Reklama

Muzyka dawna w katedrze

Przez kolejne wieczory od 7 do 9 marca w płockiej katedrze królowała muzyka jednogłosowa, tworzona przez średniowiecznych i renesansowych kompozytorów. W mentalną podróż w czasy trubadurów i wielkich mistyków religijnych zabrały słuchaczy koncertów trzy znakomite zespoły: „Sambionetta” z Polski, „Graindelavoix” z Belgii oraz światowej sławy brytyjski „The Hilliard Ensemble”. Wszystko to za sprawą Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Jednogłosowej zorganizowanego w Płocku już po raz 14.

Niedziela płocka 13/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wydarzenie to stanowi od lat jedną z najważniejszych kart w kalendarzu kulturalnych imprez Płocka i bez wątpienia jedno z najambitniejszych przedsięwzięć. Przez lata zyskało już wierną publiczność; niedużą, lecz z roku na rok rosnącą, i - co ważne - wielopokoleniową. To pokazuje, że bez względu na wiek tkwi w człowieku potrzeba wyciszenia, doświadczenia harmonii i ładu czy posmakowania duchowego pokarmu, jaki niosą dzieła dawnych artystów. W zalewie wszechogarniającego hałasu i mody na to, co łatwe, płytkie i z pozoru przyjemne, muzyka prezentowana na płockim festiwalu stanowi szczególną wartość. Nie bez znaczenia jest też fakt, że koncerty odbywają się zawsze w okresie wielkopostnego przygotowania do świąt Wielkiej Nocy, trudno bowiem o muzykę bardziej skłaniającą do wewnętrznego skupienia i refleksji.
Tegoroczny festiwal otworzył młody, bo istniejący niespełna 5 lat zespół „Sambionetta” ze swym programem „Muzyczne podróże po średniowiecznej Francji”. Na pierwszy koncert złożyły się dzieła wybitnych i nowatorskich muzyków tego okresu, takich jak kompozytor i poeta Guillaume de Machaut, minstrel Roberta II z Arras Adam de la Halle (XIII wiek) oraz Guillaume Dufay (XV wiek), zaliczany do tzw. „szkoły burgundzkiej”, która zapoczątkowała okres polifonii flamandzkiej. Artyści tworzący zespół „Sambionetta”, a są nimi studenci Akademii Muzycznej i Wydziału Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, po mistrzowsku wykonali utwory dawnych kompozytorów przy akompaniamencie instrumentów będących replikami prawdziwych instrumentów średniowiecznych. Belgijski zespół „Graindelavoix” (co tłumaczy się jako „ziarno głosu”), który wystąpił w drugim dniu festiwalu, w swoim programie sięgnął do dzieł muzycznych zainspirowanych tekstem anonimowego traktatu miłosnego „Poissance d’amours”, napisanego dla księcia Brabancji Henryka III i jego żony. W sobotni wieczór zabrzmiały też pieśni religijne tworzone w ośrodkach monastycznych XIII-wiecznej Brabancji, szczególnie cysterskim i dominikańskim, oraz pieśni mistyczne Hildegardy z Bingen.
Gwiazdą tej edycji festiwalu był brytyjski zespół „The Hilliard Ensemble”, który od blisko 30 lat z powodzeniem wykonuje utwory zarówno dawnych mistrzów, jak i współczesnych kompozytorów. Świadectwem wybitnego formatu artystycznego grupy jest ogromna liczba koncertów (blisko 100 rocznie) i wielkie przedsięwzięcia artystyczne (m.in. dzieło „Officium”, nagrane we współpracy z norweskim saksofonistą Janem Garbarkiem, oraz płyta przygotowana na 500. rocznicę śmierci Ockeghema). Podczas koncertu festiwalowego w Płocku publiczność usłyszała w ich wykonaniu program zatytułowany „In Paradisum, muzyka Victorii i Palestriny”. Złożyły się na niego kompozycje Giovanniego Pierluigi da Palestina (XVI w.), w tym głównie utwory napisane do nabożeństwa żałobnego „Officium Defunctorum” jego utalentowanego ucznia Tomasa Luisa de Victorii oraz gregoriańskie pieśni sakralne związane z nabożeństwem żałobnym. Artyści z Wielkiej Brytanii podbili serca płockiej publiczności czystością głosów i perfekcyjnym wykonaniem kompozycji dawnych mistrzów.
14. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Jednogłosowej przeszedł już do historii, pozostawiając w pamięci swojej wiernej publiczności wspaniałe doznania estetyczne i wielkie emocje. Jak powiedział wieloletni gospodarz tego wydarzenia Piotr Orawski na zakończenie finałowego koncertu, już dziś czekamy wszyscy z niecierpliwością na kolejną edycję Festiwalu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Fatima - główne treści orędzia Matki Bożej

[ TEMATY ]

Fatima

100‑lecie objawień fatimskich

Fatima – wizerunki Dzieci Fatimskich/Fot. Graziako/Niedziela

Od maja do października 1917 roku - gdy toczyła się pierwsza wojna światowa, kiedy w Portugalii sprawował rządy ostro antykościelny reżim, a w Rosji zaczynała szaleć rewolucja - na obrzeżach miasteczka Fatima, w miejscu zwanym Cova da Iria, Matka Boża ukazywała się trojgu wiejskim dzieciom nie umiejącym jeszcze czytać. Byli to Łucja dos Santos (10 lat), Hiacynta Marto (7 lat) i Franciszek Marto (9 lat). Łucja była cioteczną siostrą rodzeństwa Marto. Pochodzili z podfatimskiej wioski Aljustrel, której mieszkańcy trudnili się hodowlą owiec i uprawą winorośli.

Wcześniej, zanim pastuszkom objawi się Matka Boża, przez ponad rok, od marca 1916 roku, przygotowuje ich na to Anioł. Na wzgórzu Loca do Cabeco dzieci odmawiają różaniec i zaczynają zabawę. Raptem, gdy słyszą silny podmuch wiatru widzą przed sobą młodzieńca. Przybysz mówi: Nie bójcie się, jestem Aniołem Pokoju, módlcie się razem ze mną". Następnie uczy ich jak mają się modlić, słowami: "O mój Boże, wierzę w Ciebie, uwielbiam Cię, ufam Tobie i kocham Cię. Proszę, byś przebaczył tym, którzy nie wierzą, Ciebie nie uwielbiają, nie ufają Tobie i nie kochają Ciebie". Nakazuje im modlić się w ten sposób, zapewniając, że serca Jezusa i Maryi słuchają uważnie ich słów i próśb.

CZYTAJ DALEJ

Włochy: Pięciodniowe uroczystości w 80. rocznicę bitwy o Monte Cassino

2024-05-13 07:40

[ TEMATY ]

Monte Cassino

Pixabay.com

W dniach od 17 do 21 maja we Włoszech odbędą się polsko-włoskie uroczystości upamiętniające 80. rocznicę bitwy o Monte Cassino. Hołd żołnierzom 2. Korpusu Polskiego generała Władysława Andersa oddadzą przedstawiciele władz obu krajów. Obecny będzie prezydent Andrzej Duda.

Cykl wydarzeń na Monte Cassino i w pobliskich miejscowościach poprzedzi 16 maja konferencja historyczna w Instytucie Polskim w Rzymie pod hasłem „2. Korpus Polski we Włoszech 80 lat później”, zorganizowana przez Fundację Rzymską im. Janiny Zofii Umiastowskiej. Obecni będą: ambasador RP we Włoszech i córka dowódcy 2. Korpusu - Anna Maria Anders, a także włoscy dziennikarze i naukowcy, działacze i nauczyciele polonijni, przedstawiciele polskich instytucji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję