Reklama

Trzeźwość znaczy wolność

Niedziela płocka 7/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ostatnie dni karnawału wiele jest inicjatyw radosnego spędzania czasu we wspólnotach. Cieszy fakt, że ludzie chcą przeżywać radość razem z innymi. Warto jednak pamiętać o pewnych zasadach. Po pierwsze - chrześcijanin nie może wydawać bezmyślnie pieniędzy na rozrywki. Po wtóre - rozrywki i relaks to nie picie alkoholu. Zabawa nie zwalnia od poszanowania norm moralnych i towarzyskich. Stąd powstała idea, aby w tygodniu w którym przypada Popielec, przeżywać Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu. W tym roku przeżywany jest już po raz 37. i nosi hasło Okazał moc ramienia swego. Mamy razem z Maryją uświadamiać sobie ten oczywisty fakt, iż „wszystko mogę z tym, który mnie umacnia”.
Gdy w kościele ksiądz mówi na temat właściwego używania alkoholu, niektórzy parafianie pytają, czy jest rzeczą stosowną mówić o tym w kościele. Otóż troska o trzeźwość jest wpisana w misję Kościoła, która jest kontynuacją misji Chrystusa. Zadaniem Chrystusa było nieść światło prawdy i wolność uwikłanym w różne zniewolenia, po to, aby człowiek otrzymał dar życia wiecznego, to znaczy osiągnął cel ostateczny. Człowiek jednak jest często uwikłany w różne zniewolenia. Wtedy nie tylko nie zbliża się do celu, czy stoi w miejscu, ale może się cofać, a zdarza się, że drogę zagubił i jest w sytuacji, iż nie chce i nie pragnie jej znać, ani odnaleźć.
Często na polu pracy trzeźwościowej koncentrujemy się, niestety, na skutkach wywołanych nadużywaniem alkoholu. Dlatego gdy jest mowa o trzeźwości, można usłyszeć: „mnie to nie dotyczy”, albo: „ja nie mam z tym problemu”. Tak można odpowiedzieć na pytanie o chorobę alkoholową czy pijaństwo. Natomiast trzeźwość dotyczy nas wszystkich. Jest ona bowiem warunkiem osiągnięcia nieba. Jest cnotą - jednym z gatunków kardynalnej cnoty wstrzemięźliwości. Jest cnotą specjalną, wymaganą ze względu na szczególne zagrożenie dla rozumu ze strony napojów upajających. Jej celem jest zabezpieczenie funkcjonowania rozumu, a więc i funkcjonowanie człowieka jako istoty rozumnej. Stoi ona na straży godności człowieka.
Trzeźwość wprowadza regułę umiaru przy używaniu napojów alkoholowych. Gdy człowiek całkowicie wstrzymuje się od spożywania napojów alkoholowych, wówczas trzeźwość jest określana słowem abstynencja. Trwanie w trzeźwości wymaga zrozumienia, że życie jest wartościowe nie przez sam fakt użycia, czy wyżycia się takiego lub innego, ale przez tworzenie rzeczywistych i trwałych wartości. Prawdziwa radość i pokój wewnętrzny nie potrzebują namiastek i pożywek podniecających sztucznie i przejściowo.
Zdarza się, iż alkohol jest traktowany przez niektórych jako zło. Jest to błąd. Pismo Święte przedstawia wielokrotnie wino razem ze zbożem i oliwą jako jedną z najbardziej charakterystycznych cech bogactwa palestyńskiej ziemi rodzącej dzięki Bożemu błogosławieństwu (por. Syr 39, 31).
Wino łączyło się z pojęciem życia i było jego symbolem. Pismo Święte wychwala wino, które spożywane rozwesela ludzi. W tekstach biblijnych są napomnienia skierowane przeciwko pijaństwu, ale samo picie wina nie zostało potępione. Są wzmianki, że Chrystus razem z innymi pił wino, mimo że go źle za to sądzono (Mt 11, 19).
Spożywanie wina lub innych napojów alkoholowych wymaga jednak, by było uporządkowane i poddane celowi ostatecznemu człowieka. Być człowiekiem, to znaczy szanować swoją godność i dlatego, między innymi, kierować się cnotą umiarkowania nazywaną „wstrzemięźliwością”.
Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu jest tygodniem refleksji nad trzeźwym, a zarazem radosnym sposobem spędzania wolnego czasu (od ostatniej niedzieli karnawału do Środy Popielcowej). Jest tej czasem modlitwy i pokuty w intencji tych, którzy nadużywają napojów alkoholowych (od Środy Popielcowej do I niedzieli Wielkiego Postu).
Abstynencja jest metodą wiodącą w krzewieniu cnoty trzeźwości. Potrzeba nam wielu, którzy zechcą podjąć tę ofiarę, albowiem przez abstynencję wielu dojdziemy do trzeźwości wszystkich. Jest też potrzeba, aby decyzje abstynenckie zostały uzewnętrznione przez złożenie podpisu w Parafialnej Księdze Trzeźwości. Ci, którzy piją, dają w ten sposób świadectwo, że w imię Chrystusa ukrzyżowanego walczą ze swoją słabością, zaś niepijący - że życie bez alkoholu może być radosne i pełne.
Warto też pamiętać, iż podejmując ofiarę rezygnacji z alkoholu, możemy wyprosić u Boga wiele łask. Maryja w Gietrzwałdzie proszona o wstawiennictwo o dar uzdrowienia powiedziała: „Będą zdrowi, jeżeli będą się modlić i nie będą pić wódki”. Dlatego do modlitw prośby o potrzebne łaski dołączajmy też dar abstynencji. W tym roku zapraszam do Gietrzwałdu 9 października. Tego dnia chcemy się spotkać w tym sanktuarium i prosić Boga o cnotę trzeźwości dla siebie i wszystkich Polaków przez wstawiennictwo Maryi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

CZYTAJ DALEJ

Bp Wątroba: postawić Chrystusa w centrum swojego życia, a nie gdzieś na peryferiach

2024-03-28 16:27

[ TEMATY ]

kapłaństwo

bp Jan Wątroba

Msza Krzyżma

Karol Porwich/Niedziela

Bp Jan Wątroba

Bp Jan Wątroba

„Dziś jest kapłańskie święto. To szczególny dzień kapłańskiej refleksji, dziękczynienia za dar powołania, a zarazem kapłańskiej prośby o sprostanie zadaniom i prośby o siłę, by udźwignąć konsekwencje wypowiedzianego kiedyś przez Panem 'tak'” - mówił bp Jan Wątroba podczas Mszy Krzyżma odprawionej w katedrze rzeszowskiej w Wielki Czwartek, 28 marca 2024 r. Podczas liturgii prezbiterzy odnowili przyrzeczenia składane w dniu święceń kapłańskich. Poświęcono również krzyżmo, olej chorych oraz olej katechumenów, które będą używane przy udzielaniu sakramentów przez cały rok.

Mszy Krzyżma w Wielki Czwartek w kościele katedralnym w Rzeszowie przewodniczył bp Jan Wątroba, zaś w koncelebrze wzięli udział bp Kazimierz Górny, bp Edward Białogłowski oraz ok. 200 kapłanów z całej diecezji. W Eucharystii licznie wzięli udział również ministranci, lektorzy, animatorzy, ceremoniarze, członkowie scholi parafialnych i dziewczęcej służby maryjnej, którzy odbywają doroczną pielgrzymkę do katedry rzeszowskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję