Reklama

Arche Hotel

Uwaga: Bóg na antenie!

2013-06-24 12:49

Przemysław Caban
Niedziela Ogólnopolska 26/2013, str. 18-19

Graziako

Co by zrobił św. Paweł, gdyby miał Facebooka? Ile wyświetleń miałby św. Piotr na swoim kanale w YouTube? Czy święci Łukasz, Marek, Mateusz i Jan dostaliby posady w CNN? Szerzenie słów Chrystusa nie należało w przeszłości do łatwych zajęć. Jak zatem wygląda ewangelizacja w wersji nowoczesnej?

Przełom wieków XX i XXI stoi pod znakiem jednego z największych w dziejach postępu technologicznego. To właśnie w tym czasie powstały telewizja, radio i wszechobecny dzisiaj internet, które poprzez błyskawiczne przekazywanie i wymianę informacji skróciły dystans między najdalszymi nawet krańcami naszej planety. Te szybko zachodzące zmiany dotknęły także sfery życia chrześcijańskiego. Ewangelizacja jako jedno z głównych zadań Kościoła także w swojej formie uległa ewolucji. Dwa tysiące lat temu apostołowie musieli przemierzać tysiące kilometrów, by nauczać o Jezusie. Spędzili wiele lat na długich podróżach, często spotykali się z wrogością i prześladowaniami i ginęli w większości męczeńską śmiercią. Dzisiaj za sprawą zaawansowanej technologii proces ewangelizacji możemy rozpocząć niemal już za jednym dotknięciem. Wszędzie i o każdej porze, w dodatku nie ruszając się z miejsca. Czy dzięki temu głoszenie ludziom Dobrej Nowiny stało się prostsze?

Znaleźć Boga na Facebooku

Wraz z powstaniem portali społecznościowych komunikacja w internecie zrobiła ogromny krok naprzód, pozwoliła w pełni wykorzystać możliwości szybkiego przekazywania informacji między użytkownikami sieci. Prawdziwym przełomem w tej dziedzinie jest pojawienie się Facebooka. Portal ten w ciągu zaledwie kilku lat stał się potężną machiną informacyjną, trafiającą już do ponad miliarda ludzi na całym świecie. Piotr Żyłka - publicysta chrześcijańskiego portalu deon.pl - postanowił wykorzystać popularność facebookowej platformy i stworzył inicjatywę znaną pod nazwą FaceBóg. Akcja polega na umieszczaniu obrazków z cytatami z Pisma Świętego, filmików z portalu YouTube i linków do artykułów. Wszystkie te treści podzielone są na wiele różnych kategorii i widoczne są dla osób, które „polubiły” stronę projektu. FaceBóg jest skierowany głównie do wierzących, bo - jak powtarza często bp Grzegorz Ryś - cała nowa ewangelizacja lub, mówiąc inaczej, wezwanie do nawrócenia jest potrzebne w pierwszej kolejności nam, katolikom.

Fanpage projektu na Facebooku może pochwalić się już liczbą ponad 60 tys. fanów. Pod każdym zamieszczonym materiałem pojawiają są komentarze użytkowników, nierzadko prowadzone są dyskusje np. na temat zagadnienia poruszonego w danym cytacie. Projekt FaceBóg jest także inicjatorem akcji modlitewnych o różnym charakterze. Użytkownicy zachęcani są do modlitwy w określonych intencjach takimi hasłami, jak: „Zmów dziesiątkę dla JPII”, „Zalejmy Facebooka Miłosierdziem Bożym”, „Mamy są cool. Dziesiątka dla mam”. Ostatnio udało się zmobilizować ponad 2000 osób do modlitwy za poprzedniego papieża - Benedykta XVI.

Reklama

Niewątpliwie FaceBóg ma bardzo duży potencjał ewangelizacyjny, który wraz z rozwojem swojej społeczności jest coraz lepiej wykorzystywany. Jednak oprócz portalu, na którym się opiera, istnieje także inny, równie pomocny i pozwalający rozwinąć skrzydła w głoszeniu prawdy o Jezusie.

Obraz, ruch, rytm i brzmienie

Mowa tu o wspomnianym wyżej portalu YouTube. W 2005 r. powstała strona służąca do zamieszczania oraz dzielenia się wszelkimi materiałami filmowymi i już w pierwszych tygodniach swojego istnienia zyskała ogromną popularność. Dziś trudno oszacować dokładną liczbę dostępnych tam filmików, jednak - według Google - codziennie przybywa ich średnio ok. 85 tys. Jak zatem można nie wykorzystywać tak potężnego nośnika treści w ewangelizacji?

Sposobów na dotarcie do jak największej liczby ludzi jest bardzo wiele, ponieważ YouTube to nie tylko krótkie filmiki nagrane kamerą, ale także pełnometrażowe filmy fabularne i dokumentalne, reportaże, relacje z festiwali, przedstawień i koncertów. Niemal każdy katolicki portal internetowy posiada już swój kanał, na którym zamieszcza materiały dotyczące bieżących wydarzeń z życia Kościoła w Polsce i na świecie, a także wszelkiego rodzaju filmy publicystyczne. Również wiele innych materiałów religijnych, które w powszechnym obiegu są bardzo trudne lub wręcz niemożliwe do zdobycia, można obejrzeć właśnie tutaj.

YouTube to także, a może nawet przede wszystkim muzyka. Przykładem wykorzystania jej w wersji młodzieżowej jest działalność ks. Jakuba Bartczaka. Swoim rapowanym utworem „Pismo Święte”, zachęcającym do czytania słowa Bożego, wzbudził niemałe zainteresowanie internautów, a w następstwie także i mediów, a jego wideo liczy sobie już ponad pół miliona wyświetleń. Także wiele innych polskich zespołów, grających takie gatunki muzyki, jak chrześcijański rock czy metal, może pochwalić się bardzo dużą rzeszą fanów, którzy pojawiają się na koncertach często niemal w całej Europie. Jest to kolejny dowód na to, że ewangelizacja podana w tak nowoczesnej formie ma niebotycznie duże szanse trafić z przekazem szczególnie do młodszego pokolenia. A YouTube staje się w tym wypadku strzałem w dziesiątkę.

Dzisiaj mały garaż, jutro cały świat

Warto jednak zwrócić się również w stronę mediów tradycyjnych. Telewizja, mimo że sukcesywnie przegrywa z internetem, nadal jest najpopularniejszym medium na świecie. To właśnie m.in. z nią związana jest zakonnica, która dziś z całą pewnością uchodzić może za wzór współczesnego ewangelizatora. Matka Angelika z klauzurowego zakonu klarysek jest założycielką stacji EWTN (Eternal World Television Network) - obecnie największej katolickiej telewizji na świecie. EWTN 1981 r. rozpoczęła nadawanie pierwszego w Stanach Zjednoczonych czterogodzinnego programu, wypełnionego początkowo konferencjami matki Angeliki oraz starymi filmami religijnymi. Dzisiaj EWTN dociera do ponad 146 mln domostw w 127 krajach, z całodobową ramówką. To jedyne medium katolickie na świecie o takim zasięgu. O sukcesie tej amerykańskiej telewizji zadecydowała determinacja i wiara matki Angeliki. Mimo braku jakiegokolwiek doświadczenia i wiedzy na temat prowadzenia stacji telewizyjnej wiedziała, że dzięki dobrodziejstwu techniki ze słowem Bożym można dotrzeć do wielkiej rzeszy ludzi. Zakonnica wiele razy podkreślała, że nie miała konkretnego planu działania w kwestii prowadzenia owego studia i zawierzała się Opatrzności Bożej.

Mimo że stacja nie emituje reklam i utrzymuje się jedynie z dobrowolnych ofiar, jej roczny budżet wynosi ok. 40 mln dolarów. Przedsięwzięcie na tak wielką skalę jest doskonałym przykładem wykorzystania w drodze ewangelizacji potencjału technologicznego, jaki oferuje nam współczesna rzeczywistość.

Trudności równe możliwościom

Niestety, możliwości masowego przekazu okazują się dziś także przeszkodami w szerzeniu słów Ewangelii. We współczesnej rzeczywistości media odgrywają niebagatelną rolę w kreowaniu postaw ludzkich, począwszy od obyczajów, poprzez kształtowanie zachowań w codziennych sytuacjach, a kończąc na postawie religijnej. Media katolickie dość skutecznie zagłuszane są przez stacje i programy propagujące styl życia odrzucający Boga lub sferę duchową w ogóle. W Polsce prasa katolicka to jedynie 2,4 proc. udziału w rynku. Na Facebooku, oprócz inicjatyw modlitewnych, istnieje wiele stron odrzucających, a czasem wręcz obrażających obiekty kultu chrześcijańskiego, osoby święte, błogosławione, podważa się autorytety osób działających nie tylko w Kościele. Można znaleźć za to takie strony, jak „Ocieplenie wizerunku Adolfa Hitlera”. Wiele materiałów wymierzonych w Kościół zostaje również zamieszczonych na YouTube i oglądane są przez tysiące użytkowników. To wszystko sprawia, że głoszenie słowa Bożego, mimo ogromnego potencjału, jest niemal równie trudne, jak to miało miejsce dwa tysiące lat temu.

Tagi:
media społeczeństwo

Rzecznicy Episkopatów Europy: media społecznościowe szansą dla Kościoła

2018-06-30 18:11

CCEE / BP KEP / Warszawa (KAI)

Potrzeba korzystania z mediów społecznościowych, angielski jako wspólny język komunikacji i ważna rola obrazu/zdjęć w ewangelizacji to główne postulaty spotkania rzeczników i przedstawicieli mediów Konferencji Episkopatów Europy – mówi ks. Paweł Rytel-Andrianik, rzecznik Episkopatu Polski, uczestniczący w spotkaniu, które odbywało się w Rzymie w dniach 26-28 czerwca. Towarzyszyło mu pytanie: „Jak komunikować Chrystusa i Kościół w Europie?”.

sdecoret/fotolia.com

Spotkaniu przewodniczył kard. Angelo Bagnasco, przewodniczący Konferencji Episkopatów Europy, który przypomniał, że „najlepszym sojusznikiem Ewangelii nie są organizacje, projekty i zasoby, nawet kultura, ale człowiek z wewnętrznym nieusuwalnym pytaniem o Prawdę, mając nieskończone pragnienie piękna i dobra”.

Szczególną uwagę poświęcono młodym ludziom w kontekście synodu o młodzieży i Światowych Dni Młodzieży w Panamie w 2019 r. Podkreślono, że media społecznościowe są szansą dla Kościoła w docieraniu do młodych ludzi, którzy znaczną część swego dnia spędzają na cyfrowym kontynencie. Jednak młodzi ludzie, tak jak ludzie w każdym wieku, potrzebują relacji wykraczających poza ograniczenia ekranu, gdy chodzi o rozwiązywanie ich pytań egzystencjalnych i związanych ze sferą duchową.

Podczas spotkania zwrócono uwagę na pilotażowy projekt działający od stycznia br. między Dykasterią ds. Komunikacji Stolicy Apostolskiej a Biurem Prasowym Konferencji Episkopatu Polski. Biuro Prasowe KEP wysyła informacje i zdjęcia z życia Kościoła w Polsce w języku angielskim lub włoskim do Dykasterii ds. Komunikacji. Następnie są one umieszczane w systemie, który jest dostępny dla wszystkich mediów watykańskich, obejmujących ok. 40 redakcji.

W ten sposób informacje z Polski są już w centralnych mediach Kościoła i mogą być tłumaczone na różne języki. Ten system współpracy sprawdził się, dlatego zaproponowano jego rozszerzenie na cały Kościół katolicki. „Dzięki tej otwartości ze strony Stolicy Apostolskiej watykańskie media mogą oddychać jeszcze bardziej dwoma płucami: wiadomościami z Watykanu i z Kościołów lokalnych” – powiedział ks. Paweł Rytel-Andrianik.

W tym roku spotkanie przedstawicieli mediów i rzeczników Konferencji Episkopatów odbyło się na zaproszenie Konferencji Episkopatu Włoch. Uczestnicy mieli okazję spotkać się z Papieżem Franciszkiem przy okazji środowej audiencji generalnej oraz z pracownikami Stolicy Apostolskiej i dziennikarzami pracującymi w Watykanie.

Kolejne spotkanie w 2019 roku odbędzie się na Malcie w dniach 17-19 czerwca na zaproszenie Konferencji Episkopatu Malty.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Imieniny św. Jacka w Gidlach

2018-08-20 08:08

Sławomir Błaut

W sanktuarium Matki Bożej Gidelskiej u Ojców Dominikanów w Gidlach odprawiono 19 sierpnia o godz. 12.00 Mszę św. odpustową pod przewodnictwem bp. Andrzeja Przybylskiego i z udziałem m.in. gospodarza miejsca – o. Andrzeja Konopki OP, przeora Klasztoru Dominikanów Gidlach. Odpust obchodzono w pierwszą niedzielę po 17 sierpnia – liturgicznym wspomnieniu św. Jacka.

Sławomir Błaut

W kazaniu podczas Mszy św. bp Andrzej Przybylski mówił m.in. o tym, że każdy z nas – jak św. Jacek – jest stworzony do świętości, tylko trzeba do tego dążyć każdego dnia i w każdej minucie życia. Nie można poddawać się złu i zamykać sobie drogi do nieba. Podkreślił także, że nasz naród, mimo że jest ochrzczony, potrzebuje ewangelizacji.

Zobacz zdjęcia: Imieniny św. Jacka w Gidlach

Zgodnie z tradycją bp Andrzej Przybylski poświęcił kłosy pszenicy, które rozdano wiernym po Mszy św. Są one symbolem Słowa Bożego, które św. Jacek głosił na polskiej ziemi. Na Mszy św. odpustowej obecni byli młodzi dominikanie, którzy niedawno złożyli śluby zakonne. Uświetnili oni uroczystość pięknym śpiewem.

Druga część odpustu przypada 26 sierpnia. Po nabożeństwach tego dnia odbędzie się specjalne błogosławieństwo dzieci. Natomiast 28 sierpnia przypada rocznica koronacji słynącej łaskami figurki Maryi; po Mszy św. o godz. 17.30 przejdzie tradycyjna procesja dziękczynna do kaplicy koronacji Matki Bożej Gidelskiej na znajdującą się za klasztorem Złotą Górkę, gdzie w 1923 r. odbyła się koronacja. Tegoroczna uroczystość rozpoczyna przygotowania do jubileuszu 100-lecia koronacji Matki Bożej Gidelskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Abp Depo: trzeba prosić Jezusa o dar powołań

2018-08-20 17:29

ks. mf / Gorzków-Trzebniów (KAI)

Trzeba prosić Jezusa o dar powołań. Kościół jest Chrystusowy, nie mój i nie twój, choć mówimy, że jest nasz – mówił w homilii 20 sierpnia abp Wacław Depo metropolita częstochowski, który przewodniczył Mszy św. w parafii św. Jana Berchmansa w Gorzkowie-Trzebniowie na zakończenie „Modlitwy serc i stóp kapłańskich w intencji powołań”, która odbywała się w archidiecezji częstochowskiej w dniach 16 lipca – 20 sierpnia.

Beata Pieczykura/Niedziela

W tej akcji duszpasterskiej wzięło ponad 200 kapłanów, którzy przez 36 dni przeszli 1300 kilometrów. Każdego dnia w innym dekanacie kapłani pieszo pielgrzymowali od parafii do parafii, modląc się i poszcząc w intencji powołań kapłańskich. Pielgrzymowaniu towarzyszył drewniany krzyż z napisem „Jezus: szukam właśnie Ciebie” oraz relikwie św. Teresy od Dzieciątka Jezus, św. Jana Pawła II.

„To wszystko uczyniliśmy dla Jezusa Chrystusa, Jedynego Odkupiciela człowieka. Nie chcieliśmy używać nadzwyczajnych środków, tylko nasze pokorne modlitwy i obolałe stopy. Chcieliśmy również modlić się w pokorze za kapłanów, którzy już posługują i przepraszać Boga za to, że nie kochamy Go do końca. Za każde kapłańskie zaniedbanie i za każdy kapłański grzech. Chcieliśmy publicznie powiedzieć, że nie wstydzimy się pokutować” – mówił na początku Mszy św. ks. prał. Marian Duda.

W homilii abp Depo nawiązując do tekstu Ewangelii podkreślił, że „są w życiu człowieka takie pytania, na które odpowiedź wymaga wiary, ale zarazem bliskości tego, komu je zadajemy. Tak jest z dzisiejszymi pytaniami młodzieńca i Jezusa”.

- Pytanie młodzieńca: „Nauczycielu, co dobrego mam czynić, aby otrzymać życie wieczne?” wskazuje na odwieczne pragnienie człowieka, aby żyć pomimo przemijania. Pomimo różnych hierarchii wartości w tym życiu. Młodzieniec odważył się zapytać Chrystusa i to był dobry krok w kierunku spełnienia swojego życia – mówił abp Depo.

- Jezus swoją miłością dał odpowiedź. Oczywiście tę ostateczną wyraził poprzez tajemnicę krzyża na Golgocie i tajemnicę zmartwychwstania, zwycięstwa nad grzechem i śmiercią – dodał metropolita częstochowski.

Arcybiskup zaznaczył, że trzej ewangeliści opisują zdarzenie spotkania młodzieńca z Jezusem, ale każdy nieco inaczej. - W Ewangelii św. Marka mamy napisane, że Jezus spojrzał na niego z miłością. I oczekiwał odpowiedzi. A on odszedł zasmucony. Św. Łukasz zapisze, że był to pewien dostojnik, który już coś osiągnął. Jezus młodzieńcowi powiedział: „Jednego ci brakuje. Pójdź za Mną !” – podkreślił arcybiskup.

- Tajemnica powołań, która jest inicjatywą samego Boga jest związana z wiarą konkretnego człowieka, który będąc wolny daje odpowiedź: „Oto jestem. Przecież mnie wołałeś” lub „odchodzę zasmucony, wybacz zbyt wiele tracę” – kontynuował arcybiskup i dodał: „Pan Bóg powołuje, ale człowiek może odmówić Mu nie tylko pójścia za Nim, ale miejsca w sobie”.

- Dziękujemy dzisiaj Bogu za ten dar modlitwy serc i stóp kapłańskich. Kapłaństwo jest tajemnicą Serca Jezusowego i to ono wzywa, ale czeka na odpowiedź serca człowieka. Obok wolności człowieka, który spełnia przykazania i jest po ludzku dobry, dla Kościoła największym zagrożeniem nie jest ostatecznie niedostatek kapłanów, ale grzech, który się rozlewa dzisiaj jak fala – kontynuował metropolita częstochowski i za św. Janem Pawłem II przypomniał: „Najbardziej zagraża nam grzech, który udaje dobro i kłamstwo, które udaje prawdę”.

- Niestety dzisiaj zło tak się upowszechniło, że staje się normą. I dlatego tak trudno jest podejmować wymagania, które zawsze są większym darem z siebie samego. Trudno się pocieszać, że we Francji w ponad 60 proc. diecezji nie wyświęcono w tym roku żadnego kapłana, a w Irlandii zamknięto już osiem seminariów – mówił abp Depo.

- Największym niebezpieczeństwem jest zakłamanie i uśpienie sumień, chociażby w sprawie głoszenia Ewangelii, a nie własnych teorii na kazaniach, czy na katechezie dzisiaj płatnej – podkreślił arcybiskup.

Hierarcha przypomniał, że „kapłaństwo spełnia się również w szafarstwie sakramentalnym”. - Stąd pytanie dla nas wszystkich i każdego z osobna. Jak przeżywam Eucharystię. Czym ona dla mnie jest? – kontynuował arcybiskup i pytał: „Czy jest życiem, czy jest obowiązkiem?”.

- Czy Kościół jest własnością ludzi i konkretnych wspólnot, czy Jezusa? Trzeba prosić Jezusa o dar powołań. Kościół jest Chrystusowy, nie mój i nie twój, choć mówimy, że jest nasz. I bramy piekielne Go nie przemogą, bo fundamentem jest Chrystus. Patrzmy na Jezusa. To jest warunek rozwoju Kościoła i odnowy Jego życia – wskazał abp Depo.

- Kłopoty pojawiają się wówczas, gdy wzrok nie jest skierowany ku Chrystusowi. Gdy wzrok gdzieś umyka, a obiektem kontemplacji staje się ktoś lub coś innego od Chrystusa. Jeśli nie będziemy patrzeć na Jezusa, który nam w wierze przewodzi i ją wydoskonala. Jeśli nie będziemy prosić pośrednictwa szczególnego Jego Matki i wszystkich świętych patronów, to będziemy się gubić na drogach życia i Kościoła – przestrzegł arcybiskup.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem