Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czytając Ewangelie, szczególnie te synoptyczne, natrafiamy bardzo często na tzw. podobieństwa. Otóż obraz lub metafora ewangeliczna, o których była już mowa, stają się podobieństwami, kiedy towarzyszą im pewnego rodzaju porównania z przedmiotem lub też argumentem, do których się one odnoszą. Zwykle owo porównanie łatwo zauważyć, gdyż towarzyszą mu typowe wyrażenia stosowane w wypowiedziach porównawczych. Jako przykład może posłużyć tekst Mt 7, 24, gdzie wyraźnie można zauważyć konfrontację dwóch rzeczywistości („Każdego więc, kto tych słów moich słucha i wypełnia je, można porównać z człowiekiem roztropnym, który dom swój zbudował na skale”).
Zwykle w Ewangeliach terminu parabola (przypowieść) używa się wtedy, kiedy pewne wyobrażenia lub pewne podobieństwa są wystarczająco rozbudowane, aby utworzyć niewielkie opowiadanie. Przykładami tego typu narracji są niewątpliwie przypowieści o zaginionej owcy czy zgubionej drachmie (Łk 15,4-10) lub też o człowieku, który buduje wieżę, i o królu rozpoczynającym wojnę z innym królem (Łk 14,28-33). Opowiadania te są właśnie rozwiniętymi obrazami. Innymi przykładami ewangelicznych przypowieści są historie o ziarnie, które rośnie samo przez się, i ziarnku gorczycy (Mk 4,26-32) oraz o skarbie ukrytym w roli i perle o wielkiej wartości (Mt 13,44-46). Teksty te są zaś rozbudowanymi podobieństwami, ponieważ jasno i wyraźnie dostrzegamy w nich porównanie (z królestwem Bożym „dzieje się tak, jak...”; ono „podobne jest do...”). Niekiedy porównanie poprzedzone jest pytaniem, które także staje się pewną stałą formułą wprowadzającą dalszą część wypowiedzi Jezusa (np. Łk 13,20 - „Z czym mam porównać królestwo Boże? Podobne jest...”). Może się zdarzyć, że pytanie wyrażone jest w dwóch paralelnych do siebie częściach, jak to występuje w tekście Mk 4,30 („Z czym porównamy królestwo Boże lub w jakiej przypowieści je przedstawimy?”).
Porównanie odnosi swój skutek w sercach i umysłach słuchaczy, gdy jest wyartykułowane w sposób przekonywający i perswazyjny.
Czasem, aby jeszcze bardziej podkreślić paradoksalną prostotę paraboli, która służy do zilustrowania konkretnego nauczania Jezusa, obraz został nam zaproponowany w formie pytania retorycznego. Przykładami może posłużyć Ewangelia wg św. Łukasza („Któż z was, gdy...?” - 15,4; „Albo jeśli jakaś kobieta...?” - 15,8; „Jeżeli któregoś z was, ojców, syn poprosi o chleb, czy poda mu kamień?” - 11,11). Pytanie retoryczne wyklucza odpowiedź przeciwną. Dobitnie ilustruje to trzeci z cytatów. Żaden bowiem ojciec nie poda synowi kamienia, jeśli ten prosi go o chleb!
Na zakończenie kolejne zdanie biblijne warte zapamiętania: „Bojaźń Pańska jest szkołą mądrości, pokora poprzedza sławę” (Prz 15,33).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Biskup Wojciech Skibicki nowym biskupem elbląskim

2025-09-13 12:01

[ TEMATY ]

episkopat

KEP

Bp Wojciech Skibicki, dotychczasowy biskup pomocniczy diecezji elbląskiej, został mianowany biskupem diecezjalnym tejże diecezji. Jednocześnie Ojciec Święty przyjął rezygnację bp. Jacka Jezierskiego z posługi biskupa elbląskiego. Decyzję Ojca Świętego Leona XIV ogłosiła dziś w południe Nuncjatura Apostolska w Polsce.

Przyjął rezygnację biskupa Jacka JEZIERSKIEGO z posługi biskupa elbląskiego.
CZYTAJ DALEJ

Papież Leon XIV kończy 70 lat

2025-09-13 20:24

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

Papież Leon XIV, od 8 maja Następca Świętego Piotra, kończy 70 lat. Pierwszy papież pokolenia wyżu demograficznego po II wojnie światowej i pierwszy Amerykanin - Biskup Rzymu urodził się jako Robert Francis Prevost w Chicago 14 września 1955 roku.

Przed konklawe dziennikarze agencji informacyjnych poprosili mnie o sylwetki kilku osób, które mają największe szanse na to, by zostać papieżem. Zapytano mnie też, czy należy jeszcze wziąć pod uwagę jakieś inne nazwiska. Wymieniłem dwa – kard. Prevosta i kard. Dolana. Byli wyraźnie zdziwieni...- pisał na łamch Tygodnika Katolickiego "Niedziela" Krzysztof Tadej - dziennikarz TVP Polonia.
CZYTAJ DALEJ

Kiedy troska o dusze staje się samowolą [Felieton]

2025-09-13 23:34

Karol Porwich/Niedziela

W piątkowe popołudnie opublikowany został list otwarty do abp. Józefa Kupnego autorstwa ks. Karla Stehlina FSSPX, przełożonego polskiego dystryktu. List, w którym możemy odnaleźć słowa stanowiące wyraz troski o „misję ratowania dusz” i niepodważalnej wierności tradycji. Zauważyć też można, że działanie Bractwa to nic innego jak heroizm wobec „upadającego Kościoła”. Kapłani Bractwa chcą chronić wiernych przed „zepsutymi rytami” po Soborze Watykańskim II. Brzmi heroicznie, dramatycznie wręcz. Tylko że… wierność w Kościele katolickim obejmuje nie tylko gorliwość o liturgię i nauczanie, ale również pełne posłuszeństwo papieżowi i biskupom.

W Liście padają słowa, że “Stolica Apostolska wydała wiele zarządzeń, które potwierdzają słuszność naszej misji od samego początku.” Podkreślony jest fakt, że papież Franciszek w liście apostolskim “Misericordia et misera” udzielił kapłanom Bractwa jurysdykcji do ważnego słuchania spowiedzi i rozgrzeszania. Jednak wkrada się w to pewna wybiórczość. Bo przecież w 12 punkcie czytamy: „Dla duszpasterskiego dobra wiernych, kierowanych wolą wyjścia naprzeciw ich potrzebom i zapewnienia im pewności co do możliwości otrzymania rozgrzeszenia, postanawiam z własnej decyzji udzielić wszystkim kapłanom Bractwa Św. Piusa X upoważnienia do ważnego i godziwego udzielania sakramentu pojednania.” Kluczowe są tutaj dwa elementy. Pierwszy to: dla duszpasterskiego dobra wiernych” – Papież Franciszek nie mówi, że czyni to jako „uznanie misji” Bractwa, lecz ze względu na dobro duchowe wiernych, którzy korzystają z ich posługi. Chodzi o to, by nie mieli wątpliwości co do ważności i godziwości sakramentu spowiedzi. Drugi: „udzielam upoważnienia” – papież nie stwierdza, że Bractwo ma je z mocy prawa czy własnej misji. Przeciwnie – uznaje, że takiego upoważnienia nie mieli i dlatego nadaje je swoją decyzją.To rozróżnienie jest istotne: papież działa z troski o wiernych, a nie jako potwierdzenie „kanonicznej misji” Bractwa. Właśnie dlatego Benedykt XVI pisał wcześniej, że „dopóki Bractwo nie ma statusu kanonicznego, jego duchowni nie pełnią żadnej posługi w sposób legalny”. Franciszek nie zmienił tego faktu, lecz zrobił wyjątek dla sakramentów: Pokuty i Pojednania oraz Małżeństwa, aby wierni nie żyli w niepewności co do sakramentów. Innymi słowy – to akt miłosierdzia wobec wiernych, a nie potwierdzenie misji Bractwa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję