Reklama

Uczymy w klasie integracyjnej

Niedziela łomżyńska 14/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niewątpliwie klasy specjalne funkcjonujące w szkołach masowych otwierają przed niepełnosprawnymi osobami świat, pozwalają pokonywać pewne bariery, ale pełną integrację realizują dopiero klasy integracyjne.
Klasa, w której pracujemy, liczy 18 dzieci, wśród nich jest troje z niepełnosprawnością. Pracuje w niej dwóch nauczycieli: prowadzący i wspomagający. Na początku roku szkolnego zapoznałyśmy się z programem nauczania klasy drugiej. Nasza praca polegała na skorelowaniu treści nauczania wszystkich uczniów. Staramy się uwzględnić taki program, aby dzieci niepełnosprawne mogły jak najwięcej skorzystać z zajęć edukacyjnych prowadzonych z całą klasą. Oprócz tego zaplanowałyśmy także indywidualne treści dostosowane dla każdego ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Jednym z celów naszej pracy jest poprawa warunków rozwoju i procesu uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami oraz integracja dzieci niepełnosprawnych ze środowiskiem zdrowych, przy uwzględnieniu obustronnych korzyści dydaktyczno-wychowawczych.
Dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności, wykonują różne zadania dostosowane do ich indywidualnych możliwości. Opiekują się sobą i bezinteresownie służą sobie radą i pomocą. Szczególną opieką dzieci zdrowe otaczają swoich niepełnosprawnych kolegów. Chętnie się razem bawią i „inność” kolegów ich nie razi. Dzieci należą do kółka teatralnego. Podczas zajęć przygotowywaliśmy różnego rodzaju przedstawienia. Oprócz prezentacji, w których uczestniczyli rodzice, w tym roku szkolnym nasze dzieci wystąpiły przed szerszą publicznością na konferencji zorganizowanej w naszej szkole podsumowującej Rok Osób Niepełnosprawnych 2003 z inscenizacją Dziecięce serduszka oraz w Kościele Parafialnym.
Uczniowie naszej klasy aktywnie uczestniczą w różnych formach działalności integracyjnej, które organizuje działający przy naszej szkole Zespół do spraw Integracji.
Pracując w klasie integracyjnej, cieszymy się z sukcesów osiąganych przez wszystkich uczniów, również tych o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Uczniowie ci w stopniu dobrym opanowali zmodyfikowany program nauczania. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie wsparcie rodziców, ich pomoc w kontynuacji poczynań edukacyjnych i utrwaleniu ćwiczonych umiejętności.

Autorki są nauczycielkami integracyjnej kl. II d Szkoły Podstawowej nr 5 im. St. Staszica w Łomży

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Majowe drogi do nieba

2024-04-26 13:42

Niedziela Ogólnopolska 18/2024, str. 3

[ TEMATY ]

Margita Kotas

Bożena Sztajner

Ważne, by nie zostawiać drogi do świętości na ostatni etap życia, ale nauczyć się mówić Bogu „tak”, kiedy żyjemy na pełnych obrotach.

Starsi panowie, starsi panowie, starsi panowie dwaj! Już szron na głowie, już nie to zdrowie, a w sercu – ciągle maj!”. Wyjątkowo karkołomnie fragmentem piosenki Kabaretu Starszych Panów rozpoczynam ten wstępniak. Karkołomnie, bo zdawać się może, że ten żartobliwy kuplecik nijak się ma do poważnych tematów, które w zdecydowanej większości podejmujemy na łamach Niedzieli. W większości, bo porcją „fioletowego humoru” obdarza nas w felietonie bp Andrzej Przybylski (s. 23). Konsekwentnie zatem w ten karkołomny sposób będę ten fragment piosenki kleić z bieżącym numerem, a w nim wszystko się w jakiś misterny sposób „samo” ze sobą klei.

CZYTAJ DALEJ

Europo, nie zatracaj swej tożsamości! 20. rocznica przyjęcia Polski do UE

2024-04-30 20:55

[ TEMATY ]

Unia Europejska

Europa

Karol Porwich/Niedziela

Kościół - a w szczególności Jan Paweł II - odegrał kluczową rolę w reintegracji Europy po okresie zimnej wojny jak również na rzecz wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Gdyby Papież Wojtyła na progu referendum akcesyjnego nie zwrócił się do do rodaków w słowach: „Od Unii Lubelskiej do Unii Europejskiej!” oraz nie tłumaczył, że „wejście w struktury Unii Europejskiej na równych prawach z innymi państwami, jest dla naszego narodu i bratnich narodów słowiańskich wyrazem dziejowej sprawiedliwości, a z drugiej strony może stanowić ubogacenie Europy”, być może historia potoczyłaby się inaczej. 1 maja mija 20. rocznica przyjęcia Polski do UE.

Papiestwo na rzecz pokoju - źródła współczesnej integracji europejskiej

CZYTAJ DALEJ

Zastępca Przewodniczącego KEP: świat pracy zaniepokojony "zielonym ładem"

2024-04-30 18:39

[ TEMATY ]

abp Józef Kupny

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

Celem nadrzędnym duszpasterzy ludzi pracy jest prowadzenie ludzi do zbawienia, oraz ciągłe przypominanie o godności pracy, o podmiotowości i o prawach pracowników - powiedział KAI abp Józef Kupny z okazji święta 1 maja. - Jeśli chodzi o dodawanie energii duchowej, to wsparcie duszpasterzy jest nieocenione - ocenił zastępca przewodniczącego KEP. Przyznał też, że w środowiskach pracowniczych widać niepokój związany ze spodziewanymi konsekwencjami "Europejskiego zielonego ładu".

Od 1955 roku 1 maja Kościół katolicki wspomina św. Józefa, rzemieślnika, nadając w ten sposób religijne znaczenie świeckiemu, obchodzonemu na całym świecie od 1892 r., świętu pracy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję