Reklama

Materiały dla kierownictw i członków Akcji Katolickiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przejawy życia organizacyjnego wśród katolików świeckich w postaci licznych stowarzyszeń kościelnych widoczne na ziemiach polskich na przełomie XIX i XX w. pozwalają stwierdzić, że zakładana w okresie międzywojennym Akcja Katolicka nie natrafiła bynajmniej na pustkę organizacyjną w katolicyzmie polskim. Istniejące wówczas stowarzyszenia religijne odgrywały znaczącą rolę w życiu kościelnym i narodowym Polaków. Stanowiły one także pewną formę Akcji Katolickiej, zalecanej przez Piusa X, a w przyszłości posłużyły jako doskonała baza dla rozwoju tegoż ruchu na nowych zasadach, sprecyzowanych przez papieża Piusa XI.

Pełne możliwości dla rozwoju Akcji Katolickiej na ziemiach polskich zaistniały dopiero z chwilą odzyskania przez Polskę niepodległości. Kościół katolicki znalazł się wówczas w sprzyjających dla siebie warunkach. Zajmował on bowiem, wśród innych wyznań w państwie, pozycję dominującą zarówno pod względem liczby wiernych, jak i sytuacji prawnej. Katolicy stanowili 3/4 ogółu mieszkańców Polski. Prawo państwowe gwarantowało, na mocy Konstytucji z 17 marca 1921 r., Konkordatu, zawartego pomiędzy Watykanem a Polską z 10 lutego 1925 r. i Konstytucji z 23 kwietnia 1935 r., wolność sumienia i wyznania wszystkim obywatelom, a Kościołowi katolickiemu dawało naczelne stanowisko wśród innych religii. Nadto przyznawało Kościołowi swobodę we wszystkich dziedzinach działania.

Kościół zatem, po przeprowadzeniu reorganizacji diecezji, usankcjonowanej bullą Vixdum Poloniae Unitas z 28 października 1925 r. i ułożeniu stosunków prawnych z państwem, mógł poczynić kolejne kroki w kierunku pełnej integracji życia religijnego i kościelnego w Polsce. Realizował to przez podejmowanie szeregu inicjatyw także na polu duszpasterskim. Okolicznościami sprzyjającymi, obok wyżej wspomnianych, były także: liczebny wzrost duchowieństwa i powiązanie katolicyzmu z tradycją narodową Polaków.

Wśród działań w dziedzinie duszpastersko-wychowawczej, jakie podjął Kościół w Polsce Odrodzonej, do najbardziej doniosłych należała Akcja Katolicka. W niej właśnie Episkopat upatrywał rolę czynnika integrującego katolicyzm oraz wzór jednolitych form organizacyjnych dla nieskoordynowanego dotąd ruchu religijnego organizacji masowych. Akcja Katolicka była właśnie taką najbardziej eksponowaną organizacją masową, ujawniającą tendencje do łączenia wszystkich organizacji katolickich w jednej centrali.

W Akcji Katolickiej, jako organizacji uniwersalnej, Episkopat widział także szerokie możliwości oddziaływania Kościoła na pozareligijne dziedziny życia, w tym także na dziedzinę społeczną i polityczną, aby i tam wprowadzić zasady chrześcijańskie, a zwłaszcza etyczne. Kościół dostrzegał bowiem wyraźne wpływy laicyzmu oraz idei lewicowych na życie społeczne. Toteż dziedzina wychowania publicznego stała się przedmiotem szczególnej jego troski. Realizacji tak szerokich zadań sprzyjał specyficzny charakter Akcji Katolickiej. Była ona bowiem organizacją religijną i apolityczną, kierowaną przez hierarchię kościelną, co pozwalało jej, w warunkach polskiego wewnętrznego układu politycznego, unikać z jednej strony konfliktów z rządem sanacyjnym, z drugiej strony zaś pełnić rolę skutecznego narzędzia Kościoła w realizacji jego zadań apostolskich.

Wśród organizacji związanych bezpośrednio z genezą Akcji Katolickiej w Polsce wymienia się głównie: Związek Katolicki w Królestwie Polskim, Zjednoczenie Kobiet Katolickich, Stowarzyszenie Młodzieży Polskiej (SMP), Sodalicję Mariańską i Ligę Katolicką. Natomiast za poprzedniczkę Akcji Katolickiej, najbardziej zbliżoną do niej pod względem założeń i organizacji, uważa się Ligę Katolicką.

Na terenie kraju istniały zasadniczo dwa rodzaje Lig: Ligi typu poznańskiego (Katowice, Kraków, Lwów i Pelplin), wzorowane na Lidze Katolickiej w Poznaniu, powołanej w 1920 r. przez kard. Edmunda Dalbora oraz i Ligi typu warszawskiego (w diecezjach byłego Królestwa Kongresowego), oparte na zasadach Ligi Katolickiej w Warszawie, utworzonej w 1926 r. przez kard. Aleksandra Kakowskiego.

Pierwsza Liga Katolicka w Polsce Odrodzonej powstała 21 marca 1920 r. w Poznaniu. Jej podstawą organizacyjną była parafia, a łącznikiem związkowym diecezja. Liga była zrzeszeniem katolików obojga płci. Nie przewidywała natomiast w swych strukturach organizacyjnych stowarzyszeń kościelnych jako członków. Miała jedynie za zadanie popierać ich działalność. Celem Ligi było "szerzenie uświadomienia religijnego i stosowanie zasad katolickich w życiu oraz opiekowanie się sprawą i Akcją Katolicką". Środkami do osiągnięcia tych celów były: zjazdy diecezjalne, wiece parafialne, krzewienie piśmiennictwa i wydawnictw katolickich. Przez swoją działalność Liga miała się stać "narzędziem Księży Biskupów i pomocą świecką w duszpasterstwie" .

Liga Katolicka w Polsce nie była jednak organizacją jednolitą. W poszczególnych diecezjach działała ona w oparciu o własne statuty, a ich kierownictwa nie starały się o porozumienie między sobą w celu uzgodnienia jednolitego programu pracy. Nie znaczy to jednak, że działań w tym kierunku nie podejmowano. Już na II Zjeździe Katolickim w Bydgoszczy w 1921 r. przyjęto następującą uchwałę: "Zważywszy, że wysiłki organizacyjne katolików w Polsce nie są jeszcze zespolone i ujednolicone, zwracamy się do Księży Biskupów polskich, ażeby w diecezjach swoich dążyli do jednolitego zorganizowania katolików w ramach Ligi Katolickiej". Postulaty te wzbudziły większe zainteresowanie dopiero po ogłoszeniu przez Piusa XI encyklice Ubi arcano Dei w 1922 r. Wówczas to "zaczęto w Polsce myśleć głębiej nad Akcją Katolicką" .

cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków/Balice: Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych będzie wyjaśniać przyczyny zdarzenia

2025-09-14 20:41

[ TEMATY ]

Kraków

samolot

PAP/Art Service

Nawet do późnych godzin nocnych wstrzymane mogą pozostać operacje na lotnisku Kraków Airport, gdzie w niedzielę samolot pasażerski w trakcie lądowania wypadł z pasa startowego. Na miejscu pracuje Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.

Przeczytaj także: Samolot wypadł z pasa startowego na lotnisku w Krakowie
CZYTAJ DALEJ

Kiedy troska o dusze staje się samowolą [Felieton]

2025-09-13 23:34

Karol Porwich/Niedziela

W piątkowe popołudnie opublikowany został list otwarty do abp. Józefa Kupnego autorstwa ks. Karla Stehlina FSSPX, przełożonego polskiego dystryktu. List, w którym możemy odnaleźć słowa stanowiące wyraz troski o „misję ratowania dusz” i niepodważalnej wierności tradycji. Zauważyć też można, że działanie Bractwa to nic innego jak heroizm wobec „upadającego Kościoła”. Kapłani Bractwa chcą chronić wiernych przed „zepsutymi rytami” po Soborze Watykańskim II. Brzmi heroicznie, dramatycznie wręcz. Tylko że… wierność w Kościele katolickim obejmuje nie tylko gorliwość o liturgię i nauczanie, ale również pełne posłuszeństwo papieżowi i biskupom.

W Liście padają słowa, że “Stolica Apostolska wydała wiele zarządzeń, które potwierdzają słuszność naszej misji od samego początku.” Podkreślony jest fakt, że papież Franciszek w liście apostolskim “Misericordia et misera” udzielił kapłanom Bractwa jurysdykcji do ważnego słuchania spowiedzi i rozgrzeszania. Jednak wkrada się w to pewna wybiórczość. Bo przecież w 12 punkcie czytamy: „Dla duszpasterskiego dobra wiernych, kierowanych wolą wyjścia naprzeciw ich potrzebom i zapewnienia im pewności co do możliwości otrzymania rozgrzeszenia, postanawiam z własnej decyzji udzielić wszystkim kapłanom Bractwa Św. Piusa X upoważnienia do ważnego i godziwego udzielania sakramentu pojednania.” Kluczowe są tutaj dwa elementy. Pierwszy to: dla duszpasterskiego dobra wiernych” – Papież Franciszek nie mówi, że czyni to jako „uznanie misji” Bractwa, lecz ze względu na dobro duchowe wiernych, którzy korzystają z ich posługi. Chodzi o to, by nie mieli wątpliwości co do ważności i godziwości sakramentu spowiedzi. Drugi: „udzielam upoważnienia” – papież nie stwierdza, że Bractwo ma je z mocy prawa czy własnej misji. Przeciwnie – uznaje, że takiego upoważnienia nie mieli i dlatego nadaje je swoją decyzją.To rozróżnienie jest istotne: papież działa z troski o wiernych, a nie jako potwierdzenie „kanonicznej misji” Bractwa. Właśnie dlatego Benedykt XVI pisał wcześniej, że „dopóki Bractwo nie ma statusu kanonicznego, jego duchowni nie pełnią żadnej posługi w sposób legalny”. Franciszek nie zmienił tego faktu, lecz zrobił wyjątek dla sakramentów: Pokuty i Pojednania oraz Małżeństwa, aby wierni nie żyli w niepewności co do sakramentów. Innymi słowy – to akt miłosierdzia wobec wiernych, a nie potwierdzenie misji Bractwa.
CZYTAJ DALEJ

Piękna karta historii Kościoła

2025-09-15 11:34

[ TEMATY ]

diecezja zielonogórsko‑gorzowska

Zgromadzenie Księży Misjonarzy

Parafia Iłowa

Karolina Krasowska

Iłowa, uroczystości jubileuszowe w kościele pw. Chrystusa Króla

Iłowa, uroczystości jubileuszowe w kościele pw. Chrystusa Króla

W Iłowej odbyły się uroczystości 400 lat Zgromadzenia Księży Misjonarzy św. Wincentego a Paulo połączone z dziękczynieniem Bogu za 300 lat istnienia tamtejszego kościoła pw. Chrystusa Króla, a także 80-leciem pracy duszpasterskiej Księży Misjonarzy we wspólnocie parafialnej.

Obchody odbyły się kolejno 13 i 14 września. Pierwszego dnia Mszy św. z błogosławieństwem i wybudzeniem odnowionych organów przewodniczył Wizytator Zgromadzenia Księży Misjonarzy ks. dr Paweł Holc CM. Drugiego dnia Eucharystię sprawował bp Tadeusz Lityński, który modlił się w intencji wszystkich, którzy wspierali odnowę kościoła pw. Chrystusa Króla.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję