Reklama

Polska muzyka sakralna na płytach CD (11)

Preludia organowe Władysława Żeleńskiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na karty historii muzyki polskiej wpisało się wielu wybitnych twórców. Wielu z nich muzykolodzy polscy przypisują wyłącznie, większą lub mniejszą, wartość historyczną, prawie całkowicie pomijając ich znaczenie dla kultury polskiej i niemal zupełnie nie doceniając twórczości. Liczne rękopisy do dziś nie wydanych utworów, albo szczątki wydań jeszcze z czasów życia kompozytorów, spoczywają w zapomnieniu na półkach różnych bibliotek. Wykonania tych dzieł należą do rzadkości, a o nagraniach i wydaniach drukiem nie ma nawet co marzyć. Twórcom tym ujmuje się rysy ich indywidualnego stylu, szereguje się do drugiego albo i trzeciego rzędu. Do grona pokrzywdzonych należy, m.in. Władysław Żeleński (1837-1921). Jego dorobek kompozytorski - podobnie jak wielu innych twórców - do dziś nie doczekał się jeszcze swojego miejsca w historii muzyki polskiej. Wystarczy przytoczyć opinię, że bardziej znany pozostaje nie jako kompozytor, lecz jako ojciec znanego literata - Tadeusza Boya-Żeleńskiego.
Tymczasem Władysław Żeleński jest autorem licznych dzieł, m.in. czterech oper, kantat, pieśni solowych i chóralnych, utworów instrumentalnych - solowych, kameralnych i orkiestrowych. Jest też twórcą wielu dzieł o tematyce religijnej, m.in. kilku mszy, Veni Creator i Te Deum.
Wydawnictwo Muzyczne Acte PreMalable podjęło inicjatywę wydania dzieł Władysława Żeleńskiego na płytach kompaktowych. Pierwszą płytą, na której zarejestrowany został fragment twórczości kompozytora, jest album Julii Smykowskiej, wykonującej na organach Josepha Goebla w kościele Wszystkich Świętych w Poznaniu 25 preludiów organowych op. 38 Żeleńskiego (pierwsze nagranie w historii fonografii). Cykl został napisany w latach osiemdziesiątych XIX wieku. Jest swego rodzaju podręcznikiem gry organowej, znanym wszystkim organistom. Każdy z nich musiał bowiem na drodze swej edukacji muzycznej przez preludia Żeleńskiego przejść.
Te drobne miniatury - nie dość, że są utworami o charakterze dydaktycznym, stanowią też praktyczną pomoc dla organistów kościelnych, jako wstępy do pieśni. Wiele preludiów jest bowiem opartych na znanych pieśniach kościelnych i kolędach (m.in. Święty Boże, Kto się w opiekę, W żłobie leży, Anioł pasterzom mówił).
Preludia Władysława Żeleńskiego warte są poznania, tym bardziej, że Julia Smykowska wykonuje je w sposób oryginalny, nieszablonowy, a zaproponowana przez artystkę registracja jest interesująca i pełna kolorytu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#PodcastUmajony (odcinek 1.): Bez przesady

2024-04-30 21:13

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Po co Jezus dał nam Maryję? Jak budować z Nią relację? Czy da się przesadzić w miłości do Matki Bożej? Tymi i innymi przemyśleniami dzieli się w swoim podcaście ks. Tomasz Podlewski. Zapraszamy do wysłuchania pierwszego odcinka "Podcastu umajonego".

CZYTAJ DALEJ

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość + Litania Loretańska

[ TEMATY ]

Matka Boża

Maryja

nabożeństwo majowe

loretańska

Majowe

nabożeństwa majowe

litania loretańska

Karol Porwich/Niedziela

Maj jest miesiącem w sposób szczególny poświęconym Maryi. Nie tylko w Polsce, ale na całym świecie, niezwykle popularne są w tym czasie nabożeństwa majowe. [Treść Litanii Loretańskiej na końcu artykułu]

W tym miesiącu przyroda budzi się z zimowego snu do życia. Maj to miesiąc świeżych kwiatów i śpiewu ptaków. Wszystko w nim wiosenne, umajone, pachnące, czyste. Ten właśnie wiosenny miesiąc jest poświęcony Matce Bożej.

CZYTAJ DALEJ

2 maja – Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej oraz Dzień Polonii i Polaków poza granicami kraju

2024-05-02 07:15

[ TEMATY ]

Dzień Flagi

Karol Porwich/Niedziela

Na fladze RP nie wolno umieszczać żadnych napisów ani rysunków. Flaga nigdy nie może też dotknąć podłogi, ziemi, bruku lub wody - Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej oraz Dzień Polonii i Polaków poza granicami kraju łączy manifestowanie przywiązania do barw i symboli narodowych.

Kilkadziesiąt dni po wybuchu powstania listopadowego, zebrani na Zamku Królewskim w Warszawie posłowie i senatorowie Królestwa Polskiego podjęli pierwszą w dziejach Polski uchwałę ustanawiającą barwy narodowe. „Izba senatorska i poselska po wysłuchaniu wniosków Komisyi sejmowych, zważywszy potrzebę nadania jednostajnej oznaki, pod którą winni łączyć się wszyscy Polacy, postanowiły i stanowią: Kokardę narodową stanowić będą kolory herbu Królestwa Polskiego oraz Wielkiego Księstwa Litewskiego, to jest kolor biały z czerwonym” – czytamy w uchwale z 7 lutego 1831 r. Akt ten interpretowano jako dopełnienie decyzji o przywróceniu polskiej suwerenności, którym była decyzja o detronizacji cara Mikołaja I jako króla Polski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję