Reklama

Ujarzmianie reklamowego szału

Po kilku latach zachwytu kolorowymi reklamami stały się one utrapieniem Warszawy. Usłane są nimi nie tylko obrzeża, ale wszystkie rejony miasta włącznie z jego centrum. Władze Warszawy chcą zapanować nad reklamowym chaosem.

Niedziela warszawska 37/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W samym centrum Warszawy gigantyczne makiety przysłaniają frontony bloków. Kiepska to wizytówka stolicy, gdy zagraniczni turyści zamiast architektury miasta mają krajobraz naszpikowany reklamą sieci telefonii komórkowej czy firmy produkującej samochody. - Proszę przejechać przez szwajcarskie miasteczka, których urokiem wszyscy się zachwycamy. Nie tylko dlatego, że jest czysto. Tam reklamy są uporządkowane - mówi Michał Borowski, Naczelny Architekt Miasta. - Przez 25 lat pracowałem w różnych miastach Europy: w Berlinie, Sztokholmie, Paryżu. Tam nie do pomyślenia jest by miasto było zalane reklamami w takiej ilości, jak to widać w Warszawie - dodaje Borowski.
Aby poprawić wizerunek stolicy władze Warszawy postanowiły zapanować nad reklamowym chaosem. Powstał projekt wytyczający strefy, w których mogłyby funkcjonować reklamy określonego formatu. Projekt przekazany został do konsultacji do instytucji gospodarczych, m.in. Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, zrzeszającej najważniejsze firmy reklamowe i do Stołecznego Konserwatora Zabytków. Po ok. 2 miesiącach będzie wdrażany.
Nie będzie w ogóle reklam w tzw. strefie „0”, obejmującej obszar zespołu miejskiego, uznanego za pomnik historii, jak Starówka, Trakt Królewski czy Wilanów. Bilbordy i duże reklamy nie będą mogły być umieszczane w I strefie obejmującej obszar dzielnicy Śródmieście a także obszary przylegające do tej dzielnicy ograniczone ulicami: Starzyńskiego, Jagiellońską, pl. Hallera, ul. Dąbrowszczaków, Stalową, Szwedzką, śladem projektowanej al. Tysiąclecia, ul. Grochowską, Waszyngtona, al. Poniatowskiego na prawym brzegu Wisły i ul. Goworka, Puławską, Rakowiecką, Boboli, Rostafińskich, Żwirki i Wigury, Banacha, Grójecką, Kopińską, Grzymały, Al. Jerozolimskimi. Do tych terenów wlicza się ponadto pas terenu o szer. 50 m po zewnętrznej krawędzi pasa drogowego wymienionych ulic. - Nie widzę przeszkód, by wiele domów w Śródmieściu mogło być pokrytych neonami - mówi Naczelny Architekt Miasta.
Małe reklamy podświetlane, umieszczane np. na latarniach będą mogły funkcjonować na Mokotowie, Ochocie, Pradze Południe i Pradze Północ, Woli, Żoliborzu.
Biuro Naczelnego Architekta Miasta opracowało nawet wytyczne co do wielkości i sposobu usytuowania reklam, tak aby nawiązywały do osi płaszczyzn czy fasad budynku.
Pozostaje pytanie czy Warszawa finansowo nie straci na tej operacji. - Z tytułu zamieszczanych reklam zyskiwaliśmy ok. 15 mln zł rocznie. W porównaniu z budżetem miasta wynoszącym ok. 9 mld zł, nie jest to duża suma. Oczywiście każde pieniądze są dla stolicy ważne. Nie sądzę jednak by miasto straciło, być może nawet zyska - mówi Borowski. Ponieważ liczba miejsc reklamowych ma być ograniczona, może dochodzić do ich licytacji i uzyskiwania wyższych cen.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Marek Jędraszewski: Trzeba wprowadzić „zarys” Bożej prawdy do naszego czasu

2024-05-12 09:45

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

- Jeśli do naszego czasu i do naszej drogi wprowadzimy „zarys” Bożej prawdy, to dojdziemy do życia wiecznego. Nawet jeśli ten „zarys” Bożej prawdy będzie wymagał od nas niełatwego, osobistego świadectwa - mówił abp Marek Jędraszewski 11 maja w czasie uroczystości odpustowych w sanktuarium św. Stanisława w Szczepanowie.

Uroczystości odpustowe w sanktuarium św. Stanisława w Szczepanowie rozpoczęły się procesją z kaplicy narodzenia św. Stanisława do szczepanowskiej bazyliki. W procesji niesiono relikwie św. Stanisława BM, św. Jana Pawła II oraz świętych i błogosławionych z terenu diecezji tarnowskiej. Dziś wprowadzono do sanktuarium relikwie św. Kingi, które ofiarowały siostry klaryski ze Starego Sącza.

CZYTAJ DALEJ

Bp Ważny modlił się z wiernymi za diecezję sosnowiecką, a wierni modlili się nad biskupem

2024-05-09 10:00

[ TEMATY ]

bp Artur Ważny

Piotr Babisz/Muza Dei

Msza święta, wieczór uwielbienia, modlitwa wstawiennicza oraz adoracja Najświętszego Sakramentu połączyły wiernych diecezji sosnowieckiej w dziękczynieniu za dar nowego biskupa diecezjalnego Artura Ważnego. Wydarzenie miało miejsce 8 maja w kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Sosnowcu-Środuli.

8 maja bp Artur Ważny podczas specjalnej uroczystości w Bazylice Katedralnej w Sosnowcu objął kanonicznie urząd biskupa sosnowieckiego. Jego wolą było, aby jeszcze tego samego dnia zawierzyć w modlitwie Bogu swoją nową posługę i cały lokalny Kościół, do którego został posłany.

CZYTAJ DALEJ

Z Maryją żyć pełnią życia

2024-05-12 16:13

[ TEMATY ]

bp Michał Janocha

Matka Boża Łaskawa

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Bp Michał Janocha przewodniczył Mszy św., która zwieńczyła procesję Maryjną ulicami Starego i Nowego Miasta w uroczystość Matki Bożej Łaskawej, głównej Patronki Warszawy i Strażniczki Polski.

Procesja pod przewodnictwem ojców jezuitów wyruszyła z sanktuarium Matki Bożej Łaskawej i udała się na pl. Zamkowy. Stamtąd przez Rynek Starego Miasta, ul. Krzywe Koło, Barbakan, ul. Freta, Rynek Nowego Miasta i ul. Kościelną dotarła na powrót do jezuickiej świątyni. W czasie przejścia odmawiano Różaniec i Litanię Loretańską.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję