Reklama

Fakty i komentarze

Patriotyzm gospodarczy

Niedziela Ogólnopolska 23/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po latach niszczenia polskiej gospodarki słyszymy ostatnio coraz częściej zachęty do kupowania polskich produktów. A przecież nie tak dawno AWS-owski minister skarbu w jednej ze swych pierwszych wypowiedzi oświadczał, że nie widzi powodów preferowania polskich podmiotów gospodarczych, zaś zauroczony liberalizmem polski ekonomista, notabene członek wspólnoty zakonnej, mianem szowinizmu gospodarczego określał politykę gospodarczą państwa i troskę o narodową gospodarkę.
Baczni obserwatorzy życia politycznego oraz krytyczni czytelnicy ukazujących się w prasie artykułów stwierdzali już w okresie podziemia, a potem w początkowym okresie przemian ustrojowych w naszym kraju, że większość polityków i autorów publikacji prezentuje poglądy neoliberalne, i to niezależnie od ujawnianych przedtem, znanych z okresu minionego, dawnej przynależności partyjnej, wyznawanego światopoglądu. Liberałowie jak grzyby po deszczu pojawiali się na prawicy i lewicy, wśród czołowych działaczy zarówno PZPR-u, jak i Klubów Inteligencji Katolickiej. Nawet w okresie, gdy padały polskie cukrownie, w oddłużeniu których odmówiły pomocy banki przejęte przez niemiecki kapitał, słyszeliśmy, że nieważne, czyje są banki, istotna - zdaniem rozmówców - miała być sprawność obsługi klientów i zaufanie do firmy. Takie opinie głosili ludzie z wyższym wykształceniem, od których mieliśmy prawo spodziewać się wiedzy o tym, jak banki niemieckie rządzą ekonomią własnego kraju, służąc od czasu swego powstania niemieckim interesom narodowym.
Propaganda liberałów, rozpoczęta w okresie stanu wojennego, zrobiła swoje. Drukowali oni wtedy, o dziwo, bez trudności ogromne ilości broszur, umieszczając nawet na okładkach pełny adres, numer telefonu. Ich hasła w rodzaju: Kapitał nie ma ojczyzny, Państwo ma pełnić rolę tylko nocnego stróża, traktowane serio, sprzyjały rozgrabieniu polskiego majątku narodowego. Pokłosiem tych działań jest ogromny zamęt w polskich głowach i w efekcie zrujnowana polska gospodarka. Ci, którzy od początku odwoływali się do zasad katolickiej nauki społecznej, do znanych w świecie dobrze funkcjonujących gospodarek narodowych oraz klarownych przykładów obrony własnych narodowych interesów gospodarczych przez rządy państw propagujących na użytek zewnętrzny hasła neoliberalne, uzyskiwali miano oszołomów, ksenofobów, populistów. Przeciwnikom tych „oszołomów”, „ksenofobów” itp. brakowało argumentów do podjęcia rzeczowej dyskusji. Mieli jednak do swojej dyspozycji media w Polsce i poparcie w postaci zaleceń Banku Światowego oraz Międzynarodowego Funduszu Walutowego.
Sądzimy, że warto zapoznać się ze znanymi przykładami dbałości o gospodarkę własnego kraju. Troska o nią jest niezmiernie ważnym i koniecznym przejawem patriotyzmu, który ma długą i uwieńczoną sukcesami tradycję.
Patriotyzm odegrał ogromną rolę w tworzeniu gospodarek narodowych. O ile pod koniec epoki feudalnej przejawiał się on głównie w dziedzinie politycznej i militarnej, to w epoce nowożytnej jego nowym przejawem jest polityka gospodarcza państwa. Jej przykładem jest merkantylizm - pierwsza forma polityki gospodarczej państwa oparta na dobrze rozumianym interesie narodowym. Stosowany przez trzy wieki (XVI-XVIII), merkantylizm doprowadził do rozwoju takich dzisiejszych potęg gospodarczych w Europie, jak Anglia, Francja i Niemcy. Rzeczywisty rozwój tych państw stoi w sprzeczności z tezami liberalnymi, głoszącymi, że to wolny handel oraz eliminowanie roli państwa były podstawą rozwoju ich gospodarek.
Oparta na patriotyzmie polityka gospodarcza państwa była stosowana także po zakończeniu epoki merkantylizmu, choć w bardziej nowoczesnych formach. Przykładem są Stany Zjednoczone, w których wojna domowa (1861-65) była zrywem patriotycznym, związanym z interesem gospodarczym kraju. Ekonomiczny rozwój Stanów Zjednoczonych był hamowany przez stany południowe, które hołdując liberalizmowi w handlu zagranicznym popierały konkurencyjny import produktów zagranicznych, co paraliżowało rozwój rodzimego przemysłu. Przypomnijmy hasła wyborcze Lincolna: Chrońmy fabryki Pensylwanii! (przed importem z Anglii), Wygłosuj sobie cła ochronne!.
Nawet gdy przestała istnieć niepodległa Polska, rząd zależnego od Rosji Królestwa Polskiego, kierując się interesem narodowym, realizował politykę gospodarczą, budując bankowość polską oraz przemysł hutniczy, wydobywczy i włókienniczy. Warto przypomnieć postacie: Staszica, Druckiego-Lubeckiego oraz całe rzesze realizatorów ich polityki gospodarczej. Troszczono się o rozwój gospodarczy i wtedy, gdy nie było już warunków do stymulowanego przez państwo kapitalizmu epoki Staszica i Lubeckiego. Po powstaniu listopadowym rząd polski przestał istnieć, ale politykę gospodarczą prowadził dalej Bank Polski, któremu udało się przetrwać. Dzisiaj banki polskie sami sprzedajemy. Słyszymy też, że kapitał nie ma ojczyzny. Jak widziano te sprawy w wieku XIX - pisze Stefan Bratkowski w książce Skąd przychodzimy: „I kapitał w Polsce dzielił się właśnie wtedy na „narodowy”, który dąży do rozwoju gospodarczego kraju, oraz na „kolonialny”, który wywozi zyski za granicę. Bez tego rozróżnienia, obcego po dziś dzień wielu polskim historykom, niczego z tamtej epoki zrozumieć nie można”.
Niczego i dzisiaj, bez takiego widzenia sprawy, zrozumieć nie można. Dzisiejsza sytuacja ekonomiczna Polski została świetnie przedstawiona z tego właśnie punktu widzenia w kolejnych książkach Kazimierza Z. Poznańskiego: Wielki przekręt - klęska polskich reform oraz Obłęd reform - wyprzedaż Polski. Pojawienie się tych książek nie doprowadziło jednak do zmiany postawy polskich liberalnych elit.
W drugiej połowie XIX wieku pierwsza nasza politechnika (Szkoła Przygotowawcza do Instytutu Politechnicznego) opatrywała swe programy nauczania następującym mottem: „Kochajmy przemysł - tego nierozdzielnego towarzysza pomyślności narodów. Pomnijmy, że wytrwaniem, pracą przezorną i gruntowną nauką zwabić go na ziemię naszą i rzetelnie przepolszczyć można”.
Patriotyzm odgrywał jeszcze większą rolę w rozwoju gospodarczym naszych ziem, pozbawionych namiastek własnych instytucji państwowych, w pierwszym rzędzie w Wielkopolsce. Znane są patriotyczne motywacje i sukcesy Hipolita Cegielskiego oraz twórców wielkopolskiego ruchu spółdzielczego. Ta „wielkopolska aktywność”, obejmująca szerokie rzesze społeczeństwa, miała swój odpowiednik w podobnym (w tym samym czasie) ruchu łączącym patriotyzm z ekonomią na terenie Czech.
Podobnie w Galicji wielki patriota Stanisław Szczepanowski, rezygnując z kariery i możliwości pomnażania własnego majątku w Anglii, wrócił do kraju i zaczął rozwijać polski przemysł naftowy. Albo Franciszek Stefczyk, który dzięki stworzonej sieci kas spółdzielczych wyrwał chłopa galicyjskiego z niewoli lichwy. Ludzie ci nie kierowali się wyłącznie ideą własnego zysku, ale przede wszystkim zasadą służby własnemu społeczeństwu.
Można się tu też odwołać do innego przykładu spoza Polski, pochodzącego z XIX-wiecznej Danii, tj. do postaci Mikołaja Fryderyka Grundtviga, romantycznego poety i teologa, twórcy skandynawizmu i uniwersytetów ludowych, którego działalność doprowadziła Danię do jej obecnego, jednego z najwyższych standardów ekonomicznych w Europie.
Państwo i patriotyzm zachowują swoją rolę w ekonomii do dzisiaj - także w tych krajach, gdzie głosi się na użytek zewnętrzny teorie negujące rolę państwa - przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych. Podejmuje się tam przecież działania zapobiegające nadmiernemu importowi i wykupowi majątku produkcyjnego przez kapitał zagraniczny. Najlepiej jest to widoczne na przykładach dwóch pozostałych typów kapitalizmu: niemieckiego i japońskiego. Oba te kraje poniosły w ostatniej wojnie klęskę militarną. Wygrały natomiast okres pokoju, kierując się głęboko pojętym interesem narodowym. Znane są pojęcia: „Spółka akcyjna - Japonia”, „Spółka akcyjna - Niemcy”.
Reasumując, państwo, a właściwie - Ojczyzna i związany z nią patriotyzm odgrywają nadal ogromną rolę w ekonomii. Oczywiście, ten ostatni nie powinien przeradzać się w nacjonalizm i szowinizm. Patriotyzm bowiem, w przeciwieństwie do nacjonalizmu, idzie w parze z szacunkiem dla innych narodów.
Granica między patriotyzmem a nacjonalizmem jest w kulturze polskiej lepiej rozumiana i postrzegana niż w wielu innych kulturach, w szczególności tych, z których strony zarzuca się nam ksenofobię i szowinizm. Nastawiony na współpracę „partnerski patriotyzm” to specjalność XIX-wiecznej filozofii polskiej, która za warunek poprawnego rozwoju kultury światowej uznała pluralistyczne współdziałanie kultur narodowych.

Autorzy tekstu są pracownikami Uniwersytetu Wrocławskiego, aktywnymi działaczami podziemia w okresie stanu wojennego, od lat przeciwdziałającymi szkodliwym zasadom i skutkom ideologii neoliberalnej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ghana: nie ma kościoła, w którym nie byłoby obrazu Bożego Miłosierdzia

2024-04-24 13:21

[ TEMATY ]

Ghana

Boże Miłosierdzie

Karol Porwich/Niedziela

Jan Paweł II odbył pielgrzymkę do Ghany, jako pierwszą na Czarny Ląd, do tej pory ludzie wspominają tę wizytę - mówi w rozmowie z Radiem Watykańskim - Vatican News abp Henryk Jagodziński. Hierarcha został 16 kwietnia mianowany przez Papieża Franciszka nuncjuszem apostolskim w Republice Południowej Afryki i Lesotho. Dotychczas był papieskim przedstawicielem w Ghanie.

Arcybiskup Jagodziński opowiedział Radiu Watykańskiemu - Vatican News o niezwykłej wierze Ghańczyków. „Sesja parlamentu zaczyna się modlitwą, w parlamencie organizowany jest też wieczór kolęd, na który przychodzą też muzułmanie. Tutaj to się nazywa wieczorem siedmiu czytań i siedmiu pieśni bożonarodzeniowych" - relacjonuje. Hierarcha zaznacza, że mieszkańców tego kraju cechuje wielka radość wiary. „Ghańczycy we wszystkim, co robią, są religijni, to jest coś naturalnego, Bóg jest obecny w ich życiu we wszystkich jego aspektach. Ghana jest oczywiście państwem świeckim, ale to jest coś naturalnego i myślę, że moglibyśmy się od nich uczyć takiego entuzjazmu w przyjęciu Ewangelii, ale także tolerancji, ponieważ obecność Boga jest dopuszczalna i pożądana przez wszystkich" - wskazał.

CZYTAJ DALEJ

XV Jubileuszowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka rozstrzygnięty

2024-04-24 13:04

[ TEMATY ]

konkurs

konkurs plastyczny

konkurs literacki

konkurs fotograficzny

Szymon Ratajczyk/ mat. prasowy

XV Jubileuszowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka rozstrzygnięty. Laura Królak z I Liceum Ogólnokształcącego w Kaliszu z nagrodą Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzeja Dudy.

Do historii przeszedł już XV Jubileuszowy Międzynarodowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka pt. Całej ziemi jednym objąć nie można uściskiem. Liczba uczestników pokazuje, że konkurs wciąż się cieszy dużym zainteresowaniem. Przez XV lat w konkursie wzięło udział 15 tysięcy 739 uczestników z Polski, Australii, Austrii, Belgii, Białorusi, Chin, Czech, Hiszpanii, Holandii, Grecji, Kazachstanu, Libanu, Litwy, Mołdawii, Niemiec, Norwegii, RPA, Stanów Zjednoczonych, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Włoch. Honorowy Patronat nad konkursem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzej Duda. Organizowany przez Fundację Pro Arte Christiana konkurs skierowany jest do dzieci i młodzieży od 3 do 20 lat i podzielony na trzy edycje artystyczne: plastyka, fotografia i recytacja wierszy Włodzimierza Pietrzaka. Konkurs w tym roku zgromadził 673 uczestników z Polski, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Litwy, Mołdawii, Ukrainy i Stanów Zjednoczonych.

CZYTAJ DALEJ

W Lublinie rozpoczęło się spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec

2024-04-24 17:59

[ TEMATY ]

Konferencja Episkopatu Polski

Konferencja Episkopatu Polski/Facebook

W dniach 23-25 kwietnia br. odbywa się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania jest w tym roku abp Stanisław Budzik, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

Głównym tematem spotkania są kwestie dotyczące trwającej wojny w Ukrainie. Drugiego dnia członkowie grupy wysłuchali sprawozdania z wizyty bp. Bertrama Meiera, ordynariusza Augsburga, w Ukrainie, w czasie której odwiedził Kijów i Lwów. Spotkał się również z abp. Światosławem Szewczukiem, zwierzchnikiem Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję