Reklama

Maryja - plaster miodu Samsona

Godzinki o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny zostały ułożone pod koniec XV wieku. Do dziś zachwycają głębią teologiczną, osadzeniem w Biblii i urodą dawnej polszczyzny.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Do Matki Bożej zwracamy się na różne sposoby. Wymawiamy Jej tytuły lub określenia Jej szczególnych cech. Jak podają uczeni, jest około sześćdziesięciu samych tylko etymologicznych interpretacji imienia Maryja. Natomiast w znanych nam Godzinkach wyodrębnić możemy ponad pięćdziesiąt obrazów i symboli biblijnych, które splatają się w wieniec chwały Maryi.
Maryja, jak Ją sławimy w Godzinkach, jest „Plastrem Miodu Samsona”. To bogate w treść porównanie jest zaczerpnięte z Księgi Sędziów. Jej główną postacią jest Samson, który został wybrany przez Boga i obdarowany niezwykłą siłą, aby uwolnić Izraela od Filistynów. Był to lud świetnie uzbrojony i waleczny, który przez długi czas dominował w Palestynie. Samson wybrał sobie za żonę kobietę filistyńską z miasta Timna, którą mimo sprzeciwu rodziców postanowił poślubić. Pewnego razu udał się „wraz z ojcem swoim i matką do Timny, a gdy się zbliżał do winnic Timny, oto młody lew rycząc, stanął naprzeciw niego. Wówczas opanował go duch Pana, tak że lwa rozdarł, jak się koźlę rozdziera, chociaż nie miał nic w ręku. Gdy po jakimś czasie Samson wracał, by wziąć ją za żonę, zboczył, by obejrzeć padlinę lwa, a oto rój pszczół i miód znalazły się w padlinie. Wziął go więc do ręki i jadł. Następnie jego ojciec poszedł do owej kobiety i sprawiono Samsonowi wesele, które trwało siedem dni” (Sdz 14, 5-6; 8-10).
Według ówczesnych zwyczajów, w czasie wesela trwającego tydzień, układano zagadki. Była to forma testu inteligencji, jaką miał wykazać się pan młody wobec członków rodziny swojej żony. Samson zadał następującą zagadkę: „Z tego, który pożera, wyszło to, co się spożywa, a z mocnego wyszła słodycz” (Sdz 14, 14). Samson założył się z Filistynami o 30 lnianych tunik i 30 ozdobnych szat, że nikt nie rozwiąże w ciągu siedmiu dni tej zagadki, jaką mu podsunęło niezwykłe wydarzenie z miodem w padlinie. Goście zwrócili się do jego żony, aby wydobyła właściwą odpowiedź. „Dnia siódmego podał jej rozwiązanie, gdyż mu się naprzykrzała. Ona zaś podała rozwiązanie zagadki synom swego narodu. Siódmego dnia przed zachodem słońca rzekli do niego mężowie miasta: «Cóż słodszego niż miód, a cóż mocniejszego niż lew»” (Sdz 14, 17-18).
Jak powiązać ten wątek z Maryją? Zastosowanie maryjnego obrazu wynika z wcześniejszego odniesienia słów Pisma Świętego do Chrystusa. Dla autora Godzinek wszystkie starotestamentalne przekazy mówiące o niezwykłych znakach Boga były traktowane jako materiał porównawczy. Zwycięstwo Samsona nad lwem, którego pokonał gołymi rękami, interpretowano w średniowieczu, jako typ zwycięstwa Chrystusa nad śmiercią i diabłem. Św. Augustyn dostrzega tu zapowiedź zmartwychwstania: „Z jedzącego bowiem, to jest ze śmierci, która wszystko pożera i niszczy, wyszedł Pokarm, który mówi: Jam jest Chleb żywy”. Z ludzkiego grzechu, który jest „tym, co pożera”, Bóg wyprowadził to, co jest dla człowieka dobre, co jest dla niego „pokarmem i słodyczą”, czyli dzieło zbawienia. W tym dziele ma udział również Maryja, którą Bóg uczynił Matką Chrystusa. Maryja może być porównana do „plastra miodu”, ponieważ wydała największą słodycz, której zapowiedź znajdujemy w Psalmie 33: „Skosztujcie i zobaczcie, jak dobry jest Pan” (w. 9).
Nawiązuje do tego obrazu Wincenty z Beauvais w „Księdze pochwał Chwalebnej Dziewicy”: „«O jak piękna jesteś i słodka» (Pnp 6, 4). Podobasz się temu, który przenika wszystko! Chwali Cię ten, który patrzy na ludzkie serca! Kocha Ciebie Stwórca Piękna! Świadectwo Ci wystawia Nauczyciel Prawdy! Z radością - powiada - patrzę na Ciebie, bo nie widzę w Tobie żadnej skazy, bo stwierdzam, że jesteś cała piękna! A jeszcze większą rozkosz znajduję w tym, że jesteś cała przepełniona słodyczą. Albowiem «plastrem miododajnym wargi twoje, miód i mleko pod twoim językiem, a zapach twoich olejków ponad wszelkie pachnidła» (Pnp 4, 11). (…) «Plastrem miododajnym wargi twoje». O jakże słodka jesteś Ty, która jedna godna byłaś tego, żeby przyjąć w swoim poczęciu pocałunek Słodyczy wiekuistej, a w swoim porodzie przynieść Słodycz całego świata! «Miód i mleko pod twoim językiem», mianowicie Słowo Ojca ukryte w Twoim ciele. «Pod językiem» - bo chodzi tu o Słowo. «Pod językiem» - bo ukryte. «Miód i mleko» - to znaczy Bóg i człowiek. Miodem jest Bóstwo, mlekiem człowieczeństwo, ponieważ miód pochodzi z rosy niebieskiej, a mleko wytwarzane jest przez ciało”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Ocena: +6 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świąteczna kartka Leona XIV

2025-12-17 09:45

[ TEMATY ]

Leon XIV

Włodzimierz Rędzioch

Bożonarodzeniowa kartka od Leona XIV

Bożonarodzeniowa kartka od Leona XIV

Stało się już tradycją, że Papieże z okazji świąt Wielkiej Nocy i Bożego Narodzenia wysyłają kartki świąteczne z życzeniami.

Ich adresatami są głównie pracownicy i emeryci watykańscy. Udekorowane są reprodukcjami dzieł sakralnych, głównie obrazów przechowywanych w Watykanie, których tematyka jest związana z danym świętem.
CZYTAJ DALEJ

Święty Łazarz

Niedziela przemyska 10/2013, str. 8

[ TEMATY ]

św. Łazarz

Wskrzeszenie Łazarza, fot. Flickr CC BY-SA 2.0

Raz w życiu się uśmiechnął, kiedy zobaczył kradzież glinianego garnka. Powiedzieć miał wówczas: „Garstka prochu kradnie inną garstkę prochu”… Ks. Stanisław Pasierb w tomiku wierszy „Rzeczy ostatnie i inne wiersze” pisał pięknie o odczuciach Łazarza: „(...) warto było, ale po to tylko, żeby się dowiedzieć, że On (Chrystus) zanim mnie wskrzesił, płakał ponieważ umarłem...”.

Kiedy Caravaggio, niezrównany mistrz światłocienia, namalował dla bogatego włoskiego kupca, w kościele w Messynie, „Wskrzeszenie Łazarza” obraz nie spotkał się z aprobatą widzów. Porywczy z natury, pełen kontrastów artysta, na oczach zdumionych wiernych pociął malowidło brzytwą, czym wprawił w konsternację nie tylko swego mecenasa, ale i mieszkańców Messyny. Podziel się cytatem Wkrótce w 1609 r., w kościele Służebników Chorych artysta ponownie podjął temat. Martwy, wyciągnięty z grobu Łazarz leży w strumieniu charakterystycznego dla twórczości malarza światła. Pełna patosu scena zyskuje dzięki umiejętnemu zastosowaniu kontrastu światła i cienia. Wśród widzów tej niezwykłej sceny znajduje się także… sam artysta. Wedle Ewangelii św. Jana, z której znamy opis tego wydarzenia, śmierć Łazarza z Betanii wstrząsnęła jego siostrami Martą i Marią. Czasem zdarza się tak (a wszyscy jakoś podświadomie boimy się takiej sytuacji), że kiedy akurat jesteśmy daleko od rodzinnego domu, umiera człowiek nam bliski.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Sprawiedliwy Potomek, Bóg-z-nami

2025-12-17 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Adobe Stock

• Jr 23, 5-8 • Mt 1, 18-24
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję