Reklama

Godzinka Kultury

Niedziela legnicka 50/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Konstytucja duszpasterska Soboru Watykańskiego II w zakończeniu 73. numeru, zatytułowanego Współczesne życie publiczne, stwierdza: "Nic bardziej nie sprzyja odnowieniu życia politycznego na prawdziwie ludzkich zasadach, jak popieranie głębokiego poczucia sprawiedliwości i życzliwości oraz służby dobru wspólnemu, a także umacnianie podstawowych poglądów na prawdziwą naturę wspólnoty politycznej, jej cel i na praworządność oraz zakres władzy państwowej". Wymienienie sprawiedliwości na pierwszym miejscu nie jest przypadkiem. Już bowiem św. Augustyn w swoim dziele O państwie Bożym przestrzegał: "Czymże są więc wyzute ze sprawiedliwości państwa, jeśli nie wielkimi bandami rozbójników? Bo czyż i rozbójnicze bandy są czymś innym niż małymi państwami? Wszak i banda jest gromadą ludzi rządzących się rozkazami swego przywódcy, związaną przez ugodę o wspólności i rozdzielającą zdobycz wedle przyjętego przez się prawa".
Św. Tomasz w Sumie Teologicznej, powołując się na Arystotelesa, wyróżnił trzy podstawowe kategorie sprawiedliwości: sprawiedliwość zamienną (iustitia commutativa), sprawiedliwość rozdzielczą (iustitia distributiva) i sprawiedliwość prawną (iustitia legalis). Pierwsza z nich rządzi stosunkiem jednego człowieka do drugiego. Na terenie sprawiedliwości zamiennej obowiązuje zasada równości. Nikt nie może wymagać od innych więcej aniżeli im przekazuje. Zasada ta znajduje zastosowanie w zakresie wzajemnych usług, np. w handlu. Sprawiedliwość rozdzielcza określa, co się należy osobom i wspólnotom od społecznej całości, której funkcje pełni państwo. Warunkuje ona sposób, w jaki dobro społeczne ma być rozdzielone pomiędzy jednostki. Zasadą tej sprawiedliwości nie jest równość, lecz proporcjonalność. W wydanej w 1891 r. encyklice Rerum novarum papież Leon XIII napisał: "Nierozumną byłoby rzeczą, gdyby się państwo starało o dobro części tylko obywateli, resztę zaś zaniedbywało, tak też jasnym jest, że władza publiczna nie powinna w swej działalności pomijać dobra i pożytku proletariatu. Nie czyniąc tego, gwałci sprawiedliwość, która każe każdemu oddać to, co mu się należy (...). Dlatego spośród licznych i ciężkich obowiązków rządu na rzecz dobra wspólnego pierwszym jest ten, ażeby opieką otaczał wszystkie na równi klasy, przestrzegając ściśle przepisów sprawiedliwości, zwanej rozdzielczą". Dodajmy i to, że równość arytmetyczna dotyczy sprawiedliwości zamiennej, natomiast równość geometryczna (czyli jakaś proporcjonalność) sprawiedliwości rozdzielczej. Sprawiedliwość prawna rządzi stosunkiem jednostki i mniejszych grup do zbiorowości większych, obywatela do państwa. Nakazy tej sprawiedliwości wyraża norma prawa pozytywnego, która winna być oparta o porządek naturalny. Ta sprawiedliwość zabezpiecza państwu to wszystko, co jest konieczne dla jego istnienia i spełniania właściwych mu zadań. Mówi więc o podatkach, służbie wojskowej, itd. Wspomniana Konstytucja duszpasterska zaleca, że "trzeba pamiętać o obowiązku świadczeń materialnych i osobistych na rzecz państwa, jakich wymaga dobro wspólne".
Społeczność winna kierować się sprawiedliwością. Jest ona koniecznym wymogiem funkcjonowania każdej dobrze zorganizowanej zbiorowości ludzkiej. Jej funkcjonowanie trzeba stale poprawiać, a pomoc można znaleźć jedynie w społecznej miłości, która sama o sobie mówi, że sprawiedliwość jest jej najniższym stopniem. Wzrost sprawiedliwości winien owocować miłością społeczną. Uzupełnienie sprawiedliwości o miłość społeczną tworzy nową kategorię sprawiedliwości, którą określa się jako sprawiedliwość społeczną. Dlatego też nie przypadkiem szuka się jeszcze innej sprawiedliwości ponad zamienną, rozdzielczą i prawną.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziś Wielki Czwartek – początek Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Pio Si/pl.fotolia.com

Od Wielkiego Czwartku Kościół rozpoczyna uroczyste obchody Triduum Paschalnego, w czasie którego będzie wspominać mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. W Wielki Czwartek liturgia uobecnia Ostatnią Wieczerzę, ustanowienie przez Jezusa Eucharystii oraz kapłaństwa służebnego.

Wielki Czwartek jest szczególnym świętem kapłanów. Rankiem, jeszcze przed wieczornym rozpoczęciem Triduum Paschalnego, ma miejsce szczególna Msza św. Co roku we wszystkich kościołach katedralnych biskup diecezjalny wraz z kapłanami (nierzadko z całej diecezji) odprawia Mszę św. Krzyżma. Poświęca się wówczas krzyżmo oraz oleje chorych i katechumenów. Przez cały rok służą one przy udzielaniu sakramentów chrztu, święceń kapłańskich, namaszczenia chorych, oraz konsekracji kościołów i ołtarzy. Namaszczenie krzyżem świętym oznacza przyjęcie daru Ducha Świętego.. Krzyżmo (inaczej chryzma, od gr. chrio, czyli namaszczać, chrisis, czyli namaszczenie) to jasny olej z oliwek, który jest zmieszany z ciemnym balsamem.

CZYTAJ DALEJ

Pogrzeb bez Mszy św. w czasie Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

duszpasterstwo

pogrzeb

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

Nie wolno celebrować żadnej Mszy świętej żałobnej w Wielki Czwartek - przypomina liturgista ks. Tomasz Herc. Każdego roku pojawiają się pytania i wątpliwości dotyczące sprawowania obrzędów pogrzebowych w czasie Triduum Paschalnego i oktawie Wielkanocy.

Ks. Tomasz Herc przypomniał, że w Wielki Czwartek pogrzeb odbywa się normalnie ze śpiewem. Nie wolno jednak tego dnia celebrować żadnej Mszy Świętej żałobnej. W kościele sprawuje się liturgię słowa i obrzęd ostatniego pożegnania. Nie udziela się też uczestnikom pogrzebu Komunii świętej.

CZYTAJ DALEJ

Papież Franciszek skierował przesłanie do księży Kościoła radomskiego

2024-03-28 17:05

[ TEMATY ]

Bp Marek Solarczyk

papież Franciszek

diecezja radomska

PAP/GIUSEPPE LAMI

- Przezwyciężajcie ludzkie podziały, aby pracować razem w Winnicy Pańskiej - tymi słowami papież Franciszek zwrócił się do kapłanów diecezji radomskiej. Papieskie przesłanie zostało odczytane w trakcie Mszy Krzyżma w katedrze Opieki Najświętszej Maryi Panny w Radomiu. Liturgii przewodniczył biskup Marek Solarczyk. W koncelebrze uczestniczył bp Piotr Turzyński i ok. 300 księży.

Papieskie przesłanie, które odczytał ks. Marcin Zieliński, pracownik Sekretariatu Stanu Stolicy Apostolskiej, zostało skierowano w okazji rozpoczynającego się Roku Modlitwy o świętość Kapłanów Diecezji Radomskiej. Papież Franciszek wyraził podziękowanie kapłanom za kapłańskie świadectwo i za wielkie ukryte dobro, które czynią w pracy duszpasterskiej, za „codzienne sprawowanie Eucharystii i miłosierne udzielanie rozgrzeszenia w sakramencie pojednania, za wierność wobec podjętych zobowiązań”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję