Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Wielkość Pana i godność człowieka

Niedziela Ogólnopolska 40/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 8, 2. 4-7 - z Jutrzni na sobotę IV tygodnia
Audiencja generalna, 24 września 2003 r.

1. Rozważania Psalmu 8, cudownego hymnu chwały, prowadzą ku końcowi naszą długą wędrówkę po Psalmach i Pieśniach, stanowiących modlitewną duszę Liturgii Godzin. W czasie tych katechez refleksją objęliśmy 84 modlitwy biblijne, starając się ukazać przede wszystkim ich duchową doniosłość, nie zaniedbując jednak ich piękna poetyckiego.
Biblia bowiem zachęca do rozpoczęcia naszego dnia od pieśni, która nie tylko głosi cuda, jakich Bóg dokonał, oraz naszą odpowiedź wiary, ale celebruje je „sztuką” (por. Ps 47 [46], 8), to znaczy w sposób piękny, jasny, łagodny i mocny zarazem.
Wyróżnia się pośród innych Psalm 8, w którym człowiek, zanurzony w odmętach nocy, kiedy na nieboskłonie zapalają się księżyc i gwiazdy (por. w. 4), czuje się niczym ziarnko w nieskończoności i w nieograniczonych przestworzach, które go przerastają.

Reklama

2. Psalm 8 wyraża dwojakie doświadczenie. Z jednej strony osoba ludzka czuje się niemal przytłoczona ogromem stworzenia, „dzieła palców” Boga (por. w. 4). To dziwne określenie zastępuje „dzieła rąk” Bożych (por. w. 7), jakby dla wskazania, że za pomocą świecących gwiazd, rzuconych w ogrom wszechświata, Stwórca nakreślił jakiś plan.
Z drugiej strony jednak Bóg pochyla się nad człowiekiem i koronuje go na swego wicekróla: „Chwałą i czcią go uwieńczyłeś” (w. 6). Co więcej, tak kruchemu stworzeniu Bóg powierza cały wszechświat, aby umacniał jego świadomość i podtrzymywał przy życiu (por. ww. 7-9).
Horyzont dominacji człowieka nad innymi stworzeniami wyrażony jest w sposób, który niemal przypomina pierwsze strony Księgi Rodzaju. Mowa jest o stadach, o dzikich zwierzętach, o ptakach niebieskich oraz o rybach morskich, które zostają powierzone człowiekowi, aby nadał im imiona (por. Rdz 2, 19-20), odkrył ich najgłębszą rzeczywistość, szanował je i przekształcał swą pracą, czyniąc z nich źródło piękna i życia. Psalm uświadamia naszą wielkość, ale także naszą odpowiedzialność za stworzenie (por. Mdr 9, 3).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Autor Listu do Hebrajczyków, odczytując Psalm 8, znalazł w nim głębsze zrozumienie planów Bożych w stosunku do człowieka. Powołanie człowieka nie może ograniczać się do obecnego świata ziemskiego; jeżeli Psalmista stwierdza, że Bóg złożył wszystko u stóp człowieka, oznacza to, że chce mu podporządkować także „przyszły świat” (Hbr 2, 5), „niewzruszone królestwo” (12, 28). Ostatecznie powołaniem człowieka jest „powołanie niebieskie” (por. 3, 1). Bóg chce „doprowadzić do chwały” niebieskiej „wielu synów” (por. 2, 10). Dlatego, aby ten zamysł Boży mógł się zrealizować, konieczne było wytyczenie życia przez „przewodnika” (por. tamże), w którym powołanie człowieka znalazłoby swe pierwsze doskonałe spełnienie. Tym przewodnikiem jest Chrystus.
Autor Listu do Hebrajczyków zauważył w związku z tym, że wyrażenia Psalmu odnoszą się do Chrystusa w sposób uprzywilejowany, to znaczy bardziej aniżeli do innych ludzi. Psalmista używa bowiem czasownika „pomniejszyć”, mówiąc do Boga: „Uczyniłeś go niewiele mniejszym od istot niebieskich, chwałą i czcią go uwieńczyłeś” (Ps 8, 6; por. Hbr 2, 6). W przypadku zwykłych ludzi czasownik ten jest nieodpowiedni; nie zostali bowiem „pomniejszeni” w stosunku do aniołów, gdyż nigdy nie byli ponad nimi. W stosunku do Chrystusa natomiast słowo to jest właściwe, gdyż jako Syn Boży znajdował się On wyżej od aniołów i został pomniejszony, gdy stał się człowiekiem, po czym został ukoronowany chwałą przez swe zmartwychwstanie. W ten sposób Chrystus wypełnił całkowicie powołanie człowieka i wypełnił je, uściśla autor, „za każdego człowieka” (por. Hbr 2, 9).

4. W tym świetle Psalm ten komentuje św. Ambroży i stosuje go do nas. Punktem wyjścia jest dla niego zdanie, w którym rysuje się „uwieńczenie” człowieka: „Chwałą i czcią go uwieńczyłeś” (w. 6). W chwale tej widzi on jednak nagrodę, jaką Pan ma dla nas, gdy pokonamy próbę pokusy.
Oto słowa wielkiego Ojca Kościoła w jego Wykładzie Ewangelii według św. Łukasza: „Pan uwieńczył swego ulubieńca także chwałą i dostojeństwem. Ten Bóg, który pragnie rozdawać wieńce, daje również pokusy: dlatego, gdy jesteś kuszony, wiedz, że szykuje się dla ciebie wieniec. Jeśli obalisz walki męczenników, obalisz także ich wieńce; obalając ich męki, obalisz ich błogosławieństwo” (IV, 41: Sermo 12, ss. 330-333).
Bóg przygotowuje dla nas „koronę sprawiedliwości” (2 Tm 4, 8), która będzie zapłatą za naszą wierność wobec Niego, także w czasie burzy wstrząsającej naszym sercem i naszym umysłem. Jednak w każdym czasie troszczy się On o swe stworzenie umiłowane i chciałby, aby jaśniał w nim „obraz Boży” (por. Rdz 1, 26), tak aby potrafiło ono być na świecie znakiem zgody, harmonii światła i pokoju.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: zniszczono Pierścień Rybaka i pieczęcie pontyfikatu papieża Franciszka

Podczas dwunastej kongregacji generalnej Kolegium Kardynalskiego, ostatniej przed rozpoczęciem konklawe, anulowano Pierścień Rybaka i pieczęcie pontyfikatu papieża Franciszka, umieszczając na nich krzyż - poinformował dyrektor Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej, Matteo Bruni.

Podczas spotkania kardynałów odczytano również oświadczenie-apel o zawieszenie broni w strefach wojennych. Zapytany przez dziennikarzy o sprawę kenijskiego kardynała Johna Ndje, który w wywiadzie oświadczył, że nie jest chory, ale nie został wezwany na konklawe, Bruni przypomniał, że „kardynałowie elektorzy nie potrzebują wezwania, aby się stawić, ponieważ są dopuszczeni do konklawe z mocy prawa. W niektórych przypadkach to dziekan Kolegium Kardynałów sprawdza za pośrednictwem nuncjatury, czy kardynał może przybyć, czy też nie. W tym przypadku taka interwencja miała miejsce i odpowiedź była negatywna” - stwierdził rzecznik Watykanu.
CZYTAJ DALEJ

Kolegium Kardynalskie wzywa do modlitwy o pokój

2025-05-06 15:19

[ TEMATY ]

wezwanie

modlitwa o pokój

kolegium kardynalskie

PAP/EPA

Kardynałowie w Bazylice św. Piotra

Kardynałowie w Bazylice św. Piotra

Do modlitwy o „sprawiedliwy i trwały pokój” wezwali członkowie Kolegium Kardynalskiego w komunikacie, opublikowanym na zakończenie ostatniej 12. kongregacji generalnej, poprzedzającej rozpoczynające się jutro konklawe.

Publikujemy treść komunikatu, przekazanego za pośrednictwem Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej:
CZYTAJ DALEJ

NA ŻYWO: Liturgia rozpoczęcia konklawe - wyraz wiary w moc Ducha Świętego

2025-05-06 20:45

[ TEMATY ]

konklawe

Tama66/pixabay.com

Popołudniowe rozpoczęcie konklawe będzie miało przede wszystkim charakter modlitwy, a jego liturgia będzie wyrazem zawierzenia Bogu wyboru papieża.

133 kardynałów elektorów zbierze się przed 16. 30 w Kaplicy Paulińskiej Pałacu Apostolskiego, by sformować procesję. Celebrans przypomni im na wstępie, że mają oni wybrać godnego pasterza całej owczarni Chrystusa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję