Reklama

Dialogów ciąg dalszy

„Dialog wiary i współczesnej kultury” był tematem szóstego w tym roku akademickim Salonu Myśli u św. Edyty Stein. Spotkanie odbyło się 12 maja w gmachu Instytutu Filozoficzno-Teologicznego w Zielonej Górze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O swoich doświadczeniach ze styku wiary i sztuki opowiadał Roman Kołakowski - kompozytor i poeta, dyrektor artystyczny Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu.
- Mam wrażenie, że każdy twórca właściwie przez cały czas pisze Nowy Testament. Jedni to robią po mistrzowsku, inni to robią nieudolnie, ale akt twórczy pozostaje niezmienny. Ten moment takiego niezwykłego styku z tym, co najbardziej nieuchwytne, mistyczne, z Absolutem, dotyczył i dotyczy zapewne i Michała Anioła, i ludowego artysty, który rzeźbi świątki - mówił Kołakowski.
Prelegent przywołał m.in. twórczość Czesława Miłosza i zwrócił uwagę na fakt, że to wszystko, co przez wiele lat denerwowało tego poetę w liturgii - zwłaszcza „zawodzenie bab wiejskich” - pod koniec życia stało się dla niego anielską muzyką. Kołakowski przyznał, że doskonale rozumie tę sytuację, ponieważ sam tego doświadczył po śmierci matki: - Straciłem podstawowe źródło mojej wiary, mojego systemu wartości. I podczas pogrzebu, kiedy myślałem, że to już koniec, nagle usłyszałem moją ciocię powtarzającą słowa litanii: „Módl się za nami”. Wymawiała je zresztą nieprawidłowo, ale w tamtym momencie, gdy słuchałem tych powracających słów, zrozumiałem, że tu jest ratunek.
Kołakowski dotykał różnych aspektów dialogu wiary i kultury. Poruszył choćby kwestię stosunku mediów do twórców chrześcijańskich. - Istnieje wiele instytucji medialnych w Polsce, które taki światopogląd powinny wspierać, ale poza nielicznymi wyjątkami z tej strony jest milczenie - tłumaczył.
Roman Kołakowski to wszechstronnie uzdolniony artysta - jest kompozytorem, poetą, piosenkarzem, gitarzystą. Ukończył polonistykę na Uniwersytecie Wrocławskim. W 1981 r. zdobył pierwszą nagrodę podczas Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie. Trzy lata później został laureatem Przeglądu Piosenki Aktorskiej (w 1996 r. został jego dyrektorem artystycznym). W 2004 r. rozpoczął współpracę z Teatrem „Syrena” w Warszawie, od 2005 r. prowadzi wrocławski Teatr Piosenki. Tłumaczył teksty Kurta Tucholskiego, Toma Waitsa, Bertolta Brechta, Nicka Cave’a, Włodzimierza Wysockiego czy Bułata Okudżawy. Jest autorem słów do piosenek „Voo Voo”, Kazika, Michała Bajora, Justyny Steczkowskiej czy Piotra Rubika.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Fatima - główne treści orędzia Matki Bożej

[ TEMATY ]

Fatima

100‑lecie objawień fatimskich

Fatima – wizerunki Dzieci Fatimskich/Fot. Graziako/Niedziela

Od maja do października 1917 roku - gdy toczyła się pierwsza wojna światowa, kiedy w Portugalii sprawował rządy ostro antykościelny reżim, a w Rosji zaczynała szaleć rewolucja - na obrzeżach miasteczka Fatima, w miejscu zwanym Cova da Iria, Matka Boża ukazywała się trojgu wiejskim dzieciom nie umiejącym jeszcze czytać. Byli to Łucja dos Santos (10 lat), Hiacynta Marto (7 lat) i Franciszek Marto (9 lat). Łucja była cioteczną siostrą rodzeństwa Marto. Pochodzili z podfatimskiej wioski Aljustrel, której mieszkańcy trudnili się hodowlą owiec i uprawą winorośli.

Wcześniej, zanim pastuszkom objawi się Matka Boża, przez ponad rok, od marca 1916 roku, przygotowuje ich na to Anioł. Na wzgórzu Loca do Cabeco dzieci odmawiają różaniec i zaczynają zabawę. Raptem, gdy słyszą silny podmuch wiatru widzą przed sobą młodzieńca. Przybysz mówi: Nie bójcie się, jestem Aniołem Pokoju, módlcie się razem ze mną". Następnie uczy ich jak mają się modlić, słowami: "O mój Boże, wierzę w Ciebie, uwielbiam Cię, ufam Tobie i kocham Cię. Proszę, byś przebaczył tym, którzy nie wierzą, Ciebie nie uwielbiają, nie ufają Tobie i nie kochają Ciebie". Nakazuje im modlić się w ten sposób, zapewniając, że serca Jezusa i Maryi słuchają uważnie ich słów i próśb.

CZYTAJ DALEJ

Anioł z Auschwitz

Niedziela Ogólnopolska 12/2023, str. 28-29

[ TEMATY ]

Wielcy polskiego Kościoła

Archiwum Archidiecezjalne w Łodzi

Stanisława Leszczyńska

Stanisława Leszczyńska

Są postacie, które nigdy nie nazwałyby samych siebie bohaterami, a jednak o ich czynach z podziwem opowiadają kolejne pokolenia. Taka właśnie była Stanisława Leszczyńska – „Mateczka”, położna z Auschwitz.

Przyszła bohaterka urodziła się 8 maja 1896 r. w Łodzi, w niezamożnej rodzinie Zambrzyckich. Jej bliscy borykali się z tak dużymi trudnościami finansowymi, że w 1908 r. całą rodziną wyjechali w poszukiwaniu lepszego życia do Rio de Janeiro. Po 2 latach jednak powrócili do kraju i Stanisława podjęła przerwaną edukację.

CZYTAJ DALEJ

Piastunko karmiąca, módl się za nami...

2024-05-13 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Madonna karmiąca, którą w dzisiejszym rozważaniu przypomina nam ks. Jan Twardowski uznawana jest za patronkę domostw. Ludowe przekazy mówiły, że w domu, w którym jest jej obraz, nigdy nie zabraknie chleba.

Rozważanie 14

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję