Reklama

Uwaga: Bóg na antenie!

2013-06-24 12:49

Przemysław Caban
Niedziela Ogólnopolska 26/2013, str. 18-19

Graziako

Co by zrobił św. Paweł, gdyby miał Facebooka? Ile wyświetleń miałby św. Piotr na swoim kanale w YouTube? Czy święci Łukasz, Marek, Mateusz i Jan dostaliby posady w CNN? Szerzenie słów Chrystusa nie należało w przeszłości do łatwych zajęć. Jak zatem wygląda ewangelizacja w wersji nowoczesnej?

Przełom wieków XX i XXI stoi pod znakiem jednego z największych w dziejach postępu technologicznego. To właśnie w tym czasie powstały telewizja, radio i wszechobecny dzisiaj internet, które poprzez błyskawiczne przekazywanie i wymianę informacji skróciły dystans między najdalszymi nawet krańcami naszej planety. Te szybko zachodzące zmiany dotknęły także sfery życia chrześcijańskiego. Ewangelizacja jako jedno z głównych zadań Kościoła także w swojej formie uległa ewolucji. Dwa tysiące lat temu apostołowie musieli przemierzać tysiące kilometrów, by nauczać o Jezusie. Spędzili wiele lat na długich podróżach, często spotykali się z wrogością i prześladowaniami i ginęli w większości męczeńską śmiercią. Dzisiaj za sprawą zaawansowanej technologii proces ewangelizacji możemy rozpocząć niemal już za jednym dotknięciem. Wszędzie i o każdej porze, w dodatku nie ruszając się z miejsca. Czy dzięki temu głoszenie ludziom Dobrej Nowiny stało się prostsze?

Znaleźć Boga na Facebooku

Wraz z powstaniem portali społecznościowych komunikacja w internecie zrobiła ogromny krok naprzód, pozwoliła w pełni wykorzystać możliwości szybkiego przekazywania informacji między użytkownikami sieci. Prawdziwym przełomem w tej dziedzinie jest pojawienie się Facebooka. Portal ten w ciągu zaledwie kilku lat stał się potężną machiną informacyjną, trafiającą już do ponad miliarda ludzi na całym świecie. Piotr Żyłka - publicysta chrześcijańskiego portalu deon.pl - postanowił wykorzystać popularność facebookowej platformy i stworzył inicjatywę znaną pod nazwą FaceBóg. Akcja polega na umieszczaniu obrazków z cytatami z Pisma Świętego, filmików z portalu YouTube i linków do artykułów. Wszystkie te treści podzielone są na wiele różnych kategorii i widoczne są dla osób, które „polubiły” stronę projektu. FaceBóg jest skierowany głównie do wierzących, bo - jak powtarza często bp Grzegorz Ryś - cała nowa ewangelizacja lub, mówiąc inaczej, wezwanie do nawrócenia jest potrzebne w pierwszej kolejności nam, katolikom.

Fanpage projektu na Facebooku może pochwalić się już liczbą ponad 60 tys. fanów. Pod każdym zamieszczonym materiałem pojawiają są komentarze użytkowników, nierzadko prowadzone są dyskusje np. na temat zagadnienia poruszonego w danym cytacie. Projekt FaceBóg jest także inicjatorem akcji modlitewnych o różnym charakterze. Użytkownicy zachęcani są do modlitwy w określonych intencjach takimi hasłami, jak: „Zmów dziesiątkę dla JPII”, „Zalejmy Facebooka Miłosierdziem Bożym”, „Mamy są cool. Dziesiątka dla mam”. Ostatnio udało się zmobilizować ponad 2000 osób do modlitwy za poprzedniego papieża - Benedykta XVI.

Reklama

Niewątpliwie FaceBóg ma bardzo duży potencjał ewangelizacyjny, który wraz z rozwojem swojej społeczności jest coraz lepiej wykorzystywany. Jednak oprócz portalu, na którym się opiera, istnieje także inny, równie pomocny i pozwalający rozwinąć skrzydła w głoszeniu prawdy o Jezusie.

Obraz, ruch, rytm i brzmienie

Mowa tu o wspomnianym wyżej portalu YouTube. W 2005 r. powstała strona służąca do zamieszczania oraz dzielenia się wszelkimi materiałami filmowymi i już w pierwszych tygodniach swojego istnienia zyskała ogromną popularność. Dziś trudno oszacować dokładną liczbę dostępnych tam filmików, jednak - według Google - codziennie przybywa ich średnio ok. 85 tys. Jak zatem można nie wykorzystywać tak potężnego nośnika treści w ewangelizacji?

Sposobów na dotarcie do jak największej liczby ludzi jest bardzo wiele, ponieważ YouTube to nie tylko krótkie filmiki nagrane kamerą, ale także pełnometrażowe filmy fabularne i dokumentalne, reportaże, relacje z festiwali, przedstawień i koncertów. Niemal każdy katolicki portal internetowy posiada już swój kanał, na którym zamieszcza materiały dotyczące bieżących wydarzeń z życia Kościoła w Polsce i na świecie, a także wszelkiego rodzaju filmy publicystyczne. Również wiele innych materiałów religijnych, które w powszechnym obiegu są bardzo trudne lub wręcz niemożliwe do zdobycia, można obejrzeć właśnie tutaj.

YouTube to także, a może nawet przede wszystkim muzyka. Przykładem wykorzystania jej w wersji młodzieżowej jest działalność ks. Jakuba Bartczaka. Swoim rapowanym utworem „Pismo Święte”, zachęcającym do czytania słowa Bożego, wzbudził niemałe zainteresowanie internautów, a w następstwie także i mediów, a jego wideo liczy sobie już ponad pół miliona wyświetleń. Także wiele innych polskich zespołów, grających takie gatunki muzyki, jak chrześcijański rock czy metal, może pochwalić się bardzo dużą rzeszą fanów, którzy pojawiają się na koncertach często niemal w całej Europie. Jest to kolejny dowód na to, że ewangelizacja podana w tak nowoczesnej formie ma niebotycznie duże szanse trafić z przekazem szczególnie do młodszego pokolenia. A YouTube staje się w tym wypadku strzałem w dziesiątkę.

Dzisiaj mały garaż, jutro cały świat

Warto jednak zwrócić się również w stronę mediów tradycyjnych. Telewizja, mimo że sukcesywnie przegrywa z internetem, nadal jest najpopularniejszym medium na świecie. To właśnie m.in. z nią związana jest zakonnica, która dziś z całą pewnością uchodzić może za wzór współczesnego ewangelizatora. Matka Angelika z klauzurowego zakonu klarysek jest założycielką stacji EWTN (Eternal World Television Network) - obecnie największej katolickiej telewizji na świecie. EWTN 1981 r. rozpoczęła nadawanie pierwszego w Stanach Zjednoczonych czterogodzinnego programu, wypełnionego początkowo konferencjami matki Angeliki oraz starymi filmami religijnymi. Dzisiaj EWTN dociera do ponad 146 mln domostw w 127 krajach, z całodobową ramówką. To jedyne medium katolickie na świecie o takim zasięgu. O sukcesie tej amerykańskiej telewizji zadecydowała determinacja i wiara matki Angeliki. Mimo braku jakiegokolwiek doświadczenia i wiedzy na temat prowadzenia stacji telewizyjnej wiedziała, że dzięki dobrodziejstwu techniki ze słowem Bożym można dotrzeć do wielkiej rzeszy ludzi. Zakonnica wiele razy podkreślała, że nie miała konkretnego planu działania w kwestii prowadzenia owego studia i zawierzała się Opatrzności Bożej.

Mimo że stacja nie emituje reklam i utrzymuje się jedynie z dobrowolnych ofiar, jej roczny budżet wynosi ok. 40 mln dolarów. Przedsięwzięcie na tak wielką skalę jest doskonałym przykładem wykorzystania w drodze ewangelizacji potencjału technologicznego, jaki oferuje nam współczesna rzeczywistość.

Trudności równe możliwościom

Niestety, możliwości masowego przekazu okazują się dziś także przeszkodami w szerzeniu słów Ewangelii. We współczesnej rzeczywistości media odgrywają niebagatelną rolę w kreowaniu postaw ludzkich, począwszy od obyczajów, poprzez kształtowanie zachowań w codziennych sytuacjach, a kończąc na postawie religijnej. Media katolickie dość skutecznie zagłuszane są przez stacje i programy propagujące styl życia odrzucający Boga lub sferę duchową w ogóle. W Polsce prasa katolicka to jedynie 2,4 proc. udziału w rynku. Na Facebooku, oprócz inicjatyw modlitewnych, istnieje wiele stron odrzucających, a czasem wręcz obrażających obiekty kultu chrześcijańskiego, osoby święte, błogosławione, podważa się autorytety osób działających nie tylko w Kościele. Można znaleźć za to takie strony, jak „Ocieplenie wizerunku Adolfa Hitlera”. Wiele materiałów wymierzonych w Kościół zostaje również zamieszczonych na YouTube i oglądane są przez tysiące użytkowników. To wszystko sprawia, że głoszenie słowa Bożego, mimo ogromnego potencjału, jest niemal równie trudne, jak to miało miejsce dwa tysiące lat temu.

Tagi:
media społeczeństwo

Polacy wybrali osobistości stulecia

2018-07-30 12:49

CBOS, tk / Warszawa (KAI)

Jan Paweł II, a następnie Józef Piłsudski i Stefan Wyszyński - to najlepiej oceniane, a zarazem najbliższe Polakom postaci aktywnie działające na rzecz Polski od początku XX wieku. Ogłoszony dziś raport Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) pokazuje też, że w ciągu ostatniej dekady poważne starty wizerunkowe poniósł Lech Wałęsa.

babczynski/fotolia.com

Z okazji 100-lecia niepodległości Polski zbadano – po dziesięciu latach po raz kolejny –postrzeganie wybranych postaci aktywnych w sferze publicznej w XX i XXI wieku. Problematyk badano w dwóch aspektach – społecznej oceny działalności dwudziestu dwóch osobistości oraz stosunku do nich dorosłych Polaków. Pytania dotyczyły wybranych postaci, które miały wpływ na życie polityczne kraju.

Tak jak dziesięć lat temu niemal wszyscy badani pozytywnie oceniają działalność dla Polski Jana Pawła II (97%). Na ogół pozytywnie postrzegana jest także działalność Józefa Piłsudskiego, Stefana Wyszyńskiego i Ignacego Paderewskiego (odpowiednio: 82%, 75% i 69% ocen pozytywnych przy nieistotnych statystycznie odsetkach ocen negatywnych).

Jednoznacznie pozytywnie wypada też w oczach opinii publicznej bilans działań dla Polski Jacka Kuronia (69% ocen pozytywnych i 6% negatywnych), Tadeusza Mazowieckiego (odpowiednio: 67% i 6%), Władysława Sikorskiego (60% i 3%) oraz Wincentego Witosa (54% i 1%).

Nieco bardziej kontrowersyjnymi postaciami są – generalnie również pozytywnie oceniani – byli prezydenci wybrani w wyborach powszechnych: Lech Kaczyński, Lech Wałęsa i Aleksander Kwaśniewski. Wprawdzie ich działalność dla Polski większość badanych ocenia pozytywnie (odpowiednio: 62%, 61% i 57%), zarazem jednak znaczące grupy wystawiają im oceny negatywne (odpowiednio: 13%, 20%, 17%).

Nadal powszechnie rozpoznawalną postacią jest Edward Gierek, którego działalność dla Polski pozytywnie ocenia blisko połowa respondentów (45%). Znaczny jest też jednak odsetek tych, którzy negatywnie postrzegają jego działania (22%).

Kontrowersyjną postacią w opinii Polaków jest obecnie Leszek Balcerowicz. Co prawda jego działalność dla Polski najczęściej oceniana jest pozytywnie (35%), ale niewiele mniej osób postrzega ją negatywnie (30%). Jednoznacznie negatywnie z punktu widzenia obecnie żyjących wypada bilans działalności Bolesława Bieruta (42% ocen negatywnych i 12% pozytywnych), Władysława Gomułki (odpowiednio: 37% i 22%) oraz Wojciecha Jaruzelskiego (42% i 28%).

W ciągu ostatnich dziesięciu lat nie zmieniły się oceny jedynie Jana Pawła II i Józefa Piłsudskiego (choć nieznacznie przybyło pozytywnych opinii o marszałku). W omawianym okresie poprawił się społeczny odbiór Tadeusza Mazowieckiego – o 3 punkty procentowe przybyło badanych pozytywnie oceniających jego działalność, a o 4 punkty zmniejszył się odsetek ocen negatywnych.

W porównaniu z rokiem 2008 znacząco wzrosła rozpoznawalność Romana Dmowskiego (z 43% do 58%), co przełożyło się na znaczący wzrost odsetka pozytywnych ocen jego działalności (z 21% do 33%). Nadal jednak twórcy i przywódcy Narodowej Demokracji – jednego z dwóch głównych obozów politycznych II Rzeczypospolitej – nie identyfikuje ponad dwie piąte badanych.

Od 2008 roku znacznie pogorszyły się oceny działalności Wojciecha Jaruzelskiego i Lecha Wałęsy – w ciągu ostatniej dekady znacząco ubyło Polaków oceniających ich działania pozytywnie i jednocześnie przybyło tych, którzy postrzegają je negatywnie. W mniejszym stopniu pogorszenie społecznego odbioru dotyczy też Leszka Balcerowicza i Władysława Sikorskiego.

W porównaniu z rokiem 2008 zmniejszyły się odsetki respondentów pozytywnie oceniających działalność Stefana Wyszyńskiego i Jacka Kuronia, a wzrosły odsetki tych, którzy nie znają tych postaci.

Porównując wyniki tegorocznego badania z danymi z roku 2008 można zauważyć, iż obecnie jedynie Józef Piłsudski, Tadeusz Mazowiecki i Roman Dmowski uzyskują średnie ocen swej działalności wyższe niż dziesięć lat temu. Najbardziej w tym okresie pogorszyły się oceny Wojciecha Jaruzelskiego, Lecha Wałęsy, Leszka Balcerowicza, Władysława Gomułki, Władysława Sikorskiego i Bolesława Bieruta.

Tak jak przed dziesięcioma laty CBOS zapytało Polaków o ich osobisty stosunek do wybranych dwudziestu dwóch postaci ze sfery polityki, których działania na rzecz Polski oceniali. Postacią bezkonkurencyjną w tym kontekście pozostaje Jan Paweł II, który – tak jak dziesięć lat temu – jest bliski ogromnej większości Polaków (83%).

W czołówce tegorocznego rankingu, choć ze zdecydowanie mniejszymi odsetkami wskazań, znaleźli się również Józef Piłsudski (24%) i Stefan Wyszyński (19%), a na kolejnych pozycjach – z niemal takimi samymi odsetkami wskazań – Lech Kaczyński (16%) i Lech Wałęsa (15%). Warto tu jednak zaznaczyć, iż – w porównaniu z rokiem 2008 – Lech Wałęsa znacznie stracił na popularności, gdyż wtedy zajął drugie miejsce, wyprzedzając Józefa Piłsudskiego i Stefana Wyszyńskiego.

Badanie przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich (face-to-face) wspomaganych komputerowo (CAPI) w dniach 28 czerwca – 5 lipca 2018 roku na liczącej 952 osoby reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Kraków: odsłonięcie mozaiki w Oknie Papieskim

2018-10-17 09:31

md / Kraków (KAI)

Z udziałem prezydenta RP Andrzeja Dudy z małżonką, biskupów i młodzieży odbyło się 16 października wieczorem odsłonięcie mozaiki na Oknie Papieskim. Wydarzeniu towarzyszył multimedialny pokaz na murach Pałacu Arcybiskupów Krakowskich. Zgromadzeni pod Oknem młodzi ludzie modlili się ponadto w ramach inicjatywy „Support dla Synodu”.

archidiecezja krakowska.pl
Odsłonięcie mozaiki św. Jana Pawła II w Oknie Papieskim

Mozaikę w Oknie Papieskim wykonała ze szkła weneckiego poznańska artystka Maria Czeska. Wizerunek papieża umieszczony jest na tle krzyża. Uśmiechnięty Jan Paweł II unosi dłoń w geście pozdrowienia. Na górze i na dole, znajdują się kwiaty, które mają nawiązywać do sukienki z cudownego obrazu Matki Bożej Kalwaryjskiej.

Odsłonięcia i poświęcenia mozaiki dokonał abp Marek Jędraszewski. „Zebrani dzisiaj w 40. rocznicę wyboru kardynała Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową, w dniu, kiedy nowy papież z rodu Polaków przyjął imię Jana Pawła II, jesteśmy przekonani, że błogosławi nam z nieba” – mówił.

Okno Papieskie na Franciszkańskiej 3 jest miejscem szczególnie drogim krakowianom. Jan Paweł II spotykał się tutaj z nimi, zwłaszcza z młodzieżą, podczas wszystkich swoich pielgrzymek do Polski. Prowadził serdeczne dialogi i pogawędki. Tę tradycję kontynuowali kolejni papieże – Benedykt XVI i Franciszek, którzy błogosławili mieszkańcom miasta i pielgrzymom z szeroko otwartego okna Domu Arcybiskupów Krakowskich.

Krakowianie gromadzili się pod Oknem przy okazji papieskich rocznic i uroczystości. Organizowane tu były koncerty i czuwania modlitewne. Szczególnie przejmujące było czuwanie mieszkańców miasta w dniach odchodzenia Jana Pawła II do domu Ojca. Wieść o śmierci papieża przekazał im w tym miejscu kard. Franciszek Macharski. Wiele osób prywatnych przychodziło pod Okno, zapalając świeczki i zostawiając wiązanki kwiatów jako znak pamięci o Janie Pawle II.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Kalendarz pielgrzyma 2019

Parada Pułaskiego w Filadelfii

2018-10-18 19:53

o. Maciej Karpiński OSPPE

Październik jest miesiącem polsko-amerykańskiego dziedzictwa w USA. Z tej okazji w niedzielę, 14 października odbyła się po raz 85. Parada Pułaskiego w Filadelfii. Tegoroczna parada była szczególna z powodu setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W wydarzeniu wzięło udział wiele grup i organizacji polonijnych, wśród nich oczywiście z Amerykańskiej Częstochowy. Najpiękniej zaprezentowały się dzieci z Polskiej Szkoły dokształcającej im. Matki Bożej Częstochowskiej.

Biuro Prasowe Jasnej Góry

Sama Parada odbyła się na Benjamin Franklin Blvd. Parkway i trwała około dwóch godzin. Choć wydarzenie to w historycznej pierwszej stolicy USA jest zdecydowanie mniejsze niż w na nowojorskiej Piątej Alei, to była to wspaniała prezentacja polskiej kultury i tradycji, radosnego śpiewu i tańców.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem