Reklama

Kapela Jasnogórska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tradycje muzyczne klasztoru Ojców Paulinów na Jasnej Górze sięgają odległej przeszłości. Pierwsze dowody istnienia kapeli, zachowane w Archiwum Jasnogórskim, pochodzą z drugiej połowy XVI w. W tym najdawniejszym okresie zespół wokalno-instrumentalny tworzyli wyłącznie zakonnicy, a władze klasztorne przejawiały ogromną dbałość o poziom artystyczny kapeli. Paulinów kształcono w zakresie śpiewu chorałowego i gry na organach. Z całego okresu działalności kapeli, która istnieje nieprzerwanie, zachowało się 580 nazwisk kompozytorów, dyrygentów, instrumentalistów i śpiewaków, w tym 120 zakonników.
Kapela była także ważnym ośrodkiem kształcenia muzycznego, w którym pobierali naukę chłopcy z Częstochowy i okolicznych miejscowości.
Liczebność kapeli w różnych okresach jej działalności wahała się od kilkunastu do kilkudziesięciu członków chóru i orkiestry. Muzycy pochodzili nie tylko z Częstochowy, ale także z innych miejscowości, np. Warszawy i Krakowa. Niekiedy byli to uczestnicy pielgrzymek, którzy pozostawali w klasztorze. Zdarzali się wśród nich cudzoziemcy - z Czech, Moraw, Niemiec, Włoch, Serbii.
Kapelą kierowali znakomici dyrygenci. Zwłaszcza w XVII i XVIII w. w Zakonie Paulinów było wielu wybitnych muzyków. Od drugiej połowy XVIII w. nominacje do tytułu "magister capellae" otrzymywali również muzycy świeccy. Do najwybitniejszych dyrygentów należeli m.in.: Florian Gieczyński, Filip Gotschalk, Ludwik Maader, Leopold Mężnicki, Franciszek Perneckher, Ignacy Rygał.
Nie brak również wybitnych nazwisk wśród członków zespołu. Do najznakomitszych należał Marcin Józef Żebrowski (1710-80), kompozytor, wokalista i skrzypek wirtuoz, jeden z największych polskich kompozytorów XVIII stulecia.
Liczne obowiązki zajmowały kapelistom cały dzień. Najważniejszą powinnością zespołu było uczestnictwo we Mszach św. i nabożeństwach w Bazylice Jasnogórskiej i Kaplicy Matki Bożej. Kapeliści uczestniczyli we Mszy św. porannej, Sumie, Nieszporach w dni świąteczne i w okresach licznych pielgrzymek. W tych dniach grali w Bazylice również symfonie i koncerty. Część zespołu codziennie grała intrady podczas odsłonięcia i zasłonięcia Cudownego Obrazu Matki Bożej w Kaplicy. Na krużgankach wieży oboiści i trębacze grali hejnały. Muzycy uczestniczyli też w licznych zajęciach okolicznościowych, powitaniach królów i dostojników przybywających na Jasną Górę, powitaniach pielgrzymek, procesjach, nabożeństwach brackich i wotywnych, ślubach, pogrzebach. Od XVII w. zespół występował 209 dni w roku, a od XIX w. kapela grała już codziennie.
Klasztor zapewniał muzykom bardzo dobre warunki materialne - zarówno pensje, jak i bezpłatne mieszkania, wyżywienie i ubranie, a także wszelkie potrzebne instrumenty muzyczne. Nawet w porównaniu z kapelą królewską i zespołami na dworach magnackich, były to bardzo korzystne propozycje.
Ilością i różnorodnością instrumentarium Kapela Jasnogórska przewyższała zasoby innych znanych kapel kościelnych. W spisach inwentarzowych z XIX w. wymieniano ok. 100 instrumentów smyczkowych, dętych i perkusyjnych. Bezcenne są zbiory nutowe w Bibliotece Jasnogórskiej. Mimo iż większość nut oraz wiele najstarszych instrumentów muzycznych strawił pożar w 1690 r., powstałe po tym okresie zbiory są niezwykle bogate. Zachowany przez ponad 300 lat repertuar kapeli zawiera 2386 utworów, w tym 2102 rękopisy. Są to dzieła zarówno polskich, jak i europejskich kompozytorów. Wśród sławnych polskich twórców są m.in. Ignacy Feliks Dobrzyński, Grzegorz Gerwazy Gorczycki, Marcin Józef Żebrowski. Repertuar ten posiada wielką wartość historyczną i artystyczną. Zasoby Archiwum Jasnogórskiego pozwalają na prześledzenie dziejów kapeli przez ponad 370 lat. Żadna z polskich kapel nie ma tak długiej historii i nie pozostawiła po sobie tak wiele materiałów nutowych. To bezcenne dziedzictwo historyczne, unikalne na tle dokumentacji polskiej muzyki dawnej w innych ośrodkach. Badaczem, który wraz z zespołem skatalogował te zbiory, a następnie opracował pierwszą monografię kapeli (wydrukowaną w 12. tomie periodyku Studia Claromontana, 1992 r.), był Paweł Podejko.
To bogate dziedzictwo muzyczne klasztoru, po okresie przeobrażeń, istnieje do dnia dzisiejszego. Należy przypomnieć fakt, że w 1982 r. ówczesny generał Zakonu Paulinów - o. dr Józef Płatek dał nowy impuls życiu muzycznemu na Jasnej Górze. To on reaktywował Kapelę Jasnogórską, a dyrygentem w tym okresie był Janusz Muszyński.

Reklama

15 stycznia br. w Bazylice Jasnogórskiej odbędzie się koncert poświęcony twórczości największego z kompozytorów jasnogórskich - Marcina Józefa Żebrowskiego.

Zapraszamy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

18 maja Kościół wspomina św. Stanisława Papczyńskiego

[ TEMATY ]

O. Stanisław Papczyński

Arkadiusz Bednarczyk

Kościół Katolicki wspomina 18 maja św. Stanisława Papczyńskiego, założyciela Zgromadzenia Księży Marianów Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny.

Święty o. Stanisław Papczyński urodził się 18 maja 1631 r. w Podegrodziu k. Starego Sącza. Po ukończeniu szkoły podstawowej, kontynuował naukę u jezuitów i pijarów. W roku 1654 wstąpił do zakonu pijarów, gdzie dwa lata później złożył śluby zakonne.

CZYTAJ DALEJ

Moc Ducha w Kościele

2024-05-16 11:59

[ TEMATY ]

Zesłanie Ducha Świętego

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Duch Święty oświeca i podnosi, uświęca oraz ożywia człowieka. Budzi w ludziach wszelkiego rodzaju dobre pragnienia i szlachetne tęsknoty, a jedną z nich jest pragnienie nieba. Przywraca też człowiekowi nadzieję.

Zesłanie Ducha Świetego Ewangelia (J 7, 37-39)

CZYTAJ DALEJ

Matko Boża Kalwaryjska, módl się za nami...

2024-05-18 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Ks. Mariusz Michalski

Cudowny obraz Matki Bożej Kalwaryjskiej (w nowej sukni) w Kalwarii Pacławskiej

Cudowny obraz Matki Bożej Kalwaryjskiej (w nowej sukni) w Kalwarii Pacławskiej

Wyrazem nieprzerwanego i wciąż żywego kultu, a jednocześnie największym religijnym wydarzeniem w XIX – wiecznej Galicji, była uroczysta koronacja obrazu w 1887 roku. Inicjatorem uroczystości był kardynał Albin Dunajewski, administrator diecezji krakowskiej.

Rozważanie 19

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję