Reklama

Niedziela Łódzka

Łódź: Łódzkie metro w budowie

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od kilku miesięcy trwają intensywne prace przy tunelu średnicowym pod miastem, nazywanym łódzkim metrem. Nowe połączenie kolejowe połączy główne stacje kolejowe - Łódź Widzew, Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec. Powstaną także dwie stacje pod centrum miasta.

Budowa tunelu średnicowego to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w historii miasta. Kolejowy tunel połączy dworzec Fabryczny z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec i umożliwi podróżowanie po Łodzi w nie więcej niż kwadrans, a dojazd do centrum z osiedli mieszkaniowych zajmie tylko kilka minut. W tunelu powstaną dwie stacje: Łódź Polesie zlokalizowana na tyłach Manufaktury przy Ogrodach Karskiego oraz stacja Łódź Śródmieście u zbiegu ul. Zielonej z al. Kościuszki. Budowa pierwszej z nich już trwa, a prace przy stacji Śródmieście mają się rozpocząć 25 kwietnia 2021 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tunel kolejowy przebiegający pod centrum miasta otworzy aglomerację łódzką na nowe połączenia kolejowe i usprawni lokalny, regionalny i krajowy transport pasażerski oraz towarowy. W najgłębszym miejscu tory w tunelu będą przebiegać ok. 26 metrów pod powierzchnią ziemi, tj. ok. 9 pięter budynku mieszkalnego. Przystanki będą miały dwie i trzy kondygnacje. Na przystanku Łódź Śródmieście na najwyższym poziomie będą sklepy i punkty usługowe i handlowe. Na poszczególne kondygnacje będzie można dostać się schodami ruchomymi, windami i schodami tradycyjnymi (stałymi). Perony na nowych przystankach będą na głębokości 21 metrów (Polesie) i 16 metrów (Śródmieście). Pociągi będą mogły jeździć w tunelu z prędkością do 100 km/h. Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Przejazd pociągiem przez miasto pomiędzy stacjami będzie krótszy. Wzrośnie też liczba pociągów i częstotliwość ich kursowania. W ramach projektu powstaną nowe przystanki, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże. Nowe podziemne połączenie kolejowe miedzy głównymi łódzkimi stacjami to nie tylko poprawa dostępu mieszkańców do transportu kolejowego, ale także mniej pojazdów na ulicach. To z kolei przekłada się na poprawę bezpieczeństwa ruchu samochodowego i tramwajowego w mieście, obniżenie kosztów transportu oraz zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.

Reklama

Drążenia tuneli kolejowych pod Łodzią nadzoruje specjalistyczna firma. Postępują prace przy komorach niezbędnych do wykonania podziemnego połączenia. Przy działających już od 30 grudnia tarczach TBM, prowadzona jest dokładna konfiguracja wszystkich systemów mechanicznych, hydraulicznych, elektrycznych i elektronicznych. Wykonawca powierzył za-danie rozpoczęcia drążenia przez TBM doświadczonym specjalistom z Włoch. Już od grudnia, gdy tarcze zostały opuszczone do komór startowych, trwa rozruch technologiczny maszyn TBM do budowy tuneli. Uzupełniane są elementy wyposażenia pomocniczego, które są nie-zbędne do „wejścia” tarczy w grunt.

Projekt budowy tunelu „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac jest planowane do końca 2022 roku.

2021-04-18 13:32

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś: jeśli chcesz odbudować ruiny, zauważ cierpiących!

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

- Jak dojrzysz każdego cierpiącego, postawisz go w centrum uwagi, zaspokoisz jego potrzeby, opatrzysz jego rany, wtedy Pan da ci tę łaskę, że odbudujesz święte miasto i świątynię - mówił kard. Ryś podczas Mszy św. w intencji osób skrzywdzonych w Kościele. 

CZYTAJ DALEJ

Historia według Kossaka

2024-03-28 10:54

[ TEMATY ]

Materiał sponsorowany

fot. Armando Alvarado

Mało która postać historyczna odcisnęła tak mocno swój ślad w dziejach świata, i tak bardzo wpływa na wyobraźnię współczesnych ludzi, jak Napoleon. Pisano o nim książki, wiersze, kręcono filmy, ale bodaj żadne z tych dzieł nie jest tak wymowne jak obraz Wojciecha Kossaka poświęcone temu geniuszowi wojny.

Mowa, oczywiście, o powstałym w 1900 r. dziele „Bitwa pod piramidami”. Obraz mimo upływu lat nadal wywiera ogromne wrażenie na widzach, pobudzając nie tylko ich „estetyczne synapsy”, ale i zmuszając do głębszej refleksji nad dziejami okresu, który został przedstawiony na płótnie i tego, jak wpłynął Napoleon na ukształtowanie się świata. Malowidło Kossaka intryguje nie tylko widzów, ale i ekspertów, od dawna jest obiektem wnikliwych analiz wielu badaczy. Bank Pekao S.A. zaprasza do obejrzenia krótkiego filmu pt. „Okiem liryka”, który przybliża fascynującą historię tego monumentalnego płótna.

CZYTAJ DALEJ

Groby Pańskie 2024 - Stwórz z nami galerię

2024-03-29 09:19

Marzena Cyfert

Parafia pw. Ducha Świetego we Wrocławiu

Parafia pw. Ducha Świetego we Wrocławiu

Piękną tradycją stało się budowanie w kościołach Grobu Pańskiego. Zapraszamy do przesyłania nam zdjęć z waszych kościołów i kaplic, a to pozwoli nam stworzyć piękną galerię. Czekamy na wasze zdjęcia, które możecie wysyłać na adres wroclaw@niedziela.pl

Prosimy, aby zdjęcia przesyłać do Niedzieli Zmartwychwstania.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję