Reklama

Międzynarodowa dyskusja wokół „Ecclesia in Europa”

Kościół dla nas wszystkich

15 maja odbyła się Międzynarodowa Sesja Naukowa przygotowana przez Wyższe Seminarium Duchowne w Kielcach oraz Instytut Ekumeniczny Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Obrady poświęcono adhortacji Jana Pawła II „Ecclesia in Europa”. Uczestnicy sesji spotkali się w gmachu kieleckiego WSD.

Niedziela kielecka 23/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sesja, której temat wydaje się być zarezerwowany dla specjalistów, tak naprawdę dotyczyła nas wszystkich. Wprawdzie refleksja nad Kościołem miała charakter dogmatyczny i ekumeniczny, ale punktem odniesienia było pytanie o miejsce Kościoła w Europie. Prelegenci, poszukując na nie odpowiedzi, odwoływali się do adhortacji Jana Pawła II Ecclesia in Europa („Kościół w Europie”). Dokument ten jest owocem II Specjalnego Synodu Biskupów (1-23 października 1999), którzy podczas obrad dzielili się doświadczeniami dotyczącymi Wschodniej i Zachodniej Europy. Ojciec Święty oddał Kościołowi ten dokument jako zbiór drogowskazów na rozpoczynające się trzecie tysiąclecie.
Uczestnicy sesji, słuchając wykładów prelegentów, mogli więc przyjrzeć się temu, w jaki sposób postrzegany jest Kościół w Europie - z perspektywy rzymskokatolickiej, prawosławnej, jak i protestanckiej oraz jak na tym tle odczytują słowa papieża chrześcijanie innych wyznań.
Ks. dr Władysław Sowa (prorektor WSD, Kielce) w swym wystąpieniu przybliżył to, co kryje się za samym pojęciem Kościoła oraz jego misji tak, jak jest to ukazane w adhortacji (m. in. Kościół jako tajemnica, jako Boża rzeczywistość, Królestwo Boże i lud Boży, jako komunia; także zagadnienie ewangelizacji, w tym skonkretyzowanie przedmiotu ewangelizacji, jej zagrożenia, wymagania stawiane Kościołowi). „Kościele w Europie, bądź Kościołem błogosławieństw!” - wzywa Ojciec Święty.
Ks. dr Przemysław Kantyka (KUL, Lublin) przedstawił ekumeniczną lekturę adhortacji w perspektywie rzymskokatolickiej. Ekumeniczną współpracę Kościołów chrześcijańskich określił jako „konieczny imperatyw”, mający swoje źródło w misyjności Kościoła. Choć papieski dokument powstał w katolickiej wspólnocie konfesyjnej, to jego adresatem jest cały Kościół w Europie. Obliguje do tego w pierwszym rzędzie wspólne świadectwo wiary, złożone przez męczenników, będące - jak mówi papież - „limfą jedności dla Kościołów”. Konieczność wtórnej ewangelizacji przynagla nas wszystkich do podjęcia radykalnych kroków - do pojmowania ekumenizmu jako kroczenia razem ku Chrystusowi. Także właściwe odczytanie działalności Ducha Świętego w Kościele zawiera nakaz czy też wskazówki w dążeniu do jedności Kościoła.
Ks. prof. dr Igor Andrianov (Europejski Uniwersytet Humanistyczny, Mińsk, Białoruś) przedstawił prawosławne spojrzenie na papieską adhortację. Nawiązał do słynnego zdania Ojca Świętego o Europie oddychającej dwoma płucami. Naszkicował obraz Kościoła prawosławnego na Białorusi, który po odzyskaniu niepodległości liczył na odnowę religijności i wiary. Niestety, lata reżimu zrobiły swoje. Choć ludzie są ochrzczeni, brakuje praktykujących (np. tylko 2% ochrzczonych uczestniczyło w Mińsku w nabożeństwie wielkanocnym). Ks. Andrianov przypomniał sylwetki zasłużonych metropolitów ekumenistów białoruskich oraz naturalne tamtejsze uwarunkowania wzywające do podjęcia ekumenicznych działań - choćby wielość małżeństw mieszanych. „Kościół prawosławny na Białorusi jest zaniepokojony tym, że konstytucja europejska chce się wyrzec wartości chrześcijańskich” - powiedział.
Prof. dr hab. Tadeusz Zieliński (ChAT, Warszawa) poddał drobiazgowej analizie dokument Ecclesia in Europa, akcentując jego „cienie” i „blaski” z punktu widzenia protestantyzmu. Do minusów zaliczył np. tradycyjne postrzeganie eklezjalności, „nutę” ekskluzywizmu rzymskokatolickiego, przerysowanie maryjności i charyzmatu, przy nie docenianiu roli kobiet i świeckich oraz - zbyt „powściągliwy samokrytycyzm”. Wśród „blasków” na pierwszym miejscu lokuje chrystocentryzm i chrystologizm („Jezus jest jedynym Panem i Zbawicielem”), wezwanie papieskie do zwiększenia dynamizmu w głoszeniu Ewangelii, akcentowanie roli Trójcy Świętej i Pisma Świętego, afirmacja dla uznania wolności osoby. „To jest tekst, który buduje w człowieku pewność, że Chrystus naprawdę jest zwycięzcą (...). Chrześcijanin i protestant wywiedzie z tej lektury prawdziwą otuchę” - stwierdził.
Podczas dyskusji pojawiły się pytania o realizowanie wskazań dokumentu na poziomie parafialnym i jednostkowym. Ostatecznie określono adhortację jako dokument wskazujący konieczność trwania razem w Europie.
Powiedzieli nam:
Ks. dr Przemysław Kantyka: Kościół zawsze wzywa nas do ekumenizmu duchowego. Przypomnijmy słowa, może mało uświadomione, ale wymawiane podczas każdej Mszy św. „...doprowadź nas do pełnej jedności”. Nie możemy patrzeć na siebie przez pryzmat konkurencji, bowiem jesteśmy wyznawcami tego samego Chrystusa.
Ks. prof. dr Igor Andrianov: Często od niewierzących słyszę pytanie: dlaczego wzywacie do jedności i miłości, skoro sami jesteście rozdzieleni...? To przynagla do ekumenicznego dialogu. Jesteśmy w sytuacji obustronnego uznawania sakramentów, na tym przecież można budować.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święto Podwyższenia Krzyża Świętego

14 września 335 r. dokonano konsekracji Bazyliki Zmartwychwstania, którą wybudował cesarz Konstantyn blisko miejsca ukrzyżowania Chrystusa. Od tego czasu Wschód chrześcijański obchodził tego dnia uroczyste święto na cześć Krzyża Zbawiciela.

Krzyż jest miejscem zwycięstwa Chrystusa. Z wysokości Krzyża Jezus pociąga do siebie wszystkich grzeszników (zob. J 12, 32) i objawia im miłość Ojca, który Go posłał. Oddając na nim ostatnie tchnienie, ofiarował się jako żertwa przebłagalna za grzechy całego świata i oddał chwałę Ojcu z wszystkimi, których zbawił.
CZYTAJ DALEJ

Jezus zwraca uwagę w dzisiejszej Ewangelii na fakt słuchania Słowa Bożego

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 6, 43-49.

Sobota, 13 września. Wspomnienie św. Jana Chryzostoma, biskupa i doktora Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Profanacja krzyża w cerkwi Kościoła greckokatolickiego w Legnicy

2025-09-13 21:36

[ TEMATY ]

Legnica

Ks. Waldemar Wesołowski

W nocy z piątku na sobotę nieznani dotąd sprawcy odcięli metalowy krzyż znajdujący się na szczycie kopuły cerkwi Zaśnięcia NMP w Legnicy. Sprawcy musieli być dobrze przygotowani i wyposażeni w sprzęt, stąd podejrzenie, że była to akcja celowa.

Podziel się cytatem Spłoszył ich alarm, który zadziałał, jednak już po odcięciu krzyża, którego elementy zostały rozrzucone wokół cerkwi. Wartość materialna krzyża jest znikoma, jednak szkody wyrządzone są ogromne, ale najgorsza jest świadomość, że sprofanowany został znak krzyża. Jak podkreśla proboszcz ks. Mirosław Drapała stało się to w przeddzień uroczystości Podniesienia Krzyża Świętego, którą obchodzimy w niedzielę 14 września.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję