Reklama

Spór o politykę prorodzinną

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Debata nad potrzebą polityki prorodzinnej wkracza w nowy etap. Dziś już nikt nie kwestionuje kryzysowej sytuacji polskiej rodziny. Dramatyczny spadek urodzeń, tak że pokolenie dzieci jest ok. 40% mniej liczne niż pokolenie rodziców, dramatyczny wzrost rozwodów, m.in. spowodowany uprzywilejowaniem podatkowym rodzin niepełnych, wzrost związków nieformalnych i związany z tym także wzrost urodzeń pozamałżeńskich, dramatyczny wzrost przemocy nie tylko w rodzinie, ale także wśród dzieci i młodzieży, propaganda dewiacji seksualnych, osłabienie funkcji wychowawczych rodziny - to przejawy głębokiego i narastającego kryzysu polskich rodzin. Kryzysu, który ma wielorakie społeczne, kulturowe, ekonomiczne i polityczne konsekwencje.
Dziś nie sposób zaprzeczyć, że mamy do czynienia z kryzysem, który niszcząc więzi rodzinne, prowadzi do zapaści systemu emerytalnego i kryzysu gospodarczego, gdy w okres emerytalny zacznie wkraczać wyż demograficzny lat 40. i 50., a w życie dorosłe - niż lat 90. i początku naszego wieku. Za lat 20 pokolenie emerytów będzie liczniejsze ok. 60%, a pokolenie wkraczające w życie dorosłe mniejsze o 40%.
Ten stan rzeczy wymaga realnego przeciwstawienia się tym groźnym tendencjom. I dlatego też kwestia polityki prorodzinnej zaczyna być dominującą osią polskiej polityki.
W Polsce faktycznie mamy do czynienia z brakiem polityki prorodzinnej. To, co się często określa jako polityka prorodzinna, jest w rzeczywistości tylko polityką socjalną. Natomiast polityka prorodzinna to taka polityka, która wspiera rodzinę ze względu na fakt posiadania dzieci i wyrównuje jej sytuację materialną w stosunku do tych, którzy dzieci nie posiadają. U źródeł sporu o politykę prorodzinną leżą różnice w rozumieniu istoty człowieczeństwa. Według koncepcji lewicowo-liberalnych, podstawą społeczeństwa jest jednostka ludzka, która ma prawa wobec społeczeństwa, ale nie ma obowiązków. Natomiast chrześcijańska koncepcja społeczeństwa zakłada, że Bóg stworzył człowieka, kobietą i mężczyzną, tzn. realizacja człowieczeństwa jest związana z małżeństwem i rodzicielstwem. A zatem człowiek jest z natury istotą komplementarną i nie może istnieć sam dla siebie; mężczyzna istnieje dla kobiety, kobieta dla mężczyzny, rodzice żyją dla dzieci, a dzieci mają obowiązki wobec rodziców. W chrześcijańskiej koncepcji życia społecznego człowiek ma prawa, ale i obowiązki wobec wspólnot, w których żyje, w tym wobec rodziny, narodu, państwa itp.
Dlatego też prawicowa koncepcja polityki zakłada ochronę i wsparcie dla naturalnych wspólnot społecznych, w tym przede wszystkim wsparcie dla rodziny. Natomiast lewicowa koncepcja społeczna zakłada, w ślad za poglądami Fryderyka Engelsa, że społeczeństwo - także rodzina, jest zagrożeniem ludzkiej wolności. Dlatego w lewicowej koncepcji polityki społecznej postuluje się „wyzwolenie” człowieka z jego naturalnych obowiązków. Stąd ustawodawstwo rozwodowe, które ma „wyzwolić” jednostkę z obowiązków małżeńskich, z odpowiedzialności za współmałżonka i za dzieci urodzone w tym małżeństwie, jak też ustawodawstwo aborcyjne, które ma wyzwolić jednostkę z odpowiedzialności za początek życia. Lewicowa koncepcja polityki zakłada, że ludzka wolność nie ma ograniczeń, że człowiek ma prawo do pornografii, do narkotyków, do demoralizacji, do prawnego sankcjonowania związków homoseksualnych, a każde ograniczenie ustawowe tych patologii traktowane jest jako zamach na ludzką wolność.
W lewicowej koncepcji nie ma miejsca na politykę prorodzinną. Nic też dziwnego, iż rząd Millera zlikwidował nieliczne przejawy polityki prorodzinnej, jakie zostały wprowadzone w okresie rządów AWS. W sytuacji tak dramatycznego kryzysu rodziny wdrożenie polityki prorodzinnej powinno być priorytetem politycznym dla prawicy. Ale polityka prorodzinna to nie szumne deklaracje, a konkrety, przede wszystkim finansowe wsparcie rodzin. Dziś bowiem, według badań, to sytuacja ekonomiczna jest główną barierą w przezwyciężaniu kryzysu demograficznego. Obecnie to młode rodziny i rodziny wielodzietne są najuboższą grupą społeczną.
Polityka prorodzinna opiera się na trzech podstawowych filarach: na dłuższych płatnych urlopach macierzyńskich, ulgach podatkowych na dzieci i finansowym wsparciu dla rodzin wielodzietnych. Finansowe wsparcie dla rodzin wielodzietnych jest dziś najważniejszym zadaniem państwa. Bez tego wsparcia polityka prorodzinna traci swój sens. We Francji, gdzie udało się po wielu latach kryzysu demograficznego przywrócić sytuację, w której pokolenie dzieci odtwarza pokolenie rodziców, na politykę prorodzinną wydaje się 2% PKB. W warunkach polskich byłoby to ponad 20 miliardów złotych.
Program wyborczy PiS przewidywał przeznaczenie dodatkowo 8 miliardów złotych rocznie na wsparcie rodzin. Tymczasem projekt rządowy polityki prorodzinnej zakłada przeznaczenie na nią jedynie 600-700 mln zł. To być może wystarczy, by opinię publiczną przekonać, iż rząd „coś” robi dla rodzin, ale ta suma nie zmieni postaw społecznych. W rzeczywistości mamy więc do czynienia nie z programem polityki prorodzinnej, ale z programem pozorowania polityki prorodzinnej. Jest swoistym paradoksem, że rządy, które uważają się za prawicowe, w centralnym punkcie każdego prawicowego programu, jakim jest obrona praw rodziny, przechodzi na pozycje lewicowe, zachowując jedynie pozory polityki prawicowej. Jak to tej pory, projekty wydłużenia urlopów macierzyńskich czy ulg podatkowych spotkały się z przeciwdziałaniami.
W ten sposób spór o politykę prorodzinną staje się sporem o kształt prawicy, o to, czy prawica ma prowadzić prawicową politykę obrony ładu społecznego, wsparcia rodzin, ochrony chrześcijańskiej tożsamości naszego narodu, czy też te postulaty zredukuje tylko do haseł wyborczych. Blisko 2 lata obecnych rządów coraz bardziej przekonuje, iż niestety, mamy do czynienia jedynie z wariantem pozorowania polityki prawicowej. A sprawa jest fundamentalna dla przyszłości naszego narodu. Czy nasz naród ma się rozwijać, czy też powoli wymierać. Dzisiejszy brak ekonomicznego wsparcia rodziny to zagrożenie za 20-30 lat egzystencji ekonomicznej całego narodu.
Dlatego też tak ważne jest dziś, by ugrupowania prawicowe realizowały prawicowy program ekonomicznego wsparcia polskich rodzin. Dziś potrzeba pełnej społecznej mobilizacji, aby wymusić realizację zapowiadanej w programie wyborczym polityki prorodzinnej. W przeciwnym razie obecna rządząca prawica pójdzie drogą prawicy zachodnioeuropejskiej, w której programie nie ma już nic charakterystycznego dla tradycyjnej prawicy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zachodniopomorskie/ 40-latek z nożem w ręku wszedł do kościoła podczas nabożeństwa

2024-05-13 23:53

Adobe Stock

ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE

ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE

40-latek wszedł z nożem do kościoła w Czaplinku, gdy odbywało się nabożeństwo pierwszokomunijne. Mężczyzna został zatrzymany. Był pijany. W organizmie miał ponad 1,5 promila alkoholu – poinformowała PAP w poniedziałek oficer prasowa KPP w Drawsku Pomorskim asp. Karolina Żych.

Do zdarzenia doszło w poniedziałek, ok. godz. 17.45 w kościele w centrum Czaplinka (woj. zachodniopomorskie).

CZYTAJ DALEJ

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

[ TEMATY ]

Fatima

objawienia fatimskie

Family News Service

Karol Porwich/Niedziela

Maryja ukazywała się w Fatimie raz w miesiącu od 13 maja do 13 października 1917 roku. Z objawieniami fatimskimi i ich historią związane są fascynujące fakty, wciąż niestety mało znane lub zapomniane. Przypominamy kilka z nich.

Cud słońca, którego świadkami były dziesiątki tysięcy ludzi. Małe dzieci, którym w odległej portugalskiej wiosce objawiała się Maryja. Matka Boża przekazała im trzy tajemnice fatimskie. Dwie z nich zostały upublicznione w 1941 roku, trzecia zaś na ujawnienie czekała aż do 2000 roku. Te fakty są powszechnie znane. Ale co właściwie wydarzyło się na wzgórzach w środkowej Portugalii 105 lat temu? I jakie znaczenie ma to dla Kościoła w XXI wieku? Mija właśnie 105 lat odkąd trojgu pastuszkom ukazała się Matka Boża.

CZYTAJ DALEJ

Premiera hymnu tegorocznego spotkania młodych Lednica 2000 już za nami

2024-05-15 09:15

[ TEMATY ]

o. Jan Góra

Lednica 2000

Mat. prasowy

XXVIII Ogólnopolskie Spotkanie Młodych Lednica 2000 zbliża się wielkimi krokami. Odbędzie się ono 1 czerwca 2024 r. na Polach Lednickich. Trwają przygotowania do tego corocznego wydarzenia.

LEDNICA 2000 to ogromne dzieło ewangelizacyjne, które pomaga młodym odkrywać wiarę na nowo i nawiązywać żywą relację z Chrystusem. Zainicjował je w 1997 roku, wraz ze świeckimi wolontariuszami, duszpasterz akademicki, dominikanin o. Jan W. Góra OP, zainspirowany nauczaniem św. Jana Pawła II, gromadząc młodych wokół symbolicznej Bramy Ryby odwołującej się do początków chrześcijaństwa. Co roku, w pierwszą sobotę czerwca na Polach Lednickich odbywa się Ogólnopolskie Spotkanie Młodych, które gromadzi dziesiątki tysięcy osób. Wiele z nich, zarażonych entuzjazmem wiary, dzięki Lednicy odmieniło swoje życie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję