Reklama

Z Prymasem Tysiąclecia ku pojednaniu

Abp Józef Michalik
Niedziela Ogólnopolska 32/2011, str. 10-11

Archiwum Jasnej Góry
Sługa Boży kard. Stefan Wyszyński

Kard. Stefan Wyszyński był autorytetem w czasach swojego posługiwania. Czy i dzisiaj może być przewodnikiem na polskiej ziemi?

Kiedy polscy biskupi wysłali do biskupów w Niemczech milenijny list ze słowami „wybaczamy i prosimy o wybaczenie”, decyzja ta spotkała się z różnymi reakcjami, także w środowisku kapłańskim. Trzeba uwzględnić, że w okresie powojennym Polska stanęła w sytuacji narzuconej siłą, a przez to w rzekomej przyjaźni ze Związkiem Radzieckim, co zapisywano różnymi ustawami, ponadto intensywnie propagowano nienawiść do Niemców, którzy przez wywołanie II wojny światowej skrzywdzili Europę i Polskę, skrzywdzili świat. Trzeba jednak dodać, że wykreślano wtedy z historii i z pamięci to, że zawarty w sierpniu 1939 r. układ Ribbentrop-Mołotow był paktem między Niemcami a Sowietami o podziale Polski, i że po wkroczeniu Niemiec 1 września 1939 r. do Polski 17 września to samo uczynili Sowieci, ale o tym w powojennej Polsce nie wolno było nawet wspomnieć, groziło za to więzienie. Cała propaganda była propagandą antyniemiecką, pewne fakty przejaskrawiano, wyolbrzymiano, tworzono mit o wielkiej agresji i aktualnym zagrożeniu ze strony Niemców, którzy byli już przecież podzieleni i bardzo osłabieni.
Warto zauważyć, że po wojnie chrześcijańskie organizacje niemieckie odcięły się od polityki nazistowskiej, o czym nie było mowy w Polsce. A przecież zawsze trzeba walczyć z fałszywymi ideologiami, a nie z narodami. Byłoby dużym niebezpieczeństwem, także dzisiaj, gdybyśmy uważali, że to np. naród rosyjski, żydowski, arabski czy jakikolwiek inny jest zły. Naród tworzą ludzie, a większość z nich to ludzie sumienia. To ideolodzy narzucają schematy, które mogą być groźne. Nie wolno zapomnieć o tym, że antyniemieckość, antyrosyjskość, antysemityzm czy antypolskość są postawami z gruntu niechrześcijańskimi.

Wiara uczy miłości

Tak właśnie wyglądała sytuacja, kiedy biskupi polscy pojechali do Rzymu na obrady II Soboru Watykańskiego, i ponieważ zauważyli, że naród jest prowadzony przez rządzących w złym kierunku, postanowili temu przeciwdziałać. Jako odpowiedzialni za formację sumienia i za wiarę, która uczy miłości, a nie nienawiści, biskupi w czasie soboru, przygotowując chrześcijański naród do rozpoczęcia obchodów Millennium pod przewodnictwem kard. StefanaWyszyńskiego, stwierdzili, że trzeba zawrócić z tej drogi, trzeba się przeciwstawić ideologizowaniu historii i przyszłości. Postanowili do świętowania 1000-lecia historii chrześcijaństwa w Polsce zaprosić sąsiednie narody, z którymi w tej historii byliśmy w bliskości, w dobrych relacjach, przyjmowaliśmy łaskę wiary właśnie za ich pośrednictwem. Tak powstała idea listu do poszczególnych Kościołów i narodów. List do Niemców nie był listem do narodu czy do rządu, ale listem do biskupów, listem pasterzy do pasterzy, napisanym w duchu chrześcijańskim, w którym, reprezentując zdecydowaną większość ochrzczonych w Polsce, biskupi wypowiedzieli słowa Ewangelii o wybaczeniu, które wszyscy znamy i którymi powinniśmy żyć i przekazywać innym - o miłości nieprzyjaciół, o przebaczeniu, o pojednaniu.
Biskupi polscy nie zdążyli jeszcze wrócić z zakończonej sesji soboru, kiedy w kraju rozpętano ogromną nagonkę przeciwko prymasowi Wyszyńskiemu i biskupom za ich list. Politycy, publicyści i rząd nie zauważyli tego, że świat idzie w innym kierunku, nie zauważyli, bo związani niewolą rosyjską ulegli strachowi i kłamstwu, wszystko bowiem, cokolwiek się działo w krajach demokracji ludowej, musiało być wcześniej uzgodnione i otrzymać aprobatę Moskwy. Biskupi nie chcieli u nikogo szukać pozwolenia, chcieli po prostu po chrześcijańsku przeżyć 1000-lecie chrztu Polski. Rozpętano niezwykłą burzę propagandową przeciwko słowom: „wybaczamy i prosimy o wybaczenie”. Manipulowano treścią listu, coś dodawano, coś pomijano i pojawiały się nieścisłości - ludzie byli zagubieni. Prymas Wyszyński, wracając z Rzymu, był przygotowany na najgorsze, spodziewając się, że znów może trafić do więzienia i że znów mogą się wzmóc prześladowania. Zarządził, że biskupi nie wrócą z Rzymu wszyscy razem. Sam wrócił pierwszy z kilkoma z nich, inni pozostali jeszcze w Rzymie, żeby można było zobaczyć, jak będzie się rozwijać sytuacja. Oczywiście, cały impet ataku spadł na niego, co zniósł z godnością, w przekonaniu, że czyni to dla Imienia Bożego i że nie można inaczej.
Przebywałem wtedy na studiach na ATK w Warszawie, ale żywo kontaktowałem się z ludźmi. W rodzinnej diecezji reakcja była wyrazem jedności z biskupami. Mówiono: poczekajmy, to się wszystko wyjaśni. Z tym że z głosem prawdy i rozsądku nie można się było przebić, bo prasy katolickiej ani niezależnej nie było, media były podporządkowane władzom. W stolicy organizowano bojówki, manifestacje, ale warszawiacy też zachowali pewien krytycyzm wobec propagandowych działań. Kiedy Ksiądz Prymas dotarł do stolicy, na dworcu było pełno ludzi, podobnie w katedrze. Ksiądz Prymas wszedł na ambonę i wygłosił homilię. Wszyscy słuchaliśmy z zapartym tchem. Mówił o soborze, przedstawił swoje spotkanie z papieżem, a potem zwrócił się do bp. Choromańskiego, sekretarza KEP, z podziękowaniem za to, że podczas jego nieobecności wziął na swoje barki odpowiedzialność za Kościół i przyjął na siebie ataki nienawiści i oskarżenia. Prymas Stefan Wyszyński, którego naród bardzo szanował, z którym się utożsamiał, powiedział: „Wchodząc do katedry, ja te upracowane dłonie bp. Choromańskiego ucałowałem, w podziękowaniu za trud, który on złożył u podstaw tego dzisiejszego spotkania”. Ludzie byli bardzo wzruszeni i oczywiście już całkowicie przekonani po stronie Księdza Prymasa. Potem zaczęły się obchody 1000-lecia chrztu i realizowane w diecezjach Śluby Jasnogórskie. Pielgrzymki do Częstochowy napotykały na wielkie utrudnienia ze strony władz, pociągi odwoływano, nieustannie zatrzymywano i kontrolowano samochody. Mimo wszystko ludzie pozostawali w intuicji wiary i w przekonaniu, że coś jest nie tak, skoro ta propaganda zewnętrzna jest aż tak intensywna i agresywna.

Ojczyzna to zbiorowy obowiązek

Dzisiaj ludzie wierzący oczekują od swoich pasterzy podobnie zdecydowanej postawy w demaskowaniu kłamliwej propagandy, jak to miało miejsce wtedy. Zawsze trzeba ufać Panu Bogu bardziej niż układom ludzkim czy swoim pomysłom bądź jakimś odruchom, które niekiedy się wyrywają, ale nie wolno pomijać prawdy, a zabierając głos, trzeba starać się być wierni temu, co widzimy i jak odczytujemy Ewangelię w konkretnej sprawie. Problemem jest to, że dzisiaj nie każdy głos jest w taki sam sposób nagłaśniany przez media. Wiary nigdy nie wolno odłączać od życia, płaszczyzny wiary od płaszczyzny społecznej, ale to nie ma nic wspólnego z bezpośrednim angażowaniem się w interes konkretnej politycznej partii. Często mówię o tym, że Polska dzisiaj robi wrażenie, że jest „partyjna”, a nie państwowa, nie narodowa, bo nie mówi się ani należycie nie zabiega o to, co służy wzmocnieniu narodu, ale walka idzie o interes jednej czy drugiej partii. Trzeba podkreślać, że ten naród ochrzczony jest narodem chrześcijańskim, jest narodem katolickim, ma obowiązki z tego płynące, ma poczucie godności, ma łaskę Bożą, ma przed sobą perspektywy dalekosiężne i trwalsze niż jakaś partia. Ale jak się z tym głosem przebić? Nie zamierzam dokonywać tego w niewłaściwy i nieuczciwy sposób. Sługa Boży kard. Stefan Wyszyński mówił, iż żeby głosić kłamstwo, trzeba systemu, a żeby głosić prawdę, wystarczy jeden człowiek.
Prymasa Wyszyńskiego odkrywaliśmy za jego życia i do dzisiaj odkrywamy. Kard. Karola Wojtyłę odkrył pontyfikat, Rzym - nie Kraków, nie Warszawa. Dzięki pontyfikatowi Jan Paweł II jest dziś błogosławionym papieżem Kościoła w Polsce, ale jest też świętym Kościoła powszechnego. Mamy dzięki niemu możliwości bardziej uniwersalnego dojścia do prawdy.

Reklama

Przeciwko laicyzacji

Zmieniają się czasy, rosną wymagania i nie mam najmniejszych wątpliwości, że dzisiaj nie wystarczy chodzić do kościoła i raz kiedyś do spowiedzi, do Komunii św. Nie wystarczy. Każda rodzina, każdy chrześcijanin musi się dziś dodatkowo zaangażować, jeśli chcemy, by wiara przetrwała. Każdy z nas powinien dziś codziennie przyjmować Komunię św., działać czy to w Akcji Katolickiej, czy w KSM-ie, w Neokatechumenacie, czy w Ruchu Światło-Życie bądź w Stowarzyszeniu Rodzin Katolickich czy choćby należeć do róży różańcowej i wspierać innych codzienną modlitwą. Każdy autentyczny chrześcijanin powinien się w dodatkowy sposób angażować, bo inaczej lawina laicyzmu i zimnego sekularyzmu nas zniszczy. Co więcej możemy uczynić poza przypominaniem o tym? Kościół jest silny jednością, Chrystusem i człowiekiem, czyli z narodem takim, jaki on jest - rolniczym, arystokratycznym, „intelektualistycznym”, prostym, pobożnym i grzesznym. Dzisiaj ma miejsce ukryty atak na przywiązanie Polaka do ziemi - to jest taka strategia, która chce oderwać człowieka od ziemi, chce oderwać naród od jego chrześcijańskiej kultury, pracy na roli, która ma wyżywić wszystkich głodnych. Dzisiaj jeszcze ludzie reagują we właściwy sposób na takie etyczne kwestie, jak chociażby sprawa umierających z głodu, przeżywających kataklizm. Budzi obawy perspektywa „związków partnerskich”. Za dwa, trzy lata, jeśli nie pójdziemy za tą linią wierności, to wiele w nas samych może się zmienić.

Wartość życia

W obecnej sytuacji jest także wiele zjawisk pozytywnych i na nich trzeba budować. Należy do nich niewątpliwie pogłębienie wiedzy na temat wartości życia od poczęcia do naturalnej śmierci. Nie tak dawno, gdy jako biskup zaczynałem kontakt ze szkołami - jeszcze w czasach komunizmu - widziałem, że w klasie maturalnej na 25 osób była jedna, dwie osoby, które uważały, że życie zaczyna się od poczęcia, że aborcja jest zabiciem człowieka, inni uważali aborcję za zwykły zabieg. Czytałem nawet artykuł pewnego redaktora „Tygodnika Powszechnego”, w którym twierdził on, opierając się na autorytecie średniowiecznej medycyny, że życie zaczyna się od 40. albo 70. dnia od momentu poczęcia. Dzisiaj sytuacja się zmieniła. Musimy ciągle mówić o tym, że o życiu decyduje Bóg - o jego początku i o jego końcu. Jeśli od tego odejdziemy, wszystko, co złe, stanie się dopuszczalne i możliwe, jeśli się prawo Boże, prawo natury przekreśli w jednej dziedzinie, to otwarta jest droga do jego całkowitego zakwestionowania.
Niedawno w Krośnie odbył się pierwszy w archidiecezji przemyskiej pogrzeb dzieci zmarłych przed urodzeniem. 54 maleńkie, białe trumienki z czarnym krzyżem i jedna duża, do której te małe złożono i zaniesiono na cmentarz, aby je godnie pogrzebać. To ciała dzieci nienarodzonych, ale zbawione w oparciu o Chrystusową wolę zbawczą - pragnienie ich zbawienia włączone w rodzinę wierzących. Dzieci te uczestniczą w uniwersalnej zbawczej woli Kościoła. To są święte dusze, to są „niewinni młodziankowie”, święci w niebie. Do nich można się modlić, są zbawieni, a ich ciałom również należy się szacunek. Ciekawe, że ta inicjatywa wyszła od ludzi świeckich - ze świadomej wiary połączonej z życiem, wyciągnięcia konsekwencji z prawdy o tym, że życie jest święte, że zaczyna się od poczęcia, że w każdym ciele żyje dusza nieśmiertelna, że człowiek to dziecko Boże i oczekuje na zmartwychwstanie. To świeccy ludzie, lekarze wyszli z tą inicjatywą. Uratowali maleńkie ciała od wyrzucenia na śmietnik i dali nam świadectwo swojej wiary.
Jawią się coraz liczniejsze inicjatywy ludzi świeckich, aby świadczyć pomoc starszym, opuszczonym, powstają wiejskie domy pomocy, hospicja Caritas, fundacje dla młodych, np. „Wzrastanie” - od dawna funkcjonują w każdej diecezji Domy Samotnej Matki - w których świeccy angażują się, żeby pomóc innym, starszym, niepełnosprawnym, samotnym, krzywdzonym. Dziennikarze sugerują, żeby te działania nagłaśniać, podawać statystyki. Nie jestem przeciwny statystykom, ale jestem przede wszystkim za tym, żeby cicho, spokojnie pracować na rzecz dobra, najmniejszym gestem je wspierać, żeby serce i dusza narodu żyły przez dobre czyny, przez modlitwę, przez właściwy stosunek do Pana Boga i do rzeczywistości, w której żyjemy. To będzie siła niezwyciężona.

Zmiany Księży Archidiecezji Krakowskiej 2019

2019-06-19 12:44

Bożena Sztajner/Niedziela

Z M I A N Y – czerwiec 2019 r.

Kanonicy

Ks. Stanisław Salawa – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Tenczynek oraz zwolniony z funkcji ojca duchownego kapłanów dekanatu Krzeszowice i zgoda na zamieszkanie w parafii Jawornik – mianowany kanonikiem „R.M.”

Ks. Ryszard Więcek – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii pw. św. Klemensa w Zawoi i zgoda na zamieszkanie w DKE w Makowie Podhalańskim – mianowany kanonikiem „R.M.”

Ks. Władysław Zarębczan zwolniony z urzędu administratora parafii Mętków i zgoda na podjęcie pracy w Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nowym Targu oraz mianowany na duszpasterza akademickiego tamże (zam. w Gronków) – mianowany kanonikiem „R.M.”

PROBOSZCZOWSKIE

Odchodzący

Ks. Józef Bała – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Łękawica (zam. tamże)

Ks. Zdzisław Budek – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Krzęcin (zam. w parafii Brzeźnica)

Ks. Józef Gwiazdoń – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Frydrychowice (zam. tamże)

Ks. Jacenty Mola – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafia Kościelisko oraz zwolniony z funkcji animatora duszpasterstwa dorosłych dekanatu Zakopane i zgoda na zamieszkanie w domu rodzinnym w Koniówce (parafia Chochołów)

Ks. Franciszek Motyka – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii pw. NMP Matki Kościoła w Krakowie-Prądniku Białym (zam. tamże) oraz zwolniony z funkcji dziekana dekanatu Kraków-Krowodrza

Ks. Jan Mrowca – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Krakowie-Kurdwanowie (zam. tamże)

Ks. Stanisław Pasternak – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii pw. św. Barbary w Libiążu (zam. tamże) oraz zwolniony z funkcji dziekana dekanatu Libiąż

Ks. Ludwik Węgrzyn – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Frydman (zam. tamże)

Ks. Antoni Zuziak – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Raba Wyżna (zam. tamże)

Ks. Andrzej Klem – przyjęcie rezygnacji z funkcji dyrektora DKE w Makowie Podhalańskim

Proboszczowie

Ks. Marian Jakub Adamik zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Trzemeśnia i mianowany proboszczem parafii Frydman

Ks. Ryszard Barański zwolniony z urzędu obowiązków wikariusza parafii pw. MB Nieustającej Pomocy w Krakowie-Mistrzejowicach i mianowany proboszczem parafii pw. NMP Matki Kościoła w Brzeziu

Ks. Zbigniew Bielas zwolniony z urzędu proboszcza parafii pw. MB Dobrej Rady w Krakowie-Prokocimiu oraz z funkcji notariusza dekanatu Kraków-Prokocim i mianowany rektorem Rektoratu Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach

Ks. Krzysztof Bogdał zwolniony z urzędu wiceoficjała Sądu Metropolitalnego w Krakowie oraz z funkcji kapelana Sióstr Albertynek w Rząsce i mianowany sędzią Sądu Metropolitalnego w Krakowie oraz proboszczem parafii Frydrychowice

Ks. Dariusz Firszt zwolniony z urzędu proboszcza parafii Dziekanowice oraz z funkcji wicedziekana dekanatu Dobczyce i mianowany proboszczem parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Krakowie-Kurdwanowie

Ks. Wiesław Grzechynia zwolniony z urzędu proboszcza parafii Łapanów oraz z funkcji wicedziekana dekanatu Niegowić i mianowany dyrektorem DKE w Makowie Podhalańskim

Ks. Marek Guśpiel – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Mętków i zgoda na zamieszkanie w DKCh w Krakowie-Swoszowicach

Ks. Jacek Hałat zwolniony z urzędu proboszcza parafii Pobiednik Mały oraz z funkcji animatora duszpasterstwa dorosłych dekanatu Wawrzeńczyce i mianowany proboszczem parafii Rzozów

Ks. Franciszek Jeleśniański – przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Bachowice i skierowany do posługi duszpasterskiej w parafii Biórków Wielki

Ks. Marek Kasperkiewicz przyjęcie rezygnacji z urzędu proboszcza parafii Płaza i mianowany penitencjarzem w parafii pw. św. Mikołaja w Chrzanowie

Ks. Janusz Kosowski zwolniony z urzędu proboszcza parafii Nawojowa Góra i mianowany proboszczem parafii pw. św. Klemensa w Zawoi

Ks. Grzegorz Kubik zwolniony z urzędu proboszcza parafii pw. NMP Matki Kościoła w Brzeziu i mianowany proboszczem parafii Dziekanowice

Ks. Jan Kubiś zwolniony z urzędu proboszcza parafii Podczerwone oraz z funkcji wicedziekana dekanatu Czarny Dunajec i mianowany proboszczem parafii Tenczynek

Ks. Marek Łabuzek zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Kościelisko i mianowany proboszczem parafii Podczerwone

Ks. Grzegorz Łopatka zwolniony z urzędu proboszcza parafii pw. bł. Jerzego Popiełuszki, prezbitera i męczennika w Krakowie oraz z funkcji ojca duchownego kapłanów dekanatu Kraków-Prokocim i mianowany proboszczem parafii Płaza

Ks. Stanisław Makowski zwolniony z obowiązków duszpasterskich w parafii pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Trzebini i mianowany proboszczem parafii pw. św. Barbary w Libiążu

Ks. Marek Matusik zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Ofiarowania NMP w Wadowicach i mianowany proboszczem parafii Łękawica

Ks. Mirosław Mężyński zwolniony z urzędu proboszcza parafia Bańska Wyżna i mianowany proboszczem parafii Kwaczała

Ks. Robert Morawski zwolniony z urzędu proboszcza parafii Rzozów oraz z funkcji wicedziekana dekanatu Skawina i mianowany proboszczem parafii Pobiednik Mały

Ks. Stanisław Józef Motyka zwolniony z urzędu proboszcza parafii Gronków i mianowany proboszczem parafii Krzęcin

Ks. Dariusz Ostrowski zwolniony z urzędu proboszcza parafii Krempachy oraz z funkcji wicedziekana dekanatu Niedzica i mianowany proboszczem parafii Raba Wyżna

Ks. Marian Pietraszko zwolniony z urzędu proboszcza parafii Kwaczała oraz z funkcji notariusza dekanatu Babice i mianowany proboszczem parafii pw. MB Dobrej Rady w Krakowie-Prokocimiu

Ks. Rafał Piórkowski zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Skawinie-Ogrody i mianowany proboszczem parafii Bańska Wyżna

Ks. Bogdan Sarniak zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Skawinie i mianowany proboszczem parafii pw. bł. Jerzego Popiełuszki w Krakowie

Ks. Jerzy Skórkiewicz zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Jordanów i mianowany proboszczem parafii Bachowice

Ks. Krzysztof Smoter zwolniony z urzędu administratora parafii Kościelisko i mianowany proboszczem tejże parafii

Ks. Piotr Sobala zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Ofiarowania NMP w Wadowicach oraz z funkcji wizytatora katechetycznego rejonu VI i mianowany proboszczem parafii Mętków

Ks. Włodzimierz Szumiec zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. św. Katarzyny w Nowym Targu i mianowany proboszczem parafii Nawojowa Góra

Ks. Zbigniew Ścisłowicz zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Najświętszej Rodziny w Zakopanem i mianowany proboszczem parafii Krempachy

Ks. Franciszek Ślusarczyk – zwolniony z urzędu rektora Rektoratu Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach i mianowany proboszczem parafii pw. NMP Matki Kościoła w Krakowie-Prądniku Białym

Ks. Adam Uniwersał zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Pana Jezusa Dobrego Pasterza w Krakowie-Prądniku Czerwonym oraz z funkcji duszpasterza akademickiego i mianowany proboszczem parafii Gronków

Ks. Franciszek Walkosz zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. św. Piotra Ap. w Wadowicach i mianowany proboszczem parafii pw. MB Wspomożenia Wiernych

w Krakowie-Prusach

Ks. Bogusław Zając zwolniony z urzędu proboszcza parafii pw. MB Wspomożenia Wiernych w Krakowie-Prusach oraz z funkcji notariusza dekanatu Kraków-Bieńczyce, kapelana Pszczelarzy Powiatu Krakowskiego oraz Koła Pszczelarzy w Kocmyrzowie, a także kapelana OSP w Gminie Kocmyrzów-Luborzyca i mianowany proboszczem parafii Łapanów

Inne

Ks. Andrzej Witko – przyjęcie rezygnacji z funkcji dyrektora Muzeum Archidiecezjalnego Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie

Ks. Jacek Kurzydło mianowany p.o. dyrektora Muzeum Archidiecezjalnego Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie

NEOPREZBITERZY

Ks. Piotr Cempel mianowany wikariuszem parafii pw. św. Mikołaja w Chrzanowie

Ks. Michał Curzydło mianowany wikariuszem parafii Siepraw

Ks. Damian Dejner mianowany wikariuszem parafii Jabłonka

Ks. Marek Figiel mianowany wikariuszem parafii pw. MB Różańcowej w Niepołomicach-Jazy

Ks. Paweł Gędźba mianowany wikariuszem parafii Liszki

Ks. Michał Kowalcze mianowany wikariuszem parafii Chocznia

Ks. Dominik Kowynia mianowany wikariuszem parafii pw. św. Brata Alberta w Nowym Targu-Niwie

Ks. Marek Kulman mianowany wikariuszem parafii Kalwaria Zebrzydowska

Ks. Michał Kwiecień mianowany wikariuszem parafii Lipnica Wielka

Ks. Andrzej Madej mianowany wikariuszem parafii Raciechowice

Ks. Szymon Miłek mianowany wikariuszem parafii Mucharz

Ks. Piotr Piekart mianowany wikariuszem parafii Trzemeśnia

Ks. Krzysztof Pierzchała mianowany wikariuszem parafii Miętustwo

Ks. Jan Stołowski mianowany wikariuszem parafii Niegowić

WIKARIUSZOWSKIE

Ks. Sebastian Baster zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Świątniki Górne oraz z funkcji animatora duszpasterstwa dzieci i młodzieży dekanatu Mogilany i mianowany wikariuszem parafii pw. MB Zwycięskiej w Krakowie-Borku Fałęckim oraz skierowany do pomocy w Duszpasterstwie Grup Apostolskich

Ks. Tomasz Białoń zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Świętej Rodziny w Chrzanowie oraz z funkcji animatora duszpasterstwa dzieci i młodzieży dekanatu Chrzanów i mianowany wikariuszem parafii pw. Narodzenia NMP w Myślenicach

Ks. Dariusz Biernat zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Ryczów oraz z funkcji animatora duszpasterstwa dzieci i młodzieży dekanatu Zator i mianowany wikariuszem parafii Szaflary

Ks. Bogusław Borek zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Maków Podhalański i mianowany wikariuszem parafii Kasina Wielka

Ks. Adam Ból zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Liszki i mianowany wikariuszem parafii pw. św. św. Jana Chrzciciela w Chrzanowie-Kościelcu

Ks. Szymon Bryniarski zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. św. Grzegorza w Krakowie-Ruszczy i mianowany wikariuszem parafii pw. MB Różańcowej w Chrzanowie

Ks. Przemysław Cios zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Krzęcin oraz z funkcji animatora duszpasterstwa dzieci i młodzieży dekanatu Skawina i mianowany wikariuszem parafii Juszczyn

Ks. Dariusz Czapnik zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Łętownia oraz z funkcji animatora duszpasterstwa dzieci i młodzieży dekanatu Jordanów i mianowany wikariuszem parafii Babice

Ks. Wojciech Dzioboń zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. MB Różańcowej w Krakowie-Piaskach Nowych i mianowany wikariuszem parafii pw. MB Anielskiej w Nowym Targu-Kowańcu

Ks. Wojciech Gazdowicz zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Siepraw i mianowany wikariuszem parafii pw. Świętej Rodziny w Chrzanowie

Ks. Piotr Grzesik zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. MB Dobrej Rady w Krakowie-Prokocimiu oraz z funkcji animatora duszpasterstwa dzieci i młodzieży dekanatu Kraków-Prokocim i mianowany wikariuszem parafii pw. Ofiarowania NMP w Wadowicach

Ks. Gracjan Hebda zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Dobczyce i mianowany wikariuszem parafii Kościelisko

Ks. Marcin Hodana zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Krakowie-Wzgórza Krzesławickie oraz z funkcji moderatora rejonowego Domowego Kościoła – gałęzi rodzinnej RŚ-Ż (rej. XV Kraków-Mogiła) i mianowany wikariuszem parafii pw. Ofiarowania NMP w Wadowicach

Ks. Patryk Jagos zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Sułkowice i mianowany wikariuszem parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Krakowie-Wzgórza Krzesławickie

Ks. Jacek Jastrzębski zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. MB Różańcowej w Niepołomicach-Jazy i mianowany wikariuszem parafii Maków Podhalański

Ks. Krzysztof Korba zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Lipnica Wielka i skierowany na studia na Wydziale Prawa Kanonicznego UPJPII oraz mianowany wikariuszem parafii pw. św. Maksymiliana M. Kolbego w Krakowie-Mistrzejowicach, w wymiarze ½ etatu

Ks. Janusz Korbel zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. NMP Matki Kościoła w Krakowie-Prądniku Białym i mianowany wikariuszem parafii pw. Przemienienia Pańskiego w Brzeziu

Ks. Janusz Korepta zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. NSPJ w Krakowie-Łagiewnikach i mianowany wikariuszem parafii pw. MB Różańcowej w Krakowie-Piaskach Nowych

Ks. Konrad Kozioł zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. MB Królowej Polski w Krakowie-Nowym Ruczaju i mianowany wikariuszem parafii pw. św. Katarzyny w Nowym Targu

Ks. Dawid Król zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Łazany oraz z funkcji animatora duszpasterstwa dzieci i młodzieży dekanatu Niegowić i mianowany wikariuszem parafii pw. Najświętszej Rodziny w Zakopanem

Ks. Mirosław Kubek zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Frydrychowice i mianowany wikariuszem parafii Jordanów

Ks. Rafał Kuchniak zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Jabłonka i mianowany wikariuszem parafii pw. św. Grzegorza w Krakowie-Ruszczy

Ks. Damian Kuchta zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Igołomia i mianowany wikariuszem parafii pw. Pana Jezusa Dobrego Pasterza w Krakowie-Prądniku Czerwonym

Ks. Jacek Kucz zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Szaflary i mianowany wikariuszem parafii Krzęcin

Ks. Jan Kuna zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Babice i mianowany wikariuszem parafii Igołomia

Ks. Mirosław Lenart zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Krakowie-Wzgórza Krzesławickie i mianowany wikariuszem parafii pw. św. Michała Arch. w Mszanie Dolnej

Ks. Jakub Mateja zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. MB Anielskiej w Nowym Targu-Kowańcu i mianowany wikariuszem parafii Frydrychowice

Ks. Robert Młynarczyk zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Chocznia i mianowany wikariuszem parafii pw. św. Barbary w Libiążu

Ks. Michał Nędza zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Raciechowice i mianowany wikariuszem parafii Sułkowice

Ks. Mariusz Olszowski zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. św. Mikołaja w Chrzanowie i mianowany wikariuszem parafii pw. św. Piotra Ap. w Wadowicach

Ks. Piotr Pałasz zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. MB Zwycięskiej w Krakowie-Borku Fałęckim i mianowany wikariuszem parafii pw. św. NMP Matki Kościoła w Krakowie-Prądniku Białym

Ks. Piotr Płaszcz zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Niegowić i mianowany wikariuszem parafii Zielonki

Ks. Mateusz Podczerwiński zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Bolechowice oraz z funkcji animatora duszpasterstwa dzieci młodzieży dekanatu Bolechowice i mianowany wikariuszem parafii Biskupice

Ks. Sławomir Półtorak zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. św. Szczepana w Krakowie oraz z funkcji duszpasterza akademickiego i mianowany wikariuszem parafii

pw. Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Skawinie

Ks. Seweryn Puchała zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Wola Batorska i mianowany wikariuszem parafii pw. św. Stanisława BM i św. Wacława w Krakowie-Wawel

Ks. Zbigniew Pytel zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. MB Różańcowej w Chrzanowie i mianowany wikariuszem parafii pw. Świętego Krzyża w Krakowie

Ks. Piotr Róg zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Morawica oraz z funkcji animatora duszpasterstwa dzieci i młodzieży dekanatu Czernichów i mianowany wikariuszem parafii Wola Batorska

Ks. Krzysztof Rusnak zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Narodzenia NMP w Myślenicach oraz z funkcji animatora duszpasterstwa dzieci i młodzieży dekanatu Myślenice i mianowany wikariuszem parafii Bolechowice

Ks. Rafał Salawa zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Krakowie-Kurdwanowie i mianowany wikariuszem parafii Łętownia

Ks. Zbigniew Szkółka zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. NSPJ w Krakowie-os. Kalinowe i mianowany wikariuszem parafii pw. św. Piotra Ap. w Wadowicach

Ks. Joachim Szumiec OFM zwolniony z posługi duszpasterskiej w parafii pw. św. Katarzyny w Nowym Targu i mianowany wikariuszem parafii Zakrzów

Ks. Kamil Szydłowski zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Zakrzów i mianowany wikariuszem parafii pw. św. Katarzyny w Spytkowicach

Ks. Daniel Tomczak zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. NSPJ w Nowym Targu i mianowany wikariuszem bez katechezy w parafii Krzyszkowice oraz skierowany na studia na Wydziale Prawa Kanonicznego UPJPII

Ks. Bronisław Walczak zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Ludźmierz oraz z funkcji moderatora rejonowego RŚ-Ż (rej. VIII Podhalański) i mianowany wikariuszem parafii Dobczyce

Ks. Jarosław Warzecha zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Kalwaria Zebrzydowska i mianowany wikariuszem parafii Ryczów

Ks. Artur Węgiel zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. św. Piotra Ap. w Wadowicach i mianowany wikariuszem parafii Łazany

Ks. Michał Widła zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. NMP Matki Kościoła w Krakowie-Prądniku Białym i mianowany wikariuszem parafii Świątniki Górne

Ks. Piotr Wróbel zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. św. Marcina w Krzeszowicach i mianowany wikariuszem parafii pw. MB Nieustającej Pomocy

w Krakowie-Mistrzejowicach

Ks. Szymon Wróbel zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. św. Katarzyny w Spytkowicach i mianowany wikariuszem parafii pw. Zesłania Ducha Świętego w Krakowie-os. Ruczaj

Ks. Zdzisław Zięba zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Zesłania Ducha Świętego w Krakowie-os. Ruczaj i mianowany wikariuszem parafii pw. św. Szczepana w Krakowie

INNI

Ks. Paweł Antolak skierowany do posługi duszpasterskiej w parafii pw. św. Antoniego z Padwy w Krakowie-Bronowicach Małych

Ks. Wojciech Baran – zgoda na roczny kurs językowy w Paryżu

Ks. Józef Chodurek zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Najświętszej Rodziny i skierowany na zamieszkanie do DKCh w Krakowie-Swoszowicach

Ks. Grzegorz Durbas – zgoda na podjęcie studiów licencjacko-doktoranckich na UPJPII w Krakowie oraz skierowany na zamieszkanie i do posługi w parafii pw. św. Szczepana w Krakowie

Ks. Paweł Filipiak zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. św. Jana Chrzciciela w Chrzanowie-Kościelcu i skierowany na studia bioetyczne na UPJPII oraz mianowany wikariuszem parafii pw. Najświętszej Rodziny w Krakowie-Nowym Bieżanowie, w wymiarze ½ etatu

Ks. Mieczysław Frytek skierowany do posługi duszpasterskiej w parafii Morawica

Ks. Ryszard Gacek zwolniony z obowiązków duszpasterskich w parafii pw. Świętego Krzyża w Krakowie i skierowany do posługi w Sanktuarium Świętego Jana Pawła II w Krakowie

Ks. Jarosław Glonek zwolniony z funkcji prefekta Ogólnopolskiego Seminarium dla Starszych Kandydatów do Święceń i skierowany do posługi duszpasterskiej w parafii pw. św. Józefa w Krakowie-os. Kalinowe

Ks. Kamil Gołuszka zwolniony z funkcji katechety i zmiana zakresu obowiązków wikariuszowskich do ½ etatu w dotychczasowej parafii pw. św. Brata Alberta Chmielowskiego w Krakowie-os. Dywizjonu 303 oraz zgoda na podjęcie pracy w Chrześcijańskiej Poradni Psychologicznej “Shalom” w Krakowie

Ks. Marcin Jakubiak zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. Przemienienia Pańskiego w Brzeziu – otrzymał roczny urlop naukowy

Ks. Jan Jakubiec – zlecenie podjęcia katechezy w parafii Morawica

Ks. Kazimierz Króżel zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Biskupice i mianowany kapelanem Szpitala Powiatowego im. T. Chałubińskiego w Zakopanem oraz kapelanem DPS im. Jana Pawła II w Zakopanem (zamieszkanie w parafii pw. Miłosierdzia Bożego

w Zakopanem-Chramcówkach)

Ks. Paweł Ochocki mianowany notariuszem Kurii Metropolitalnej w Krakowie (pozostaje wikariuszem w parafii pw. św. Józefa w Krakowie-os. Kalinowe w wymiarze ½ etatu i bez katechezy)

Ks. Antoni Pitek zwolniony z funkcji kapelana Szpitala Powiatowego im. T. Chałubińskiego w Zakopanem i kapelana DPS im. Jana Pawła II w Zakopanem (zgoda zamieszkanie w domu rodzinnym w Dursztynie)

Ks. Krzysztof Porosło skierowany do pracy na UPJPII w Krakowie oraz do posługi duszpasterskiej w parafii pw. MB Fatimskiej w Krakowie-os. Podwawelskie

Ks. Tomasz Stec zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. św. Michała Arch. w Mszanie Dolnej oraz z funkcji animatora duszpasterstwa dzieci i młodzieży dekanatu Mszana Dolna i skierowany do pracy w Biurze Ekonoma w wymiarze ½ etatu (jako wiceekonom) oraz mianowany wikariuszem w wymiarze ½ etatu i bez katechezy w parafii pw. św. Floriana w Krakowie

Ks. Grzegorz Wąchol zwolniony z obowiązków duszpasterskich spełnianych w parafii pw. MB Dobrej Rady w Krakowie-Prokocimiu i skierowany do pracy na UPJPII w Krakowie, w wymiarze ½ etatu, a także mianowany kapelanem Szpitala Klinicznego im. dr. Józefa Babińskiego SP ZOZ w Krakowie, w wymiarze ½ etatu, i skierowany na zamieszkanie oraz do posługi duszpasterskiej w parafii pw. MB Królowej Polski w Krakowie-Nowym Ruczaju

DIAKONI – parafialne praktyki duszpasterskie

dk. Piotr Dudek Ryczów

dk. Dawid Hebda Poręba Wielka

dk. Jan Jelonek Spytkowice k. Zatora

dk. Szymon Kapłon Czernichów

dk. Łukasz Kopczyński Waksmund

dk. Arkadiusz Litwiniuk Kraków-Prokocim: MB Dobrej Rady

dk. Bartłomiej Małek Kraków-Sidzina: Podwyższenia Krzyża Świętego

dk. Krzysztof Mirek Kraków – os. Rybitwy-Przewóz: Niepokalanego Serca NMP

dk. Damian Przybytek Krzczonów

dk. Krzysztof Rozenek Brzeźnica

dk. Michał Woźniak Lipnica Mała

ZAKONNE

Ks. Aleksander Bandura CM zwolniony z urzędu proboszcza parafii pw. bł. Anieli Salawy w Krakowie

Ks. Zdzisław Góra CM zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. bł. Anieli Salawy w Krakowie i mianowany proboszczem tejże parafii

O. Sewerian Michał Ślusarz OFMBern zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Brody

O. Fabian Łukasz Wikiera OFMBern mianowany wikariuszem parafii Brody

Ks. Grzegorz Marcinek SCJ zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. NSPJ w Krakowie-Płaszowie

Ks. Bartłomiej Król SCJ mianowany wikariuszem parafii pw. NSPJ w Krakowie-Płaszowie

Ks. Dariusz Motyka SCJ mianowany wikariuszem parafii pw. NSPJ w Krakowie-Płaszowie

Ks. Maciej Rutkowicz SCJ zwolniony z obowiązków wikariusza parafii pw. MB Fatimskiej w Krakowie-Płaszowie

Ks. Wojciech Bochenek SCJ mianowany wikariuszem parafii pw. MB Fatimskiej w Krakowie-Płaszowie

Ks. Jarosław Grzegorczyk SCJ zwolniony z obowiązków wikariusza parafii Stadniki

Ks. Marcin Wójcik SCJ mianowany wikariuszem parafii Stadniki

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Nowa publikacja Towarzystwa Naukowego KUL

2019-06-19 20:00

Łukasz Krzysztofka

W Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski zaprezentowano książkę „Konkordaty Polskie. Historia i teraźniejszość”, pod redakcją ks. prof. Józefa Krukowskiego.

Łukasz Krzysztofka

Publikacja poświęcona jest kwestiom regulacji stosunków między państwem polskim a Kościołem katolickim przy użyciu konkordatu, czyli dwustronnej umowy pomiędzy Stolicą Apostolską a najwyższymi organami władzy państwa, która rodzi skutki prawne dla obu stron. Jej głównym celem jest całościowe ujęcie problematyki w aspekcie historycznym i współczesnym. Książka jest nowością na rynku wydawniczym.

- Napawa mnie ogromną radością fakt, że prezentacja tej wyjątkowej książki odbywa się w roku jubileuszu stulecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Watykanem oraz bliskości zakończonego niedawno świętowania setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – powiedział bp Artur Miziński, sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Polski.

Publikacja składa się z rozdziału wstępnego, wyjaśniającego pojęcie i rodzaje konkordatów – i dwóch części odpowiadających informacjom zawartym w tytule: historia i teraźniejszość.

W spotkaniu, które prowadził ks. dr Jarosław Mrówczyński, zastępca sekretarza generalnego KEP, uczestniczyli także ks. prof. Józef Krukowski z KUL, redaktor książki ks. prof. Wojciech Góralski z UKSW, współautor publikacji oraz ks. prof. Augustyn Eckmann, prezes Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Ks. prof. Góralski wyjaśnił czemu ma służyć konkordat. – Ta instytucja służy ułożeniu poprawnych, a czasem przyjaznych wręcz wzajemnych relacji między Stolicą Apostolską a konkretnym państwem – mówił kanonista. Ks. prof. Góralski naświetlił kwestie genezy i historii konkordatów. Zwrócił też uwagę na podział konkordatów na całościowe i parcjalne, czyli poświęcone tylko pewnym obszarom. – Zawierane są także konkordaty częściowe pod nazwą „Protokół z przeprowadzonych rozmów”, „Konwencja”, m.in. „Protokół do układu Stolicy Apostolskiej z Republiką Austrii” z 1972 r. – podkreślił wykładowca UKSW.

O historii i teraźniejszości konkordatów opowiedział ks. prof. Józef Krukowski. Pierwsza część książki zawiera analizę regulacji stosunków między państwem polskim a Stolicą Apostolską od Mieszka I do czasów współczesnych. Rozdział pierwszy zatytułowany „Dagome iudex prototypem konkordatu”, autorstwa ks. dr. hab. Krzysztofa Burczaka, zawiera analizę dokumentu wskazującego na fakt nawiązania stosunków ze Stolica Apostolską. Na mocy tego dokumentu Mieszko I powierzył całe swoje państwo pod opiekę Stolicy Apostolskiej, wskazując zarazem kierunek jego dalszego rozwoju we wspólnocie chrześcijańskich państw Europy. Rozdział drugi – „Konkordaty nienazwane i nazwane w Polsce przedrozbiorowej” – autorstwa prof. Wacława Uruszczuka zawiera pierwsze całościowe opracowanie wielu umów zawartych między państwem polskim a Kościołem Katolickim od X wieku do drugiej połowy XVIII wieku – okresu rozbiorów. Tylko jedna, zawarta w XVIII wieku, umowa była konkordatem w ścisłym tego słowa znaczeniu. Na zaliczenie do konkordatów wcześniejszych umów wskazuje zatwierdzenie ich przez papieży w formie bulli. Rozdział trzeci zawiera opracowanie „Konkordatu polskiego z 1925 r.” autorstwa ks. prof. Wojciecha Góralskiego. Przedmiotem analizy jest konkordat zawarty przez państwo polskie po odzyskaniu niepodległości.

Jest to konkordat w ścisłym tego słowa znaczeniu, regulujący całokształt stosunków między państwem a kościołem. Autor omówił w nim genezę zawarcia tego konkordatu oraz przeprowadził systematyzację zawartych w nich norm z uwzględnieniem gwarancji, jakie uzyskał Kościół katolicki ze strony państwa oraz państwo ze strony Kościoła. Autorem czwartego rozdziału – „Porozumienia między przedstawicielami Episkopatu Polski i Rządu komunistycznego z 1950 i 1956 r.” – jest ks. prof. Józef Krukowski. Przedmiotem analizy są umowy zawarte, po zerwaniu w 1945 r. konkordatu, pomiędzy przedstawicielami Episkopatu Polski a Rządem komunistycznym. Przy braku stosunków dyplomatycznych ze Stolicą Apostolską Episkopat Polski podejmował próby zawarcia „modus vivendi” z Rządem komunistycznym w celu uzyskania gwarancji pełnienia przez Kościół swojej misji. Porozumienia te nie były konkordatami, jednak Stolica Apostolska nigdy ich nie zanegowała. Druga część zawiera wyjaśnienie genezy i obszerny komentarz norm zawartych w obowiązującym Konkordacie.

W opracowaniu genezy Konkordatu zostały uwzględnione informacje zawarte w monografii abpa Józefa Kowalczyka, nuncjusza apostolskiego w Polsce i przewodniczącego delegacji Stolicy Apostolskiej, która z upoważnienia papieża Jana Pawła II wynegocjowała Konkordat. Konkordat ten jako umowa międzynarodowa ratyfikowana za zgodą parlamentu, wyrażona w formie ustawy, jednocześnie stanowi integralny element dwóch systemów prawa: systemu prawa III Rzeczypospolitej i systemu prawa kanonicznego Kościoła katolickiego. W zakończeniu autor stawia tezę, że zawarcie tego Konkordatu oznacza zerwanie z modelem wrogiej separacji – narzuconym przez reżim komunistyczny – i realizację modelu państwa świeckiego, opartego na zasadzie przyjaznego rozdziału i współdziałania między państwem a Kościołem dla dobra wspólnego.

Wydawcą książki jest Towarzystwo Naukowe KUL, które powstało w 1934 r. z inicjatywy ks. Antoniego Szymańskiego. Obecnie liczy ponad 700 członków czynnych, korespondentów i współpracowników ze wszystkich ośrodków naukowych w Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem