Reklama

Parafian portret własny

Niedziela warszawska 9/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Andrzej Tarwid: - Jaka jest specyfika warszawskich parafii rzymskokatolickich?

Prof. Elżbieta Firlit: - Jest ona związana ze swoistym kontekstem społeczno-kulturowym, w jakim te parafie działają. To kontekst stołecznego miasta, które zajmuje szczególne miejsce na mapie politycznej, społecznej, kulturowej, naukowej, gospodarczej tak Polski, jak i Europy. Społeczna struktura mieszkańców Warszawy, wielkie rozwarstwienie, bardzo szybkie tempo życia i pracy, duża mobilność, a równocześnie anonimowość stawiają przed warszawskimi parafiami duże i często trudne wymagania duszpasterskie i organizacyjne.

- W artykule „Zróżnicowanie więzi parafialnej w Archidiecezji Warszawskiej” pisze Pani: „..można powiedzieć, że ludność archidiecezji warszawskiej jest prawie idealnie podzielona w zakresie emocjonalnego związku z parafią na trzy równe części - silnie związanych, słabo związanych oraz zupełnie niezwiązanych z parafią...”. Z czego wynika taki podział i co jest jego przyczyną?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Rzeczywiście, taki wynik przyniosły badania zrealizowane przez Ośrodek Sondaży Społecznych OPINIA w 2006 r. na reprezentatywnej próbie mieszkańców archidiecezji warszawskiej. Najniższy wskaźnik autoidentyfikacji ludności świeckiej z parafią występuje w archidiecezji warszawskiej. Mamy tu również relatywnie najwięcej osób, które w ogóle nie czują się związane z parafią. Przyczyna wydaje się tkwić w czynnikach środowiskowych. Wysoki stopień urbanizacji, bogata infrastruktura kulturalna, pluralizm wartości i postaw, duże indywidualne możliwości wyboru różnych stylów życia i grup odniesienia oraz generalnie duża mobilność społeczna - to niektóre cechy sprzyjające tworzeniu się innego rodzaju więzi społecznych niż te charakterystyczne dla parafii terytorialnych. W odniesieniu do parafii stołecznych należy zwrócić też uwagę na rozbieżność między parafią przynależności administracyjnej a parafią (lub kościołem) z wyboru.

- Jakie cechy sprzyjają autoidentyfikacji z parafią?

- Głęboka wiara i systematyczne praktyki religijne, a także wiek, sytuacja materialna - zdecydowanie częściej o silnej identyfikacji z parafią mówią ludzie biedni niż bogaci, wykształcenie - silna identyfikacja z parafią występuje relatywnie najczęściej wśród osób z wykształceniem podstawowym, a najrzadziej u osób z wykształceniem pomaturalnym. Ważnym czynnikiem jest również miejsce zamieszkania, najczęściej silna identyfikacja z parafią ma miejsce na wsi.

- „Parafianie wiejscy w archidiecezji warszawskiej są znacznie bardziej proparafialni niż ich odpowiednicy z podwarszawskich miast oraz z Warszawy”. Z czego wynika ta różnica?

- W świadomości większości mieszkańców wsi parafia jest instytucją ważną zarówno w wymiarze religijnym, jak i społecznym, jest integralnie związana z małą ojczyzną.

- Dlaczego większość ludzi świeckich nie jest zainteresowana partycypacją w strukturach i decyzjach parafialnych?

- „Oczywistością” kulturową w polskim kontekście jest dominująca i czynna rola duchownych w parafii przy zachowaniu bierności świeckich. Przeświadczenie o słuszności takiej sytuacji występuje zarówno u większości księży, jak i świeckich. Przyczyny takiego stanu rzeczy można wyjaśniać odwołując się do mechanizmów socjalizacji, procesu uczenia się ról społecznych, kontekstu społeczno-kulturowego, zaszłości historycznych. W przeprowadzonych badaniach zagadnienie partycypacji osób świeckich w decyzjach dotyczących parafii jako wspólnoty wiernych zostało zaledwie zasygnalizowane przez dwa pytania. Interesujący jest relatywnie wysoki odsetek - 25,7% mieszkańców archidiecezji warszawskiej, którzy chcieliby mieć wpływ na życie swoich parafii. Powiedziałabym, że problemem nie jest to, że 54,6% (łącznie: „raczej nie” i „zdecydowanie nie”) archidiecezjan warszawskich nie zamierza włączyć się w sprawy parafialne, lecz właściwe spożytkowanie i rozwijanie kapitału społecznego związanego z ź ogółu mieszkańców archidiecezji, którzy chcą się angażować w życie i działalność parafii.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Suplika do Królowej Różańca Świętego

Marzena Cyfert

Obraz Matki Bożej Pompejańskiej - Żerniki Wrocławskie

Obraz Matki Bożej Pompejańskiej - Żerniki Wrocławskie

Tylko dwa razy w roku – 8 maja i na październikowe święto Królowej Różańca – odmawiamy modlitwę zwaną Supliką do Królowej Różańca Świętego w Pompejach.

Modlitwę ułożył bł. Bartolo Longo, gorliwy czciciel Matki Bożej Różańcowej, który po swoim nawróceniu przyczynił się do wzniesienia sanktuarium ku Jej czci.
CZYTAJ DALEJ

Czy dziś pojawi się biały dym? Transmisja na żywo z Watykanu

2025-05-08 09:54

[ TEMATY ]

Watykan

konklawe

transmisja

biały dym

wybór papieża

Agata Kowalska

Czy dziś zobaczymy biały dym?

Czy dziś zobaczymy biały dym?

O godz. 9 kardynałowie udali się do Kaplicy Sykstyńskiej, gdzie przystąpili do drugiego głosowania. Jeżeli dwa poranne zakończą się bez rezultatu, to czarny dym pojawi się około 12.30.

Transmisję z Placu św. Piotra można oglądać na żywo na naszym profilu YouTube dzięki uprzejmości Vatican News:
CZYTAJ DALEJ

80 lat temu zakończyła się II wojna światowa

2025-05-07 22:26

[ TEMATY ]

II wojna światowa

Wikipedia

80 lat temu, 8 maja 1945 r., zakończyła się II wojna światowa w Europie. Akt kapitulacji Niemiec oznaczał koniec sześcioletnich zmagań. Nie oznaczał jednak uwolnienia kontynentu spod panowania autorytaryzmu. Europa Środkowa na pół wieku znalazła się pod kontrolą ZSRS.

Na początku 1945 r. sytuacja militarna i polityczna III Rzeszy wydawała się przesądzać jej los. Wielka ofensywa sowiecka rozpoczęta w czerwcu 1944 r. doprowadziła do utraty przez Niemcy ogromnej części Europy Środkowej, a straty w sprzęcie i ludziach były niemożliwe do odtworzenia. Porażka ostatniej wielkiej ofensywy w Ardenach przekreślała niemieckie marzenia o zawarciu kompromisowego pokoju z mocarstwami zachodnimi i kontynuowaniu wojny ze Związkiem Sowieckim. Wciąż zgodna współpraca sojuszników sprawiała, że dla obserwatorów realistycznie oceniających sytuację Niemiec było jasne, że wykluczone jest powtórzenie sytuacji z listopada 1918 r., gdy wojna zakończyła się zawieszeniem broni. Dążeniem Wielkiej Trójki było doprowadzenie do bezwarunkowej kapitulacji Niemiec oraz ich całkowitego podporządkowania woli Narodów Zjednoczonych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję