwykle popularną formą promocji stały się bezpłatne infolinie: "0 800":
- To nie tylko wygodny kanał sprzedaży książek, składania zamówień hurtowych, ale przede wszystkim możliwość bezpośredniego kontaktu z czytelnikami. Na bieżąco rejestrujemy uwagi naszych odbiorców, zbieramy sugestie i zapotrzebowanie dotyczące kolejnych książek - konkluduje Sylwia Wcisło, pracownik działu promocji wydawnictwa "Znak". - Poza tym taka bezpłatna infolinia czynna jest w godzinach, gdy już wszystkie księgarnie i hurtownie nie pracują.
Wydawcy katoliccy przyznają się również do kampanii mailingowych, które promują konkretną publikację, ale skuteczność tego typu reklamy w Polsce sięga jedynie 2%.
- Wśród form promocji mamy nasz biuletyn internetowy. Dwa razy w miesiącu wysyłamy go czytelnikom, którzy wyrazili chęć otrzymywania informacji na temat naszych nowości wydawniczych oraz podali swój adres e-mailowy. Popularną formą zbierania zamówień są kartki pocztowe dołączane do naszych książek - kontynuuje analizę technik sprzedaży Emilia Zwoniarska, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży wydawnictwa "W drodze". - Prężnie rozwija się nasza księgarnia internetowa. Czytelnicy, którzy zdecydują się na zakup publikacji tą drogą mogą korzystać z szeregu promocji. Aby skrócić czas dostarczania przesyłek podpisaliśmy umowę z firmą kurierską, która zobowiązała się dostarczać przesyłki naszym czytelnikom w przeciągu 24 godzin od daty przyjęcia zamówienia. Taka forma zakupu książek okazała się o 1 PLN tańsza niż korzystanie z usług poczty - konkluduje przedstawicielka wydawnictwa "W drodze".
Reklama, marketing wspierają sprzedaż - o tym nie trzeba nikogo przekonywać. Uczestnicy IX Targów Wydawców Katolickich po raz kolejny mają nadzieję, że najprzyjemniejszą i najskuteczniejszą formą promocji będzie bezpośredni kontakt z czytelnikiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Pizzaballa: musimy pracować na rzecz zawieszenia broni

2024-05-02 16:29

[ TEMATY ]

pokój

strefa gazy

Pierbattista Pizzaballa

Włodzimierz Rędzioch

Pierbattista Pizzaballa OFM

Pierbattista Pizzaballa OFM

"Musimy pracować na rzecz zawieszenia broni jako pierwszego kroku w kierunku innych perspektyw politycznych, które jednak należy budować" - uważa kard. Pierbattista Pizzaballa. Dzień po objęciu kościoła tytularnego Sant'Onofrio w Rzymie łaciński patriarcha Jerozolimy, wygłosił "lectio magistralis" (wykład mistrzowski) na Papieskim Uniwersytecie Laterańskim (PUL) na temat: „Postaci i kryteria duszpasterstwa pokoju”. Kardynał mówił o słabości społeczności międzynarodowej i wezwał religie, aby nie "dolewać benzyny do ognia": potrzebni są wiarygodni i uczciwi świadkowie, to w Ewangelii można znaleźć wszystkie kryteria budowania pokoju.

Spotkanie przebiegało w szczególnie serdecznej atmosferze ze względu na przynależność Instytutu Studiów Teologicznych Łacińskiego Patriarchatu Jerozolimy do Wydziału Teologicznego PUL. "Więź między Rzymem a Jerozolimą ma fundamentalne znaczenie dla dzisiejszego Kościoła”, zauważył kardynał. Wśród obecnych był o. Francis Patton, franciszkański Kustosz Ziemi Świętej.

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo: moja Matka Jasnogórska tak mnie uzdrowiła

2024-05-02 20:40

[ TEMATY ]

świadectwo

uzdrowienie

Karol Porwich/Niedziela

To Ona, moja Matka Jasnogórska, tak mnie uzdrowiła. Jestem Jej niewolnikiem, zdaję się zupełnie na Jej wolę i decyzję.

Przeszłość pana Edwarda z Olkusza pełna jest ran, blizn i zrostów, podobnie też wygląda jego ciało. Podczas wojny walczył w partyzantce, był w Armii Krajowej. Złapany przez gestapo doświadczył ciężkich tortur. Uraz głowy, uszkodzenie tętnicy podstawy czaszki to pamiątki po spotkaniu z Niemcami. Bili, ale nie zabili. Ubowcy to dopiero potrafili bić! To po ubeckich katorgach zostały mu kolejne pamiątki, jak torbiel na nerce, zrosty i guzy na całym ciele po biciu i kopaniu. Nie, tego wspominać nie będzie. Już nie boli, już im to wszystko wybaczył.

CZYTAJ DALEJ

Generał Zakonu Paulinów: aby troska o życie i jego poszanowanie zwyciężyła nad obleczonym w nowoczesność zachwytem śmiercią

2024-05-03 12:11

Jasna Góra/Facebook

O wielkiej duchowej spuściźnie Polaków naznaczonej aktami zawierzenia Maryi, które wciąż powinny być codziennym rachunkiem sumienia, tak poszczególnego człowieka jak i całego narodu - przypomniał na rozpoczęcie głównych uroczystości odpustowych ku czci Królowej Polski na Jasnej Górze przełożony generalny Zakonu Paulinów. O. Arnold Chrapkowski apelował, aby troska o życie i jego poszanowanie zwyciężyła nad obleczonym w nowoczesność zachwytem śmiercią. Sumę odpustową z udziałem przedstawicieli Episkopatu Polski i tysięcy wiernych celebruje abp Tadeusz Wojda, przewodniczący KEP.

O. Arnold Chrapkowski zauważył, że uroczystość Najświętszej Maryi Panny, 3 maja, jest szczególnym czasem, by na nowo „Bożej Rodzicielce zawierzyć Polskę, naszą najdroższą Ojczyznę”, przynosząc Jej bogactwo historii, przeżywane troski codzienności i nadzieję na przyszłości.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję