Reklama

„Przestań się lękać!” - przesłanie Apokalipsy

Być może powyższy tytuł wydaje się być nieco szokujący. Powszechna opinia na temat Apokalipsy św. Jana, która rozpowszechniła się nie tylko w chrześcijańskich wspólnotach, łączy jej treść z bliżej nieokreślonym końcem świata. Niezrozumienie przesłania tego wyjątkowego pod względem literackim, jak i teologicznym pisma, już nie jeden raz doprowadziło do błędnych interpretacji, których skutki były wręcz tragiczne. Najczęstszym powodem wypaczenia orędzia Apokalipsy jest literalne podejście do opisywanych w niej zjawisk. Tymczasem księga ta, pisana w trudnych czasach prześladowań Kościoła, jest tekstem konspiracyjnym, który symbolicznym i zaszyfrowanym językiem, pośród ucisków ze strony rzymskich cesarzy, niesie chrześcijanom przesłanie nadziei. „Pocieszcie, pocieszcie mój lud” - rozlegał się niegdyś za pośrednictwem proroka Izajasza głos Boga, który obwieszczał nadejście Mesjasza, zwiastuna pokoju i szczęścia. To samo wołanie wydobywa się spomiędzy wierszy Apokalipsy, tyle że Bóg odsłania kolejne, ostateczne przyjście Chrystusa, wraz z którym wypełni się czas i nastanie „nowa ziemia i nowe niebo” - nagroda dla wytrwałych w wierze (Ap 21,1).

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Apokalipsa i mroczne przepowiednie

Często w mowie potocznej słowo „apokalipsa” kojarzone jest z katastrofalną sytuacją, w jakiej znalazł się człowiek lub świat. Termin ten używany jest jako synonim klęski. Tymczasem w sensie dosłownym grecki wyraz „apokalypsis”, który autor zastosował dla swojego dzieła (Ap 1,1), oznacza „objawienie”, „ujawnienie”, „uchylenie zasłony”. W tym sensie apokaliptyka nie jest bynajmniej wróżbiarskim przepowiadaniem przyszłości. Podobnie Apokalipsa św. Jana nie pretenduje do miana kroniki końca świata. Autor księgi nie zna daty końca czasów i wcale nie ma zamiaru jej określać. Pod natchnieniem Ducha Świętego, otrzymując szczególne wewnętrzne poznanie, podejmuje on trud opisania czasów ostatecznych. Św. Jan nie chce tworzyć dramatu czy też teologicznego horroru. Autor Apokalipsy wewnętrzne wizje konfrontuje z wcześniejszym działaniem Boga w historii. Jednego bowiem jest pewny: wierności Boga wobec własnych słów, zapowiedzi, obietnic, napomnień. Wie, że Bóg w Jezusie z Nazaretu wypełnił już to, co zapowiadał przez usta proroków. Teraz nadszedł czas próby dla tych, którzy słyszeli obietnicę powtórnego przyjścia Zmartwychwstałego Pana na końcu czasów. Nie widzi on przyszłych zdarzeń jasno i dokładnie. Interpretuje to, czego jest świadkiem i wskazuje, że spełnia się wszystko, co zapowiedział Syn Boży: Świątynia Jerozolimska legła w gruzach, uczniowie doświadczają prześladowań, są wyrzucani z synagog i wydziedziczani z rodów, ale jednocześnie kiełkuje Słowo Boże, a Duch Święty wzbudza w ludzkich sercach głęboką wiarę, niejednokrotnie przypieczętowaną męczeństwem. To wszystko jest znakiem, że wypełnia się Boży plan. Głęboka medytacja nad otaczającą rzeczywistością skłania autora do napisania Księgi Pocieszenia, która podniesie na duchu braci w wierze. Wewnętrzne światło umacnia go w przeświadczeniu, że Królestwo Boże ostatecznie zatriumfuje, a w nim znajdą się ci, którzy nie ulegną podstępom przebiegłego szatana. Chrześcijan nie może dotknąć zniechęcenie, marazm, kompromisowość ze złem. Chrystus żyje i przyjdzie, jak zapowiedział.

Reklama

Kod św. Jana

W Apokalipsie wszystko zdaje się być zaszyfrowane. Symbolika jest różnorodna i wieloznaczna. Z pewnością autor i odbiorcy księgi wywodzili się z jednego kręgu kulturowego, a tym, co ich łączyło, była znajomość wszelkiego rodzaju judaistycznych pism. Apokalipsa jest relekturą tradycji biblijnej czytaną w świetle śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa - Baranka Bożego. Pełne zrozumienie jej przesłania jest możliwe jedynie wówczas, gdy czytelnik posiada gruntowną znajomość starotestamentowych wydarzeń historio-zbawczych. Wykorzystane w dziele symbole wywodzące się w ogromnej mierze z religii żydowskiej wskazują, że autorem był Żyd, według niektórych, sam Jan Ewangelista lub jeden z jego uczniów.

Czy można mówić o „kodzie Apokalipsy”?

Wydaje się, że Apokalipsa, jak żadna inna księga Nowego Testamentu, potrzebuje w każdej epoce mądrego odszyfrowania. Zawarte w niej symbole posiadają bowiem ponadczasową i uniwersalną wartość. Przykładem jednego z nich może być chociażby Babilon - symbol cywilizacji bez Boga. Autor, żyjący w I wieku, obserwował to, co działo się w Cesarstwie Rzymskim. Nieprawość i panoszące się w nim zło, które stanowiło poważne zagrożenie dla wierzących w Boga, było lustrzanym odbiciem sytuacji w starożytnym Imperium Babilońskim, która budziła powszechne zgorszenie. Nie mogąc odnieść się wprost do współczesnej jemu historii, wykorzystał nazwę Babilonu - odwiecznego symbolu grzechu i przemocy, i w ten sposób nadał swojemu dziełu wartość ponadczasową. Zawsze bowiem grozi człowiekowi realne niebezpieczeństwo stworzenia świata ateistycznego, bez zasad i wartości, bez poszanowania ludzkiej godności, jak to niegdyś miało miejsce w Babilonie i Rzymie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#PodcastUmajony (odcinek 20.): Odkurzyłeś już?

2024-05-19 19:30

[ TEMATY ]

#PodcastUmajony

materiał prasowy

Po co mi Pismo Święte? Czy da się nim modlić? Czego w kontakcie z Biblią uczy nas Maryja? Zapraszamy na dwudziesty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o maryjnym zachowywaniu i rozważaniu Słowa w sercu.

CZYTAJ DALEJ

Maryja Matką Kościoła

Na całym świecie w obrządku łacińskim obchodzone będzie wspomnienie Maryi Matki Kościoła – postanowił Papież Franciszek. W Watykanie opublikowano dekret Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów z 11 lutego bieżącego roku. Informuje on, że decyzją Ojca Świętego wspomnienie to będzie obchodzone w poniedziałek po Zesłaniu Ducha Świętego.

Jak podają Dzieje Apostolskie, w momencie Zesłania Ducha Świętego w Wieczerniku obecni byli wszyscy Apostołowie, którzy „trwali jednomyślnie na modlitwie razem z niewiastami, Maryją, Matką Jezusa, i braćmi Jego” (Dz 1, 14). „Matka Najświętsza, Oblubienica Ducha Świętego, mocą którego w dniu Zwiastowania poczęła Jezusa Chrystusa, przeżyła w Wieczerniku wraz z Apostołami zstąpienie Ducha Miłości na Kościół.

CZYTAJ DALEJ

Zaproszenie na Dzień Świętości Małżeństw i Rodzin

2024-05-21 01:20

Archiwum parafii

plakat z zaproszeniem

plakat z zaproszeniem

Uroczystość rozpocznie się o godzinie 15:00 w Katedrze Rzeszowskiej, gdzie podczas Mszy Świętej będziemy mieli okazję uhonorować Złotych Jubilatów sakramentu małżeństwa, którzy razem spędzili już 50 lat. Wszystkie małżeństwa będą miały możliwość odnowienia swoich przyrzeczeń małżeńskich, a także pobłogosławienia dzieci oraz kobiet w stanie błogosławionym.

Po uroczystości religijnej organizatorzy zapraszają wszystkie rodziny na wielkie rodzinne świętowanie do Parku Papieskiego, gdzie czekają liczne atrakcje dla wszystkich uczestników. Pneumatyczne place zabaw dla najmłodszych, strefa zabaw dla dzieci, pokaz i warsztaty ratowania życia oraz koncert zespołu uwielbienia "Gracja" to tylko niektóre z atrakcji, które zaplanowali organizatorzy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję