Reklama

Festiwal polskiej pianistyki w Słupsku

Festiwale Pianistyki Polskiej na trwałe wpisały się w kulturalny krajobraz Słupska. Od 46 już lat miasto to stało się miejscem najpełniejszej prezentacji polskiej muzyki fortepianowej, w każdym jej przejawie

Niedziela Ogólnopolska 38/2013, str. 45

Jerzy Walczak,

Klawiatura gwiazd

Klawiatura gwiazd

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zawsze we wrześniu w grodzie nad Słupią rozbrzmiewa muzyka fortepianowa. Stolicę polskiego fortepianu odwiedzają najwybitniejsi polscy wirtuozi tego instrumentu. Przez minione 46 lat przez estradę festiwalową przewinęły się największe sławy polskiej pianistyki.

Upamiętnili wielkich

Bez żadnej przesady Słupsk może się poszczycić wspaniałym, jedynym w swoim rodzaju, organizowanym co roku festiwalem o wysokiej randze artystycznej, znanym w kraju i za granicą. To najważniejsza i najbardziej prestiżowa krajowa impreza muzyczna, poświęcona polskim pianistom i polskiej twórczości fortepianowej. Słupski Festiwal Pianistyki Polskiej jest drugą co do rangi, po warszawskim Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, imprezą chopinowską w Polsce. Organizatorem słupskich FPP nieprzerwanie od roku 1967 jest Słupskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne. Od pierwszego już festiwalu protektorat nad nim sprawują kolejni ministrowie kultury i sztuki - obecnie kultury i dziedzictwa narodowego - podkreślając tym samym znaczenie tej imprezy dla dalszego rozwoju kultury muzycznej w Polsce.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

O tym, jak głęboko festiwal wrósł w grunt słupski, świadczą najlepiej słupskie pomniki wybitnych polskich pianistów, wzniesione dzięki ofiarności słupszczan. W roku 1972 6. Festiwal został opromieniony odsłonięciem pierwszego i jedynego dotąd w Polsce pomnika Karola Szymanowskiego dłuta prof. Stanisława Horno-Popławskiego. Cztery lata później podczas jubileuszowego 10. Festiwalu odsłonięto pomnik największego kompozytora narodowego Fryderyka Chopina dłuta artysty Mieczysława Weltera. Siedem lat temu w dniu inauguracji jubileuszowego 40. Festiwalu - 9 września 2006 r. - w parku im. Jerzego Waldorffa, naprzeciwko słupskiej filharmonii i teatru, odsłonięto monument upamiętniający pianistyczne festiwale w słupskim grodzie. Pomnik poświęcony jest nieżyjącym już wybitnym pianistom, którzy kiedyś koncertowali w słupskich FPP.

Reklama

Winda do kariery

Słupskie Festiwale Pianistyki Polskiej to również muzyczne święto polskiej pianistycznej młodzieży. Festiwal i młodzi pianiści to idea, którą w Słupsku nie tylko wymyślono, ale która w sposób jakże konsekwentny realizowana jest od roku 1974. Wówczas to po raz pierwszy do programu 8. Festiwalu włączono Estradę Młodych, przyciągającą utalentowanych młodych pianistów na początku ich kariery artystycznej. Po latach okazuje się, że powracają na słupski festiwal jako uznani w świecie wirtuozi. Dla przykładu, laureat Estrady Młodych w roku 2002 Rafał Blechacz trzy lata później (w 2005 r.) został laureatem I nagrody 15. Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. Od roku 1975 w wyniku współpracy Słupskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego z warszawskim Towarzystwem im. Fryderyka Chopina na słupskiej Estradzie Młodych FPP prezentowane są polskie ekipy narodowe, uczestniczące w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Po raz 47.

Tegoroczny, 47. Festiwal Pianistyki Polskiej odbywał się w dniach 7-13 września. W koncercie inauguracyjnym wraz z Orkiestrą Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku pod batutą Bohdana Jarmołowicza wystąpili znakomici soliści. Podczas inauguracji usłyszano Beatę Bilińską w „Koncercie fortepianowym” Witolda Lutosławskiego, jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku. Tego samego wieczoru inni najznakomitsi muzycy: skrzypek Konstanty Andrzej Kulka, wiolonczelista Tomasz Strahl i pianista Bogdan Kułakowski wystąpili w „Koncercie potrójnym” Ludwiga van Beethovena. Również koncertem Beethovena, ale „Czwartym fortepianowym G-dur”, zakończył się 47. Festiwal. Koncert wraz z Orkiestrą „Sinfonia Baltica” zagrał Tomasz Ritter, który we wrześniu 2012 r. otrzymał tytuł Laureata Estrady Młodych 46. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. W finale 47. Festiwalu wręczono dyplomy laureatów Estrady Młodych 2013 i wysłuchano ich krótkich programów recitalowych. W tegorocznym festiwalu na Estradzie Młodych, odbywającej się od 39 lat w Sali Rycerskiej Zamku Książąt Pomorskich, wystąpiła szóstka młodych wirtuozów fortepianu, reprezentujących szkoły i uczelnie muzyczne Krakowa, Warszawy, Stargardu Szczecińskiego, Gdańska, Bydgoszczy i Katowic.

Dyrektorem artystycznym 47. FPP był znany muzykolog i krytyk muzyczny Jan Popis. To jeden z najwybitniejszych znawców muzyki Fryderyka Chopina. Wykładowca na uczelniach muzycznych m.in. USA i Kanady. Juror międzynarodowych konkursów pianistycznych im. Vladimira Horowitza, im. Emila Gilelsa oraz im. Artura Rubinsteina. Z Festiwalem Pianistyki Polskiej w Słupsku związany od roku 1975 jako członek Rady Programowej. Od roku 2000 jego dyrektor artystyczny.

2013-09-16 13:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

O komiksach Juliusza Woźnego w szkole

2024-04-29 22:29

Marzena Cyfert

Juliusz Woźny w SP nr 17 we Wrocławiu

Juliusz Woźny w SP nr 17 we Wrocławiu

Uczniowie starszych klas SP nr 17 we Wrocławiu gościli Juliusza Woźnego, wrocławskiego historyka i autora komiksów. Usłyszeli o Edycie Stein, wrocławskich miejscach z nią związanych, ale też o pracy nad komiksami.

To pierwsze z planowanych spotkań, które zorganizowały nauczycielki Barbara Glamowska i Marta Kondracka. – Dlaczego postanowiłem robić komiksy? Otóż z myślą o takich młodych ludziach, jak Wy – mówił Juliusz Woźny.

CZYTAJ DALEJ

Czy stać mnie na stratę ze względu na miłość do Boga?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 14, 27-31a.

Wtorek, 30 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Abp Crepaldi: obecny kształt projektu europejskiego niezgodny z wizją katolicką

2024-04-30 14:29

[ TEMATY ]

Unia Europejska

projekt

pixabay.com

Zielony Ład, ataki na własność prywatną, aborcja jako jedna z zasad podstawowych, ingerencja w wewnętrzne sprawy państw członkowskich, dążenie do przyspieszenia procesu centralizacji - są niezgodne z wizją katolicką - twierdzi w wywiadzie dla portalu „La Nuova Bussola Quotidiana” abp Giampaolo Crepaldi. Emerytowany biskup Triestu, który przez długi czas kierował komisją Caritas in veritate CCEE (Rady Konferencji Episkopatów Europy), w latach 1994-2001 był podsekretarzem, zaś 2001-2009 sekretarzem Papieskiej Rady Iustitia et Pax zdecydowanie krytykuje obecny kształt projektu europejskiego. Przestrzega też przed przekształceniem się europejskiego „marzenia” w ideologiczny europeizm.

Odnosząc się do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego abp Crepaldi podkreśla ich wyjątkową ważność. „Unia Europejska nie sprawdziła się w ostatnim czasie. Wiele osób wskazywało na poważne wady Europejskiego Zielonego Ładu, ale nie zostały wysłuchane. Polityka klimatyczna i transformacji energetycznej była centralistyczna, kosztowna, nieskuteczna i iluzoryczna, wywołując reakcje odrzucenia. Niedawne głosowanie Parlamentu Europejskiego w sprawie aborcji jako prawa człowieka podkreśliło przejęcie kontroli nad parlamentem przez destrukcyjną i beznadziejną ideologię. Wtrącanie się instytucji UE w wybory parlamentarne w Polsce i forsowanie decyzji przez rząd Węgier, narodu często traktowanego jako «obcy» dla Unii, to tylko niektóre aspekty sytuacji wyraźnego kryzysu. Dodajmy do tego znaczącą porażkę w polityce zagranicznej” - stwierdził emerytowany biskup Triestu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję