"Reszta Izraela"
Przez ponad wiek gromadziły się rodziny żydowskie w przepięknej
mieścinie Wharton nad Colorado River, by uczyć się hebrajskiego,
poznawać Torę i własną historię jako jednej z najstarszych gmin żydowskich
w Teksasie. W sobotę 27 kwietnia 2002 r. członkowie "Shearith Israel
Synagogue" ("Synagoga Reszty Izraela") spotkali się po raz ostatni.
Ich gmina rozwiązała się, wspaniałą synagogę wystawiono na sprzedaż,
a religijne przedmioty rozdano różnym żydowskim organizacjom.
"To rzeczywiście koniec tego stylu życia, koniec małomiasteczkowego
żydostwa - powiedział na pożegnalnym nabożeństwie wiceprzewodniczący
gminy Larry Wadler. - Po prostu nasza gmina przestała się rozwijać"
.
Osadnicy żydowscy przybyli do Wharton zaraz po amerykańskiej
wojnie domowej. W latach dziewięćdziesiątych XIX wieku zaczęli sprawować
swe nabożeństwa w domach oraz w lokalu masońskiej loży. W 1917 r.
gmina wynajęła rabbiego do prowadzenia nabożeństw i nauczania dzieci.
W 1921 r. gmina zbudowała swoją pierwszą synagogę, którą następnie
sprzedano, ażeby w 1956 r. zbudować większą "Shearith Israel Synagogue"
.
W latach 1960-70 było ok. 80 rodzin, do gminy należało
może 400 osób; setka dzieci uczyła się w weekendy w szkółce przy
synagodze, a na doroczne spotkania Shearith Israel (Reszty Izraela)
przybywało tu tysiące Żydów. Z chwilą gdy rodziny kupieckie awansowały
do wyższych warstw społecznych, zaczęły się przenosić do większych
miast. Finanse gminy żydowskiej coraz bardziej upadały, a starzy
członkowie gminy powymierali. Synagoga w szabat świeciła pustkami,
nie było dzieci do nauki w szkole przy synagodze, gmina nie potrafiła
już utrzymać rabbiego na pełnym etacie. Gdy pozostało jedynie 39
członków, postanowili się rozwiązać.
Na zakończenie ostatniego nabożeństwa w synagodze rabbi,
Jerome Cohen, powiedział: "Gdziekolwiek będziemy, dokądkolwiek pójdziemy,
gdziekolwiek będziemy się modlić, nadal pozostaniemy Shearith Israel,
Resztą Izraela, i musimy budować lepszą przyszłość".
Reklama
Wymierające Kościoły
W ciągu najbliższych 50 lat przewiduje się całkowite wymarcie
prezbiteriańskiego Kościoła Szkocji - "Kirk", jeżeli nie nastąpią
jakieś radykalne przeciwdziałania. Wiele najbiedniejszych parafii,
z powodu braku środków na remonty walących się świątyń i na utrzymanie
pastora, zostanie zamkniętych nawet na okres pięciu lat. Upadek "
Kirku" był powolny, lecz ciągły.
"Kościół tradycyjny znalazł się w strasznej sytuacji"
- mówi dr Steve Sutcliffe z Wydziału Studiów Religijnych Uniwersytetu
Stirling. - "Nastąpił wzrost sekt i nowych ruchów religijnych, nawrót
do tradycji pogańskich i rozwój duchowości New Age. Ludzie wolą małe
intymne grupy od 15 do 20 osób siedzących w kręgu bez żadnej nad
sobą władzy. Wzrost tych alternatywnych grup nastąpił dlatego, że
pozwoliły one ludziom omawiać nękające ich problemy" - uważa William
Storrar, profesor teologii z Edinburgh University.
Muzułmanie nad katolikami
Według danych brytyjskiej organizacji statystycznej "Christian
Research", liczba muzułmanów modlących się w meczetach Wielkiej Brytanii
wkrótce przewyższy liczbę katolików uczęszczających na Msze św. Liczebność
praktykujących muzułmanów na Wyspach Brytyjskich rośnie z ogromną
prędkością. O ile w 2000 r. praktykujących muzułmanów w Wielkiej
Brytanii było 620 tys., to w 2005 r. będzie ich 750 tys.
Jeżeli ta tendencja się utrzyma, to już w 2013 r. wyznawców
islamu regularnie uczęszczających do meczetu w Anglii będzie więcej
aniżeli praktykujących katolików. W tym czasie w Wielkiej Brytanii
będzie 800 tys. praktykujących muzułmanów, to jest tyle samo, co
anglikanów, którzy regularnie chodzą na nabożeństwa niedzielne. A
w 2039 r. praktykujący muzułmanie w Wielkiej Brytanii przewyższą
liczbę praktykujących chrześcijan wszystkich razem wziętych.
Według "Christian Research" podział religijny społeczeństwa
brytyjskiego będzie wyglądał następująco: 31% katolików, 26% anglikanów,
43% przedstawicieli mniejszych wyznań.
Liczba aktywnych muzułmanów przekroczy każdą z tych grup
z osobna znacznie wcześniej, anglikanie i katolicy znajdą się w tyle
za muzułmanami około 2013 r. (www.atheism.ru).
Czy jednak Syn Człowieczy, gdy przyjdzie, zastanie wiarę
na ziemi? (por. J 18, 8).
Pomóż w rozwoju naszego portalu