Reklama

Kościół

Europa niechrześcijańska – czy jest możliwa? Relacja z wykładu prof. Josepha Weilera

Europa niechrześcijańska – czy jest możliwa? -wykład na ten temat na rzymskim Angelicum, wygłosił prof. Joseph Weiler. Wystąpienie odbyło sie 19 października 2022 r. w ramach cyklu wykładów Janopawłowych.

[ TEMATY ]

wykład

Fot. Stefano Dal Pozzolo/teologiapolityczna.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Współczesny sekularyzm w Europie objawia w dużym stopniu wrogim nastawieniem wobec religii chrześcijańskiej oraz jej kultury. Zjawisko to nazywam wręcz „chrystofobią” – mówił prof. Joseph Weiler w wykładzie wygłoszonym w ramach cyklu „JP II Lectures”, organizowanego przez Instytut Kultury św. Jana Pawła II na rzymskim Angelicum.

W problematykę tematu wprowadził zgromadzonych na sali oraz przed ekranami komputerów słuchaczy Dariusz Karłowicz, prezes Fundacji Świętego Mikołaja oraz dyrektor programowy Instytutu Kultury Św. Jana Pawła II w Rzymie na Angelicum.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rozpoczynając swoje wystąpienie, Joseph Weiler zadał pytanie o znaczenie terminu „chrześcijańska Europa”. Zdaniem Weilera intuicyjna odpowiedź jest dość oczywista, ponieważ wątki chrześcijańskie odnajdziemy w architekturze, malarstwie, muzyce, literaturze jak również w szeroko rozumianej kulturze politycznej, społecznej w całej Europie. To wszystko, z czym spotykamy się na co dzień. Nie oznacza to oczywiście, że całość szeroko rozumianej kultury europejskiej została ukształtowana przez chrześcijaństwo. Weiler przypomniał o wpływie myśli greckiej filozofii oraz prawa rzymskiego. Jednak aby odpowiedź na pytanie kim jest Europejczyk, nie sposób pominąć chrześcijańskiej tożsamości.

Reklama

Skoro kultura chrześcijańska jest czymś tak oczywistym dla tożsamości europejskiej, to, jak przyznał profesor Weiler, ze zdumieniem obserwował przed dwudziestu laty wielką debatę, jaka przetoczyła się w Europie. Miała ona miejsce podczas uchwalania konstytucji Unii Europejskiej i zawarcie w jej preambule odniesień dziedzictwa chrześcijańskiego. Ostatecznie owe odniesienia nie zostały umieszczone.

Zdaniem Josepha Weilera za ten specyficzny stosunek wobec chrześcijańskiej tożsamości Europy odpowiada między innymi dziedzictwo rewolucji francuskiej. Tradycja laickości państwa będzie podkreślała wolność religijną, jednak religia należy do sfery prywatnej, a nie publicznej. Obecność symboli religijnych w miejscach związanych z państwem będzie w konflikcie z tak rozumianą zasadą laickości.

Kolejnym powodem dla takiego stanu rzeczy jest zjawisko „chrystofobii”. Według Weilera jest to nowe zjawisko związane z sekularyzmem. Nie wyraża się ono w obojętności czy tolerancji wobec religii, ale we wrogości i antyreligijnym nastawieniu. W dalszej części profesor Weiler przedstawił inne rozumienie pojęcia „chrześcijańska Europa”. Będzie to krytyczna masa populacji praktykująca chrześcijaństwo. Oznacza to, że to osoby te uznają, że Jezus Chrystus jest Bogiem i akcpeptacja tego faktu ma to wpływ na codzienne życie tych osób. Jeśli przyjmiemy to za kryterium, to zdaniem Weilera nie możemy mówić o Europie jako chrześcijańskiej. Zwrócił także uwagę na częstą tendencję sprowadzania religii do zasad etycznych. Według Weilera jest to błąd, ponieważ religia jest znacznie głębszą tożsamością.

Następnie Joseph Weiler zaznaczył, że jego zdaniem sekularyzm wcale nie jest czymś neutralnym. Określił to zjawisko jako wybór sposobu, w jak budujemy naszą kulturę. Na koniec odwołał się do współczesnych dyskusji w filozofii politycznej dotyczących obecności religii w demokracji liberalnej. Przywołał pogląd wpływowego filozofa polityki, Johna Rawlsa, autora Teorii sprawiedliwości. Zdaniem Rawlsa w demokracji liberalnej dyskusja oraz konsensus polityczny powinien być oparty na racjonalnej dyskusji. Natomiast chrześcijaństwo nie wpisuje się w tak ujęty racjonalny dyskurs, ponieważ zakłada swoją niedyskusyjną prawdę, która pochodzi z Objawienia. To na zwrócił Weiler, to ograniczenie demokracji liberalnej, ponieważ wyróżnia ona tylko niektóre tożsamości w przestrzeni publicznej — na przykład równości płciowej, grup mniejszościowych. Powoduje to jednak dyskryminację tożsamości religijnej. Profesor Weiler przywołał refleksję Jana Pawła II oraz Benedykta XVI, którzy zwracali uwagę, że w rozwiązaniu tych antynomii potrzebny powrót do koncepcji prawa naturalnego.

2022-10-20 13:08

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gender nie dla katolika

W Lublinie gościł ks. dr hab. Dariusz Oko – filozof, teolog i publicysta. Wykładowca Uniwersytetu Papieskiego w Krakowie wygłosił wykład nt.: „Gender – od tolerancji do totalitaryzmu”. Spotkanie odbyło się 12 lutego w amfiteatrze kościoła Ojców Kapucynów na Poczekajce

Na wstępie ks. Oko wyjaśnił pojęcie „gender”, oznaczające tzw. płeć społeczno-kulturową, czyli rolę odgrywaną i charakteryzowaną poprzez pewne cechy i zachowania określane jako męskie bądź kobiece. Ksiądz Profesor stwierdził, że w praktyce oznacza to np.: noszenie przez mężczyzn kobiecego ubrania, uczesania, makijażu oraz poruszanie się i mówienie w kobiecy sposób. Samo to nie jest niczym nowym, niegdyś w teatrze właśnie w ten sposób mężczyźni odgrywali kobiece role, które były jednak całkowicie umowne. Ideologia gender nadaje temu odgrywaniu jakiejś płci status rzeczywistości. – Genderyzm nakazuje, by mężczyznę, który oznajmi, że jest kobietą, uznać faktycznie za kobietę. W konsekwencji mamy jego stan psychiczny bądź kaprys uznać za twardy fakt określający jego tożsamość – wyjaśniał prelegent.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł Stanisław Soyka. Miał 66 lat

2025-08-21 22:36

[ TEMATY ]

zmarły

Wikipedia.pl

Stanisław Soyka, wokalista, pianista, skrzypek, kompozytor i aranżer, jeden z najważniejszych artystów na rodzimej scenie muzycznej ostatnich dekad zmarł w czwartek w wieku 66 lat - podało Polskie Radio.

Stanisław Soyka, wokalista, pianista, skrzypek, kompozytor i aranżer, łączył jazz, pop, soul, poezję śpiewaną i muzykę klasyczną, a jego charakterystyczny głos i emocjonalny sposób interpretacji sprawiły, że zyskał miano jednego z najwybitniejszych interpretatorów polskiej piosenki. W czwartek wieczór artysta miał wystąpić na scenie w Sopocie podczas Top of the Top Festival. Z powodu jego śmierci ostatni dzień festiwalu w Sopocie został przerwany w połowie.
CZYTAJ DALEJ

Próba rozgrywania prezydenta

2025-08-23 07:09

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Polityka to sztuka pozorów – ale nawet w tej dyscyplinie przychodzi moment, w którym maska opada. Najnowsza odsłona sporu o tzw. Ustawę wiatrakową i jej prezydenckie weto pokazuje to aż nadto wyraźnie. Donald Tusk i jego koalicja rządząca zbudowali całą narrację na hasłach „obniżymy ceny energii” i „będziemy państwem przewidywalnym”. Problem w tym, że kiedy przyszło co do czego, zamiast spełniać obietnice, zaczęli rozgrywać… Karola Nawrockiego.

Bo właśnie Nawrocki, po zawetowaniu ustawy wiatrakowej, przedstawił własny projekt obniżki cen energii – pozbawiony kontrowersyjnych zapisów o wiatrakach, które pachniały lobbingiem. Co więcej, ustawa ta w kluczowych punktach jest kopią rozwiązań z wersji „wiatrakowej”. Logika podpowiadałaby, że skoro przepisy są takie same, większość sejmowa powinna poprzeć projekt bez wahania. A jednak wcale się do tego nie pali. Dlaczego? Bo nie chodzi o realne rozwiązania, tylko o polityczną grę i możliwość obarczenia winą kogoś innego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję