Reklama

Greckokatolicka Liturgia na Górze Chełmskiej

Jedność Kościoła

Po raz pierwszy od stu trzydziestu lat w dawnej katedrze unickiej na Górze Chełmskiej została odprawiona Msza św. w obrządku greckokatolickim. 23 stycznia modlitwie w rocznicę śmierci Błogosławionych Męczenników Podlaskich z Pratulina przewodniczył ks. Bogdan Pańczak. Uroczystość przygotował proboszcz parafii Mariackie, ks. inf. Kazimierz Bownik wspólnie z ks. Stefanem Batruchem, proboszczem parafii greckokatolickiej w Lublinie.

Niedziela lubelska 9/2004

Wierni, którzy przybyli do bazyliki Mariackiej na Mszę św. sprawowaną w obrządku bizantyjskim, mieli wyjątkową okazję do zapoznania się z bogactwem tradycji Kościoła wschodniego oraz jego oryginalną liturgią. Zachwycały niezwykle uroczyste śpiewy w wykonaniu chóru greckokatolickich kleryków studiujących w Lublinie. Tę wyjątkową Liturgię rozpoczął słowem powitania proboszcz, ks. inf. Kazimierz Bownik. Natomiast kazanie wygłosił ks. Bogdan Pańczak. Przedstawił w nim zarys dziejów Kościoła greckokatolickiego na ziemiach polskich.
Zapoczątkowała go unia brzeska zawarta w 1596 r. Celem jej było włączenie Cerkwi prawosławnej działającej na terenach Rzeczypospolitej w struktury Kościoła katolickiego, przy jednoczesnym zachowaniu tradycji i obrządku wschodniego. W ten sposób nawiązano łączność organizacyjną i teologiczną z Rzymem, która była utracona od 1054 r. Na sytuację Cerkwi w Polsce w XVI w. wywarł wpływ poreformacyjny nurt odnowy Kościoła katolickiego. W Cerkwi zaczęły się rozlegać głosy za reformą i ewentualną unią z katolikami. Jednak do pierwszej deklaracji unijnej ruskiego episkopatu prawosławnego doszło w 1590 r. Zebrani w Bełzie przed dorocznym synodem czterej biskupi, z władyką łuckim Cyrylem Terleckim na czele, wyrazili wolę przystąpienia do unii z Kościołem katolickim. Później prace nad ustanowieniem unii nabrały jeszcze większego rozmachu. 15 września 1595 r. w Warszawie na zjeździe duchowieństwa łacińskiego i prawosławnego pod przewodnictwem władyki Cyryla Terleckiego proklamowano umowę między obu duchowieństwami. Przedstawiono w niej warunki funkcjonowania przyszłego Kościoła unickiego. Tego samego roku delegacja episkopatu ruskiego wyruszyła do Rzymu, gdzie spotkała się z papieżem Klemensem VIII. Biskupi Hilary Pociej i Cyryl Terlecki złożyli tam katolickie wyznanie wiary i obediencję Ojcu Świętemu w imieniu metropolity Michała Rahozy oraz episkopatu ruskiego w Rzeczypospolitej. Papież Klemens VIII bullą Magnus dominus et laudabilis nimis potwierdził i publicznie ogłosił zawarcie unii kościelnej. Zwołany przez metropolitę Michała Rahozę w październiku 1596 r. do Brześcia synod proklamował zawarcie unii. Oprócz metropolity, w synodzie wzięło również udział pięciu władyków: Hilary Pociej z Włodzimierza, Cyryl Terlecki z Łucka, Jona Hohol z Pińska, Dionizy Zbirujski z Chełma, abp Herman z Połocka, trzech archimandrytów i niższe duchowieństwo. Stolicę Apostolską reprezentowali: Jan Dymitr Solikowski, Bernard Maciejowski, łaciński biskup chełmski Stanisław Gomoliński. Unia miała przede wszystkim charakter religijny. Na jej mocy Rusini przyjęli wszystkie dogmaty katolickie i prymat papieża. Zachowali natomiast swoją tradycję, obrzędy, kanony, dużą samodzielność administracyjną oraz instytucje żonatych duchownych i kalendarz juliański. Inicjatywę zjednoczenia dwóch Kościołów metropolita i biskupi ruscy podjęli z różnych przyczyn. Nade wszystko chcieli bronić zagrożonej władzy przeciwko patriarsze moskiewskiemu. Zależało im również na wejściu do senatu i dorównaniu znaczeniem biskupom rzymskokatolickim. Od samego początku stolicą diecezji unickiej był Chełm. Pierwszym jej biskupem został Dionizy Zbirujski (1596-1603). W XIX w. diecezja ta była jedyną unicką w całym Królestwie Polskim. Bazylika Mariacka na Górze Chełmskiej to dawna katedra greckokatolicka. Tutaj właśnie rezydowali biskupi tego obrządku aż do kasacji unii w 1875 r.
Na zakończenie Liturgii, za możliwość wspólnej modlitwy i gościnność w bazylice chełmskiej wiernym oraz duchowieństwu podziękował ks. Stefan Batruch, proboszcz parafii greckokatolickiej w Lublinie.

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Msza św. krok po kroku

Rozumienie znaków i symboli, gestów i postaw pozwala nam świadomie i owocnie uczestniczyć we Mszy św.

Każdy, kto poważnie traktuje swoje chrześcijaństwo, wie, że we Mszy św. należy uczestniczyć. Ale nie wszyscy zadają sobie pytanie, czym owo uczestnictwo jest i co należy zrobić, aby stało się ono świadome, czynne i owocne, czyli właśnie takie, jakie powinno być. Na pewno odpowiednie uczestnictwo nie ogranicza się jedynie do wypełnienia pierwszego przykazania kościelnego, czyli do fizycznej obecności w kościele w każde niedzielę i święto nakazane. Aby prawdziwie uczestniczyć we Mszy św., nie wystarczy także być tylko skupionym i pobożnym oraz gorliwie się modlić. To zbyt mało, a nawet można powiedzieć, że nie do końca o to by chodziło. Warto więc przyglądnąć się naszemu uczestnictwu we Mszy św. i spróbować odnaleźć, co w niej jest naprawdę ważne.

CZYTAJ DALEJ

Niepokalana – nasz ideał

Niedziela Ogólnopolska 49/2019, str. 20-21

[ TEMATY ]

Niepokalane Poczęcie

Rycerstwo Niepokalanej

Niepokalana

Francisco de Zurbaran

"Niepokalane Poczęcie", Francisco de Zurbaran, olej na płótnie, 1630-1635

Mój przyjaciel powtarza, że Kościół co rusz popełnia błędy. Nie powinien np. ogłosić dogmatu o Niepokalanym Poczęciu. „Dogmat – tłumaczy – dotyczy mojego zbawienia, a ta maryjna prawda nie ma nic wspólnego ze mną. Wiąże się tylko ze zbawieniem Maryi”.
Przyjaciel nie zna nauki Kościoła. Nie wie, że zapatrzeć się w Niepokalane Poczęcie to odkryć siłę, która pcha ku niebu, że zapragnąć być jak Niepokalana to stanąć na drodze wypełnienia największej tęsknoty, która mieszka w ludzkim sercu. Nie wie, że ten dogmat jest potrzebny do zbawienia

Być czystym i niewinnym. Mieć oczy, które widzą dobro. Serce, które nie rozumie pokus. Być całym utkanym z myśli Boga i w swej duszy nosić Jego obraz... Każdy z nas tego pragnie.

CZYTAJ DALEJ

Strzegom. Realizują program duszpasterski

2022-12-08 21:37

[ TEMATY ]

Strzegom

ks. Piotr Sipiorski

ks. Mirosław Benedyk

Młodzież z księdzem Piotrem przed wejściem do sanktuarium św. Jacka

Młodzież z księdzem Piotrem przed wejściem do sanktuarium św. Jacka

Ks. dr Piotr Sipiorski, wikariusz strzegomskiej bazyliki, od zaledwie kilku miesięcy jest dekanalnym duszpasterzem młodzieży, a już odnalazł wspólny język z młodymi w sprawach wiary i Kościoła.

Ks. Piotr jest doświadczonym pedagogiem i katechetą. Jeszcze przed wstąpieniem do seminarium z powodzeniem pracował zawodowo jako nauczyciel w jednej z wałbrzyskich szkół. - Umiejętność nawiązywania kontaktów i relacji z dziećmi oraz młodzieżą sprawia, że i w pracy duszpasterskiej jest odrobinę łatwiej. Choć w dzisiejszych czasach praca nad wiarą młodych to wielkie wyzwanie nie tylko dla katechetów, ale przede wszystkim dla rodziców - mówi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję