Niewątpliwie klasy specjalne funkcjonujące w szkołach masowych otwierają przed niepełnosprawnymi osobami świat, pozwalają pokonywać pewne bariery, ale pełną integrację realizują dopiero klasy integracyjne.
Klasa, w której pracujemy, liczy 18 dzieci, wśród nich jest troje z niepełnosprawnością. Pracuje w niej dwóch nauczycieli: prowadzący i wspomagający. Na początku roku szkolnego zapoznałyśmy się z
programem nauczania klasy drugiej. Nasza praca polegała na skorelowaniu treści nauczania wszystkich uczniów. Staramy się uwzględnić taki program, aby dzieci niepełnosprawne mogły jak najwięcej skorzystać
z zajęć edukacyjnych prowadzonych z całą klasą. Oprócz tego zaplanowałyśmy także indywidualne treści dostosowane dla każdego ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Jednym z celów naszej pracy jest poprawa warunków rozwoju i procesu uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami oraz integracja dzieci niepełnosprawnych ze środowiskiem zdrowych, przy uwzględnieniu
obustronnych korzyści dydaktyczno-wychowawczych.
Dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności, wykonują różne zadania dostosowane do ich indywidualnych możliwości. Opiekują się sobą i bezinteresownie służą sobie radą i pomocą. Szczególną opieką dzieci
zdrowe otaczają swoich niepełnosprawnych kolegów. Chętnie się razem bawią i „inność” kolegów ich nie razi. Dzieci należą do kółka teatralnego. Podczas zajęć przygotowywaliśmy różnego rodzaju
przedstawienia. Oprócz prezentacji, w których uczestniczyli rodzice, w tym roku szkolnym nasze dzieci wystąpiły przed szerszą publicznością na konferencji zorganizowanej w naszej szkole podsumowującej
Rok Osób Niepełnosprawnych 2003 z inscenizacją Dziecięce serduszka oraz w Kościele Parafialnym.
Uczniowie naszej klasy aktywnie uczestniczą w różnych formach działalności integracyjnej, które organizuje działający przy naszej szkole Zespół do spraw Integracji.
Pracując w klasie integracyjnej, cieszymy się z sukcesów osiąganych przez wszystkich uczniów, również tych o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Uczniowie ci w stopniu dobrym opanowali zmodyfikowany
program nauczania. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie wsparcie rodziców, ich pomoc w kontynuacji poczynań edukacyjnych i utrwaleniu ćwiczonych umiejętności.
Autorki są nauczycielkami integracyjnej kl. II d Szkoły Podstawowej nr 5 im. St. Staszica w Łomży
Pomóż w rozwoju naszego portalu