W okresie Wielkiego Postu Kościół przypominając słowa Jezusa, proponuje trzy drogi przybliżenia się do Boga: post, jałmużnę i modlitwę. Wyrazem szczególnego charakteru Wielkiego Postu jest akcentująca wydarzenia z życia Chrystusa liturgia, zwłaszcza Wielkiego Tygodnia, a od średniowiecza począwszy bogata i różnorodna twórczość malarska, literacka oraz muzyczna. Warto w tym czasie zwrócić się ku sztuce, zwłaszcza ku muzyce, której treść inspirowana jest prawdą o męczeńskiej śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa i która przez ten fakt staje się modlitwą. Literatura muzyczna pełna jest dzieł o tematyce pasyjnej. Kompozytorzy czerpali inspiracje z ewangelicznych opisów Męki Pańskiej i tworzyli dzieła poruszające, które były źródłem głębokich przeżyć duchowych.
Filharmonia im. Artura Malawskiego w Rzeszowie zaprasza na cykl koncertów pasyjnych „Muzyka Wielkiego Tygodnia”. Podczas pięciu wieczorów zabrzmią dzieła organowe, orkiestrowe i chóralne. Koncerty rozpoczną się 15 marca w wigilię Niedzieli Palmowej, finał nastąpi 19 marca w Wielką Środę. Będzie to wielka uczta muzyczna a zarazem doskonała okazja, by przez słuchanie muzyki przygotować się do głębokiego przeżycia Triduum Sacrum. Koncerty odbywać się będą w rzeszowskich kościołach, w Podziemnej Trasie Turystycznej i w Filharmonii.
Podczas pierwszego koncertu 15 marca w katedrze rzeszowskiej zostanie wykony utwór M. Dupré „Droga Krzyżowa” (Le chemin de la croix op. 29), na organach zagra Andrzej Białko, recytować będzie Dominika Figurska. Interesująco zapowiada się koncert 16 marca, nie tylko ze względu na program i wykonawców, ale również na miejsce. Podziemna Trasa Turystyczna zmieni się tego wieczoru w salę koncertową, w której zabrzmi kompozycja J. Haydna „Siedem słów Chrystusa na krzyżu” w wykonaniu Kwartetu smyczkowego „Con Anima” ze Sławomirem Ujkiem grającym na kontrabasie. Następnego wieczoru, 17 marca w kościele Chrystusa Króla zabrzmią „Opracowania chorałowe Jana Sebastiana Bacha” w interpretacji i wykonaniu Mirosławy Semaniuk-Podrazy. U Ojców Bernardynów 18 marca wystąpi Chór Collegium Musicum z dyrygentem Andrzejem Szypułą, Zespół Muzyki Dawnej Vox Angeli oraz Marek Stefański na organach.
Zwieńczeniem cyklu będzie koncert w Filharmonii 19 marca, podczas którego wykonane zostaną działa Wolfganga Amadeusza Mozarta: „Maurerische Trauermusik” oraz „najpiękniejsza pieśń żałobna” - Requiem. Dzieło niezwykłe, pełne uczucia i dramatycznego wyrazu, którego okoliczności powstania otoczyła aura tajemniczości i którego kompozytor nie dokończył, przegrywając wyścig ze śmiercią.
Niech koncerty pasyjne, których tematem nadrzędnym jest męka Zbawiciela, przyczynią się do głębokiej refleksji i odnowy życia. A nowa inicjatywa Filharmonii - Muzyka Wielkiego Tygodnia - na stałe wpisze się w kalendarz wydarzeń kulturalnych Rzeszowa.
Pomóż w rozwoju naszego portalu