Reklama

„Miłość Boża jest kwiatem, a miłosierdzie owocem”

W październiku br. minęła 71. rocznica śmierci św. s. Faustyny Kowalskiej, niestrudzonej apostołki Miłosierdzia Bożego. O fenomenie życia Świętej, szerzeniu kultu Bożego miłosierdzia oraz świętości naznaczonej cierpieniem z ks. dr. Piotrem Arbaszewskim, dyrektorem Domu Miłosierdzia w Sokołowie Podlaskim, rozmawia Katarzyna Szkarpetowska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katarzyna Szkarpetowska: - Na czym polegał fenomen życia św. s. Faustyny Kowalskiej?

Ks. dr Piotr Arbaszewski: - Święci zadziwiają nas prostotą i klarownością swojego życia. Na swój sposób są także oryginalni pośród rzeczywistości, w której żyli czy też żyją. Zjednoczenie z Chrystusem Miłosiernym i pokorna służba Jemu wydają się najbardziej znaczącym i wymownym faktem z życia św. s. Faustyny.

- Pan Jezus postanowił, że „iskrą, która przygotuje świat na Jego przyjście”, będzie biedna, niewykształcona dziewczyna. Jak Ksiądz myśli, dlaczego Chrystus postanowił w tak cudowny sposób wyróżnić s. Faustynę?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Pan Bóg jest wolny zarówno w wyborze osób do dzieł apostolskich, jak i w wyborze metod swego działania. On patrzy na rzeczywistość inaczej niż człowiek. Dlatego wyróżnienie s. Faustyny było Jego planem.

- Wzorem jakich cnót duchowych jest dla współczesnego człowieka św. s. Faustyna?

- Dla współczesnego człowieka zagubionego w gąszczu obowiązków i różnych propozycji niesionych przez codzienność św. s. Faustyna jawi się przede wszystkim jako wzór bezgranicznego zawierzenia kochającemu Bogu.

- Świętość św. s. Faustyny naznaczona była cierpieniem... Czy Pan Bóg zawsze doświadcza tych, których kocha?

Reklama

- Misterium cierpienia nie posiada na ziemi definitywnych odpowiedzi na temat swojej genezy. Podobnie też nie możemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego Pan Bóg kogoś doświadcza cierpieniem? Chociaż potocznie ludzie mówią: „Kogo Bóg kocha, temu daje krzyżyk”, to jednak nie jesteśmy w stanie poznać zamiarów Boga. Życie Jezusa ukazało odkupieńczy sens cierpienia, swoją moc i wartość. Cierpienie św. s. Faustyny tak pokornie powierzone Bogu również posiadało wartość zbawczą dla wielu osób. Pewnego razu, gdy s. Faustyna skarżyła się nieco na ogrom swego cierpienia, Pan Jezus jej odpowiedział: „Nie żyjesz dla siebie, ale dla dusz. Z cierpień twoich będą korzystać inne dusze. Przeciągłe cierpienie twoje da im światło i siłę do zgadzania się z wolą moją” (Dz 67).

- Jaką rolę w życiu Świętej odgrywało kierownictwo duchowe?

- Pierwsza rocznica beatyfikacji ks. Michała Sopoćki kieruje nasze myśli ku temu ofiarnemu spowiednikowi i kierownikowi duchowemu św. s. Faustyny. W „Dzienniczku” Apostołki Miłosierdzia Bożego wielokrotnie czytamy o kierownictwie duchowym, któremu ona się poddała. Świadczy to o jej dojrzałości i oddaniu się Kościołowi. Nie chciała nic czynić bez Kościoła. Mimo osobistych objawień i wskazań przekazywanych przez samego Jezusa była wierna swemu ziemskiemu przewodnikowi. Kształtowało to jej pokorę, posłuszeństwo i piękno duszy.

- W „Dzienniczku” św. s. Faustyna napisała m. in. takie słowa: „Abym nie miała w niczym wątpliwości, oddałeś mnie pod czułą opiekę Kościoła swojego, tej prawdziwej czułej Matki, która mnie w Twoim imieniu upewnia w prawdach wiary i czuwa, abym nigdy nie błądziła” (Dz 1488). Jaki obraz Kościoła nosiła w swoim sercu Święta?

- Życie św. s. Faustyny i to, co ona spisała, świadczy o jej umiłowaniu Kościoła. Analogicznie jak św. Katarzyna ze Sieny nosiła w sercu gorącą troskę o Kościół, o świętość kapłanów i osób zakonnych. Jej zdaniem, Kościół jest szczególną wspólnotą, gdyż w niej „rozlana jest świętość Boga” (Dz 180).

Reklama

- Jak Ksiądz rozumie słowa: „Miłość Boża jest kwiatem, a miłosierdzie owocem” (Dz 949)?

- W słowie „miłość” zawiera się także miłosierdzie. Albowiem miłosierdzie jest miłością przebaczającą. Miłosierdzie jest istotnym atrybutem Boga Miłości, który stworzył człowieka z miłości i liczy na jego owoce miłości, czyli na piękne życie. Bóg, rozlewając swoje miłosierdzie, ciągle owocuje, zaś człowiek nawracający się jako owoc tego miłosierdzia ukazuje nowe własne życie.

- W czym wyraża się wartość Koronki do Miłosierdzia Bożego - modlitwy, którą za pośrednictwem św. s. Faustyny Kowalskiej przekazał nam Jezus?

- Najpierw należy powiedzieć, że sam Chrystus podyktował tę modlitwę. Mamy więc ją niejako z pierwszej ręki. Ponadto Pan Jezus, przekazując swojej Apostołce Koronkę do Miłosierdzia Bożego, odkrył jednocześnie obietnice związane z tą modlitwą. Jest ona drogą do wyproszenia daru miłosierdzia dla siebie i dusz czyśćcowych oraz posiada wartość ekspiacyjną (por. Dz 476).

- Jakie uczucia towarzyszą Księdzu, ilekroć spogląda na obraz Jezusa Miłosiernego?

- Pan Jezus w tym obrazie ukazuje się jako uwielbiony i zwycięski Król. Wchodzi zdecydowanie i błogosławi. Ale najistotniejsze jest Jego oblicze: przyciągające, kojące i adresujące nadzieję. W spojrzeniu miłosiernym Jezusa jest moc i wezwanie, aby pójść za tym wzrokiem. To spojrzenie pełne głębi wzywa mnie do prawdziwego życia.

Reklama

- Integralną częścią obrazu są słowa: „Jezu, ufam Tobie”. Co osobiście znaczą one dla Księdza?

- Pan Jezus, który domagał się umieszczenia tych słów pod swoim wizerunkiem, zapewne chciał podkreślić prawdę, kim jest Bóg dla człowieka. A jest nade wszystko miłosiernym Ojcem i Synem, który przyjął krzyż, a zmartwychwstając, dał nam nadzieję. W trudnych chwilach często powtarzam te słowa: „Jezu, ufam Tobie”, a penitentom przypominam podobne słowa św. Ojca Pio: „Módl się, ufaj i nie upadaj na duchu”. Jestem przekonany, że zaufanie Jezusowi jest istotą chrześcijaństwa.

- Słowa: „Jezu, ufam Tobie” zachęcają do ufności, nieustannie przypominając nam o bezgranicznej, bezwarunkowej miłości Boga do każdego z nas. Ale czy my potrafimy odpowiedzieć na tę Bożą miłość? Czy potrafimy zaufać Bogu tak do końca?

Reklama

- Konstytucja duszpasterska „Gaudium et spes” zawiera piękne słowa: „Człowiek będąc jedynym na ziemi stworzeniem, którego Bóg chciał dla niego samego, nie może odnaleźć się w pełni inaczej jak tylko poprzez bezinteresowny dar z siebie samego”. Bezinteresowny dar z siebie to prawdziwa miłość. Człowiek jest zdolny do poznania swego Stwórcy. Został wyposażony we wszelkie naturalne uzdolnienia i obdarowany łaską odkupieńczą, aby wejść w przymierze z Bogiem. Zawsze powinniśmy patrzeć z ufnością na wszystko, co On nam uczynił i pytać, kim jestem i do czego jestem przeznaczony? Wielu ludzi na swój sposób ufa Bogu. Ale są też i tacy, którzy się na Niego obrażają i patrzą na Boga Miłość przez pryzmat własnych krzywd. Nie jest to postawa dziecka Bożego.

- Czy był Ksiądz świadkiem nawróceń, uzdrowień dokonywanych za przyczyną św. s. Faustyny Kowalskiej?

- Będę zawsze pamiętał to, co wydarzyło się w sierpniu 1999 r. Byłem kilka dni na pieszej pielgrzymce na Jasną Górę. Z Częstochowy wraz moimi uczniami z parafii Sadowne udałem się do Krakowa. Nigdy wcześniej nie byłem na grobie św. s. Faustyny. Dlatego też pragnąłem być w Łagiewnikach. Po nawiedzeniu kościoła i po modlitwie przy relikwiach Świętej wyszliśmy na schody. Było to po godz. 15. Towarzyszył mi pewien pośpiech, gdyż przed nami było wiele kilometrów do domu. I w tym momencie chwycił mnie za ramię jakiś mężczyzna i rzekł: „Ksiądz musi mnie tutaj wyspowiadać. Jestem z daleka, z zagranicy, i nie chcę dalej wieźć swoich grzechów ciężkich”. Później zrozumiałem, że św. s. Faustyna ciągle w tym miejscu jest Apostołką Bożego Miłosierdzia.

- Czy na co dzień doświadcza Ksiądz Bożego miłosierdzia?

Reklama

- Ciągle doświadczam Bożego Miłosierdzia. Staram spowiadać się systematycznie, co dwa tygodnie, i pragnę zaświadczyć, że powrót od konfesjonału jest dla mnie jednym z najpiękniejszych momentów życia. Chciałbym także powiedzieć o wydarzeniu, które dokonało się 23 stycznia 2008 r. Tego dnia byłem w domu rodzinnym w celu założenia części instalacji elektrycznej, posiadam bowiem wykształcenie technika elektromechanika. Tuż przed zakończeniem pracy nieszczęśliwym trafem spadłem z wysokości kilku metrów na posadzkę betonową splątany z drabiną. Na początku nie miałem władzy w nogach. Zostały uszkodzone kolana, staw skokowy i komora nosowa. W krótkim momencie upadku zdążyłem tylko krzyknąć: „O Jezu!”. Nazajutrz lekarz w szpitalu powiedział: „Przecież Ksiądz mógł się zabić”, a ja uświadomiłem sobie wtedy, że zdarzyło się to o godz. 15, w Godzinie Miłosierdzia. To jest właśnie Boże miłosierdzie dla mnie.

- Co każdy z nas może zrobić, by szerzyć kult Bożego Miłosierdzia?

- Idąc za wskazaniem wielowiekowej Tradycji Kościoła i wezwania Jana Pawła II z 2002 r., aby „mieć wyobraźnię miłosierdzia”, każdy katolik jest zaproszony do życia Bożym miłosierdziem. Oznacza to systematyczne korzystanie z daru przebaczenia, szczególnie w sakramencie spowiedzi św., należy też zauważać człowieka potrzebującego. Ponadto możemy szerzyć kult Miłosierdzia Bożego poprzez wspólne odmawianie Koronki do Bożego Miłosierdzia, uczestnictwo w Godzinie Miłosierdzia, poprzez modlitwę za konających i dusze czyśćcowe oraz poprzez troskę o uzyskanie odpustów.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Arnold Schwarzenegger: Kościół katolicki motorem działań na rzecz klimatu

2025-09-30 17:33

[ TEMATY ]

Kościół Katolicki

Arnold Schwarzenegger

motor działań

na rzecz klimatu

Vatican Media

Były gubernator Kalifornii Arnold Schwarzenegger

Były gubernator Kalifornii Arnold Schwarzenegger

Od 1 do 3 października w Castel Gandolfo odbędzie się konferencja pod hasłem „Raising Hope for Climate Justice” (Wzbudzić nadzieję na sprawiedliwość klimatyczną). Podczas prezentacji konferencji, która miała dziś miejsce w Biurze Prasowym Stolicy Apostolskiej, były gubernator Kalifornii Arnold Schwarzenegger podkreślił m.in. kluczową rolę katolików w trosce o nasz wspólny dom.

CZYTAJ DALEJ

Czynią dobro dla miłości Pana

2025-10-01 10:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Marek Kamiński

100 lecie konwentu Zakonu Bonifratrów w Łodzi

100 lecie konwentu Zakonu Bonifratrów w Łodzi

W 1924 r. prowincjał o. Jacek Misiak zakupił dom przy ul. Krótkiej 12 w Łodzi, planując budowę szpitala i rozpoczęcie dzieła dobroczynności. Rok później powstał Konwent Bonifratrów, a dziś zakonnicy świętują 100-lecie obecności w diecezji łódzkiej oraz 25-lecie powrotu szpitala św. Jana Bożego do zakonu.

– Doczekaliśmy pięknego jubileuszu. Nasz Ojciec Jan Boży mawiał: „Bracia, czyńmy dobro dla miłości Pana”. Te słowa kieruję do naszych współpracowników, którzy na co dzień pomagają chorym – podkreślił br. Ambroży Pietrzkiewicz OH.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję