Gdy w październiku 1995 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej
ogłosiło założenia programowe "Dziedzictwo kulturowe w regionie",
dokument ten stał się prawnym usankcjonowaniem działań dydaktyczno-wychowawczych,
uważanych za ważne i realizowanych w wielu placówkach oświatowych
od dawna.
Wspólnota lokalna, owa "bliska ojczyzna", ma bowiem fundamentalne
znaczenie dla każdej społeczności. To właśnie ona kształtuje umiłowanie
ojczystej ziemi, zakorzenia człowieka w jego środowisku. Przez nią
właśnie większość z nas rozpoznaje swoją tożsamość. W trakcie tak
częstych dyskusji i sporów o model i kształt polskiego patriotyzmu
warto uświadomić sobie, iż to właśnie przez pierwotny lokalny patriotyzm
najlepiej buduje się ów ogólnopolski.
Wojewódzki Ośrodek Kultury "Sokół" w Nowym Sączu ogłosił
projekt promocji edukacji regionalnej na teren województwa małopolskiego
pt. "Bliższe ojczyzny". Projekt realizowany jest przy współudziale
finansowym Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Ministerstwa Edukacji
Narodowej. Jego koordynatorem jest dr Stanisław Węglarz - przewodniczący
komisji kultury Rady Powiatu Nowosądeckiego.
Pomysłodawcy projektu celowo nazwali go "bliższe", a
nie na przykład "małe" ojczyzny, bowiem - jak twierdzi dr Stanisław
Węglarz - ich znaczenie dla człowieka nie bierze się z rozmiarów
przestrzennych, lecz wynika przede wszystkim z emocjonalnego oraz
intelektualnego stosunku do nich. Określenie lokalnych i regionalnych
ojczyzn mianem "bliższych" oznacza więc, iż są one bliższe sercu
i umysłowi człowieka, który poświęca im więcej myśli i darzy głębszymi
uczuciami, choćby z racji roli, jaką odgrywają w jego życiu codziennym.
Obecny projekt "Bliższe ojczyzny" jest pewną kontynuacją,
ale w większej skali, podobnego projektu, zrealizowanego w roku szkolnym
1997/98 w byłym województwie nowosądeckim przez Sejmik Samorządowy
Województwa Nowosądeckiego wraz z Kuratorium Oświaty i Urzędem Wojewódzkim
w Nowym Sączu. Wówczas wzięły w nim udział przedszkola i szkoły podstawowe
- w tym roku będzie on poszerzony o gimnazja i szkoły średnie. Tegoroczna
edycja składa się z dwóch etapów: gminnego i rejonowego. Komisje
rejonowe będą wybierać najciekawsze programy do 15 lutego 2000 r.
Ubiegłoroczna edycja projektu ukazała całe bogactwo realizowanych
form edukacji regionalnej. O tym, że warto było zaangażować się w
projekt, świadczą opinie autorów programów na temat efektów udziału
w realizacji. Przytoczmy wypowiedź jednego z nauczycieli z miejscowości
Pasierbiec, który tak ocenia efekty zaangażowania się szkoły w projekt: "
Rozbudziliśmy wśród uczniów naszej szkoły zamiłowanie do tradycji,
historii i kultury regionalnej (...). Wzrosła aktywność naszych uczniów
w tworzeniu kultury i tradycji regionalnej oraz świadomość, że oni
teraz są twórcami oblicza wioski. (...) projekt ten w wyjątkowy sposób
zintegrował środowisko Pasierbca. Mieliśmy liczne dowody duchowego
i materialnego włączania się rodziców, władz lokalnych i oświatowych
w jego realizację. Należy podkreślić, że niemal każda uroczystość
odbywała się z udziałem mieszkańców wioski, a nawet brały w nim udział
osoby z bliższych i dalszych miejscowości."
Wykorzystano materiały zawarte w folderze "Bliższe ojczyzny - Małopolska. Projekt Promocji Edukacji Regionalnej", Nowy Sącz 1999.
Pomóż w rozwoju naszego portalu