Reklama

Abp Gądecki: Episkopat podejmie liczne inicjatywy w duchu synodu o rodzinie

2014-11-14 20:49

mp / Warszawa / KAI

Bożena Sztajner/Niedziela
Abp. Stanisław Gądecki

Dylemat udzielania Komunii św. osobom rozwiedzionym i żyjącym w nowych związkach nie jest możliwy do rozwiązania na płaszczyźnie teologicznej - wyjaśnił abp Stanisław Gądecki podczas dzisiejszego spotkania z dziennikarzami w sekretariacie Episkopatu. Przewodniczący KEP poinformował, że polski Episkopat, który w końcu listopada zbierze się na rekolekcjach na Jasnej Górze, podejmie wiele inicjatyw wynikających z przesłania obrad III Nadzwyczajnego Zgromadzenia Synodu Biskupów poświęconego rodzinie, jakie odbyło się w październiku w Rzymie.

Mówiąc o kompetencjach instytucji Synodu Biskupów przewodniczący Episkopatu wyjaśnił, że synod jest wyłącznie gremium doradczym papieża, a decyzje podejmuje osobiście Ojciec Święty, po wysłuchaniu opinii synodu. Ale opinia ta nie ma dla papieża charakteru zobowiązującego. Synod biskupów formułuje pewne orientacyjne myśli dla Ojca Świętego a końcowy tekst synodalny nie jest dla niego wiążący. Z kolei głosowania dokonywane na synodzie nie są decyzjami o znaczeniu doktrynalnym, lecz są dokonywane wyłącznie po to, aby pomóc biskupom w dochodzeniu do pełniejszej, wspólnej wizji - tłumaczył metropolita poznański.

Na temat wysuniętej podczas obrad synodu propozycji dopuszczania pod określonymi warunkami do Komunii św. osób rozwiedzionych i żyjących w ponownych związkach, abp Gądecki odpowiedział, że - jego zdaniem - była to próba "uderzenia w nierozerwalność małżeństwa", co pociągnęłoby za sobą także zmiany w rozumieniu sakramentu pokuty i Eucharystii.

Dodał, że ma świadomość, że zjawisko udzielania Komunii św. osobom rozwiedzionym a żyjącym w ponownych związkach jest coraz szersze, a na jego skalę wskazały także wyniki ankiety przedsynodalnej. Dodał, że ankieta ta wykazała, iż kryzys małżeństwa i rodziny to nie jest tylko polska właściwość, ale coś bardzo rozległego i dotykającego wszystkich kontynentów. Zastraszający jest procent rozwodów i dzieci pokrzywdzonych z tego tytułu.

Reklama

Abp Gądecki wyjaśnił, że postulat udzielania pod pewnymi warunkami komunii osobom rozwiedzionym a żyjącym w nowych związkach znalazł się na synodzie głównie z inicjatywy środowisk niemieckich i południowoamerykańskich. W Niemczech w praktyce nikt się już nie spowiada i wszyscy - także rozwiedzeni - przystępują do Komunii św.

Z kolei w Ameryce Południowej problem polega na tym, że osoby rozwiedzione i żyjące w nowych związkach, które nie otrzymują komunii św. w Kościele katolickim, często przechodzą do sekt, gdzie udzielana jest im i komunia i błogosławieństwo. Jest to jeden z poważnych powodów tak silnego rozwoju sekt na tym kontynencie. Sytuacja ta stwarza presję na biskupów z Południowej Ameryki, by jakoś przeciwstawić się temu procesowi.

Abp Gądecki analizując ten problem wyjaśnił, że na płaszczyźnie teologicznej nie jest jednak możliwe rozwiązanie tego dylematu, gdyż teologia katolicka bazuje na zapisanym na kartach Ewangelii Chrystusowym zakazie cudzołóstwa. A został on przez Jezusa przekazany w warunkach równie trudnych jak dziś, być może nawet trudniejszych, gdyż poganie nawracający się i wchodzący do chrześcijaństwa mieli sytuację małżeńską jeszcze bardziej nieuregulowaną, także pod kątem małżeństw pomiędzy bliskimi krewnymi.

Zatem - podkreślił abp Gądecki - trzymając się tradycji Kościoła, jasno wyłożonej także w katechizmie, nie ma możliwości udzielania absolucji oraz Komunii św. człowiekowi znajdującemu się w sytuacji rozwodu i pozostającemu w nowym związku. Nie istnieje więc możliwość takiej zmiany doktryny Kościoła, która by pozwoliła przyjąć inne rozwiązania, nawet ograniczając je tylko do określonych przypadków. Tym bardziej, że trzeba mieć świadomość, że wyjątki staną się wkrótce regułą. Metropolita poznański poinformował, że w przekonaniu biskupów z wielu regionów świata np. z Europy środkowo-wschodniej jest to rzecz absolutnie nie do pomyślenia.

Abp Gądecki wyjaśnił, że nie można jednak kierować się w tym wypadku kategoriami socjologicznymi, gdyż Kościół nie dochodzi do prawdy drogą takiego czy innego konsensusu, lecz obowiązuje go wierność doktrynie. A "pozytywne" rozwiązanie tego casusu byłoby tylko "przyklepaniem" sytuacji socjologicznej istniejącej w niektórych krajach, np. w Niemczech.

Wyjaśnił przy okazji, że ludzie żyjący w nowych związkach, w świetle nauczania Kościoła nie są pozbawieni możliwości przyjmowania Komunii św. ale pod warunkiem, ze zachowują zasady tzw. białego małżeństwa. Polega ona na utrzymywaniu związku, ale bez pożycia, które jest zarezerwowane dla małżeństwa sakramentalnego. Jego zdaniem ta droga wymaga propagowania.

Abp Gądecki przyznał, że uczestniczył już w trzech synodach i ma pewne porównanie, co do sposobu organizacji obrad synodalnych oraz sposobu informowania o nich środków przekazu. Kiedy sekretarzem generalnym był abp Nicola Eterovic, proszono ojców synodalnych o powstrzymywanie się od wypowiedzi dla mediów podczas obrad, natomiast publikowano ich oficjalne wystąpienia na sali obrad. Natomiast obecnie - kiedy sekretarzem generalnym synodu został kard. Lorenzo Baldisseri, nie uczestniczący wcześniej w obradach synodu - nie było publikacji wystąpień, natomiast można było wypowiadać się dla mediów. Dodatkowo na początku obrad papież prosił o otwartość, tak aby wszystkie głosy wybrzmiały w pełnej prawdzie. Z kolei rzecznik stolicy Apostolskiej o. Federico Lombardi na konferencje prasowe zapraszał tylko pewnych biskupów, a z reszty wypowiedzi sam układał pewną syntezę.

Wyjaśnił także, że wiele zamieszania stworzyło opublikowanie dość jednostronnej relacji po pierwszym tygodniu obrad synodu, co było próbą wymuszenia pewnego kierunku, poprzez publikację dokumentu zredagowanego w określonym kształcie. Jego zdaniem po publikacji tej częściowej relacji nastąpiło wrażenie, że synod przesuwa się w kierunku "litowania się nad rozwiedzionymi i dopuszczenia ich do Komunii św. oraz, że o małżeństwie regularnym niewiele było mowy". Ale obrady drugiego tygodnia - podkreślił - pokazały kierunek przeciwny. Znacznie bardziej skoncentrowano się na życiu i potrzebie świadectwa ze strony małżeństw regularnych i wyrażono im wiele wyrazów wdzięczności. A to one przecież stanowią większość. Rzeczy zostały więc ustawione we właściwych proporcjach.

Przewodniczący Episkopatu odniósł się także do dyskutowanej na synodzie kwestii orzekania nieważności - czyli orzekania nie zaistnienia małżeństwa - przez kościelne trybunały. Przypomniał, że nie można mówić o "unieważnieniu" ważnie zawartego małżeństwa kościelnego i jest to częsty błąd jaki popełniają media. "Takie ujęcie sprawia wrażenie, że to co Bóg złączył teraz człowiek może rozłączyć, a tak nie jest" - podkreślił.

Abp Gądecki krytycznie wyraził się też na temat wysuniętego przez niektórych ojców synodalnych pomysłu zmiany procedury uznawania nieważności małżeństwa polegającej na przeniesieniu jej z drogi sądowej na procedurę administracyjną. Decyzję w tej sprawie miałby wydawać biskup diecezji, po wysłuchaniu rady duchownych bądź świeckich, którzy przebadali dany przypadek. Wyjaśnił, że pomysł ten nie zyskał aplauzu, gdyż "byłoby to banalizowaniem procesu i trywializowaniem odpowiedzialności tych ludzi, którzy się rozstali".

Mówiąc o procedurach uznawania nieważności, czyli nie zaistnienia małżeństwa, wyjaśnił, że też jest to sprawa trudna, gdyż "zbytnie miłosierdzie w tej sferze, ale oderwane prawdy może przynieść duże zniszczenia". Każdy przypadek musi być więc bardzo poważnie sprawdzany - często w kolejnych instancjach - gdyż skonfliktowani małżonkowie często przedstawiają przed sądem nieprawdę. "Stopień kłamstwa i nienawiści jednej osoby do drugiej jest tak potężny, że dojście do prawdy i sprawiedliwego rozwiązania jest bardzo trudne" - wyjaśnił przewodniczący KEP. Dodał, że polskie sądy kościelne, które są pod tym względem dość liberalne, wielokrotnie otrzymywały reprymendę ze strony Stolicy Apostolskiej.

"Pamiętać trzeba - dodał - że Pan Jezus był miłosierny w stosunku do tych, którzy się nawrócili, a ostro upominał tych, którzy nie zamierzali się nawrócić".

Abp Gądecki podkreślił także, że jeśli główny akcent zostanie położony na miłosierdzie dla rozwiedzionych rodziców, to dobro ich dzieci zostanie pominięte. Nie można bowiem realizować swojego szczęścia kosztem dziecka. Dodał, że prawa dzieci powinny być stawiane na pierwszym miejscu, zgodnie z zasadą, że jesteśmy zobowiązani bronić na pierwszym miejscu praw słabszych, a takimi są dzieci.

W oparciu o doświadczenia Kościoła wyjaśnił, że jedną z przyczyn trudności przeżywanych obecnie przez wiele małżeństw nie jest tylko problem słabości psychicznej czy niedojrzałości, ale przyjętej hierarchii celów, na czele której stawia się kwestię indywidualnie rozumianej samorealizacji. "Jest to celowość ustawiona na przyjemność i na samorealizację, czyli krótko mówiąc na egoizm" - dodał.

Wyjaśnił, że ten problem widoczny jest w polskiej rzeczywistości, gdyż 50 % naszych dzieci to jedynacy. A jeśli dziecko wyrasta w atmosferze, że wszystko "jest dla niego", to kiedy zakłada własne małżeństwo, uważa, że współmałżonek "jest też dla niego". Zdaniem abp. Gądeckiego jest to kolejna, poważna przyczyna kryzysu wielu dzisiejszych małżeństw.

Pytany o wynikające z synodu działania na rzecz rodziny w Kościele w Polsce, wyjaśnił - że wbrew temu co piszą niektóre media - polscy biskupi zajmą się tą kwestią przy okazji ich wspólnych rekolekcji na Jasnej Górze, które odbędą się pod koniec listopada. Poinformował, że przedstawi tam biskupom działania, jakie należy podjąć w ciągu najbliższego roku, aby przygotować Kościół w Polsce do zwyczajnego spotkania Synodu Biskupów w 2015 r. Zostaną zorganizowane m. in. liczne sympozja naukowe na ten temat, szczególnie dotyczące punktów kontrowersyjnych, jakie pojawiły się na synodzie.

Zapewnił też, że tematyka małżeństwa i rodziny zostanie bardzo poważnie potraktowana w katechezie dorosłych na terenie całej Polski. Dodał, że "jeśli nie będzie skutecznej katechezy dorosłych, to można wątpić w skuteczność tych wysiłków katechetycznych, jakie podejmowane są wobec dzieci".

Mówiąc o wyzwaniach nowej ewangelizacji podkreślił, że duszpasterstwem rodzin winni zajmować się nie tylko duchowni, ale muszą być włączone do tej pracy same rodziny, takie które są zdolne dać świadectwo. "Rodziny są zobowiązane do duszpasterstwa innych rodzin, w szczególności do wspierania tych, które mają problemy i przeżywają kryzysy, także do włączenia się w duszpasterstwo rozwiedzionych" - dodał.

Na pytanie jednego z dziennikarzy czy zmienił swoją linię, gdyż na początku sprawiał wrażenie, że jest przedstawicielem liberalnej części Episkopatu, abp Gądecki odpowiedział jasno, że kategorie "liberalne" i "konserwatywne" zostały zapożyczone z porządku politycznego, a przenoszone na porządek religijny nie opisują właściwie kościelnej rzeczywistości. W porządku kościelnym nie ma czegoś takiego jak "liberalne" czy "konserwatywne" podejście do nauczania Kościoła, gdyż każdy biskup jest zobowiązany do wierności magisterium Kościoła. Najwyżej ktoś może okazywać wierność tradycji Kościoła bądź może być jej niewierny.

Tagi:
episkopat abp Stanisław Gądecki Synod o rodzinie

Ankieta z Dokumentu Przygotowawczego przed Synodem Biskupów nt. młodzieży

2017-01-13 13:49

tł. st (KAI) / Watykan / KAI

Publikujemy pytania z Dokumentu Przygotowawczego przed Synodem Biskupów nt. młodzieży. Odpowiedzi na nie posłużą do zredagowania Instrumentum laboris - dokumentu roboczego zgromadzenia synodalnego, które odbędzie się w październiku 2018 r.

Mazur/episkopat.pl

ANKIETA

Celem ankiety jest pomoc organizmom posiadającym prawo w wyrażeniu swego zrozumienia świata ludzi młodych i odczytania ich doświadczenia w towarzyszeniu powołaniowym, mając na uwadze zebranie danych służących przygotowaniu dokumentu roboczego lub Instrumentum laboris.

W celu uwzględnienia różnych sytuacji kontynentalnych, po pytaniu 15 zostały włączone trzy specyficzne pytania dotyczące każdego obszaru geograficznego, na które zainteresowane organizmy proszone są o odpowiedź.

Aby ułatwić tę pracę i uczynić ją znośniejszą poszczególne organa proszone są o posłanie w odpowiedzi jednej strony danych, siedem-osiem stron dotyczących odczytania sytuacji, jedną stronę dla każdego z trzech doświadczeń, którymi można się podzielić z innymi. Jeśli jest to konieczne i pożądane, można dołączyć inne dokumenty, które wspierają lub uzupełniają tę syntetyczną dokumentację.

1. ZBIERANIE DANYCH

Prosimy ewentualnie o wskazanie źródeł i lat do których odnoszą się dane. Można dodać w załączniku inne dostępne dane syntetyczne, które wydają się istotne dla lepszego zrozumienia sytuacji w różnych krajach.

- Liczba mieszkańców w danym kraju/krajach i wskaźnik urodzeń.

- Liczba i odsetek ludzi młodych (16-29 lat) w danym kraju / w krajach.

- Liczba i odsetek katolików w kraju/krajach

- Średnia wieku (w ciągu ostatnich pięciu lat) osób zawierających małżeństwa (rozróżniając między mężczyznami a kobietami), wstąpienia do seminarium oraz wstąpienia do instytutów życia konsekrowanego (rozróżniając między mężczyznami a kobietami).

- W grupie wiekowej 16-29, odsetek studentów/uczniów, pracowników (jeśli to możliwe określenie obszarów zatrudnienia), bezrobotnych, NEET –czyli młodzieży pozostającej poza sferą zatrudnienia i edukacji.

2. ODCZYTANIE SYTUACJI

a) młodzież, Kościół i społeczeństwo

Pytania te odnoszą się zarówno do młodych ludzi obecnych w kręgach kościelnych, jak i którzy są od nich bardziej oddaleni lub są im obcy.

1. W jaki sposób wysłuchujecie sytuacji ludzi młodych?

2. Jakie są dzisiaj główne wyzwania i jakie są najbardziej znaczące szanse dla ludzi młodych w danym kraju/waszych krajach?

3. Jakie rodzaje i miejsca zrzeszeń młodzieżowych, instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych odnoszą największy sukces w kręgach kościelnych i dlaczego?

4. Jakie rodzaje i miejsca zrzeszeń młodzieżowych, instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych odnoszą największy sukces poza kręgami kościelnymi i dlaczego?

5. Czego konkretnie domagają dzisiaj się młodzi waszego kraju/krajów od Kościoła?

6. Jakie obszary uczestnictwa mają młodzi w waszym kraju/krajach, w życiu wspólnoty kościelnej?

7. W jaki sposób i gdzie udaje się wam spotkać ludzi młodych, którzy nie odwiedzają waszych środowisk kościelnych?

b) Młodzieżowe duszpasterstwo powołań

8. Jakie jest zaangażowanie rodzin i wspólnot w rozeznanie powołaniowe ludzi młodych?

9. W jaki sposób szkoły i uniwersytety czy inne instytucje kształcące (świeckie czy kościelne) przyczyniają się do kształtowania rozeznania powołaniowego?

10. W jaki sposób uwzględniacie przemiany kulturowe, spowodowane rozwojem technik cyfrowych?

11. W jaki sposób Światowym Dniom Młodzieży lub innym wydarzeniom krajowym lub międzynarodowym udaje się wejść do zwykłej praktyki duszpasterskiej?

12. Jak w waszych diecezjach dokonuje się planowania doświadczeń i dróg młodzieżowego duszpasterstwa powołań?

c) Osoby towarzyszące

13. Jaki czas i przestrzenie poświęcają duszpasterze i inni wychowawcy na osobiste kierownictwo duchowe?

14. Jakie inicjatywy i procesy formacyjne są wprowadzane w życie dla osób towarzyszących wyborowi powołania?

15. Jakie towarzyszenie osobiste jest oferowane w seminariach?

d) Pytania szczegółowe dotyczące poszczególnych obszarów geograficznych

AFRYKA

a. Jakie wizje i struktury młodzieżowego duszpasterstwa powołaniowego lepiej odpowiadają na potrzeby waszego kontynentu?

b. Jak interpretujecie „ojcostwo duchowe” w sytuacjach, gdzie młodzi wzrastają bez postaci ojca? Jaką formację oferujecie?

c. Jak udaje się wam przekazać ludziom młodym, że są oni potrzebni dla budowania przyszłości Kościoła?

AMERYKA

a. W jaki sposób wasze wspólnoty troszczą się o ludzi młodych, którzy doświadczają ekstremalnej przemocy (partyzantka - guerilla, gangi, więzienia, narkomania, przymusowe małżeństwa), i towarzyszą im w ich drodze życiowej?

b. Jaką dajecie formację, by wspierać zaangażowanie ludzi młodych w dziedzinie społeczno-politycznej na rzecz dobra wspólnego?

c. W kontekście silnej sekularyzacji, jakie działania duszpasterskie okazują się najbardziej skuteczne, aby kontynuować drogę wiary po procesie inicjacji chrześcijańskiej?

AZJA I OCEANIA

a. Dlaczego i w jaki sposób fascynują młodzież zgromadzenia proponowane przez niekatolików?

b. Jak łączyć wartości kultury lokalnej z propozycją chrześcijańską, doceniając również pobożność ludową?

c. Jak w duszpasterstwie wykorzystywać język młodzieżowy, a zwłaszcza media, sport i muzykę?

EUROPA

- Jak można pomóc młodym ludziom patrzeć w przyszłość z ufnością i nadzieją, wychodząc z bogactwa chrześcijańskiej pamięci Europy?

- Młodzi ludzie często czują się odrzuceni i nie tolerowani przez system polityczny, gospodarczy i społeczny, w którym żyją. Jak wysłuchujecie tego potencjału protestu, aby przemienił się w propozycję i współpracę?

- Na jakim poziomie relacje międzypokoleniowe jeszcze działają? I jak je reaktywować, tam gdzie nie funkcjonują?

3. DZIELENIE SIĘ PRAKTYKAMI

1. Wymieńcie główne rodzaje duszpasterskiej praktyki towarzyszenia i rozeznawania powołania w waszej rzeczywistości.

2. Wybierzcie trzy praktyki, które uważacie za najbardziej interesujące i odpowiednie do dzielenia się z Kościołem powszechnym, i przedstawcie je zgodnie z następującym schematem (maksymalnie jedna strona na jedno doświadczenie)

a) Opis: Zarysujcie w kilku zdaniach doświadczenie. Kim są protagoniści? Jak prowadzona jest aktywność? gdzie? Itd.

b) Analiza: Oceńcie także w sposób opisowy doświadczenie, aby lepiej zrozumieć jego elementy kwalifikujące: jakie są cele? Jakie są przesłanki teoretyczne? Jakie są najbardziej interesujące spostrzeżenia? Jak one ewoluowały? I tak dalej.

c) Ocena: Jakie cele osiągnięto, a których nie udało się osiągnąć? Mocne i słabe strony? Jakie są reperkusje w życiu społecznym, kulturowym, kościelnym? Dlaczego i w czym doświadczenie jest znaczące/ma znaczenie formacyjne? Itd.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Abp Konrad Krajewski kardynałem

2018-05-20 15:02

st, kg, sal (KAI) / Watykan

Jednym z 14 nowych kardynałów, którzy 29 czerwca otrzymają w Watykanie z rąk Franciszka oznaki swej godności, jest Polak abp Konrad Krajewski - papieski jałmużnik apostolski. Poniżej zamieszczamy jego krótki życiorys.

Grzegorz Gałązka

Abp Konrad Krajewski urodził się w Łodzi 25 listopada 1963. W 1982 wstąpił do miejscowego Wyższego Seminarium Duchownego. W 1988 roku uzyskał magisterium z teologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim i tego samego roku, 11 czerwca przyjął święcenia kapłańskie z rąk ówczesnego biskupa łódzkiego Władysława Ziółka. Przez dwa lata pracował duszpastersko w swej diecezji. W 1990 roku podjął studia w zakresie liturgiki na Papieskim Instytucie Liturgicznym "Anselmianum", gdzie uzyskał w 1993 roku kościelny licencjat. W 1995 obronił doktorat z teologii ze specjalizacją w dziedzinie liturgiki na Papieskim Uniwersytecie św. Tomasza z Akwinu "Angelicum".

Po powrocie z Rzymu w 1995 był ceremoniarzem abp. Władysława Ziółka oraz wykładowcą liturgiki i dyrektorem biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi. W 1997 roku, podczas wizyty Jana Pawła II w Polsce, zajmował się przygotowaniem liturgicznym wszystkich stacji. Od tegoż roku był prefektem swego dawnego Seminarium Duchownego w Łodzi, a 1 października 1998 podjął pracę w Urzędzie Papieskich Celebracji Liturgicznych. Od 12 maja 1999 do czasu mianowania go szefem Urzędu Dobroczynności Apostolskiej 3 sierpnia 2013 roku był ceremoniarzem papieskim. Sakrę biskupią przyjął 17 września 2013 w bazylice watykańskiej.

Był bliskim współpracownikiem św. Jana Pawła II. Przed kamerami telewizji publicznej, w filmie „Tajemnica Jana Pawła II”, podzielił się przejmującymi wspomnieniami o osobie Ojca Świętego.

Pełniąc swoje odpowiedzialne zadania obecny kardynał-nominat udzielał się także duszpastersko, troszcząc się szczególnie o najuboższych i bezdomnych. W czerwcu 2017 odstąpił swoje rzymskie mieszkanie rodzinie syryjskich uchodźców. Jałmużnik papieski, z chwilą mianowania go na to stanowisko przed 5 laty, usłyszał wtedy od Franciszka, że „biurko nie jest dla niego i może je sprzedać”. „Nie czekaj na pukanie, wyjdź i szukaj ubogich” - dodał papież. Polski hierarcha wziął sobie te słowa do serca i od początku swojej posługi jest niezwykle aktywny na tym polu.

Szczególną troską otacza bezdomnych skupiających się w okolicach Watykanu i imigrantów. Na wieść o rodzinie Syryjczyków, którym urodziło się właśnie dziecko, arcybiskup bez wahania odstąpił im swoje watykańskie mieszkanie, a sam przeniósł się do swego biura. Wyjaśnił, że swoje zachowanie uważa za coś najzwyklejszego. „Wielu kapłanów na całym świecie postępuje tak samo i to nie od dzisiaj” - dodał jałmużnik papieski. Wyjaśnił, że miłosierdzie i dzielenie się „należy do kodu genetycznego Kościoła” i dodał: „Nie mam rodziny, jestem zwykłym kapłanem, odstąpienie mieszkania nic mnie nie kosztuje”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 5/6 2018

Prymas Polski z radością o nominacji kardynalskiej dla abp. Konrada Krajewskiego

2018-05-21 08:22

bgk / Gniezno (KAI)

„To wskazanie i docenienie serca, troski, wrażliwości, tego wszystkiego, co mieści w sobie przykazanie miłości bliźniego” – powiedział KAI Prymas Polski abp Wojciech Polak, komentując ogłoszoną w niedzielę nominację kardynalską dla abp. Konrada Krajewskiego, papieskiego jałmużnika i jednego z najbliższych współpracowników Franciszka.

Marian Sztajner / Niedziela

Metropolita gnieźnieński przyznał, że informację o nominacji kardynalskiej dla abp. Krajewskiego przyjął z wielką radością.

„To wskazanie i docenienie serca, troski, wrażliwości, tego wszystkiego, co mieści w sobie przykazanie miłości bliźniego” – mówi abp Wojciech Polak, powtarzając niejako słowa papieskiego jałmużnika, który przyznał, że tytułu, którym obdarzył go Ojciec Święty nie odbiera jako nagrody, ale jako podkreślenie tego, jak bardzo papieżowi drodzy są wszyscy ubodzy, sponiewierani i bezdomni.

Abp Wojciech Polak przyznał również, że podczas swojego niedawnego pobytu w Rzymie (na początku maja) miał okazję spotkać się z abp. Konradem Krajewskim, którego zna jeszcze z czasu studiów we Włoszech.

„Miałem okazję z bliska zobaczyć to, czym się na co dzień zajmuje i przekonać, że jego dom, jego kuchnia są rzeczywiście otwarte dla wszystkich” – podkreśla abp Polak, dodając, że otwartość i troska abp. Krajewskiego, który sam o sobie mówi, że jest biskupem ulicy i ubogich, obejmuje także przybywających do Rzymu rodaków i polskich księży.

„Bardzo byśmy chcieli, by Ksiądz kardynał wziął udział w Zjeździe Gnieźnieńskim. Do tej pory było to trudne ze względu na pełnione przez niego obowiązki. Składając gratulacje jeszcze raz osobiście ponowię zaproszenie. Bardzo liczymy na jego obecność i powitamy go w Gnieźnie z radością” – zapowiada Prymas Polski.

Papież Franciszek ogłosił nazwiska nowych kardynałów w niedzielę 20 maja na zakończenie modlitwy Regina Coeli w Watykanie. Nominacja abp. Konrada Krajewskiego jest pierwszą nominacją kardynalską od ośmiu lat dla duchownego z Polski. Poprzednio do kolegium powołany został kard. Kazimierz Nycz. Kardynał nominat jest również pierwszym Polakiem obdarzonym kapeluszem kardynalskim przez papieża Franciszka.

Konsystorz, podczas którego abp. Krajewski otrzyma insygnia kardynalskie, odbędzie się w uroczystość św. Piotra i Pawła 29 czerwca w Rzymie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem