Reklama

Pasje moje - o pieśniach wielkopostnych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KOCHAM "ARKĘ NOEGO", JESTEM FANEM ŚPIEWÓW Z TAIZEM, CIESZY MNIE BOGACTWO NOWYCH PIEŚNI MŁODZIEŻOWYCH WSPÓLNOT, RUCHÓW CHARYZMATYCZNYCH... CZY MOŻNA JEDNAK POGODZIĆ SIĘ Z TYM, ABY PIEŚNI, KTÓRE TOWARZYSZYŁY NAM PRZEZ TYLE LAT, SKAZANE ZOSTAŁY NA ZAPOMNIENIE?

Nie tak dawno temu pisałem, że w ten czas Wielkiego Postu powinniśmy przypominać sobie stare pieśni wielkopostne. Zabrzmi to może dziwnie, ale chciałoby się powiedzieć, korzystajmy z tej szczególnej okazji, bo to tylko kilka tygodni, a więc śpiewajmy na Mszy św. w niedzielę i nie tylko w niedzielę.
Opis Męki Pańskiej, niesamowite sceny, w których anonimowi autorzy ukazują ogrom tortur, jakim Chrystus był poddany, realizm tego opisu, musiał zapadać głęboko w serca ludzi. Dziś również, jeśli śpiewamy ze skupieniem, a przecież mamy po temu sposobność, bo czas pieśni płynie wolniej niż czas mowy, możemy przeżywać głęboko te piękne teksty. Ale jest coś więcej niż opis zdarzenia i sceny. Zagłębiając się w słowa niektórych pieśni, napotykamy zwroty i sformułowania szokujące, zawierające kontrastowe, nie stosowane zwykle określenia. Powstaje wrażenie, jakby dawny autor nie radził sobie z kłębiącymi się w nim uczuciami, popadając na przemian w rozpacz, potem w tkliwość. Pojawia się strach, czułość, ubolewanie i słowa pełne miłości.
Przywoływana w ubiegłym tygodniu pieśń Dobranoc, Głowo święta, zawiera realistyczny opis ran Chrystusa, jednocześnie zaczynając każdą zwrotkę od czułego pożegnania... "dobranoc". W pieśni Krzyżu święty czułością, z jaką odnosimy się do ukochanej osoby, zostaje obdarowany Krzyż, czyli narzędzie śmiertelnej tortury... "Skłoń gałązki, drzewo święte... Spuść lekkuchno i cichuchno..." Śpiewając - "Jezu Chryste" - obok sceny ukazującej Matkę frasobliwą, która stoi z żalu ledwie żywa - napotykamy zwrot "...Zasłona się potargała, ziemia rwie się, ryczy skała". Nagromadzenie tak wyrazistych kontrastowych obrazów jest niezmiernie wymowne. Może właśnie dlatego, gdy przytłacza nas rozpacz i trudno nam opisać nasze uczucia, podążamy za dawnym autorem na Golgotę, aby wykrzyczeć nasz ból. Kiedy nie radzimy sobie z wyrażeniem własnego smutku, możemy zaśpiewać: "...tęskność, smutek strach go ściska..."
Sądzę, że właśnie dlatego Agata Steczkowska do pieśni śpiewanych przez chór na pogrzebie swego taty - Stanisława Steczkowskiego włączyła pieśni wielkopostne, mimo że była to pierwsza połowa stycznia. Jeszcze w uszach brzmiały nam kolędy, w kościele stały choinki, a chór śpiewał tak, jakby to był Wielki Piątek. Pod sklepieniem kościoła rozlegała się pieśń świetnie opracowana na cztery głosy, wykonywana z wielkim namaszczeniem. Staliśmy w tłumie, zasłuchani, aż nagle gdzieś z przodu dobiegł głos, który włączył się, śpiewając linię tenoru, potem, obok konfesjonału, odezwał się bas, a za nami, w tyle, usłyszałem sopran, najpierw jeden, potem następne. Tych głosów z każdą chwilą przybywało, było ich coraz więcej, ale wszystkie realizowały bezbłędnie partyturę rozpisaną na cztery głosy. Pełen zdumienia, nagle odkryłem, że oto stoję tłumie, w którym są również całe pokolenia chórzystów wychowanych przez pedagoga, którego właśnie żegnamy. Niezwykły był to chór, złożony z bardzo różnych ludzi, ale wszys cy pamiętali jeszcze linię swoich głosów, ćwiczoną na próbach ze Stasiem Steczkowskim.
Dziś - mimo że robią w życiu inne rzeczy, często już mieszkają w innym mieście, może nawet nigdy nie mieli okazji się spotkać - mogli zaśpiewać swojemu "maestro" jeszcze raz. Piękny i szczery był to śpiew, a słowa starej wielkopostnej pieśni pewnie nie tylko Danusi - żonie zmarłego, ale wszystkim obecnym pomagały przeżywać tę szczególną chwilę.
Obecnie - realizując pomysł nagrań pieśni wielkopostnych przez moich przyjaciół-artystów - przypominam pieśń Ludu, mój ludu, którą będzie można usłyszeć w Radiu Plus w wykonaniu sióstr Steczkowskich. Jak wiele pieśni - i ta śpiewana jest na różne melodie, mimo że w moim kościele parafialnym w dzieciństwie poznałem najpierw inną, tutaj przytaczam również tę, którą pamiętają siostry Steczkowskie, pieśń, której uczył na próbach chóru w Stalowej Woli tata Stanisław Steczkowski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Stanowczy sprzeciw wobec działań MEN” - oświadczenie Dyrektorów Wydziałów Katechetycznych

2024-05-24 13:39

[ TEMATY ]

katecheza

Karol Porwich/Niedziela

„Stanowczy sprzeciw wobec działań MEN” - to Oświadczenie Dyrektorów Wydziałów Katechetycznych, którzy obradowali w dniach 21-23 maja br. w Stegnie podczas ogólnopolskiego spotkania, które poprowadził bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.

Publikujemy pełny tekst Oświadczenia:

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 26.): Afekt i efekt

2024-05-25 20:50

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

mat. prasowy

Czy Maryja może być papieżem? Jak się modlił Jan Paweł II, kiedy kula przeszyła jego brzuch? I co właściwie ma wspólnego afekt z efektem? Zapraszamy na dwudziesty szósty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski przywołuje trzy mało znane i niesamowite wypowiedzi św. Jana Pawła II o Maryi oraz opowiada o Jej roli w życiu i pontyfikacie papieża z Polski.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Gala Twórczości Maryjnej Dzieci i Młodzieży

2024-05-26 18:18

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Matka Boża

konkurs plastyczny

konkurs muzyczny

Biuro Prasowe Jasnej Góry

„Chwalcie łąki umajone”, „Była cicha i piękna jak wiosna” czy „Maryjo, śliczna Pani” m.in. te pieśni maryjne dla „Najukochańszej Mamy” z Jasnej Góry i wszystkich mam rozbrzmiewają dziś w Sali Papieskiej podczas Gali Twórczości Maryjnej Dzieci i Młodzieży Sancta Maria. W tym roku odbywa się ona pod hasłem: „W Drodze do Nieba z Maryją”. Koncert jest plonem konkursu muzycznego i plastycznego, w którym wzięło udział ponad 2,5 tys. uczniów z Polski i zagranicy.

W konkursie składającym się z dwóch kategorii - muzycznej i plastycznej - wybrano 128 laureatów. W tym roku Grand Prix w sumie otrzymały trzy osoby. Wszystkie dzieci zostały nagrodzone.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję