Reklama

Jak spełniać cel Roku Jubileuszowego?

"Eucharystia i jedność"

Niedziela Ogólnopolska 4/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bardzo dobrze, że ta właśnie książka ukazała się w Roku Jubileuszowym. Cieszę się z tego wraz z Autorem. Rok Jubileuszowy miał być "głęboko eucharystyczny", bo "w Sakramencie Eucharystii Zbawiciel, który dwadzieścia wieków temu przyjął ciało w łonie Maryi, nadal ofiarowuje się ludzkości jako źródło Boskiego życia" (TMA 55). Jan Paweł II pod koniec Jubileuszu jeszcze bardziej do tego zamierzenia nawiązywał, chciał wskazać - jakby w trosce o zabezpieczenie owoców Roku Jubileuszowego - że właśnie w Eucharystii Jezus Chrystus jest stale żywą zasadą Boskiego życia Kościoła. Przyjmujemy więc pracę ks. Zbigniewa Kiernikowskiego jako jubileuszowy dar dla naszego Kościoła. Mam nadzieję, że po wnikliwym zapoznaniu się z książką czytelnik podzieli moje przekonanie.
Omawianą pracę dobrze jest czytać w myślowej łączności z wcześniej wydaną przez tegoż Autora książką Dwoje jednym ciałem w Chrystusie. O chrześcijańskim małżeństwie i rodzinie jako sakramencie zbawienia. Wydawnictwo Księży Marianów 1999 (por. rec. w Niedzieli, nr 7 i 43/2000). Książka Eucharystia i jedność stanowi jakby uzupełniający kontekst myślowy dla wcześniejszej książki, a zarazem pełniej wskazuje na obdarowanie w Eucharystii mocą do budowania jedności.
Zasadnicza myśl książki, uwidoczniona w tytule i konsekwentnie przeprowadzona przez całość omawianych w niej zagadnień, to jedność, wspólnota jako Boży wymiar życia człowieka ("Boża jakość") w Kościele, urzeczywistniany w Eucharystii jako uobecniającej Chrystusa Zbawiciela, w Jego Paschalnym Misterium jednania (por. DK 5).
Plan pracy uwypukla - nawet w sformułowaniach podrozdziałów - sprawę jedności i obdarowania nią w Eucharystii jako główny nurt wszystkich wywodów. Dwa pierwsze rozdziały ukazują obdarowanie życiem jedności z Bogiem i z drugim człowiekiem, jego utratę przez grzech, co spowodowało niewydolność w miłości, poczucie zagrożenia, lęk i wrogość. Dopiero w Misterium Paschalnym przezwyciężona zostaje wszelka wrogość i podział, Jezus Chrystus staje się naszym pojednaniem. Siebie i swe dzieło jednania zostawił nam w Eucharystii. Kolejne dwa rozdziały ukazują, jak Kościół rozumie i przeżywa zbawcze dzieło jednania uobecniające się w sprawowanej Eucharystii (analiza tekstów Modlitw Eucharystycznych i refleksja nad urzeczywistnianiem się zbawczej jedności w zgromadzeniu eucharystycznym). Rozdział V, choć omawia niektóre wybrane zagadnienia bardziej ogólnie, to jednak podejmuje konsekwentnie aspekt jedności. W zrozumienie omawianej pracy znakomicie wprowadza nas słowo Od autora, a pomocne mogą być słownik oraz aneksy.
Książka zawiera jednak tyle cennych myśli, że wiele z nich (w obawie, iż nie wszyscy będą ją w całości czytać) chciałoby się zacytować. W szerszym wymiarze nie jest to możliwe. Przytoczę tylko trzy, wydaje się najważniejsze, by czytelnik mógł "zasmakować" i zapragnął sięgnąć po książkę:
- "Eucharystia jest bowiem ze swej natury sakramentem wydawania się za drugich i w konsekwencji sakramentem jednania i przebaczania" (s. 238. W tym kontekście myślowym ukazuje Autor posługę kapłańską, życie małżeńskie i dziewictwo poświęcone Bogu - s. 226-252).
- "W Eucharystii nie oddajemy czci tylko przedmiotowej obecności Jezusa, ale zostajemy wciągnięci w Jego sposób bycia, i życia. A to, czym się charakteryzował i charakteryzuje Jego sposób bycia, to bycie z Ojca i dla Ojca, by doprowadzić do jedności z Ojcem - jedynym źródłem życia - tych, wobec których stał się Bratem. Maryja jest w tym nie tylko Jego Matką, ale Matką wszystkich, którzy w tę dynamikę wchodzą (por. Mk 3, 31-35 i paral.)" - s. 259. Jest to dynamika Ducha Świętego (por. Jana Pawła II Akty oddania się Matce Bożej). - "Właśnie, poddając się przemieniającemu nas działaniu Ducha jedności i pozwalając, by nas dotknął i prowadził, możemy świadczyć o mocy gromadzenia i jednoczenia rozproszonych przez grzech, o przemianie niezdolnych do ofiary z siebie w uzdolnionych do daru z siebie" (s. 151).
Tak Bóg właśnie w Eucharystii przywraca w nas to, co najbardziej Boskie - życie na Jego podobieństwo.
Autor zastrzega wprawdzie, że choć jego praca jest syntetyczno-popularyzatorska, to jednak przebija w niej głęboka znajomość Biblii i liturgii, mądrość i doświadczenie. Daje wiele do przemyślenia duszpasterzom i liturgistom, zawiera wiele cennych uwag dotyczących ukształtowania i przeżywania Eucharystii, zawiera wiele implikacji dotyczących życia duchowego, tak poszczególnych powołań, jak każdego z nas, którego miłość wobec drugiego zawsze ma postać krzyża. Każdy więc musi ze swym krzyżem wchodzić w moc Paschy Chrystusa i Jego Ducha, by budować jedność.
Myślę, że wnikliwe zapoznanie się z omawianą książką byłoby bardzo cenne dla każdego z nas - dla żyjących w małżeństwie i rodzinie, dla samotnych i osób konsekrowanych. A dla kapłanów książka może stanowić istotny komentarz do Listu Kongregacji ds. Duchowieństwa, Kapłan głosiciel słowa, szafarz sakramentów i przewodnik wspólnoty w drodze do trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa (1999).

Ks. Zbigniew Kiernikowski, "Eucharystia i jedność", Biblioteka " Niedzieli", t. 98, Częstochowa 2000. Książkę można zamówić pod adresem: Redakcja "Niedzieli", ul. 3 Maja 12, 42-200 Częstochowa, tel. (0-34) 365-19-17, fax 365-11-18, kolportaż: tel./fax 365-19-17 wew. 228.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Duch Święty - Osoba czy energia?

Niedziela Ogólnopolska 22/2009, str. 22

[ TEMATY ]

Duch Święty

Karol Porwich/Niedziela

Wydaje mi się, że ciągle za mało mówi się w Kościele o Duchu Świętym. Miałem ostatnio w domu wizytę dwóch nachalnych pań, najwyraźniej nie z naszego wyznania, które próbowały mi udowodnić, że Duch Święty to po prostu jakaś Boża energia, siła, sposób działania. Na dowód tego przeczytały mi całą masę tekstów, w których nigdzie nie było mowy o tym, że Duch Święty choć trochę podobny jest do osoby. Na jakiej podstawie uznajemy, że Duch Święty to Trzecia Osoba Trójcy Świętej, a nie np. energia czy tchnienie, które wychodzi od Jedynego Boga?
Michał

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Zesłania Ducha Świętego

[ TEMATY ]

zesłanie

Duch Święty

Pio Si/Fotolia.com

Dziś - siedem tygodni po obchodach zmartwychwstania Jezusa Chrystusa - Kościół katolicki obchodzi uroczystość Zesłania Ducha Świętego. Tym samym świętuje swoje narodziny, bo w tym dniu, jak pisze św. Łukasz w Dziejach Apostolskich, grono Apostołów zostało "uzbrojone mocą z wysoka" a Duch Święty czyni z odkupionych przez Chrystusa jeden organizm - wspólnotę. Uroczystość Zesłania Ducha Świętego kończy w Kościele okres wielkanocny.

W języku liturgicznym święto Ducha Świętego nazywa się "Pięćdziesiątnicą" - z greckiego Pentecostes, tj. pięćdziesiątka, - bo obchodzi się 50-go dnia po Zmartwychwstaniu Pańskim.

CZYTAJ DALEJ

Papież zachęca do codziennego czytania i rozważania słowa Bożego

2024-05-19 12:43

PAP/EPA/CLAUDIO PERI

Do codziennego czytania i rozważania słowa Bożego zachęcił papież Franciszek w rozważaniu poprzedzającym modlitwę „Regina caeli”, jaką odmówił z wiernymi zgromadzonymi na placu św. Piotra w Watykanie w uroczystość Zesłania Ducha Świętego.

Papież przypomniał, że Jezus w Ewangelii mówi nam, że Duch Święty powie nam „o wszystkim, cokolwiek usłyszał”. „Są to słowa wyrażające wspaniałe uczucia, jak miłość, wdzięczność, zawierzenie, miłosierdzie. Słowa, które pozwalają nam poznać piękną, jasną, konkretną i trwałą relację, jaką jest wieczna miłość Boga. Słowa, którymi zwracają się do siebie Ojciec i Syn. Są to właśnie przemieniające słowa miłości, które Duch Święty w nas powtarza, i które dobrze nam czynią, gdy je słuchamy, gdyż powodują, że w naszym sercu rodzą się i wzrastają te same uczucia i te same intencje” - wskazał Franciszek. Dlatego ważne jest, żebyśmy się nimi karmili na co dzień, czytając fragment z kieszonkowej Ewangelii, wykorzystując do tego krótkie dogodne chwile.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję