Reklama

Zaimponuj swoim czytelnikom

Polacy mało czytają. Rynek wydawniczy w Polsce przeżywa trudności. Jak pokazują ostatnie badania dotyczące czytelnictwa, 71% Polaków w ostatnim półroczu nie kupiło żadnej książki, a co trzeci badany przyznał się do przeczytania tylko jednej książki. Tego pesymizmu wydają się nie potwierdzać wydawcy katoliccy, których poprosiliśmy o podanie skutecznej recepty na finansowy sukces wydawniczy oraz najlepsze mechanizmy wspierające sprzedaż publikacji.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak wygląda katolicki marketing wydawniczy? Które metody wydają się szczególnie przydatne na tym rynku? Na jaki system promocji reagują czytelnicy zainteresowani publikacjami o tematyce religijnej? - tego typu pytania zadaliśmy przedstawicielom wydawnictw katolickich, których publikacje można znaleźć nie tylko w księgarniach katolickich.
Kto w Polsce sięga po książki? Jak pokazują badania, odwiedzający księgarnie to ludzie w miarę młodzi, od 15 do 39 lat. Górny przedział dotyczy osób z wyższym wykształceniem, dobrze zarabiających, mieszkańców dużych miast. Tego typu dane można przełożyć na rynek odbiorców publikacji katolickich. Jak podkreśla ks. Piotr Niedziela, dyrektor ds. marketingu w wydawnictwie "Apostolicum", czytelnik publikacji o charakterze religijnym również należy do podobnej grupy docelowej: - Naszymi czytelnikami są osoby reprezentujące podobny przedział wiekowy. Dodatkowo niektóre książki, szczególnie o tematyce liturgicznej, modlitewnej trafiają do osób z niższym wykształceniem, mieszkańców małych miasteczek.
Dla wydawnictw katolickich, jak zapewniają ich twórcy, zysk nie jest najważniejszy i wielokrotnie publikacje bywają dotowane. Aby wydać specjalistyczną książkę, której nakład będzie niewielki, jej budżet wydawniczy zostaje zasilony wpływami ze sprzedaży bardziej popularnych tytułów.
Jak zapewnia dyrektor ds. handlowych Edycji Świętego Pawła Jacek Węgliński, jego wydawnictwo, pomimo niekorzystnej sytuacji na rynku, od kilku lat zwiększa swoją sprzedaż:
- Wydajemy coraz więcej nowych tytułów skierowanych do szerokiego grona odbiorców. Rozpoczynamy współpracę z nowymi księgarniami i hurtowniami. Ponadto nawiązaliśmy kontakt na stałe z kilkoma wydawnictwami z Europy, rozpoczynamy sprzedaż tytułów przez nas wydawanych na rynek europejski.
O podobnych formach rozwoju wspomina dyrektor ds. marketingu Wydawnictwa "Apostolicum": - Targi we Frankfurcie otwierają nas na ten rynek. Nasze publikacje dotychczas przełożyliśmy na język francuski, słowacki, angielski, łotewski.
Również sukcesy wydawnicze notuje wydawnictwo "Znak", które od 1959 wydaje książki Karola Wojtyły, Josepha Ratzingera, Czesława Miłosza, Józefa Czapskiego, ks. Jana Twardowskiego:
- Od lat obserwuję, że nakład książek katolickich wydawanych przez "Znak" w porównaniu z literaturą piękną spada - analizuje Elżbieta Przybył, redaktor działu książek katolickich w wydawnictwie "Znak". - To nie jest nasza wina, gdyż wydajemy publikacje najlepszych autorów w oparciu o aktualną tematykę obecną w innych mediach. Nie chcę podawać tu konkretnych liczb. Najlepiej sprzedają się książki autorstwa Jana Pawła II i ks. Józefa Tischnera. Podczas tegorocznych targów wydawców katolickich będziemy intensywnie promować książkę-wywiad z o.Tomaszem Kwietniem, przeorem dominikanów w Poznaniu, dotyczącą Eucharystii.
Z kolei według Emilii Zwoniarskiej, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży wydawnictwa "W drodze", nie warto jest usilnie różnicować rynku na wydawnictwa katolickie i świeckie:
- Nasze publikacje nie są hermetyczne. Element duchowości zawarty w nich zainteresuje nie tylko osoby wierzące. Nasze książki adresowane są do szerokiej grupy odbiorców.
Najskuteczniejszymi formami promocji na rynku publikacji katolickich pozostają media audiowizualne: - Możemy wydać świetną książkę, ale bez promocji nie znajdzie ona większego zainteresowania. Dlatego od lat reklamujemy nasze publikacje w czasopismach, na targach. Największy jednak odzew ma reklama w telewizji. Jesteśmy fundatorami nagród podczas programów telewizyjnych, niekoniecznie o tematyce katolickiej - ocenia ks. Piotr Niedziela z wydawnictwa "Apostolicum".
Ostatnio niezwykle popularną formą promocji stały się bezpłatne infolinie: "0 800":
- To nie tylko wygodny kanał sprzedaży książek, składania zamówień hurtowych, ale przede wszystkim możliwość bezpośredniego kontaktu z czytelnikami. Na bieżąco rejestrujemy uwagi naszych odbiorców, zbieramy sugestie i zapotrzebowanie dotyczące kolejnych książek - konkluduje Sylwia Wcisło, pracownik działu promocji wydawnictwa "Znak". - Poza tym taka bezpłatna infolinia czynna jest w godzinach, gdy już wszystkie księgarnie i hurtownie nie pracują.
Wydawcy katoliccy przyznają się również do kampanii mailingowych, które promują konkretną publikację, ale skuteczność tego typu reklamy w Polsce sięga jedynie 2%.
- Wśród form promocji mamy nasz biuletyn internetowy. Dwa razy w miesiącu wysyłamy go czytelnikom, którzy wyrazili chęć otrzymywania informacji na temat naszych nowości wydawniczych oraz podali swój adres e-mailowy. Popularną formą zbierania zamówień są kartki pocztowe dołączane do naszych książek - kontynuuje analizę technik sprzedaży Emilia Zwoniarska, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży wydawnictwa "W drodze". - Prężnie rozwija się nasza księgarnia internetowa. Czytelnicy, którzy zdecydują się na zakup publikacji tą drogą mogą korzystać z szeregu promocji. Aby skrócić czas dostarczania przesyłek podpisaliśmy umowę z firmą kurierską, która zobowiązała się dostarczać przesyłki naszym czytelnikom w przeciągu 24 godzin od daty przyjęcia zamówienia. Taka forma zakupu książek okazała się o 1 PLN tańsza niż korzystanie z usług poczty - konkluduje przedstawicielka wydawnictwa "W drodze".
Reklama, marketing wspierają sprzedaż - o tym nie trzeba nikogo przekonywać. Uczestnicy IX Targów Wydawców Katolickich po raz kolejny mają nadzieję, że najprzyjemniejszą i najskuteczniejszą formą promocji będzie bezpośredni kontakt z czytelnikiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zawalcz o pokój twego domu

2025-10-01 19:47

Archiwum organizatorów

Rekolekcje dla małżeństw poprowadzi ks. Łukasz Plata, ewangelizator, dr nauk teologicznych w zakresie teologii moralnej.

Rekolekcje dla małżeństw poprowadzi ks. Łukasz Plata, ewangelizator, dr nauk teologicznych w zakresie teologii moralnej.

Zapraszamy na rekolekcje charyzmatyczne dla małżeństw „Pokój Twemu domowi”, które poprowadzi ks. Łukasz Plata.

Rekolekcje odbędą się we Wrocławiu od 18 do 19 października w parafii Świętej Rodziny i skierowane są do wszystkich małżeństw – zarówno tych, które przeżywają trudności, jak i tych, które po prostu pragną umocnić swoją więź i odnaleźć nową radość ze wspólnego życia. – To przestrzeń, by zatrzymać się, zostawić na chwilę codzienny chaos i usłyszeć, że Bóg pragnie być źródłem pokoju w każdym domu – mówią współorganizatorzy Katarzyna i Tomasz Węgrzynowie. Podczas spotkania małżonkowie będą mieli okazję wysłuchać konferencji opartych na Dobrej Nowinie, uczestniczyć w Eucharystii, doświadczyć modlitwy wstawienniczej, a także skorzystać z wyjątkowych momentów, jak randka małżeńska czy szczera rozmowa z kapłanem podczas panelu „Zapytaj księdza o co tylko chcesz”.
CZYTAJ DALEJ

Podejrzany o zabicie księdza z Kłobucka był poczytalny

2025-10-02 11:06

[ TEMATY ]

śp. ks. Grzegorz Dymek

Karol Porwich/Niedziela

Ks. Grzegorz Dymek

Ks. Grzegorz Dymek

Tomasz J., podejrzany o zabicie w lutym br. księdza z Kłobucka (Śląskie), był w chwili popełnienia tego czynu poczytalny – uznali biegli w przesłanej prokuraturze opinii sądowo-psychiatrycznej. Do sądu wkrótce powinien trafić akt oskarżenia.

Ks. Grzegorz Dymek, proboszcz parafii NMP Fatimskiej w Kłobucku, został zamordowany 13 lutego podczas napadu na plebanię. Zbrodnia miała najprawdopodobniej tło rabunkowe. Śledztwo prowadzi Prokuratura Rejonowa w Częstochowie. Informację o uzyskanej opinii biegłych przekazał w czwartek PAP rzecznik częstochowskiej prokuratury okręgowej Tomasz Ozimek.
CZYTAJ DALEJ

Papież: potrzebujemy polityki pojednania

2025-10-02 14:13

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

polityka pojednania

PAP

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Potrzebujemy konkretnych sposobów promowania gestów i polityki pojednania, szczególnie na terenach, gdzie istnieją głębokie rany spowodowane długotrwałym konfliktami - powiedział Papież na audiencji dla uczestników Międzynarodowej Konferencji pt. „Uchodźcy i migranci w naszym wspólnym domu”.

Papież zauważył, że wciąż rośnie liczba migrantów i uchodźców. Dziś szacuje się ją na 100 mln. Konferencja „Uchodźcy i migranci w naszym wspólnym domu” „rozpoczyna trzyletni projekt, którego celem jest stworzenie ‘planów działania’ skupiających się na czterech podstawowych filarach: nauczaniu, badaniach, służbie i rzecznictwie. W ten sposób odpowiadacie na wezwanie papieża Franciszka skierowane do środowisk akademickich”. „Modlę się - dodał Ojciec Święty - aby wasze wysiłki przyniosły nowe pomysły i podejścia w tym zakresie, zawsze starając się umieścić godność każdej osoby ludzkiej w centrum każdego rozwiązania”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję