Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Chwalcie imię Pana

Niedziela Ogólnopolska 22/2005

Grzegorz Gałązka

Papież Benedykt XVI pozdrawia wiernych 18 maja 2005 r.

Papież Benedykt XVI pozdrawia wiernych 18 maja 2005 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 113 [112], 1-4. 7. 9. - z I Nieszporów na niedzielę III tygodnia
Audiencja generalna, 18 maja 2005 r.

1. Przed chwilą wybrzmiał w swojej prostocie i pięknie Psalm 113 [112], będący prawdziwą bramą prowadzącą do niewielkiego zbioru Psalmów od 113 [112] do 118 [117], umownie nazywanego Hallelem egipskim. Jest to Alleluja, czyli pieśń pochwalna, która wysławia wyzwolenie z niewoli faraona oraz głosi radość Izraela ze służby Panu w wolności w ziemi obiecanej (por. Ps 114 [113A]).
Nie bez przyczyny tradycja żydowska włączyła tę serię Psalmów do liturgii Paschy. Celebracja tego wydarzenia, zgodnie z jego wymiarami historyczno-społecznymi, a nade wszystko duchowymi, była odbierana jako znak wyzwolenia od zła w rozlicznych jego przejawach.
Psalm 113 [112] jest krótkim hymnem, który w oryginale hebrajskim liczy tylko ok. 60 słów, pełnych uczuć zaufania, uwielbienia i radości.

2. Pierwsza strofa (por. Ps 113 [112], 1-3) wysławia „imię Pana”, które - jak wiadomo - w języku biblijnym wskazuje na samą osobę Boga, na Jego żywą i sprawczą obecność w historii ludzkości.
Trzykrotnie, z dosadnym podkreśleniem, rozbrzmiewa „imię Pana” w centrum modlitwy adoracji. Całe stworzenie oraz cały czas - „od wschodu słońca aż po zachód jego”, mówi Psalmista (w. 3) - zawarte są w wielkim działaniu dziękczynnym. Jest to jakby nieustanne westchnienie wznoszące się z ziemi ku niebu, aby wysławiać Pana, Stwórcę kosmosu i Króla historii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Przez to działanie w kierunku niebios Psalmista prowadzi nas do tajemnicy Boga. Druga część bowiem (por. w. 4-6) celebruje transcendencję Pana, opisaną obrazami, które przekraczają zwykły ludzki horyzont. Głosi się: Pan jest „wywyższony”, „Jego chwała sięga ponad niebiosa”, nikt nie może być Jemu równy; nawet by spojrzeć na niebiosa musi „pochylić się”, albowiem „Jego chwała sięga ponad niebiosa” (w. 4).
Boże spojrzenie obejmuje całą rzeczywistość, stworzenia ziemskie i niebieskie. Wzrok Pana nie jest jednak wyniosły i obojętny jak wzrok zimnego imperatora. Pan - mówi Psalmista - „w dół spogląda na niebo i na ziemię” (w. 6).

Reklama

4. Przechodzimy teraz do ostatniej części Psalmu (w. 7-9), która przenosi uwagę z wysokości niebieskich na nasz ziemski horyzont. Pan pochyla się z troską nad naszą małością i nieudolnością, która mogłaby powodować lęk. Kieruje bezpośrednio swój wzrok, z miłością i skutecznym zaangażowaniem, ku ostatnim i biednym tego świata: „Podnosi nędzarza z prochu i dźwiga z gnoju ubogiego” (w. 7).
Bóg pochyla się zatem nad potrzebującymi i cierpiącymi, ażeby ich pocieszyć. Biednego obdarza największym honorem - „sadza go wśród książąt”; tak, „wśród książąt swojego ludu” (w. 8). Niewieście samotnej i niepłodnej, upokarzanej w starożytnej społeczności, jak gdyby była uschniętą i nieużyteczną gałęzią, Bóg daje cześć i wielką radość posiadania licznego potomstwa (por. w. 9). Psalmista wychwala Boga, który jest różny od nas w swojej wielkości, a zarazem bardzo bliski swoich stworzeń, które cierpią.
Łatwo dostrzec w tych końcowych wersetach Psalmu 113 [112] zapowiedź słów Maryi z Magnificat - pieśni o wyborach Boga, który „wejrzał na pokorę swojej Służebnicy”. Maryja, w sposób bardziej radykalny niż nasz Psalm, ogłasza, że Bóg „strąca władców z tronu, a wywyższa pokornych” (por. Łk 1, 52; por. Ps. 113 [112], 6-8).

5. Starożytny Hymn z Nieszporów, zachowany w tzw. Konstytucjach Apostolskich (VII, 48), podejmuje i rozwija radosny początek naszego Psalmu. Przypomnijmy go tutaj, pod koniec naszej refleksji, aby podkreślić „chrześcijańskie” odczytanie Psalmów przez pierwotną wspólnotę: „Chwalcie, dziatki, Pana, wysławiajcie imię Pańskie. Wysławiamy Cię, śpiewamy Ci, błogosławimy Cię ze względu na Twą niezmierzoną chwałę. Panie i Królu, Ojcze Chrystusa, Niepokalanego Baranka, który gładzi grzechy świata. Tobie należy się uwielbienie, Tobie hymn, Tobie chwała, Bogu Ojcu, przez Syna, w Duchu Świętym, na wieki wieków. Amen” (A. Pricoco - M. Simonetti, La preghiera dei cristiani, Mediolan 2000, s. 97).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Fatima - główne treści orędzia Matki Bożej

[ TEMATY ]

Fatima

100‑lecie objawień fatimskich

Fatima – wizerunki Dzieci Fatimskich/Fot. Graziako/Niedziela

Od maja do października 1917 roku - gdy toczyła się pierwsza wojna światowa, kiedy w Portugalii sprawował rządy ostro antykościelny reżim, a w Rosji zaczynała szaleć rewolucja - na obrzeżach miasteczka Fatima, w miejscu zwanym Cova da Iria, Matka Boża ukazywała się trojgu wiejskim dzieciom nie umiejącym jeszcze czytać. Byli to Łucja dos Santos (10 lat), Hiacynta Marto (7 lat) i Franciszek Marto (9 lat). Łucja była cioteczną siostrą rodzeństwa Marto. Pochodzili z podfatimskiej wioski Aljustrel, której mieszkańcy trudnili się hodowlą owiec i uprawą winorośli.

Wcześniej, zanim pastuszkom objawi się Matka Boża, przez ponad rok, od marca 1916 roku, przygotowuje ich na to Anioł. Na wzgórzu Loca do Cabeco dzieci odmawiają różaniec i zaczynają zabawę. Raptem, gdy słyszą silny podmuch wiatru widzą przed sobą młodzieńca. Przybysz mówi: Nie bójcie się, jestem Aniołem Pokoju, módlcie się razem ze mną". Następnie uczy ich jak mają się modlić, słowami: "O mój Boże, wierzę w Ciebie, uwielbiam Cię, ufam Tobie i kocham Cię. Proszę, byś przebaczył tym, którzy nie wierzą, Ciebie nie uwielbiają, nie ufają Tobie i nie kochają Ciebie". Nakazuje im modlić się w ten sposób, zapewniając, że serca Jezusa i Maryi słuchają uważnie ich słów i próśb.

CZYTAJ DALEJ

Poznań/Dziewięć osób rannych w wybuchu w Szkole Aspirantów PSP

2024-05-13 13:55

stock.adobe

Dziewięć osób zostało poparzonych w poniedziałek, podczas zajęć w Szkole Aspirantów PSP w Poznaniu. Poszkodowani mają oparzenia I i II stopnia, według wstępnych ustaleń doszło do wybuchu.

Rzecznik prasowy Szkoły Aspirantów Pożarnictwa w Poznaniu bryg. Rafał Wypych powiedział PAP w poniedziałek, że przed południem w trakcie zajęć dydaktycznych z przedmiotu "fizykochemia spalania i środki gaśnicze" doszło do nieoczekiwanego zdarzenia przy stanowisku do wyznaczania temperatury zapłonu cieczy.

CZYTAJ DALEJ

Hiobowe wieści dla katechetów

2024-05-14 08:36

[ TEMATY ]

szkoła

katecheza

oświata

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Nie mogli być wychowawcami, ale będą musieli uczyć w klasach mających nawet po 30 uczniów z różnych roczników. MEN przygotowuje nowe "elastyczne" zasady organizowania lekcji religii w szkołach i placówkach oświatowych. Konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe projektu rozporządzenia potrwają do 29 maja a nowelizacja ma wejść w życie już od 1 września br. To krok do likwidacji religii.

Jak zakłada projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach łączone lekcje religii lub etyki będzie można organizować również w tych klasach, w których dotychczas były one prowadzone osobno.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję