Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Wychwalajcie Boga, który czyni cuda

Niedziela Ogólnopolska 16/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 134, 1-12 - z Jutrzni na poniedziałek IV tygodnia
Audiencja generalna, 9 kwietnia 2003 r.

1. Liturgia Godzin, do której odwołujemy się w naszych katechezach, proponuje nam pierwszą część Psalmu 135 [134], proklamowanego przed chwilą przez chór. Tekst ten zawiera wiele aluzji do innych fragmentów Biblii, zaś atmo-sfera, jaka w nim panuje, zdaje się mieć charakter paschalny. Nie jest więc przypadkiem, że tradycja żydowska łączy nasz uroczysty Psalm 135 [134] z następnym Psalmem - 136 [135], uważając je za "wielki Hallel", czyli uroczystą i radosną pochwałę, jaką należy zanosić do Pana z okazji Paschy.
Psalm bowiem wyraźnie zwraca uwagę na éxodus, wspominając o "plagach" egipskich i nawiązując do wejścia do ziemi obiecanej. Przyjrzyjmy się jednak teraz kolejnym etapom, które Psalm 135 [134] ukazuje w swych dwunastu pierwszych wersetach: będzie to refleksja, która przyjmie modlitewny charakter.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

2. Na początku napotykamy znamienne zaproszenie do wychwalania, typowy element hymnów Psałterza odnoszących się do Pana. Wezwanie do śpiewania "alleluja" skierowane jest do "sług Pańskich" (por. w. 1), przedstawionych w oryginale hebrajskim jako "stojący" w świętym miejscu świątyni (por. w. 2), to znaczy w rytualnej postawie modlitwy (por. Ps 134 [133], 1-2).
Do wychwalania zachęcani są przede wszystkim kapłani i lewici, którzy żyją i pracują "na dziedzińcach domu Pana naszego" (por. Ps 135 [134], 2). Do tych "sług Pańskich" zaliczeni są symbolicznie wszyscy wierni, gdyż zaraz potem mowa jest o wybraniu całego Izraela na sprzymierzeńca i świadka miłości Pana: "Pan bowiem wybrał sobie Jakuba, Izraela - na wyłączną swoją własność" (w. 4). W tym sensie wysławia się dwa podstawowe przymioty Boga: jest On "dobry", jest On "łaskawy" (por. w. 3). Więź, istniejąca między nami a Panem naznaczona jest przez miłość, zażyłość i radosne przylgnięcie do Niego.

3. Po tej zachęcie do wychwalania Psalmista zamieszcza uroczyste wyznanie wiary, rozpoczynające się od typowego zwrotu: "Wiem", to znaczy uznaję, wyznaję (por. w. 5). Są tu dwa artykuły wiary, które solista wypowiada w imieniu ludu zebranego na zgromadzeniu liturgicznym. Przede wszystkim wysławia się działanie Boga w całym wszechświecie: "Cokolwiek Panu się spodoba, to uczyni na niebie i na ziemi" (w. 6). Panuje On nawet nad morzami i głębinami - symbolizującymi chaos, negatywne energie, ograniczenia i nicość.
Pan również tworzy obłoki, błyskawice, deszcze i wiatry, wydobywając je z komór (por. w. 7). Starożytny mieszkaniec Bliskiego Wschodu bowiem wyobrażał sobie, że żywioły klimatu przechowywane są w specjalnych zbiornikach, podobnych do niebieskich szkatuł, z których Bóg je wydobywał, by rozsiać je później nad ziemią.

4. W innym miejscu wyznania wiary znajdujemy odniesienie do historii zbawienia. Teraz Bóg Stwórca uznany jest za Pana Odkupiciela przez przywołanie podstawowych wydarzeń wyzwolenia Izraela z niewoli egipskiej. Psalmista wymienia przede wszystkim "plagi", które dotknęły pierworodnych (por. Wj 12, 29-30), obejmujące wszystkie "znaki i cuda", które Bóg Wyzwoliciel uczynił podczas epopei wyjścia (por. Ps 135 [134], 8-9). Zaraz potem przebiegają w pamięci wspaniałe zwycięstwa, które pozwoliły Izraelowi pokonać trudności i przeszkody, jakie napotkał on na swej drodze (por. ww. 10-11). W końcu ukazuje się na widnokręgu ziemia obiecana, którą Izrael otrzymuje od Pana "w posiadanie" (por. w. 12).
Otóż wszystkie te znaki przymierza, które zostaną obszerniej wymienione w Psalmie następnym, 136 [135], świadczą o fundamentalnej prawdzie, ogłoszonej w pierwszym przykazaniu Dekalogu. Bóg jest jeden i jest osobą, która działa i przemawia, miłuje i ocala: "Pan jest wielki, (...) nasz Pan jest nad wszystkimi bogami" (w. 5; por. Wj 20, 2-3; Ps 95 [94], 3).

5. Idąc nurtem tego wyznania wiary, my także wysławiajmy Boga. Papież św. Klemens I w swym Liście do Koryntian zwraca się do nas z następującym wezwaniem: "Spójrzmy na Ojca i Stworzyciela całego wszechświata. Przylgnijmy do darów i dobrodziejstw pokoju, wspaniałych i wzniosłych. Kontemplujmy Go myślą i oglądajmy oczyma duszy Jego wielką wolę! Przyznajmy, jak sprawiedliwy jest dla każdego swojego stworzenia. Niebiosa, poruszające się zgodnie z Jego rozkazem, okazują Mu zgodnie posłuszeństwo. Dzień i noc przemierzają ustaloną przez Niego drogę i nie wchodzą na siebie. Słońce i Księżyc, i chóry gwiazd pod Jego kierunkiem krążą bez zbaczania po wyznaczonych im orbitach. Ziemia, płodna z Jego woli, przynosi obfite pożywienie ludziom, dzikim bestiom i wszystkim zwierzętom, które żyją na niej, nie stawiając oporu i niczego nie zmieniając w Jego porządku" (19, 2-20,4: I Padri Apostolici, Rzym 1984, ss. 62-63). Klemens I kończy uwagą: "Stwórca i Pan wszechświata rozkazał, by wszystkie rzeczy dokonywały się w pokoju i zgodzie, z pożytkiem dla wszystkiego, szczególnie zaś dla nas, którzy uciekamy się do Jego litości, przez Pana naszego Jezusa Chrystusa. Jemu chwała i cześć na wieki wieków. Amen" (20, 11-12: tamże, s. 63).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny

[ TEMATY ]

Matka Boża

Maryja

Narodzenie NMP

Francisco de Zurbaran

"Niepokalane Poczęcie", Francisco de Zurbaran, olej na płótnie, 1630-1635

Niepokalane Poczęcie, Francisco de Zurbaran, olej na płótnie, 1630-1635

Kościół katolicki obchodzi 8 września święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Nie wiemy dokładnie, kiedy narodziła się Maryja, a data tego święta wynika z tradycji kultu maryjnego.

Świętowane tego wydarzenia niesie głęboką treść teologiczną. Narodzenie Maryi było bezpośrednią zapowiedzią przyjścia Zbawiciela. Ojcowie Kościoła mówili, że Maryja poprzedza przyjście Mesjasza tak jak nastanie jutrzenki zapowiada pełny blask dnia. W liturgii bizantyjskiej prawdę tę wyrażają słowa: „Narodzenie Twoje, Boża Rodzicielko, zwiastowało radość całemu światu: z Ciebie bowiem wzeszło Słońce Sprawiedliwości, Chrystus, nasz Bóg”, a w liturgii zachodniej prośba o wstawiennictwo tej, która „dla całego świata stała się nadzieją i jutrzenką zbawienia”.
CZYTAJ DALEJ

Carlo Acutis modlił się też po polsku

2025-09-06 08:58

[ TEMATY ]

beatyfikacja

Carlo Acutis

modlił się

po polsku

Beata Sperczyńska

Zdjęcia: archiwum prywatne Beaty Sperczyńskiej

Beata Anna Sperczyńska z małym Carlem

Beata Anna Sperczyńska z małym Carlem

Beata Sperczyńska wprowadziła Carla Acutisa w świat wiary. Ta opiekunka z Polski nauczyła go pierwszej modlitwy: „Aniele Boży, Stróżu mój”. Carlo odmawiał ją kilka razy dziennie w języku polskim – wyznaje w rozmowie z Vatican News Krzysztof Tadej, dziennikarz TVP Polonia na podstawie relacji Beaty Sperczyńskiej. W niedzielę 7 września Carlo zostanie kanonizowany jako pierwszy z milenialsów.

Beata Sperczyńska, młoda Polka z południa kraju, wyjechała do Włoch w poszukiwaniu pracy i w ten sposób trafiła do rodziny Acutisów. Jej rola w życiu Carla okazała się fundamentalna – również w kontekście jego kanonizacji.
CZYTAJ DALEJ

Podwójna radość z kanonizacji Frassatiego i Acutisa

2025-09-08 09:11

[ TEMATY ]

Watykan

kanonizacja

św. Carlo Acutis

św. Pier Giorgio Frassati

Vatican Media

Kanonizacja św. Carlo Acutis i św. Pier Giorgio Frassati

Kanonizacja  św. Carlo Acutis i św. Pier Giorgio Frassati

To radość osobista i radość dla Kościoła – mówi o nowych świętych Kościoła ks. dr Bogusław Turek CSMA, podsekretarz Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych. Rozmówca Radia Watykańskiego-Vatican News podkreśla, że choć św. Piotr Jerzy Frassati i Karol Acutis to przede wszystkim patroni młodych, to ich świadectwo może trafiać do każdego, niezależnie od wieku.

Polski duchowny, pełniący funkcję podsekretarza Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, jest przekonany, że takie uroczystości jak ta niedzielna w Watykanie, stanowią pokazanie owoców pracy w Dykasterii. „To bardzo radosne doświadczenie (…) Dwóch młodych świętych, dla młodego pokolenia, ale też dla każdego pokolenia, którzy świadczą o miłości do Boga niezależnie od wieku, niezależnie od pochodzenia, od stanu. Świadczą o tej radości z przeżywania Słowa Bożego i jego realizacji we własnym życiu” – zaznacza ks. Bogusław Turek.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję