Reklama

Okruchy optymizmu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O miłosiernym Ojcu

Jeszcze trwamy w radości Świąt Zmartwychwstania Pańskiego, nie pora więc na jakiś „głos wątpiącego”. Tym bardziej że stajemy przecież w obliczu Bożego miłosierdzia.
Czytając wspominany tydzień temu wywiad z prof. Anną Świderkówną, natknąłem się na ostatnich stronach na ni to pytanie, ni to spostrzeżenie prowadzącego wywiad o. Włodzimierza Zatorskiego OSB. W nawiązaniu do refleksji Pani Profesor o Przypowieści o synu marnotrawnym o. Zatorski jakby wszedł w słowo: „Słuszniej byłoby mówić: «o miłosiernym ojcu»” (wszystkie cytaty: A. Świderkówna - „Od bogów pogańskich do Boga Żywego”, Wyd. Benedyktynów, Kraków 2004, s. 119-120). Pojawia się więc obraz ojca rozmawiającego ze starszym synem, oburzonym hojnością wobec brata, niedawnego utracjusza. Prof. Świderkówna przytacza słowa z Ewangelii: „Dziecko moje (nie „synu”, ale „dziecko moje”!), ty zawsze jesteś ze mną i wszystko co moje, twoje jest” (Łk 15, 31).
Może te słowa kierowane do starszego syna trochę nam umykają, bo bardziej fascynuje nas niewyobrażalna dobroć „miłosiernego ojca” wobec syna marnotrawnego. Prof. Świderkówna przekonuje, że są to słowa kierowane do każdego z nas. Do każdego, „kto, choć nieudolnie i ciągle upadając, stara się jednak być z Nim [Ojcem - przyp. JB] i przy Nim”. Nie wolno nam zakładać, że i tak jesteśmy jak synowie marnotrawni. Jesteśmy nimi, bo jesteśmy słabi i grzeszni, ale nasze miejsce powinno być tam, gdzie miejsce starszego syna. Za radą Pani Profesor: „Prośmy zatem naszego miłosiernego Ojca, żeby każdego dnia, a zwłaszcza w godziny pustynne i ciemne, pozwalał nam słyszeć, jak mówi do nas: «Dziecko moje, ty zawsze jesteś ze mną i wszystko, co moje, twoje jest!»”.

Batalia o życie

Obchodzone: 24 marca - I Narodowy Dzień Życia, i 4 kwietnia - Dzień Świętości Życia, zwróciły i zwracają naszą uwagę na problem życia ludzkiego; jego poszanowania i ochrony od poczęcia aż do naturalnej śmierci, a także jego godnego przeżywania.
Nie ma przesady w stwierdzeniu, że we współczesnym świecie toczy się prawdziwa batalia o ludzkie życie i o ochronę jego godności. Godność ludzkiego życia - zdawałoby się, że to prawda oczywista - jest niezależna od szerokości geograficznej, pod którą mieszkamy, koloru skóry, narodowości, poziomu intelektualnego, sprawności fizycznej, statusu majątkowego i wielu innych czynników, często generowanych przez człowieka wobec drugiego człowieka. Godność ludzka jest wartością samą w sobie, bo wszyscy jesteśmy stworzeni na obraz i podobieństwo Boga, choć czasami ten obraz i podobieństwo tak mocno brukamy.
Każde ludzkie życie warte jest ochrony i obrony. Świat nie jest tylko dla ludzi młodych, pięknych, zdrowych i bogatych, jak chcą tego kolorowe czasopisma. Z wielkim szacunkiem i uznaniem patrzę więc na ludzi starszych, na rodziny wielodzietne, na rodziny, które najpierw przyjęły, a teraz w pocie czoła wychowują dzieci niepełnosprawne, na osoby chore i niepełnosprawne oraz na osoby opiekujące się nimi (bardziej niżby to wynikało choćby z ich powinności zawodowych czy związków rodzinnych). Wielu tym ludziom należy się opieka i pomoc ze strony państwa i jego instytucji, tymczasem często słyszy się, że jest ono i tak „nadopiekuńcze”. Mam postulat - niechby państwo było mniej „opiekuńcze”, a bardziej służebne wobec swoich obywateli...
Batalia o życie ukazuje się nam ciągle w nowych odsłonach - ostatnio jako walka (gdy piszę te słowa, nie wiem, czy zwycięska) o życie Terry Schiavo, Amerykanki, która od 15 lat pozostaje w śpiączce. Zaniechanie sztucznego odżywiania mogłoby ją skazać na kilkunastodniowe umieranie z głodu. A jednak są tacy, którzy gotowi byliby ją na taką śmierć skazać.
Batalia o życie - może w materii tak delikatnej to termin ponad miarę „militarny”. Dlatego łagodząc nieco jego wymowę, odwołam się do żydowskiej maksymy: „Ratując jedno życie, ratujesz cały świat”, i przede wszystkim do Ewangelii: „Zaprawdę, powiadam wam: Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili” (Mt 25, 40).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: 4 października zaprzysiężenie 27 nowych papieskich gwardzistów

2025-09-12 17:55

[ TEMATY ]

Gwardia Szwajcarska

Papieska Gwardia Szwajcarska

Włodzimierz Rędzioch

4 października zostanie zaprzysiężonych 27 nowych gwardzistów papieża Leona XIV. Ceremonii o godzinie 17:00 na dziedzińcu św. Damazego w Pałacu Apostolskim przewodniczyć będzie jako przedstawiciel papieża arcybiskup Edgar Pena Parra, substytut w Sekretariacie Stanu Stolicy Apostolskiej, poinformowała 12 września Papieska Gwardia Szwajcarska.

Zgodnie z dorocznym zwyczajem ceremonia zaprzysiężenia nowych rekrutów miała się odbyć 6 maja, jednak po śmierci papieża Franciszka 21 kwietnia data została przesunięta na czas nieokreślony.
CZYTAJ DALEJ

Żydowskie stowarzyszenie zapłaci za fałszywe oskarżenia wobec ks. prof. Guza

2025-09-11 20:40

[ TEMATY ]

ks. prof. Tadeusz Guz

fałszywe oskarżenia

żydowskie stowarzyszenie

BP KEP

Ks. prof. Tadeusz Guz

Ks. prof. Tadeusz Guz

Sąd Okręgowy w Warszawie nie uwzględnił zażalenia Żydowskiego Stowarzyszenia B’nai B’ritt na postanowienie o umorzeniu postępowanie wobec ks. prof. Tadeusza Guza. Sprawa dotyczyła krótkiej dygresji ks. prof. Tadeusza Guza, wygłoszonej podczas wykładu w 2018 r., na temat dawnych oskarżeń o mordy rytualne formułowanych przeciw społeczności żydowskiej w krajach Europy. Sąd Okręgowy stwierdził, że ks. Guz korzystał z konstytucyjnej ochrony swobody wypowiedzi, a ponadto z materiału dowodowego wynika, że duchowny nie miał zamiaru obrazić ani znieważyć narodu żydowskiego, jak również nawoływać do nienawiści w odniesieniu do tej społeczności. Postanowienie jest prawomocne, a kosztami postepowania obciążono w całości Stowarzyszenie B’nai B’ritt. Ks. Guza w sprawie od początku reprezentowali prawnicy Instytutu Ordo Iuris.

Sprawa dotyczyła wypowiedzi ks. prof. Tadeusza Guza, z 26 maja 2018 roku która padła podczas wygłoszonego w Warszawie wykładu pod tytułem „Jak Pan Bóg dopełnił historii zbawienia?” Słowa kapłana odnosiły się do dawnych oskarżeń o mordy rytualne formułowanych przeciw społeczności żydowskiej w krajach Europy. Zdaniem Żydowskiego Stowarzyszenia B’nai B’ritt (będącego w postępowaniu oskarżycielem subsydiarnym), ks. Guz nawoływał do nienawiści na tle różnic narodowościowych i wyznaniowych względem narodu żydowskiego, a w konsekwencji publicznie wzywał do antysemityzmu.
CZYTAJ DALEJ

VIII Kongres Przywódców Religii Świata i Tradycyjnych w Astanie

2025-09-12 18:47

[ TEMATY ]

Kongres Przywódców Religii Świata i Tradycyjnych

Materiały prasowe

Astana. Pałac Pokoju i Pojednania

Astana. Pałac Pokoju i Pojednania

W dniach 17–18 września 2025 roku stolica Republiki Kazachstanu, Astana, będzie gospodarzem VIII Kongresu Przywódców Religii Świata i Tradycyjnych pod przewodnictwem Prezydenta Republiki Kazachstanu Kassym-Żomarta Tokajewa.

Kongres zgromadzi ponad 100 delegacji z ok. 60 państw. Wśród uczestników znajdą się przywódcy duchowi chrześcijaństwa, islamu, buddyzmu, judaizmu, hinduizmu, taoizmu, zaratustrianizmu i szintoizmu, a także przedstawiciele organizacji międzynarodowych, środowisk naukowych, politycznych i społecznych. W kontekście dramatycznych wojen, kryzysów humanitarnych, migracji i niepokojów w różnych częściach świata, zgromadzeni podejmą główny temat „Dialog religii: synergia dla przyszłości”. Stolicę Apostolską reprezentować będzie kard. George Jacob Koovakad, prefekt Dykasterii ds. Dialogu Międzyreligijnego, a Polskę bp Adam Bab, biskup pomocniczy diecezji lubelskiej i przewodniczący Rady ds. Ekumenizmu oraz Zespołu ds. Kontaktów z Polską Radą Ekumeniczną Konferencji Episkopatu Polski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję