Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Nieśmiertelne tchnienie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Księga Mądrości, napisana w całości po grecku, jest jednym z najpóźniejszych tekstów Starego Testamentu, datowanym na połowę I wieku przed Chr. Jej oryginalność wyraża się w nowym odczytaniu klasycznych tematów związanych z historią Izraela: dziejów patriarchów czy wyjścia z Egiptu. Ta uaktualniona lektura otwiera pogłębioną refleksję nad najbardziej fundamentalnymi kwestiami, takimi jak: prawda o stworzeniu i Bożej Opatrzności, postawa wiary wobec doświadczenia nieprawości, prawda o nieśmiertelności gwarantowanej wiecznością samego Boga. Już te wstępne uwagi uświadamiają nam, z jak istotnym tekstem mamy tutaj do czynienia.

Dzisiejsze pierwsze czytanie stanowi ilustrację do Ewangelii opowiadającej o nawróceniu Zacheusza, które unaocznia jednocześnie samo sedno misji Jezusa – poszukiwanie tego, co zagubione. Autor Księgi Mądrości podkreśla w tym kontekście przede wszystkim litość Boga, która rozciąga się wspaniałomyślnie nad wszystkimi. Miłosierdzie otwiera równocześnie drogę do nawrócenia człowieka – Bóg pragnie przyprowadzić grzesznika z powrotem do siebie i zapomnieć wszystkie popełnione przez niego grzechy. Autor Księgi Mądrości podkreśla szczególnie motyw powszechnego wymiaru Bożej miłości do stworzenia. Ta miłość nie zna żadnych wyjątków ani ograniczeń, a jej początku należy szukać w wydarzeniu stworzenia; fakt stworzenia jest jednocześnie potwierdzeniem Bożej miłości do tego, co stworzone. Nie ogranicza się ona jednak do samego momentu stworzenia, ale rozciąga się dalej na cały proces życia i wzrastania – umożliwia trwanie i rozwój.

Dochodzimy do fundamentalnego punktu zawartej w pierwszym czytaniu refleksji: „Bo we wszystkim jest Twoje nieśmiertelne tchnienie”. Greckie słowo pneuma, które tutaj występuje, ma dość szeroki zakres znaczeniowy, może oznaczać wiatr, oddech, ducha bądź Ducha. W Księdze Mądrości występuje ono dwadzieścia razy we wszystkich wspomnianych wyżej znaczeniach: oddech – powietrze (Mdr 5, 11), wiatr (Mdr 5, 23), duch – stan ducha (Mdr 5, 3), Duch Święty (Mdr 9, 17), Duch Pana (Mdr 1, 7). Już wstępna lektura pozwala zauważyć, że gdy termin pneuma odnosi się do Boga, oznacza Bożego Ducha. Także w dzisiejszym pierwszym czytaniu owo „nieśmiertelne tchnienie” to właśnie przebywający wśród stworzenia Boży Duch. Jako nieśmiertelny przypomina o obecności Stwórcy, który jest miłośnikiem życia i tego, co stworzył. Ów niezniszczalny Duch stanowi konkretny przejaw Bożego Miłosierdzia, które rozciąga się na wszystkich. Widzimy zatem, że „nieśmiertelne tchnienie” odgrywa absolutnie kluczową rolę w historii stworzenia jako dziejach dialogu między Bogiem a stworzonym światem. Miłość i życie są u Boga nierozdzielne. Nasz świat, my sami jesteśmy tego dowodem. Żyjemy dzięki miłości Boga, której niewidzialnym pośrednikiem i przekazicielem jest Duch Pana, Jego nieśmiertelne tchnienie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2022-10-25 14:10

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Stałem się wszystkim dla wszystkich

Niedziela Ogólnopolska 5/2024, str. 19

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

it.wikipedia.org

W drugim czytaniu dzisiejszej Liturgii Słowa, zaczerpniętym z Pierwszego Listu do Koryntian, św. Paweł dokonuje wykładni swojej misji apostolskiej. Nie traktuje jej jako pewnej zewnętrznej aktywności, którą zgodnie z dokonanym wyborem wykonuje. Ukazuje ją jako nierozerwalny element własnej tożsamości, jako odpowiedź na dar otrzymanego powołania. Głoszenie Ewangelii staje się sposobem życia, wpisanym w doświadczenie przeżywania wiary, która, przyjęta, musi być przekazywana.

CZYTAJ DALEJ

Msza św. Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek rozpoczyna obchody Triduum Paschalnego

2024-03-28 07:18

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Karol Porwich/Niedziela

Mszą Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek rozpoczynają się w Kościele katolickim obchody Triduum Paschalnego - trzydniowe celebracje obejmujące misterium Chrystusa ukrzyżowanego, pogrzebanego i zmartwychwstałego. Liturgia tego dnia odwołuje się do wydarzeń w Wieczerniku, kiedy Jezus ustanowił dwa sakramenty: kapłaństwa i Eucharystii.

Liturgista, ks. prof. Piotr Kulbacki z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego powiedział PAP, że część pierwsza Triduum - misterium Chrystusa ukrzyżowanego - rozpoczyna się Mszą Wieczerzy Pańskiej (Wielki Czwartek) i trwa do Liturgii na cześć Męki Pańskiej (Wielki Piątek). Po tej liturgii rozpoczyna się dzień drugi - obchód misterium Chrystusa pogrzebanego, trwający przez całą Wielką Sobotę. Nocna Wigilia Paschalna rozpoczyna trzeci dzień - misterium Chrystusa zmartwychwstałego – obchód trwający do nieszporów Niedzieli Zmartwychwstania.

CZYTAJ DALEJ

Zatęsknij za Eucharystią

2024-03-28 23:37

Marzena Cyfert

Mszy Wieczerzy Pańskiej przewodniczył bp Maciej Małyga

Mszy Wieczerzy Pańskiej przewodniczył bp Maciej Małyga

Tęsknimy za różnymi rzeczami (…) Czy kiedyś jednak tęskniłem za przyjęciem Komunii świętej? To jest chleb pielgrzymów przez świat do królestwa nie z tego świata – mówił bp Maciej Małyga w katedrze wrocławskiej.

Ksiądz biskup przewodniczył Mszy Wieczerzy Pańskiej. Eucharystię koncelebrowali abp Józef Kupny, bp Jacek Kiciński oraz kapłani z diecezji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję