Reklama

Porady

Chudnij z każdym krokiem

Nawet wolny spacer sprzyja lepszemu trawieniu. Idealnie byłoby zamienić spacer w trening i pokonać 10 000 kroków.

Niedziela Ogólnopolska 52/2020, str. 42

Adobe.Stock

Jak wprowadzić na stałe aktywność fizyczną do naszego życia? Należy sobie uświadomić, że to my sami odpowiadamy za nasze zdrowie. Powinniśmy wybrać sobie taki rodzaj aktywności, który będzie sprawiał nam największą radość, nie będzie jedynie żmudnym obowiązkiem. W obecnych czasach ten wybór jest bardzo ograniczony, dlatego spacer wydaje się być najlepszą formą aktywności na świeżym powietrzu.

Należy pamiętać o odpowiednim ubiorze, aby nie doprowadzić do wychłodzenia organizmu ani do jego przegrzania. Wskazane jest także stosowanie innych form ćwiczeń – rozciągania i gimnastyki.

Reklama

Pamiętajmy o zachowaniu środków ostrożności, spacerujmy najlepiej na odosobnionych ścieżkach.

Używaj krokomierza

Bardzo dobrą metodą kontroli wielkości dobowego wysiłku fizycznego w przypadku spacerów (marszów) jest używanie krokomierzy. Możemy pobrać je jako aplikację na telefon lub zakupić osobne urządzenie. Taki krokomierz będzie świetnym prezentem gwiazdkowym dla najbliższych, którzy nie mogą zainstalować aplikacji w telefonie.

W 1965 r. japońska firma Yamasa Clock and Instrument Co. wprowadziła do sprzedaży krokomierz o nazwie Manpo-kei, co w języku japońskim oznacza 10 000 kroków. Nie było to poparte żadnymi badaniami, ale tak się przyjęło i liczba ta nadal funkcjonuje w większości krokomierzy jako dzienny cel kroków. Najrozsądniej będzie przyjąć zasadę, że im dłuższe dystanse jesteśmy w stanie dziennie pokonać, tym dla naszego zdrowia lepiej. Zbyt mała dawka ćwiczeń nie przyniesie istotnych efektów, z kolei wysiłek nadmierny, niedostosowany do wieku i możliwości może być nawet szkodliwy.

Chodzenie z kijami

Reklama

Bardzo korzystnie na nasze zdrowie wpływa nordic walking, który w przeciwieństwie do zwykłego marszu, pozwala na angażowanie także mięśni kończyn górnych oraz obręczy barkowej. Chodzenie z kijami pozwala na spalanie jeszcze większej liczby kalorii. Dla osiągnięcia najlepszych efektów konieczne jest wcześniejsze zapoznanie się z prawidłową techniką marszu z kijami. Pomocne będą w tym zakresie filmiki instruktażowe dostępne w internecie.

Korzyści dla zdrowia

Lista korzyści wynikających z uprawiania sportu jest olbrzymia. Aktywność fizyczna, utrzymanie prawidłowej masy ciała zmniejszają ryzyko powstania miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, udaru, nadciśnienia, zespołu metabolicznego, a także cukrzycy typu II. Badania wskazują, że brak regularnych ćwiczeń jest jedną z przyczyn chorób nowotworowych m.in. raka jelita grubego, piersi oraz osteoporozy.

Zachowanie wysokiej aktywności fizycznej w wieku emerytalnym pozwala nie tylko na zachowanie pełnej sprawności i samodzielności, ale także przyczynia się do poprawy jakości życia osób starszych. Zapobiega powstaniu tak zwanego „zespołu słabości” objawiającego się między innymi zanikiem mięśni. Regularna aktywność fizyczna wpływa korzystnie na sprawność umysłową i znacznie wydłuża średnią życia.

2020-12-19 19:45

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prenumerata Tygodnika Katolickiego "Niedziela"

JAK ZAMÓWIĆ PRENUMERATĘ „NIEDZIELI”

CZYTAJ DALEJ

Bp Zając: prośmy o dar wyniesienia kard. Macharskiego do chwały nieba

2021-08-02 17:08

[ TEMATY ]

kard. Macharski

Bp Jan Zając

T. Warczak

Na szlaku Bożego miłosierdzia Bóg postawił w naszych czasach Franciszka z Krakowa, który wzywał do niezachwianej ufności w miłość miłosierną – mówił w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia bp Jan Zając podczas Mszy św. odprawionej w intencji kard. Franciszka Macharskiego. Zmarły pięć lat temu hierarcha był wielkim czcicielem Bożego Miłosierdzia.

- Pięć lat temu, o godz. 9.37, przeszedł przez bramę życia do wieczności kard. Franciszek. Choć to działo się w klinice krakowskiej, to jednak wiara nam podpowiada, że Franciszek z Krakowa przeszedł przez bramę miłosierdzia w łagiewnickiej Porcjunkuli – mówił bp Jan Zając, odwołując się do franciszkańskiego odpustu, który przypada 2 sierpnia.

CZYTAJ DALEJ

Wierni temu, co sprawdzone

2021-08-04 12:53

Piotr Twardowski

Uczestnicy jubileuszowego spotkania

Uczestnicy jubileuszowego spotkania

    Oddział Związku Podhalan w Odrowążu Podhalańskim działa od 100 lat!

    W związku z jubileuszem górale świętowali wraz z licznie przybyłymi do miejscowosci reprezentacjami innych oddziałów oraz przedstawicielami władz państwowych i lokalnych. Głównym punktem uroczystości była Msza święta koncelebrowana pod przewodnictwem ks. Władysława Zązla – kapelana Związku Podhalan. - Dziś Odrowąż jest wizytówką Podhala, dziś jest jego stolicą – mówił do zebranych w kościele parafialnym ks. Władysław Zązel. I dodał: - Wczoraj, przeszłość zostawmy już Panu Bogu, Jego Miłosierdziu. Przyszłość? A kto wie, czy doczekamy, czy dożyjemy jutra? Ważne jest to, co teraz. Ważne, by Związek Podhalan wytrwał w wierze ojców. Pozostał wierny temu, co prawdziwe i sprawdzone.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję