Czy safeguarding to tylko nowe słowo? Czy wprowadza coś nowatorskiego w ujęciu problemu wykorzystania? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w artykule Hansa Zollnera SI i Petera Beera pt. „Safeguarding - À propos złożonej relacji pomiędzy proroctwem a Kościołem”, którego tłumaczenie jest dostępne na stronie Fundacji Świętego Józefa.
W artykule autorzy podkreślają, że słowo safeguarding jest niezbędne, ponieważ swoim zakresem obejmuje więcej niż tylko prewencję i ochronę przed wykorzystywaniem seksualnym dzieci i młodzieży. Safeguarding dotyczy wszelkich zagrożeń wynikających z kontaktu między ludźmi, a jego znaczenie wykracza poza obecne rozumienie, z czym Kościół musi się zmierzyć i zaangażować w tę kwestię.
W kontekście dynamicznych zmian i nowości, które stawiają przed społeczeństwami nowe wyzwania, autorzywskazują na potrzebę proroczej roli Kościoła w wytyczaniu ścieżek prowadzących do bezpieczeństwa i pokoju.
Zollner i Beer argumentują, że safeguarding jest misją Kościoła, której celem jest zapewnienie każdemu człowiekowi przestrzeni bezpieczeństwa i ochrony. Kościół, jako safe space, powinien być miejscem, które nie tylko daje schronienie, ale również uczy, jak żyć w sposób bezpieczny i zgodny z wartościami chrześcijańskimi.
Pełny tekst artykułu dostępny jest do pobrania na stronie internetowej Fundacji Świętego Józefa pod adresem Zobacz
Oryginalny tekst ukazał się na stronie La Civiltà Cattolica. Tłumaczenie zostało wykonane na zlecenie Fundacji Świętego Józefa.
- Osoby przynależące do środowisk tzw. mniejszości seksualnych są naszymi braćmi i siostrami, za których Chrystus oddał swoje życie i które również chce doprowadzić do zbawienia – napisał 8 sierpnia abp Stanisław Gądecki w oświadczeniu. Dodał, że „szacunek dla konkretnych osób nie może jednak prowadzić do akceptacji ideologii, która stawia sobie za cel przeprowadzenie rewolucji w zakresie społecznych obyczajów i międzyosobowych relacji”.
Takie – w największym skrócie – jest nauczanie Kościoła odnośnie do osób z mniejszości LGBT+ (gejów, lesbijek, osób biseksualnych i transseksualnych). Ludzi obarczonych tymi skłonnościami Kościół akceptuje i przeciwstawia się wszelkiej ich dyskryminacji, grzech potępia, a społeczeństwo ostrzega przed niebezpieczeństwem rewolucji obyczajowo-kulturowej. Kościół w Polsce w tym co mówi na ten temat reprezentuje nauczanie Kościoła powszechnego.
Amerykańscy biskupi katoliccy w wydanym w środę w Baltimore oświadczeniu stanowczo sprzeciwili się polityce imigracyjnej administracji prezydenta Donalda Trumpa. Zakazali też opieki afirmującej płeć w szpitalach katolickich.
Jak zauważa „New York Times”, biskupi podkreślili, że czują się zmuszeni „zabrać głos w obronie nadanej przez Boga ludzkiej godności”, wskazując na konieczność reagowania na „klimat strachu i niepokoju – wywołany profilowaniem, deportacjami i rozdzielaniem rodzin”.
Rząd Hiszpanii Pedro Sáncheza zamierza usunąć figury świętych znajdujące się wokół krzyża w Dolinie Poległych (Valle de los Caidos), miejscu złożenia ciał ponad 30 tys. ofiar wojny domowej w tym kraju z lat 1936-1939. Centrolewicowy gabinet zatwierdził nowy plan zagospodarowania tej zainaugurowanej w 1959 roku pod Madrytem budowli, nad którą wznosi się ponad 154-metrowy krzyż. Usytuowane wokół jego podstawy postacie czterech ewangelistów oraz Maryi trzymającej umęczone ciało Jezusa, jak wynika z makiety architektonicznej, mają zostać usunięte. Zniknąć mają także monumenty przedstawiające cztery cnoty: siłę, roztropność, sprawiedliwość i umiarkowanie.
Zgodnie z zapowiedziami rządu Pedro Sáncheza, modernizacja w ramach zatwierdzonego we wtorek projektu pt. „Krzyż i podstawa”, obejmująca m.in. prace przy usunięciu symboli religijnych, ma służyć „większemu pluralizmowi” w miejscu pochówku ofiar wojny domowej, zarówno frankistów dowodzonych przez generała Francisco Franco, jak i ich przeciwników.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.