Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.
Zamknij

Exlibrisy Zbigniewa Jóźwika

Motyw Krzyża

Marek Kruk

Wielki Post to okres nabożeństw, w których krzyż ma centralne miejsce. Uczestnicząc w Drodze Krzyżowej czy Gorzkich Żalach myślimy o znaku, na którym dokonało się zbawienie świata. Podobnie jest podczas misterium Męki Pańskiej, przedstawianej na scenie czy też w plenerze. Krzyż jest w każdym katolickim domu, miejscu pracy. Jest przy rozwidleniu dróg, w miejscach upamiętniających tragedie. Najwięcej krzyży jest na nekropoliach. Tam znak zbawienia jest znakiem życia w przyszłym świecie. Nasze oczy ciągle skierowane są na krzyż, w którym jest nasza nadzieja.
Autorem wielu pięknych prac, w tym ekslibrisów, na których widnieje krzyż jest dr Zbigniew Jóźwik. Wstępem do ekslibrisów niech będzie tekst Sergiusza Riabinina: „Drzewo Krzyża w ekslibrisach życiowych człowieka (…) aby sens chwil ludzkich w bezsens nie przeciekał”. Riabinin jest autorem wierszy nawiązujących do prac Z. Jóźwika, emerytowanego pracownika Instytutu Biologii UMCS w Lublinie, polarnika i grafika.
Ekslibris Jana Pawła II cytowany już poeta widzi tak: „Krzyż z żywych stron ziemi i Ewangelii. (…) Na Jego straży orzeł, dumne godło narodu i ludzkie dłonie pełne pokoju, lecz jakże mocne! (...) Błogosławiona łódź, co kotwiczy się w prawdzie, nie zmiotły jej burze, sztorm nie zachwieje. (…) Boże, coś Polskę (…) chroń nam glob ziemski”! Inny linoryt opatrzony jest tekstem: „Człowiek - gałąź - patyk zewsząd odkorzeniony, przybity do pustki, tęskniący do pełni Krzyża. (…) Ptak, który zewsząd odfrunął, szybujący w bezmiarach do Domu Ojca”.
Słowa do ekslibrisu Partis Maximiliani Mariae Kolbe OFM Com 16670. In memoria brzmią tak: „Faluje morze kolczastych drutów, wyłania się z nich Krzyż i ręce Ojca Maksymiliana dźwigające ku niemu opłatek. (…) Bezsilne są kolczaste druty wobec tych rąk (…) bo jak uwięzić obłok Boży?”. Piękny jest tekst modlitwy syna marnotrawnego: „Syna marnotrawnego, przez świat uwiedzionego, przez świat skołowanego, przez świat ogłupionego, przez świat oszukanego (…) ale wracającego, ale żałującego, ale pokornego, ale klęczącego - przyjm znów do siebie i odpuść winy przez miłosierdzie Syna Twojego, na Drzewie Krzyża zbawiającego. Amen”. Do ekslibrisu x Tadeusz Zasępa Riabinin ułożył tekst: „Już nie bądź wreszcie w świecie sierotą ani też żadną stadną istotą (…) jeżeli Chrystus w swym Drzewie Krzyża wszystkich wyzwala, łączy i zbliża! Nie stój więc przy Krzyżu jak przy martwej ścianie, jeśli w Nim jest Twoje w Bogu zmartwychwstanie!”.

Edycja lubelska 10/2004

E-mail:
Adres: Kuria Metropolitalna, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 20-950 Lublin
Tel.: 0-607-66-91-92, tel./fax (0-81) 743-68-47, 532-10-58, wew. 303

Tagi
Najnowsze
Najczęściej czytane
24h7 dni

Edytorial

Lidia Dudkiewicz, Red. Naczelna

Bóg sam wystarczy

Poznanie dróg Pana to właśnie odkrywanie zamysłu Pana, który objawia się człowiekowi, gdy wiele ludzkich sposobów zawodzi.
Bp Zbigniew Kiernikowski

31 I Sobota. Wspomnienie św. Jana Bosko, prezbitera.
Czytania z dnia:
Hbr 11, 1-2. 8-19; Łk 1, 69-70. 71-72. 74-75 (R.: por. 68); Hbr 4, 12; Mk 4, 35-41;
albo czytania ze wspomnienia:
Flp 4, 4-9; Ps 19 (18), 8-9. 10 i 15 (R.: por. 9a); Mt 18, 5; Mt 18, 1-5;

Reklama