Pięknej muzyki chóralnej z różnych epok, w tym wielu kompozycji religijnych, można było posłuchać podczas zakończonego niedawno VII Łódzkiego Festiwalu Chóralnego „Cantio Lodziensis”, zorganizowanego przez Łódzki Dom Kultury, Oddział Łódzki Polskiego Związku Chórów i Orkiestr oraz Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów.
Impreza, odbywająca się w Łódzkim Domu Kultury, zgromadziła ponad 30 chórów z całej Polski. Po raz kolejny udowodniono, że chóralistyka w naszym kraju jeszcze nie zginęła - mimo niesprzyjających warunków materialnych, w jakich znajduje się ruch śpiewaczy. Brak dotacji na chóralistykę oraz niski poziom wychowania muzycznego w szkołach z pewnością hamują rozwój tej dziedziny kultury.
Na szczęście jest jeszcze w Polsce wielu chórmistrzów - zapaleńców, nie brakuje też śpiewających z ochotą dzieci, młodzieży, a także dorosłych, poświęcających czas i energię na bezinteresowną pracę nad chóralnym repertuarem.
W konkursowej części „Cantio Lodziensis” jury, pod przewodnictwem cenionego twórcy muzyki chóralnej - prof. Józefa Świdra z katowickiej Akademii Muzycznej, oceniało zespoły podzielone na różne kategorie: od ansambli dziecięcych po chóry akademickie i stowarzyszenia śpiewacze. Przeplatanie się owych kategorii w trakcie przesłuchań wyraźnie urozmaiciło koncerty. A biorąc pod uwagę stylistyczną różnorodność wykonywanej muzyki i wysoki poziom odtwórczy, można powiedzieć, że czas spędzony na Festiwalu nie był z pewnością stracony.
Głównym laureatem VII „Cantio Lodziensis”, zdobywcą Grand Prix, został Chór Kameralny „Musica Viva” Akademii Ekonomicznej w Poznaniu pod dyr. Marka Gandeckiego. Pierwsze nagrody przypadły w udziale zespołom z Akademii Muzycznej w Katowicach, z Miejskiego Domu Kultury w Skoczowie, chórowi kameralnemu „Alterno” z Warszawy, a także Chórowi Zespołu Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Łodzi pod dyr. Dawida Bera.
Pomóż w rozwoju naszego portalu