Należy przypomnieć, iż założycielem festiwalu Wratislavia Cantans w 1966 r. był ceniony dyrygent i kompozytor Andrzej Markowski. Od 1978 r. festiwal prowadził znakomity dyrygent Tadeusz Strugała, dodając nowe wątki tematyczne, tj. wystawy towarzyszące koncertom i projekcje filmów o tematyce muzycznej. W 1978 r. festiwal przystąpił do Europejskiego Stowarzyszenia Festiwali Muzycznych w Genewie, co niezwykle ułatwiło międzynarodową współpracę i pomogło przyciągnąć wielu znakomitych artystów oraz melomanów spoza kraju. W 1996 r. dyrekcję festiwalu objęła Lidia Geringer d’Oedenberg. Jej zasługą było finansowe ustabilizowanie imprezy. Zapoczątkowała współpracę z wieloma dolnośląskimi miastami. We wrześniu 2005 r. dyrektorem generalnym festiwalu został Andrzej Kosendiak. Na jego zaproszenie stanowisko dyrektora artystycznego przyjął znakomity angielski dyrygent Paul McCreesh. Śledząc długą już historię festiwalu, widać wyraźnie jego nieustanny rozwój.
Nowym etapem w dziejach festiwalu było utworzenie 2006 r. instytucji nazwanej Narodowym Forum Kultury, w skład której wszedł m.in.: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans. Ta nowa instytucja miała wzmocnić ośrodek wrocławski, miała nadać ton życiu kulturalnemu Wrocławia, a gwarancją stabilności finansowej festiwalu było zawarcie z ministerstwem kultury umowy współprowadzenia. Teraz w momencie jej wypowiedzenia i narzuceniu nowych reguł gry, czyli regulaminu przyznawania dotacji w ramach programów ministerstwa, dyrektor festiwalu nie będzie mógł wystąpić o dotację wcześniej niż po 1 stycznia 2010. Powstaje obawa, iż decyzja o dofinansowaniu może przyjść zbyt późno. Tworzenie programu na kolejną edycję festiwalu dzieje się z dużym wyprzedzeniem, bowiem kalendarz zapraszanych artystów zapełniony jest na parę miesięcy, a nawet lat do przodu. Kolejną korzyścią działania z wyprzedzeniem jest możliwość zaoszczędzenia na honorariach artystów, korzystniejszym wynajęciu sal koncertowych itp. Decyzja, o jej przyznaniu zapadnie późną wiosną, a festiwal zaczyna się na początku września. Niestety nie można złożyć prośby o dotację wcześniej, ponieważ ministerialny regulamin takiej możliwości nie przewiduje. Przewiduje natomiast dotację na tym samym poziomie, a może i wyższym, ale w cyklu trzyletnim. Dotychczas Wratislavia zagwarantowane miała 1,75 miliona złotych, teraz o te pieniądze będzie musiała ostro walczyć.
Pomysł na zmianę reguł finansowania instytucji kulturalnych nie jest niczym złym, ale czy można do jednego worka wrzucać wszystkie instytucje, małe i duże. Ujednolicanie warunków przyznawania dotacji będzie z krzywdą dla niektórych z nich. Festiwal Wratislavia Cantans przetrwał ciężkie momenty naszej historii. Dziś na rynku wydarzeń kulturalnych i mocno skomercjalizowanej kultury będzie musiał obronić swoją pozycję przed bezdusznymi przepisami i biurokracją. Czy ministerstwo jest świadome, że perła muzyczna Wrocławia i Polski, jaką jest ten festiwal, może być przez te działania zagrożona, a jej wspaniały blask, na który pracował wiele lat można szybko zaprzepaścić.
Może warto dla tak wartościowych przedsięwzięć artystycznych przygotować specjalne zasady przyznawania dotacji, które pozwolą przynajmniej utrzymać osiągnięty już poziom, odkładając niestety na później jego rozwój.
AB
Pomóż w rozwoju naszego portalu