Reklama

Nie wolno zgasić nadziei

Niedziela kielecka 48/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tą niedzielą rozpoczynamy nowy okres liturgiczny nazywany Adwentem. Jest to czas oczekiwania w nadziei na przyjście Zbawiciela. Dobrze okres Adwentu został scharakteryzowany w słowach św. Pawła z dzisiejszej Liturgii Słowa. W Liście do Rzymian Apostoł w ten oto sposób określa nowe dla nas „dzisiaj”: „Teraz nadeszła godzina powstania ze snu. Teraz bowiem zbawienie jest bliżej nas...” (Rz 13,11). Adwent to czas właściwy dla wyciągnięcia konkretnych wniosków z naszego życia, to czas na przemianę codzienności, która ma być zawsze ukierunkowana na ostateczne spotkanie ze Zbawicielem. Całe życie chrześcijanina jest Adwentem - czasem sposobnym na nawrócenie, czasem gotowości na spotkanie z naszym Jedynym Panem. Adwent to czas nadziei, że jutro będzie lepiej. Pierwsi chrześcijanie ze zniecierpliwieniem wyczekiwali powtórnego przyjścia Chrystusa, a wraz z Nim nowego nieba i nowej ziemi. Oczekiwali zmiany trudnej sytuacji ziemskiej egzystencji.
Dzisiaj też wiele nam się obiecuje. Politycy i manipulowani przez nich ekonomiści zapowiadają wzrost gospodarczy i polepszenie bytu, gdy tymczasem zdecydowana część społeczeństwa z dnia na dzień ubożeje. Tu nadzieja na poprawę wydaje się bardzo nikła.
Inaczej jest jednak z nadzieją, jaką daje nam rozpoczynający się nowy okres liturgiczny. Gwarancją jest żywa osoba Jezusa Chrystusa, który zbawia - wyprowadza nas z niewoli ku wolności. Jest światłem wśród mroku grzechu. Jest Jedyną Szansą dla tych, którzy sami siebie potępili i skazali na przegraną. Bo tylko On „nie złamie trzciny nadłamanej, nie zgasi knotka o nikłym płomyku” (Iz 42,3). Tylko On nie zawiedzie. Jego obietnice są pewne. Jezus Chrystusa przekracza nawet nasze najśmielsze oczekiwania.
Tylko dzięki nadziei spotkania z Chrystusem, pierwsi chrześcijanie zdecydowani byli bronić swojej wiary aż po męczeńską śmierć.
Adwent, to również czuwanie w nadziei. Do takiego Adwentu wzywa Chrystus w dzisiejszej Ewangelii. Syn Człowieczy przyjdzie niespodziewanie, jak złodziej w porze nocnej, jak potop za dni Noego (por. Mt 24,37-38). Nie możemy się łudzić pozorem spokoju. Pomimo że wszyscy wokoło wmawiają, że jest w porządku.
Media usiłują usprawiedliwiać negatywne zachowania młodzieży pokazując, że wszyscy tak robią, to normalne. Masz prawo do seksu, alkoholu, papierosów, narkotyków. Jesteś młody i wszystkiego warto spróbować.
To nieprawda. To wszystko jest kłamstwem. Często sięgam po dwumiesięcznik Miłujcie się, gdzie czytam świadectwa młodych ludzi, którzy pozwolili się usidlić przez okrutne hasełka czasopism młodzieżowych: „zakosztuj wolności, jesteś młody”, „zasmakuj błogiego smaku”, „nie przejmuj się grzechem”, „grzech nie istnieje”. Okazuje się, że za wspaniałymi obietnicami była ogromna przepaść, z której jedyną liną ratunku jest miłość Jezusa Chrystusa. Nie możemy więc pozwolić, by nam wmówiono, że grzech to nie grzech.
Niech nas nie zwiedzie młody wiek, dobre zdrowie, bo inaczej dzień ostatni zaskoczy nas w najbardziej nieodpowiednim momencie, z sercem zamkniętym na Chrystusa.
Jak żyć, by w każdej chwili życia być przygotowanym na spotkanie z Panem? Prorok Izajasz daje odpowiedź na nurtujące nas pytanie: „Chodźcie, wstąpmy na Górę Pana do świątyni Boga Jakuba! Niech nas nauczy dróg swoich, byśmy kroczyli Jego ścieżkami. Bo Prawo wyjdzie z Syjonu i słowo Pana z Jeruzalem” (Iz 2,3).
Góra Pana. Co jest tą Górą Pana? Dla mnie Górą Pana jest Słowo Boże słyszane w czasie Mszy św, Słowo Boże, po które sięgam każdego dnia. Górą Pana jest codzienna modlitwa. Górą Pana jest Eucharystia niedzielna i codzienna. W cieniu tej Góry można czuć się bezpiecznie. Ta Góra jest oparciem w dni ciemne i mroczne. Ta Góra jest źródłem nadziei wówczas, gdy po ludzku należałoby zwątpić, zachwiać się i upaść.
„Niech nas nauczy dróg swoich” (Iz 2,3b). Jego droga, to droga Dziesięciu Przykazań. Bóg stawia wymagania. Znaczy, że kocha. Przykazania te wiodą do wolności. Przykazania to nie puste hasełka. One są jedynym sposobem na szczęście. Jan Paweł II w Liście do Młodych w ten sposób nas zachęca do życia według Bożych Przykazań: „Bądźcie wymagający wobec otaczającego was świata, ale przede wszystkim wymagajcie od siebie samych (...). Nie popadajcie w przeciętność, nie ulegajcie dyktatom zmieniającej się mody (...). Chrystus wzywa was do rzeczy wielkich. Nie sprawcie Mu zawodu, bo w ten sposób wy sami spotkalibyście się z zawodem”.
Każdy z nas doświadcza grzechu i jego konsekwencji. Dobrze przeżywając sakrament pokuty doświadczamy niesamowitej radości człowieka wolnego. To doświadczenie winno być dla każdego z nas świadectwem, że przykazania nie są ograniczeniem naszej wolności, ale drogą do niej. Nie ma innej możliwości, by posiąść prawdziwe szczęście.
Jezus Chrystus dotyka nas Żywym Słowem, „uczy nas dróg swoich” (Iz 2.3b), karmi swoim Ciałem. Spotkanie z Żywym Panem w czasie Mszy św. niech zaowocuje w naszej codzienności. Atmosfera miłości płynąca z Eucharystii niech ogarnie całe nasze życie: nasze relacje w rodzinie, wśród sąsiadów, w szkole, w pracy, wśród przyjaciół i znajomych. Czas Adwentu niech będzie dla nas próbą, wysiłkiem wchodzenia na Górę Pana.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Konklawe: Jan Paweł II wprowadził ważne zmiany w procedurze wyboru papieża

2025-05-06 08:42

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

konklawe

zmiany

procedura

wybór papieża

PAP/EPA

Kardynałowie w bazylice św. Piotra

Kardynałowie w bazylice św. Piotra

Jan Paweł II, dostrzegając konieczność dostosowania zasad wyboru Biskupa Rzymu do współczesnych realiów, wprowadził zmiany w procedurze konklawe. To między innymi ustanowienie Kaplicy Sykstyńskiej jako jedynego miejsca głosowań podczas konklawe oraz Domu Świętej Marty jako miejsca zakwaterowania kardynałów-elektorów.

Jan Paweł II przywiązywał ogromną wagę do zachowania tajemnicy obrad. Kardynałowie uczestniczący w konklawe składają uroczystą przysięgę zachowania tajemnicy dokonywania wyboru Biskupa Rzymu pod sankcją kary ekskomuniki. Odcięci od świata zewnętrznego, nie mają dostępu do mediów, telefonów, internetu ani żadnych form komunikacji. W dniu rozpoczęcia konklawe biorą udział w uroczystej Mszy św. Pro eligendo Papa w Bazylice św. Piotra, a następnie, w godzinach popołudniowych, procesyjnie przechodzą do Kaplicy Sykstyńskiej przy dźwiękach hymnu Veni Creator.
CZYTAJ DALEJ

Licheń: 150. zebranie plenarne przełożonych żeńskich zgromadzeń zakonnych

2025-05-06 15:24

[ TEMATY ]

siostry

Licheń

zebranie plenarne

żeńskie zgromadzenia zakonne

Hubert Gościmski

Siostry podczas odnowienia ślubów zakonnych 2 lutego w świdnickiej katedrze

Siostry podczas odnowienia ślubów zakonnych 2 lutego w świdnickiej katedrze

150. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych potrwa od 6 do 8 maja w Licheniu. W obradach weźmie udział ponad 160 sióstr - przełożonych prowincjalnych i generalnych z około stu żeńskich zgromadzeń zakonnych posługujących w Polsce.

Tematem przewodnim spotkania będzie "Życie konsekrowane w dobie 'popołudnia chrześcijaństwa'. Wezwanie do głębi". W ciągu trzech dni zagadnienie to poprowadzi w formie wykładów S. prof. Beata Zarzycka ZSAPU, profesor uczelni Instytutu Psychologii Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
CZYTAJ DALEJ

80 lat od kapitulacji Festung Breslau

2025-05-06 17:11

ks. Łukasz Romańczuk

6 maja 2025 roku przypadła 80. rocznica kapitulacji Festung Breslau. W miejscu pamięci i wyzwolenia jeńców z obozu Burgweide, znajdującego się na wrocławskich Sołtysowicach, odbyły się uroczystości upamiętniające tamte wydarzenia. - Spotykamy się dziś, aby uczcić pamięć ofiar i ocalałych z obozu pracy Burgweide, które funkcjonowało w czasie jednej z najciemniejszych kart historii niemieckiej okupacji i II wojny światowej - mówił Martin Kremer, konsul generalny Niemiec we Wrocławiu.

W czasie przeznaczonym na przemówienia głos zabrał Kamil Dworaczek, dyrektor wrocławskiego oddziału IPN. Rozpoczął on od zacytowania fragmentu z Księgi Powtórzonego Prawa: “Źle się z nami obchodzili, gnębili nas i nałożyli na nas ciężkie roboty przymusowe”. - Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że jest to fragment relacji jednego z robotników przymusowych przetrzymywanych tutaj w obozie Burgweide. Ale jest to fragment z Pisma Świętego, z Księgi Powtórzonego Prawa, który opowiada o losie Izraelitów w niewoli egipskiej. Później czytamy oczywiście o ucieczce, o zyskaniu wolności, w końcu w kolejnym pokoleniu dotarciu do ziemi obiecanej. I tych analogii między losem Izraelitów w niewoli egipskiej a losem Polaków i innych robotników przymusowych w III Rzeszy jest więcej. Jest też jedna istotna różnica. Polacy nie musieli podejmować ucieczki, tak jak starotestamentowi Izraelici, bo to do nich przyszła Polska. Nowa Polska i Polski Wrocław, które może nie do końca były ziszczeniem ich marzeń i snów, ale przestali być w końcu niewolnikami w Breslau - zaznaczył Kamil Dworaczek, dodając: - Sami mogli decydować o swoim losie, zakładać rodziny, w końcu zdecydować, czy to tutaj będą szukać swojej ziemi obiecanej. I ta ziemia obiecana w pewnym sensie zaczęła się dokładnie w tym miejscu, w którym dzisiaj się znajdujemy. Bo to tutaj zawisła 6 maja pierwsza polska flaga, pierwsza biało-czerwona w powojennym Wrocławiu. Stało się tak za sprawą pani Natalii Kujawińskiej, która w ukryciu, w konspiracji uszyła tę flagę kilka dni wcześniej. Pani Kujawińska była jedną z warszawianek, która została wypędzona przez Niemców po upadku Powstania Warszawskiego. Bardzo symboliczna historia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję