Reklama

Kościół

Franciszek: kwestia ochrony życia musi być traktowana integralnie

O tym, że ochrona życia to temat, który należy podejmować w sposób integralny, z uwzględnieniem kontekstów społecznych i kulturowych, a nie ograniczając się jedynie do wybranych aspektów, napisał Ojciec Święty w przesłaniu do uczestników spotkania pt. „Dobro wspólne: teoria i praktyka”, zorganizowanego przez Papieską Akademię Życia.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W przesłanym pozdrowieniu, Ojciec Święty zaznaczył, że choć temat dobra wspólnego jest złożony, chciałby zaakcentować jego dwa aspekty.

Ochrona życia musi być integralna

„Jeśli chce się naprawdę chronić życie ludzkie w każdym kontekście i sytuacji, nie można lekceważyć osadzania tematów związanych z życiem, nawet tych najbardziej klasycznych w debacie bioetycznej, w kontekście społecznym i kulturowym” – mówił Papież. Przestrzegał, że jeśli obrona życia ogranicza się jedynie do pewnych aspektów albo wydarzeń i nie uwzględnia w integralny sposób wszystkich wymiarów egzystencjalnych, społecznych i kulturowych, może być nieskuteczna i nabrać nacechowania ideologicznego, bardziej broniącego abstrakcyjnych zasad, niż konkretnych osób. „Poszukiwanie dobra wspólnego i sprawiedliwości są kluczowymi i nieodzownymi aspektami jakiejkolwiek obrony każdego życia ludzkiego, zwłaszcza najsłabszych i bezbronnych, z poszanowaniem całego ekosystemu, który zamieszkujemy” – mówił Franciszek.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Potrzeba różnorodnych głosów

Ojciec Święty wskazał też na potrzebę wsłuchania się w głos kobiet, a także wkładu wszystkich kultur świata, które będą mogły zarówno wyrazić swoje potrzeby, jak i podzielić się swoim doświadczeniem i zasobami. „Tylko w ten sposób możemy «myśleć i tworzyć świat otwarty»” – mówił Papież, przypominając, że podobny apel wystosował w encyklice Fratelli tutti.

Powszechne braterstwo drogą do wspólnego dobra

Odwołując się do tematu tejże encykliki, Franciszek zaznaczył, że powszechne braterstwo „jest w pewnym sensie «osobistym» ciepłym sposobem rozumienia dobra wspólnego.” Przypomniał, że nie jest ono „ideą, projektem politycznym i społecznym ale raczej komunią twarzy, historii, osób”. Jak powiedział, we współczesnym świecie, naznaczonym konfliktami i niezdolnością do wyjścia poza osobiste interesy, potrzeba przypominania o wspólnym dobru, które jest jednym z filarów społecznego nauczania Kościoła, a także o tym, że nauczanie to, nie może być jedynie przywoływane w teorii, zaś ignorowane w praktyce.

2024-11-15 14:42

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: nowe normy kapituły Bazyliki św. Piotra

[ TEMATY ]

Watykan

papież Franciszek

Tama66/pixabay.com

Ojciec Święty wprowadził pewne tymczasowe zmiany zasad funkcjonowania Kapituły Świętego Piotra. Jest to grupa emerytowanych duchownych (często biskupów), którzy modlą się i pomagają w czynnościach liturgicznych w bazylice watykańskiej.

Nowe normy ograniczają wydatki kapituły i przenoszą jej zarządzanie finansowe do „Fabryki Świętego Piotra”, urzędu zarządzającego bazyliką Świętego Piotra. Zmiany wejdą w życie 1 października i będą obowiązywały przez rok. W tym okresie statuty prawne kapituły będą poddawane rewizji.
CZYTAJ DALEJ

W uroczystość św. Apostołów Piotra i Pawła Ojciec Święty nałożył paliusze trzem metropolitom z Polski

Papież Leon XIV powiedział w niedzielę, że Kościół potrzebuje braterstwa i łączenia odmienności. Podczas mszy z okazji uroczystości świętych Piotra i Pawła, patronów Rzymu i jego diecezji, papież wezwał: bądźmy "laboratorium jedności i wspólnoty, braterstwa i pojednania".

W czasie mszy w bazylice Świętego Piotra papież nałożył paliusze z białej wełny, symbol więzi ze Stolicą Apostolską, ponad 50 nowym arcybiskupom metropolitom mianowanym w ciągu minionego roku. Było wśród nich trzech Polaków: metropolita warszawski arcybiskup Adrian Galbas, metropolita szczecińsko-kamieński abp Wiesław Śmigiel i metropolita poznański abp Zbigniew Zieliński.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Bóg w dom – pokój w dom

2025-06-30 14:05

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

meczennicy.franciszkanie.pl

Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.

Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję