Reklama

Katechezy o psalmach z nieszporów

Modlitwa o zwycięstwo dla króla

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 21 [20], 2-8. 14 - z Nieszporów na wtorek I tygodnia
Audiencja generalna, 17 marca 2004 r.

1. Z Psalmu 21 [20] liturgia Nieszporów zaczerpnęła część, której przed chwilą wysłuchaliśmy, pomijając inną, mającą znamiona złorzeczenia (por. ww. 9-13). Część zachowana mówi w czasie przeszłym i przyszłym o łaskach, jakimi Bóg obdarzył króla, podczas gdy część pominięta mówi o przyszłych zwycięstwach króla nad swymi wrogami.
Tekst, który jest przedmiotem naszego rozważania (por. ww. 2-8.14), należy do rodzaju Psalmów królewskich. W centrum więc znajduje się dzieło Boże, w którym ma udział żydowski król, ukazany najprawdopodobniej w dniu swej uroczystej intronizacji. Na początku (por. w. 2) i na końcu (por. w. 14) zdaje się rozbrzmiewać wiwatowanie całego zgromadzenia, serce hymnu zaś ma tonację pieśni dziękczynnej, którą Psalmista kieruje do Boga za łaski, jakimi obdarzył króla: „pomyślne błogosławieństwa” (w. 4), „długie dni” (w. 5), „chwała” (w. 6) i „radość” (w. 7).
Łatwo zrozumieć, że pieśń ta - jak to już miało miejsce w przypadku innych Psalmów królewskich z Psałterza - znalazła nową interpretację, kiedy w Izraelu wygasła monarchia. Już w judaizmie stała się ona hymnem na cześć króla-Mesjasza: ułatwiało to drogę do interpretacji chrystologicznej, którą przejęła liturgia.

2. Przyjrzyjmy się najpierw tekstowi w jego pierwotnym znaczeniu. Przebija z niego atmosfera radości i śpiewu, związanych z uroczystym wydarzeniem: „Panie, król się weseli z Twojej potęgi, jak bardzo się cieszy z Twojej pomocy! (...) Chcemy śpiewać i moc Twoją sławić” (ww. 2. 14). Następnie mówi się o darach Bożych dla władcy: Bóg wysłuchał jego próśb (por. w. 3), nałożył mu złotą koronę na skronie (por. w. 4). Splendor króla związany jest ze światłem Bożym, które otula go niczym chroniący płaszcz: „Ozdobiłeś go blaskiem i dostojeństwem” (w. 6).
Na starożytnym Bliskim Wschodzie uważano, że król ma świetlistą aureolę, świadczącą o jego uczestnictwie w samej istocie bóstwa. Naturalnie, dla Biblii władca jest, owszem, „synem” Boga (por. Ps 2, 7), ale jedynie w przenośni i przybranym. Musi on zatem być namiestnikiem Pana w obronie sprawiedliwości. Właśnie w związku z tą misją Bóg otacza go swym dobroczynnym światłem i swym błogosławieństwem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

3. Błogosławieństwo jest tematem znaczącym dla tego krótkiego hymnu: „Bo go uprzedzasz pomyślnymi błogosławieństwami (...). Bo go czynisz błogosławieństwem na wieki” (Ps 21 [20], 4.7). Błogosławieństwo jest znakiem obecności Bożej w działaniach króla, który staje się tym samym odbiciem światła Boga pośród ludzkości.
W tradycji biblijnej błogosławieństwo obejmuje także dar życia, którym obdarzony jest sam konsekrowany: „Prosił Ciebie o życie: Ty go obdarzyłeś długimi dniami na wieki i na zawsze” (w. 5). Również prorok zagwarantował Dawidowi to błogosławieństwo, źródło stabilności, istnienia i bezpieczeństwa, i Dawid tak się modlił: „...racz teraz pobłogosławić dom Twojego sługi, aby trwał przed Tobą na wieki, boś Ty, mój Panie, Boże, to powiedział, a dzięki Twojemu błogosławieństwu dom Twojego sługi będzie błogosławiony na wieki” (2 Sm 7, 29).

4. Gdy odmawiamy ten Psalm, widzimy rysujące się za wizerunkiem żydowskiego króla oblicze Chrystusa, króla mesjańskiego. On „jest odblaskiem chwały” Ojca (por. Hbr 1, 3). On jest Synem w pełnym tego słowa znaczeniu i dlatego jest doskonałą obecnością Boga wśród ludzkości. On jest światłością i życiem, jak głosi św. Jan w Prologu swej Ewangelii: „W Nim było życie, a życie było światłością ludzi” (J 1, 4). Idąc tym śladem, św. Ireneusz, biskup Lyonu, komentując ten Psalm, powiązał temat życia (por. Ps 21 [20], 5) ze zmartwychwstaniem Chrystusa: „Dlaczego psalmista powiada: «Prosił Ciebie o życie», skoro Chrystus umierał? Psalmista ogłasza zatem wskrzeszenie umarłych i że On, zmartwychwstały, jest nieśmiertelny. Przyjął bowiem życie, by zmartwychwstać, a długi czas w wieczności, aby stać się niezniszczalnym” (Esposizione della predicazione apostolica, 72, Mediolan 1979, s. 519).
Na podstawie tej pewności także chrześcijanin zachowuje nadzieję na dar życia wiecznego.

(KAI/Watykan)

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gorzkie Żale to od ponad trzech wieków jedno z najpopularniejszych nabożeństw pasyjnych w Polsce

2024-03-28 20:27

[ TEMATY ]

Gorzkie żale

Grób Pański

Karol Porwich/Niedziela

Adoracja przy Ciemnicy czy Grobie Pańskim to ostatnie szanse na wyśpiewanie Gorzkich Żali. To polskie nabożeństwo powstałe w 1707 r. wciąż cieszy się dużą popularnością. Tekst i melodia Gorzkich Żali pomagają wiernym kontemplować mękę Jezusa i towarzyszyć Mu, jak Maryja.

Autorem tekstu i struktury Gorzkich Żali jest ks. Wawrzyniec Benik ze zgromadzenia księży misjonarzy świętego Wincentego à Paulo. Pierwszy raz to pasyjne nabożeństwo wyśpiewało Bractwo Świętego Rocha w 13 marca 1707 r. w warszawskim kościele Świętego Krzyża i w szybkim tempie zyskało popularność w Warszawie, a potem w całej Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

św. o. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

„Misterium miłości. Droga krzyżowa z Ojcem Pio” to rozważania drogi krzyżowej, które proponuje nam br. Błażej Strzechmiński OFMCap - znawca życia i duchowości Ojca Pio. Rozważania każdej ze stacji przeplatane są z fragmentami pism Stygmatyka. Książka wydana jest w niewielkiej, poręcznej formie i zawiera także miejsce na własne notatki, co doskonale nadaje się do osobistej kontemplacji Drogi krzyżowej.

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: niektórzy rządzący usiłują zafundować narodowi holokaust nienarodzonych

2024-03-29 10:20

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

kalwaria

Kalwaria Zebrzydowska

Archidiecezja Krakowska

Abp Marek Jędraszewski, zwracając się w Wielki Piątek do pielgrzymów w Kalwarii Zebrzydowskiej, apelował o ochronę życia od poczęcia do naturalnej śmierci. Mówił, że niektórzy rządzący w imię wolności kobiet usiłują "zafundować narodowi kolejny holokaust nienarodzonych".

Metropolita krakowski, mówiąc do dziesiątków tysięcy wiernych, wskazywał, że nowożytna Europa nie chce mieć niż wspólnego z Chrystusem i Ewangelią, nie chce słyszeć o Bogu, który przejmuje się losem człowieka. W imię czystego rozumu potępia wiarę, ogłaszając ją jako zabobon.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję