Reklama

Adres: Ural

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Do "Niedzieli" został przesłany artykuł poświęcony obchodom 125. rocznicy rezurekcji - jak nazywa Autorka - parafii św. Anny w Jekaterinburgu (na granicy Europy i Azji). Autorka przeprasza w liście do Redaktora Naczelnego "Niedzieli" za błędy. Informuje, że jest Rosjanką, która próbuje pisać po polsku. Tekst wiernie przekazujemy na naszych łamach.
Gdy wypowiadamy słowa modlitwy: święty, powszechny i apostolski Kościół, prawie nie zastanawiamy się nad aspektem geograficznym zawartym w tej treści. "Powszechny" - znaczy to, że wiara katolicka przenika do najbardziej odległych zakątków świata: od upalnych tropików do mroźnych krain syberyjskich.
W największym pod względem terytorialnym państwie świata - Rosji Kościół katolicki nie zajmuje pozycji dominującej. Większość mieszkańców tego kraju wyznaje prawosławie albo islam. Jednak prawie w każdym większym mieście na wschód od Bugu istnieje katolicka parafia. Minęło dziesięć lat od tego momentu, gdy podniosła się żelazna kurtyna oddzielająca ZSRR od reszty świata i u katolików pojawiła się możliwość budowania świątyń i przyjmowania sakramentów.
W 2000 r. w kilku miastach Rosji były konsekrowane nowe świątynie. Jedną z nich był kościół św. Anny w Jekaterinburgu. Rok później w jekaterinburskiej parafii obchodzono kolejną uroczystość - 125. rocznicę jej rezurekcji.
Jekaterinburg, jedno z największych miast Rosji (liczy ponad 1,5 miliona mieszkańców), leży po azjatyckiej stronie Uralu. Jest miastem wielu kultur. Jedną z licznych wspólnot kulturowo-religijnych stanowią katolicy. Dzieje rzymskokatolickiej parafii w
Jekaterinburgu sięgają XIX wieku. W 1884 r., dzięki wysiłkom miejscowej Polonii, wybudowano tutaj kościół.
Historia parafii leżącej na granicy Europy i Azji jest podobna do wielu innych na Syberii. Jej tragiczne losy odzwierciedlają tragedię Kościoła katolickiego w bolszewickiej Rosji. Katolicy, ujarzmieni za cara, mieli jednak swój kościół, bibliotekę, towarzystwo dobroczynności, nawet parafialną szkółkę. Po rewolucji październikowej kościół w Jekaterinburgu został ograbiony przez władze ze wszystkich kosztowności. Szkoła i organizacje przykościelne zostały zlikwidowane. W 1924 r. odebrano plebanię, a w 1930 r. zamknięto kościół i przekazano jego budynek pod bibliotekę. Nieliczne pozostałe przedmioty liturgiczne powędrowały do miejscowego muzeum ateizmu. W falach stalinowskich represji zginęło wielu parafian, których winą było to, że urodzili się Polakami i wyznawali katolicyzm. W 1937 r. został rozstrzelany ostatni duszpasterz Syberii - ks. Franciszek Budrys. Znakiem obecności katolików w Jekaterinburgu (wtedy Swierdłowsku) do początków lat 60. pozostawał budynek kościoła, w którym mieścił się dworzec autobusowy. Po wybudowaniu nowego dworca resztki świątyni wysadzono w powietrze.
Wydawało się, że życie religijne ma zaniknąć. W Jekaterinburgu z 40 chrześcijańskich świątyń istniejących przed 1917 r. do końca lat 80. działała tylko jedna prawosławna cerkiew, a całą Rosję miały obsługiwać tylko dwa katolickie kościoły: w Moskwie i Sankt Petersburgu.
Jednak w 1991 r., wraz z wyznaczeniem nowych biskupów dla Rosji, Kazachstanu i Białorusi, odrodziła się hierarchia Kościoła katolickiego w Związku Radzieckim. W wielu miastach Rosji zaczęły wtedy reaktywować swoją działalność parafie katolickie.
W związku z obchodami dziesięciolecia odrodzenia struktur Kościoła katolickiego w Rosji i jubileuszem parafii św. Anny obwodowe muzeum historyczne zorganizowało wystawę o historii Kościoła katolickiego na Uralu: Pod obroną św. Anny. Głównym organizatorem wystawy i autorem jej naukowej koncepcji była wiceprezes stowarzyszenia polskiego " Polaros", pracownik naukowy muzeum - Tatiana Mosunowa. Dzięki jej wysiłkom na wystawie pojawiły się figury Apostołów z ołtarza byłej świątyni, stacje Drogi Krzyżowej, XIX-wieczny ornat uralskiego księdza, dokumenty z archiwum KGB, dotyczące losów parafian i ks. Franciszka Budrysa. W 2000 r., przygotowując lekcję historii Polski dla uczniów polskiej szkoły, w miejscowej bibliotece odnalazła ona XIX-wieczne książki z biblioteki parafialnej, uważane przez wszystkich za zaginione. Teraz książki ze stemplem biblioteki kościelnej znajdują się na wystawie. Współczesne eksponaty: kielichy mszalne, figurę Matki Bożej Fatimskiej, ornaty - ofiarował na wystawę proboszcz parafii św. Anny, o. Jerzy Paczuski.
Lata ateizmu sprawiły, że pamiątki po historii katolików na Uralu mogły ocaleć tylko przez cud. W organizacji "katolickiej" wystawy wzięło udział wiele instytucji. Swoje eksponaty dały muzeum historyczne i sztuk pięknych, dwa archiwa: państwowe archiwum obwodowe i byłe archiwum KGB, dwie biblioteki, parafia św. Anny. Wystawa odbywała się na terenie muzeum historycznego w domu wybitnych Polaków - Poklewskich-Koziełłów. Miejsce zostało wybrane nieprzypadkowo. Rodzina Poklewskich pochodziła z tych nielicznych Polaków, którzy przyjechali na Syberię dobrowolnie. Tutaj dorobili się olbrzymiego majątku. Poklewscy w końcu XIX wieku wystąpili jako fundatorzy sześciu świątyń katolickich na Syberii, m.in. kościoła św. Anny w Jekaterinburgu. (Na początku 2001 r. potomkowie Poklewskich z Polski i Szwecji byli w Jekaterinburgu na zaproszenie muzeum i parafii św. Anny.)
Dyrektor muzeum Walery Ufimcew uważa, że urządzona wystawa ma służyć odrodzeniu duchowości i pokazywać religijną i kulturową różnorodność tradycji stolicy Uralu - Jekaterinburga. Sama możliwość urządzenia wystawy o katolikach demonstruje, jakie przemiany zaszły w rosyjskim społeczeństwie, które staje się coraz bardziej otwarte.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Nowy początek!

2025-11-29 08:23

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

MK

Co gdyby znany z dzieciństwa czekoladkowy Kalendarz Adwentowy przenieść w sferę duchową?
Portal niedziela.pl oraz Niezbędnik Katolika na czas Adwentu przygotował specjalny internetowy kalendarz adwentowy.
Kalendarz Adwentowy to cykl rekolekcyjny, w którym każdego dnia, odkrywając kolejne okienko kalendarza, będziecie odkrywać nowe materiały pomocne w duchowym wzroście.
Oprócz tego każdego dnia będzie czekało na Was: słowo dnia, refleksja, wyzwanie i modlitwa.
Całość ubogaci rozważanie ks. Krzysztofa Młotka.
Przeżyjmy ten wyjątkowy czas razem.
Niech to będzie nowy początek!

1 30 listopada 2 1 grudnia 3 2 grudnia 4 3 grudnia 5 4 grudnia 6 5 grudnia 7 6 grudnia 8 7 grudnia 9 8 grudnia 10 9 grudnia 11 10 grudnia 12 11 grudnia 13 12 grudnia 14 13 grudnia 15 14 grudnia 16 15 grudnia 17 16 grudnia 18 17 grudnia 19 18 grudnia 20 19 grudnia 21 20 grudnia 22 21 grudnia 23 22 grudnia 24 23 grudnia 24 grudnia Promuj akcję na swojej stronie internetowej
CZYTAJ DALEJ

Czy w Wigilię obowiązuje post i kiedy należy iść do kościoła w święta Bożego Narodzenia?

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

wigilia

post

Adobe Stock

Czy na wigilijnym stole mogą pojawić się mięsne potrawy? Czy jeśli uczestniczyło się w Pasterce, trzeba iść na Mszę 25 grudnia? Czy 26 grudnia jest obowiązek mszalny? Co roku wiele osób ma podobne dylematy.

Uroczysta kolacja wigilijna jest elementem pięknej tradycji, towarzyszącej rodzinnemu przeżywaniu świąt Bożego Narodzenia. Nazwa nawiązuje do liturgicznej wigilii - czyli czuwania w wieczór poprzedzający święto. Warto więc pamiętać, by ta wigilijna wieczerza nie była pozbawiona wspólnej modlitwy i odczytania fragmentu Ewangelii mówiącego o narodzeniu Zbawcy.
CZYTAJ DALEJ

Nie bójcie się! Oto zwiastuję wam radość wielką, która będzie udziałem całego narodu

2025-12-23 19:15

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Monika Książek

Jezus uczy nas, że Jego przyjście to początek wielkiej przygody, gdzie możemy realizować nasze najskrytsze marzenia.

W owym czasie wyszło rozporządzenie Cezara Augusta, żeby przeprowadzić spis ludności w całym świecie. Pierwszy ten spis odbył się wówczas, gdy wielkorządcą Syrii był Kwiryniusz. Podążali więc wszyscy, aby się dać zapisać, każdy do swego miasta. Udał się także Józef z Galilei, z miasta Nazaret, do Judei, do miasta Dawidowego zwanego Betlejem, ponieważ pochodził z domu i rodu Dawida, żeby się dać zapisać z poślubioną sobie Maryją, która była brzemienna. Kiedy tam przebywali, nadszedł dla Maryi czas rozwiązania. Powiła swego pierworodnego Syna, owinęła Go w pieluszki i położyła w żłobie, gdyż nie było dla nich miejsca w gospodzie. W tej samej okolicy przebywali w polu pasterze i trzymali straż nocną nad swoją trzodą. Wtem stanął przy nich anioł Pański i chwała Pańska zewsząd ich oświeciła, tak że bardzo się przestraszyli. i rzekł do nich anioł: «Nie bójcie się! Oto zwiastuję wam radość wielką, która będzie udziałem całego narodu: dziś bowiem w mieście Dawida narodził się wam Zbawiciel, którym jest Mesjasz, Pan. A to będzie znakiem dla was: znajdziecie Niemowlę owinięte w pieluszki i leżące w żłobie». I nagle przyłączyło się do anioła mnóstwo zastępów niebieskich, które wielbiły Boga słowami: «Chwała Bogu na wysokościach, a na ziemi pokój ludziom, w których sobie upodobał».
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję