Reklama

Na wygnaniu w Niemczech

Polskie jasełka i pasterka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Polacy wywożeni na przymusowe roboty do Niemiec gorzko przeżywali święta obchodzone w Polsce, a szczególnie okres Bożego Narodzenia. Gdy w 1944 r. załamywał się front niemiecki na wschodzie, a zapowiadano front od zachodu, wśród Polaków wywiezionych na roboty do Niemiec wzrastał duch nadziei. Hitlerowskie władze natomiast zaostrzały zarządzenia odnoszące się do importowanych z Polski robotników. O. Adam Jakubek, kapłan z krakowskiego klasztoru Braci Mniejszych Kapucynów, który dobrowolnie stał się robotnikiem, by „otrzeć choć jedną gorzką łzę”, zaplanował wzmocnienie ducha wśród rodaków przez urządzenie tradycyjnej w Polsce uroczystości św. Mikołaja i „polskich jasełek”.
Na krótko przed Wigilią Bożego Narodzenia ostrożnie zawiadomił o planowanej imprezie Polaków z okolicy. Dla bezpieczeństwa, by ktoś nieproszony nie znalazł się w teatrze, wprowadził hasło i odzew. Miejscem, w którym miał się odbyć „teatr”, było poddasze stajni dla bydła. Niemiec, właściciel tej stajni, wiedział o planowanym zebraniu Polaków i wyraził na to zgodę, gdyż była to rodzina katolicka. O przebiegu tej niezwykłej polskiej uroczystości pod bokiem Hitlera w Wigilię Bożego Narodzenia 1944 r. niech opowie sam o. Adam Jakubek, który ją opisał w swoich wspomnieniach z pobytu na robotach w Niemczech. Oryginał zapisu znajduje się w Archiwum Krakowskiej Prowincji Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie.
„Zebrali się wszyscy, wypadało zaczynać. Aniołowie zaśpiewali z przejęciem odpowiednio przerobioną, powszechnie znaną kolędę: Wśród nocnej ciszy głos się rozchodzi,/ Święty Mikołaj do was przychodzi./ - Więc go chętnie przywitajcie/ I co powie - posłuchajcie, z wielką ochotą!
W czasie śpiewu wszedłem powoli jako św. Mikołaj i wstąpiłem na niskie podwyższenie. Ubrany byłem w białe szaty, w piękną kapę z łóżka, ozdobioną po krajach staniolem zrzucanym z samolotów dla zakłócenia radarów. Na głowie miałem skromną mitrę biskupią, a w ręce trzymałem dużą laskę jako symbol władzy. W jednej chwili zapomniano o wojnie i niewoli. Zgromadzonych ogarnął jakiś błogi nastrój rodzinny. Św. Mikołaj przywitał obecnych chrześcijańskim pozdrowieniem i powiedział:
«Witam Was wszystkich tym chrześcijańskim pozdrowieniem, aby wykazać swoją i Waszą łączność z Chrystusem. Jestem, jak sami widzicie, św. Mikołajem, ale trochę się opóźniłem, bo idę z daleka. Z Waszej ziemi, lasów, łąk... przyszedłem do Was - bo ukochałem Was nad życie i znój pracy Waszych rąk... Przyszedłem do Was, aby zaspokoić Wasze serca Bożym słowem. Przełamać się z Wami opłatkiem, który przysłali Wam z Polski rodacy; aby obdarzyć Was skromnymi pamiątkami z Waszej ukochanej ojczyzny - od tych, którzy Was kochają. Wśród tych pamiątek są listy: od ks. abp. Adama Sapiehy i od ks. Ignacego Posadzego. W czasie świąt sami je sobie przeczytacie.
Wiem, że czujecie się dzisiaj bardzo samotnie. Zamiast domu rodzinnego - poddasze. Zamiast ukochanych twarzy rodziców i najbliższych - obce twarze. Dlatego przenieśmy się myślą do ziemi rodzinnej, ku chacie słomą krytej, gdzie matka samotna krząta się koło wieczerzy - i może jej łzy płyną za tymi, których kocha, a oni musieli odjechać do ludzi obcych i zostawić ją samą...
Płaczcie, Bracia Rodacy, ale nie rozpaczajcie i nie zazdrośćcie tym, którzy się dzisiaj cieszą i radują, bo - jak mówi poeta - łza oczyści i łza wyanieli... Ci, co nie płaczą, co się z nimi stanie? - Zginą jak płazy, co duszy nie miały... Gdy Was ciężki ból przeniknie i wstrząśnie Wami dogłębnie, podnoście oczy ku górze i proście o wytrwanie. Bardzo potrzeba nam tej pomocy z nieba - zwłaszcza potrzebują jej ci, którzy już piąty rok przeżywają na obczyźnie, a lata te podwójnie się liczą, bo podwójnie znaczą bruzdami nasze stroskane czoła.
Myśleliśmy, że już te święta spędzimy w domu, lecz, niestety, trzeba dalej pracować, cierpieć i tęsknić. Dlatego starajmy się jeszcze bardziej złączyć braterskim uczuciem wspólnej doli i krzepmy się nadzieją, że będzie to już ostatnie Boże Narodzenie na obczyźnie, a lepsza przyszłość i do nas zawita...».
Po tej przemowie podchodziłem do każdego i łamałem się opłatkiem, przy czym składaliśmy sobie nawzajem życzenia. Aniołowie rozdawali skromne upominki świąteczne.
Nie było możliwości nacieszyć się i napłakać do woli, bo czas naglił. Trzeba było rozpocząć jasełka. Na wstępie, już jako szary robotnik, powiedziałem krótko:
«Zaczynamy oryginalne jasełka. Będą one ubogie i krótkie ze zrozumiałych względów, ale pozwolą nam głębiej i radośniej przeżyć Boże Narodzenie, tak jak kiedyś przeżywali je ubodzy pasterze betlejemscy».
Były tylko dwie odsłony. W pierwszej - tradycyjne czuwanie pasterzy w polu, ukazanie się wielkiej łuny i śpiewający aniołowie. Stary Bartosz, na żądanie pasterzy, jasno tłumaczy, że obiecany Mesjasz narodził się w Betlejem i Jemu należy oddać pokłon. Drugi obraz - to adoracja żłóbka z Jezusem przez aniołów, pasterzy i ojczyznę, którą przedstawiała młoda dziewczynka wywieziona z rodzicami do Niemiec.
Pięknie wyglądali pasterze poprzebierani w kożuchy włosami do góry, z laskami w rękach i udziwnionymi wąsami. Stary Bartosz założył sobie dużą brodę i wąsy św. Mikołaja. Symbolicznym dodatkiem do jasełek była młoda dziewczynka w cierniowej koronie i z rękami związanymi czerwoną wstęgą. Była ona symbolem Polski w niewoli. Postaci tej towarzyszyli dwaj aniołowie.
Po powrocie urządziliśmy sobie z bratem Jankiem czuwanie do północy. Chcieliśmy się przygotować do niepowtarzalnej uroczystości, jaką miała być - prawie - «katakumbowa» Msza św. Gdy nadeszła północ, zasłoniliśmy okno, nakryliśmy mały stolik białym prześcieradłem, ustawiliśmy na nim krzyż i dwie zapalone świeczki. Na małym korporale ustawiłem szklankę z winem, talerzyk z hostią i na klęczkach rozpocząłem Mszę św. - Pasterkę. Choć nie biły uroczyście dzwony, nie grały organy przy wtórze polskiej kolędy: Wśród nocnej ciszy głos się rozchodzi..., choć nie był to kościół rzęsiście oświetlony, lecz maleńkie, ubogie mieszkanie jak grota betlejemska, a na sobie zamiast bogatych szat liturgicznych miałem zwyczajne ubranie - odprawiałem tę Najświętszą Ofiarę z największym w całym swoim życiu przejęciem i wiarą, modląc się w intencji najbliższych w kraju i wszystkich Rodaków cierpiących w niewoli niemieckiej. Muszę przyznać, że były to dla mnie - i na pewno dla każdego księdza-robotnika - chwile najgłębszego wzruszenia, kiedy w naszym zwyczajnym mieszkaniu zjawił się Chrystus Zbawiciel - Książę Pokoju - wśród niepokojów walczącego świata, wśród łez, krwi, śmierci i brutalnych mordów milionów ludzi, wśród ruin i gruzów burzonego świata”*.

* O. Hieronim Warachim: Kapucyn, kapłan-robotnik, Wyd. Zakonu Pijarów, Kraków 1997.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Fundacja Grupa Proelio: nowy przedmiot „edukacja zdrowotna” to permisywna edukacja seksualna

2024-04-19 14:27

[ TEMATY ]

edukacja

Adobe Stock

Od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot „Edukacja zdrowotna”, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie”. - Ministerstwo Edukacji wraz z resortami zdrowia i sportu, pod przykrywką troski o zdrowie dzieci i młodzieży, planuje wprowadzić do szkół permisywną, deprawacyjną, edukację seksualną. W odróżnieniu od Wychowania do Życia w rodzinie nowy przedmiot może być obowiązkowy - alarmuje Grupa Proelio i zachęca do sprzeciwu wobec tych planów.

Ministrowie edukacji, zdrowia i sportu na wspólnej konferencji prasowej zapowiedzieli, że od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie” - „Edukacja zdrowotna”. Jego elementem ma być edukacja seksualna.

CZYTAJ DALEJ

Łomża: zakończyło się zgromadzenie plenarne COMECE

2024-04-19 20:41

[ TEMATY ]

Unia Europejska

COMECE

Łomża

pixabay.com

W Łomży zakończyło się trzydniowe (17-19 kwietnia) wiosenne zgromadzenie plenarne Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE). W 20. rocznicę rozszerzenia Unii Europejskiej, delegaci konferencji biskupich z 27 państw Unii Europejskiej wysłuchali głosów krajów Europy Środkowej i Wschodniej w świetle nadchodzących wyborów europejskich.

Zgromadzenie składało się z trzech sesji, które koncentrowały się wokół procesu integracji Unii Europejskiej, jej postrzegania z perspektywy Europy Środkowej i Wschodniej oraz przyszłych kierunków w obliczu wyzwań geopolitycznych.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Krajowe Forum Zelatorów Diecezjalnych Żywego Różańca

2024-04-20 14:07

[ TEMATY ]

Jasna Góra

różaniec

Karol Porwich/Niedziela

„Uczynić Różaniec modlitwą wszystkich” to słowa i gorące pragnienie bł. Pauliny Jaricot, założycielki Dzieła Rozkrzewiana Wiary i Żywego Różańca, a także hasło Krajowego Forum Zelatorów Diecezjalnych Żywego Różańca, które trwa na Jasnej Górze. To pierwsze takie spotkanie, którego celem jest zachęcenie ludzi świeckich do jeszcze głębszego zaangażowania w dzieło różańcowe.

Abp Wacław Depo, delegat KEP ds. Żywego Różańca podkreślił, że różaniec jest ocaleniem dla świata i ludzkich wartości. Przypomniał, że św. Jan Paweł II określił go darem i skarbem, bo wypływa z Kościoła. - Rozważnie poszczególnych tajemnic pokazuje, że mamy być mocnymi wiarą w Chrystusa. Tajemnice, które Maryja i Jezus przeżywali kiedyś, dziś są naszym udziałem i w każdej rozważanej tajemnicy możemy odnaleźć siebie - powiedział delegat KEP. Zauważył, że św. Jan Paweł II pozostawił nam piękne kompendium wiedzy a jest nim List Apostolski Rosarium Virginis Mariae, który dziś jest bardzo aktualny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję