Reklama

Dni Kolbiańskie

2018-04-11 14:49

Monika Jaworska
Edycja bielsko-żywiecka 15/2018, str. VI

Centrum św. Maksymiliana
Tak było w zeszłym roku na Dniach Kolbiańskich

Wkrótce w Centrum św. Maksymiliana w Harmężach rozpoczną się XVII Dni Kolbiańskie, które w tym roku przebiegną pod hasłem „Napełnieni Duchem Świętym”. Odbędą się w dniach 20-22 kwietnia

Wydarzenie rozpocznie się w piątek 20 kwietnia Eucharystią o godz. 18 i spektaklem cieni pt. „Słodkie drzewo” przygotowanym przez młodych Rycerzy Niepokalanej z Harmęż, a zakończy niedzielną Mszą św. 22 kwietnia o godz. 11 pod przewodnictwem wikariusza Krakowskiej Prowincji Franciszkanów o. Mariusza Kozioła OFMConv. Mszę św. poprzedzi wykład o. Piotra Bielenina OFMConv z Krakowa poświęcony miłości ojczyzny u św. Maksymiliana.

– Dni Kolbiańskie odbywają się w Harmężach od 2001 r., a inicjatywa ich organizacji wyszła od o. prof. dr. hab. Zdzisława Kijasa OFMConv. Wydarzenie kierujemy do wszystkich osób wierzących, którym bliska jest postać i idee św. Maksymiliana Marii Kolbego. W tym roku chcemy pochylić się nad działaniem Ducha Świętego w Listach św. Pawła, Maryi Niepokalanej, nauczaniu św. Maksymiliana Kolbego oraz w życiu chrześcijanina. Pomogą nam w tym zaproszeni prelegenci i goście – mówi gwardian klasztoru w Harmężach i współorganizator przedsięwzięcia o. Piotr Cuber OFMConv. – Nasze zaproszenie przyjęli: bp Roman Pindel, o. prof. dr hab. Grzegorz Bartosik, ks. dr hab. Wacław Siwak, o. dr Piotr Gryziec oraz Jan Budziaszek, który w sobotni wieczór podzieli się działaniem Ducha Świętego w swoim życiu – dodaje o. Piotr Cuber OFMConv. Wspomniani prelegenci wygłoszą konferencje sobotnie 21 kwietnia poświęcone Duchowi Świętemu w życiu o. Kolbego i każdego chrześcijanina. Bp Roman Pindel będzie przewodniczył Mszy św. o godz. 18.

Reklama

Wydarzeniu patronuje Katedra Kolbiańska Papieskiego Wydziału Teologicznego św. Bonawentury w Rzymie oraz Ordynariusz Bielsko-Żywiecki. Wydarzenie organizują Franciszkanie z Harmęż wraz z Misjonarkami Niepokalanej Ojca Kolbego. Informacje i zgłoszenia do 15 kwietnia br. u Misjonarek Niepokalanej Ojca Kolbego: tel. 33 844 43 47; e-mail: mis.kolbe.harmeze@poczta.fm , www.kolbemission.org .

Tagi:
Dni Kolbiańskie

Reklama

O Rycerstwie Niepokalanej na Dniach Kolbiańskich

2017-04-06 09:46

Monika Jaworska
Edycja bielsko-żywiecka 15/2017, str. 7

Tegoroczne XVI Dni Kolbiańskie przebiegały pod hasłem: „Rycerstwo Niepokalanej. Sto lat historii. Sto lat misji”. Od 24 do 26 marca uczestnicy gromadzili się na modlitwie i konferencjach tematycznych

Centrum św. Maksymiliana

Dni Kolbiańskie odbywają się w Harmężach od 2001 r., a inicjatywa ich organizacji wyszła od o. prof. dr. hab. Zdzisława Kijasa OFMConv. Dni Kolbiańskie, inaczej niż Spotkania Liderów, są skierowane nie tylko do Rycerzy Niepokalanej, ale do wszystkich osób wierzących, którym bliska jest postać i idee św. Maksymiliana M. Kolbego. W tym roku, z racji przypadającego 100-lecia istnienia Rycerstwa Niepokalanej, przybliżyliśmy zagadnienia związane z Rycerstwem – mówi gwardian klasztoru w Harmężach o. Piotr Cuber OFMConv przypominając, że w tym roku mija także 100-lecie objawień fatimskich. – 16 października 1917 r. w Rzymie Maksymilian wraz z 6 współbraćmi z międzynarodowego kolegium franciszkańskiego powołał Rycerstwo Niepokalanej – Militia Immaculata (MI). Cel wyznaczony MI przez o. Maksymiliana, a zapisany w pierwszym dyplomiku, pozostaje wciąż aktualny: „Starać się o nawrócenie grzeszników, heretyków, schizmatyków, a najbardziej masonów, i o uświęcenie wszystkich pod opieką i za pośrednictwem Najświętszej Maryi Panny Niepokalanej” – zauważył o. Cuber OFMConv.

Przemyśleniami wokół głównego tematu spotkania dzielili się m.in. zaproszeni goście: o. Paulin Sotowski OFMConv z seminarium w Łodzi – Łagiewnikach, o. prof. dr hab. Zbigniew Suchecki OFMConv z Rzymu, dr Dariusz Żuk-Olszewski z Nitry, prezes narodowy Rycerstwa Niepokalanej o. Stanisław M. Piętka OFMConv z Niepokalanowa, o. prof. dr hab. Grzegorz Bartosik OFMConv z Niepokalanowa, sekretarz Krakowskiej Prowincji Franciszkanów o. Robert Kiełtyka OFMConv z Krakowa. Ubogaceniem tegorocznej edycji był występ Janusza Kohuta i Józefa Brody w programie pt. „Muzyka serca i rozumu”. W Harmężach gościła również przedstawicielka definitorium generalnego Misjonarek Niepokalanej o. Kolbego s. Anna Matera.

XVI Dniom Kolbiańskim patronowała Katedra Kolbiańska Papieskiego Wydziału Teologicznego św. Bonawentury w Rzymie oraz bp Roman Pindel. Wydarzenie zorganizowali Franciszkanie z Harmęż wraz z Misjonarkami Niepokalanej Ojca Kolbego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Dlaczego data Wielkanocy jest zmienna

Ks. Józef Dębiński
Edycja włocławska 16/2003

Sashkin/pl.fotolia.com

Wielkanoc jest świętem ruchomym, którego data wielokrotnie była przedmiotem sporu. Obecnie przyjmuje się, że to święto przypada w niedzielę po pierwszej wiosennej pełni księżyca, tj. po 21 marca.
Niejakim problemem przy ustaleniu daty Wielkanocy jest różnica w dacie ukrzyżowania Chrystusa podana w Ewangeliach synoptycznych (św. Marka, św. Mateusza i św. Łukasza) i w Ewangelii św. Jana. Różnica ta spowodowana jest żydowskim systemem liczenia dnia, czyli od zachodu do zachodu słońca. Stąd pytanie, jak powinien być zaliczony wieczór 14. nizan. Obydwa ujęcia miały swoich zwolenników. Kościoły wschodnie opowiadały się za dniem 14., a zachodnie - za 15. Kwestia ta została w końcu rozstrzygnięta na pierwszym soborze ekumenicznym w Nicei (Turcja) w 325 r., gdzie przyjęto oficjalnie datę 15.
Zgodnie z kalendarzem żydowskim i przekazami Ewangelii, Chrystus został ukrzyżowany 14. nizan, a zmartwychwstał w niedzielę po 14. nizan. Tę praktykę za św. Janem Apostołem przyjął Kościół w Małej Azji i obchodził uroczystości wielkanocne w dwa dni po 14. nizan. Zwolenników takiego terminu Świąt Wielkanocnych nazywano kwartodecymanami.
Praktyka Kościoła na Zachodzie była inna. Uroczystości wielkanocne obchodzono w niedzielę po 14. nizan, natomiast pamiątkę śmierci Chrystusa czczono w piątek przed niedzielą. Należy zauważyć, iż Kościoły małoazjatyckie, podkreślając dogmatyczny punkt widzenia, obchodziły dzień śmierci Chrystusa jako dzień radości - odkupienia. Zachód zaś akcentował mocniej punkt widzenia historyczny i obchodził dzień śmierci Chrystusa jako dzień żałoby, smutku, postu.
Nie można nie wspomnieć o trzeciej grupie chrześcijan, o tzw. protopaschistach, którzy po zburzeniu Jerozolimy nie trzymali się ściśle kalendarza żydowskiego i często obchodzili uroczystości wielkanocne przed 14. nizan.
Biskup Smyrny Polikarp w 155 r. udał się do Rzymu, do papieża Aniceta, w celu ustalenia jednego terminu Świąt Wielkanocnych dla całego Kościoła. Do porozumienia jednakże nie doszło. Sprawa odżyła w 180 r., za papieża Wiktora, kiedy opowiedziano się za niedzielnym terminem Wielkanocy. Papież polecił - pod karą ekskomuniki - przestrzegać nowo ustalonego terminu święcenia Wielkanocy. Mimo tego polecenia, metropolia efezka z biskupem Polikarpem na czele trzymała się nadal praktyki 14. nizan. Zanosiło się nawet na schizmę, ale nie doszło do niej dzięki zabiegom św. Ireneusza, biskupa Lyonu.
Dopiero na I soborze powszechnym w Nicei (325 r.) przyjęto dla całego Kościoła praktykę rzymską. Uchwały Soboru nie zlikwidowały jednak różnic pomiędzy Kościołami wschodnimi i zachodnimi. Należy pamiętać, że Rzym i Aleksandria używały odmiennych metod obliczania daty. Metoda aprobowana przez Rzym zakładała zbyt wczesną datę równonocy - 18 marca, gdy tymczasem Aleksandryjczycy ustalili ją poprawnie.
By położyć kres tej dwoistości, Synod Sardycki (343 r.) podniósł na nowo kwestię dnia wielkanocnego, ustalając wspólną datę na 50 lat. Inicjatywa przetrwała jednak zaledwie kilka lat. Po raz kolejny spór próbował zażegnać cesarz Teodozjusz (346--395). Prosił biskupa aleksandryjskiego Teofilosa o wyjaśnienie różnic. W odpowiedzi biskup, opierając się na metodzie aleksandryjskiej, sporządził tabelę chronologiczną świąt Wielkanocy. Jego zaś kuzyn, św. Cyryl, kontynuując dzieło wuja, wskazał przy okazji, na czym polegał błąd metody rzymskiej. Metoda aleksandryjska uzyskała pierwszeństwo i została zaakceptowana dopiero w połowie V w.
Z polecenia archidiakona Hilarego, Wiktor z Akwitanii w 457 r. rozpoczął pracę nad pogodzeniem metody rzymskiej i aleksandryjskiej. Hilary, już jako papież, zatwierdził obliczenia Wiktora z Akwitanii i uznał je za obowiązujące w Kościele. Od tego czasu obydwa Kościoły obchodziły Wielkanoc w tym samym czasie.
Największego przełomu w zakresie ustalenia daty Wielkanocy dokonał żyjący w VI w. scytyjski mnich, Dionysius Exiguus (Mały). Stworzył on chrześcijański kalendarz, rozpoczynając rachubę lat od narodzenia Chrystusa. To nowe ujecie chronologii zapanowało w Europie na dobre w XI w., a w świecie greckim dopiero w XV w. Chcąc uzyskać datę Wielkanocy, średniowieczny chronolog znalazł tzw. złotą liczbę danego roku (tj. kolejny numer roku w 19-letnim cyklu lunarnym), a potem sprawdzał w tabelach datę pełni księżyca. Znalazłszy ją, szukał pierwszej pełni po równonocy, czyli po 21 marca. Potem sprawdzał tabelę tzw. liter niedziel, która podawała datę Niedzieli Wielkanocnej.
Również Mikołaj Kopernik, na zamku w Olsztynie, gdzie przebywał przez pięć lat, własnoręcznie wykonał tablicę astronomiczną, na której wykreślił równonoc wiosenną. Było to ważne m.in. przy ustalaniu Wielkanocy.
Po XVI-wiecznej reformie kalendarza i wprowadzeniu w 1582 r. kalendarza gregoriańskiego po raz kolejny rozeszły się drogi Wschodu i Zachodu. Niedokładność kalendarza juliańskiego spowodowała przesunięcie względem rzeczywistej daty wiosennej równonocy, dziś wynoszące 13 dni.
Pod koniec XX i na początku XXI w. można zauważyć tendencje do wprowadzenia stałej daty Wielkanocy. Takie propozycje przedstawiano już na forum Ligi Narodów i Organizacji Narodów Zjednoczonych. Dał temu też wyraz w Konstytucji o liturgii II Sobór Watykański oraz patriarcha Konstantynopola Atenagora I w wielkanocnym orędziu z 1969 r., wzywając do usuwania różnic pomiędzy Kościołami i ustalenia wspólnej daty Wielkanocy.
Spośród proponowanych stałych dat sugerowana jest najczęściej druga niedziela Wielkanocy, co pokrywałoby się z ogólnym trendem ustaleń daty śmierci Chrystusa na dzień 3 kwietnia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Zwycięstwo zdrowego rozsądku nad aborcją w Szkocji

2019-03-20 18:40

vaticannews / Edynburg (KAI)

Rada miasta Edynburga odrzuciła projekt rozporządzenia mającego zakazać obrońcom życia czuwań przed klinikami aborcyjnymi. Grupy pro-life nazywają tę decyzję „zwycięstwem zdrowego rozsądku”.

AnyaLogic / Foter.com / CC BY

Rada miasta, służba zdrowia oraz policja rozważały możliwość wprowadzenia specjalnych stref przed klinikami aborcyjnymi, gdzie zakazana byłaby modlitwa i rozmowy z korzystającymi z „usług” tych instytucji. Powodem miało być „niepotrzebne dręczenie” tzw. pacjentów. Jak orzeka jednak raport rady miasta: „nie ma na to żadnego przekonywującego dowodu”, co za tym idzie władze miasta nie zakażą obrońcom życia takich działań.

Jak mówi Michael Robinson, odpowiedzialny za komunikację z mediami przy szkockim Towarzystwie na rzecz Ochrony Nienarodzonych Dzieci (SPUC), oficjalne dane potwierdzają, że kobiety ubogie w tym kraju mają dwukrotnie wyższy wskaźnik dokonywania aborcji niż kobiety zamożne. „Pokojowe czuwania obrońców życia oferują praktyczne, emocjonalne i finansowe wsparcie dla bezbronnych kobiet, które inaczej mogą być zmuszone do aborcji, której nie chcą” – dodaje Robinson.

W 2017 r. rozwiązania zakazujące czuwań przed klinikami przyjęła londyńska gmina Ealing, podczas gdy gmina Richmond upon Thames przeforsowała taki zakaz w ubiegłym miesiącu. Znane są przypadki procesów sądowych wytoczonych gminie przez matki, które dzięki czuwaniom obrońców życia ocaliły swoje dzieci.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem