Reklama

Co wciąga twoje dziecko?

2013-11-05 10:52

Anna Janowska
Niedziela Ogólnopolska 45/2013, str. 19

ks. Mariusz Frukacz

Redakcja „Niedzieli” proponuje rodzicom, katechetom i wychowawcom udział w cyklu warsztatów edukacyjno-medialnych pt. „Co wciąga twoje dziecko?”. Warsztaty prowadzi w auli redakcji w Częstochowie Małgorzata Więczkowska, pedagog i medioznawca. Pierwsze spotkanie odbyło się w poniedziałek 28 października br. Ta bardzo ważna dla wychowania dzieci i kształtowania rodzinnych relacji dziedzina jest często niedoceniana, dlatego o kolejnych, zaplanowanych w grudniu, lutym, marcu i kwietniu spotkaniach będziemy czytelnikom „Niedzieli” przypominać. Warsztaty są transmitowane za pośrednictwem telewizji internetowej „Niedzieli” na cały świat, dzięki temu są powszechnie dostępne.

Tylko 4,5 minuty

Telewizor, Internet, radio – zawładnęły wszystkimi dziedzinami życia, młodzi ludzie nie wyobrażają sobie, jak można bez nich funkcjonować. Globalizacja jest faktem – media bardzo szybko mogą przekazać każdą informację, wylansować książki, piosenki czy celebrytów, którzy niekoniecznie na to zasługują. – Nauczyciel w ciągu całego swojego życia może wpłynąć najwyżej na kilka tysięcy osób, a pod wpływem mediów są codziennie miliony – mówiła Małgorzata Więczkowska.

Ta sytuacja niesie wiele konsekwencji negatywnych. – Zanika komunikacja w rodzinach, mamy coraz mniej czasu na kontakty, rozmowy – kontynuowała prelegentka. – Badania wykazały, że na rozmowę z dziećmi przeznaczamy 4,5 minuty dziennie, co oznacza, że jesteśmy razem, ale nie ze sobą.

Reklama

Małgorzata Więczkowska, autorka wielu artykułów i książek, a także serwisu internetowego Edukacja Medialna zwraca uwagę, że pierwszym punktem „niezbędnika mądrego rodzica” powinno być przeanalizowanie, ile czasu spędza dziecko w świecie mediów: telewizji, Internetu, gier komputerowych. Wychowawcy i psycholodzy uważają, iż dziecko do lat trzech nie powinno wcale oglądać telewizji, w wieku 7-12 lat może poświęcić mediom pół godziny dziennie, w wieku 12-16 lat – godzinę, powyżej 16. roku życia – 2 godziny. Tymczasem badania wykazują, że obecnie 60 proc. polskich dzieci korzysta z mediów przez 4 godziny dziennie. Kontrolowanie sytuacji jest trudniejsze, kiedy telewizor czy internet są dostępne w pokoju dziecka – wielu gimnazjalistów przyznaje w anonimowych ankietach, że korzysta ze stron internetowych i gier komputerowych nocą, kiedy rodzice śpią.

– Media nie mogą zastępować rodziców w przekazywaniu wiedzy o świecie, opowiadaniu i czytaniu najmłodszym dzieciom – apelowała prelegentka.

Treści nieobojętne

Treść przekazu medialnego to kolejny element decydujący o potrzebie przygotowania dzieci i rodziców do świadomego odbioru mediów, krytycznej ich oceny i selekcji. Za każdym przekazem kryje się konkretny człowiek: autor, wydawca i właściciel, którego celem jest kształtowanie poglądów i postaw odbiorcy. Jak podkreśliła Małgorzata Więczkowska, dzieci i młodzież to najważniejsze grupy odbiorców przekazu medialnego, bo nadawca wiąże z nimi cel długofalowy: przygotowania biernego, pasywnego odbiorcy serwowanych treści. Ok. 80 proc. gazet przeznaczonych dla uczniów nie rozwija i nie edukuje, są natomiast nasączone treściami z dziedziny okultyzmu, wampiryzmu i satanizmu. Dzieci są uczone prawdziwych rytuałów w formie zabawowej. Wraz z gazetkami są często sprzedawane gadżety, które utrwalają pewne zachowania i normy. W ten sposób powstaje cały przemysł, bo konkretne postacie czy symbole pojawiają się na ubraniach i innych przedmiotach. Charakterystycznego kotka Hello Kitty można np. zobaczyć na okładkach zeszytów szkolnych, ale również na produktach z sex shopów.

Obserwujemy też erotyzację i brutalizację przekazu. Do 18. roku życia młody widz ogląda średnio 8 tys. ekranowych morderstw i 100 tys. różnych aktów przemocy, co powoduje zatarcie wrażliwości na przemoc i agresję.

W tej sytuacji rodzice nie mogą pozostać biernymi. Muszą uważnie przyglądać się przekazom, z których korzystają ich dzieci, aby zapewnić im bezpieczne wychowanie.

Powiedzmy: Nie!

Rodzice świadomi oddziaływania mediów, indoktrynacji i manipulacji dokonywanych za ich pośrednictwem, mają możliwości przeciwstawienia się szkodliwym wpływom. Pierwszy obowiązek, to przygotowanie dzieci do odbioru mediów, tak jak przygotowuje się je do bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym. Edukacja medialna dziecka jest ważną częścią programu wychowawczego, którego fundamentami są obdarowanie dziecka mądrą miłością, zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa i zaspokojenie potrzeb emocjonalnych. Negatywny przekaz będzie miał ograniczone pole oddziaływania, jeżeli nie będziemy z niego korzystać, tj. nie oglądać, nie czytać, nie kupować. Internet może być sprzymierzeńcem mądrego rodzica, są w nim strony, z których możemy zaczerpnąć wiedzę i pozostać w kontakcie z rodzicami, którym zależy na dobrej formacji i bezpiecznym wychowaniu dzieci. Te strony to m.in.: www.edukacjamedialna.pl, www.twojasprawa.org.pl. Rodzice i wychowawcy mają też możliwość jednoczenia się w modlitwie w intencji dzieci za pośrednictwem strony www.rozaniecrodzicow.pl.

* * *

Warsztaty

Co wciąga twoje dziecko?

Aula „Niedzieli”, ul. 3 Maja 12, Częstochowa

Drogi Rodzicu, Nauczycielu, Wychowawco, Katecheto.
Zapraszamy na cykliczne spotkania w Auli „Niedzieli”!

Co wciąga twoje dziecko, czyli niezbędnik mądrego rodzica
28 października 2013, poniedziałek, godz. 18.00

Gry komputerowe – wirtualny plac zabaw współczesnego dziecka
2 grudnia 2013, poniedziałek, godz. 18.00

Wampiry, wróżki i czarodzieje – zagrożenia duchowe w mediach
10 lutego 2014, poniedziałek, godz. 18.00

Seksualizacja dzieci i młodzieży – efekt Lolity, gender i inne zagrożenia
3 marca 2014, poniedziałek, godz. 18.00

Manga i anime – ubogacenie czy zagrożenie?
7 kwietnia 2014, poniedziałek, godz. 18.00

Zajęcia prowadzi mgr Małgorzata Więczkowska – pedagog, medioznawca, autorka Innowacyjnego Serwisu Internetowego Edukacja Medialna www.edukacjamedialna.pl. Autorka znakomitej książki o zagrożeniach pt. „Co wciąga twoje dziecko?”, która ukazała się nakładem Wydawnictwa M (Kraków 2012), oraz licznych artykułów, recenzji w czasopismach i w specjalistycznych publikacjach. Uczestniczka cyklu audycji radiowych, telewizyjnych, dotyczących wychowania dzieci i ochrony przed współczesnymi zagrożeniami.

USA: kasowy sukces antyaborcyjnego filmu „Nieplanowane”

2019-08-19 12:50

rk (KAI) / Los Angeles

„Unplanned”(Nieplanowane) – film o nawróconej aborcjonistce Abby Johnson, która niegdyś kierowała jedną z największych amerykańskich klinik aborcyjnych, bije rekordy popularności w USA. Mimo nieprzychylnego nastawienia dystrybutorów i wielu krytyków filmowych, pełnometrażowa produkcja okazała się nie tylko hitem kasowym, lecz tytuł ten już w pierwszym tygodniu sprzedaży zajmuje pierwsze miejsce wśród filmów DVD oferowanych przez sklep Amazon.

unplannedfilm.com

W filmie, który w Polsce zobaczyć będzie można w kinach jesienią tego roku, występuje Ashley Bratcher w roli szefowej teksańskiej filii aborcyjnego giganta Planned Parenthood. Produkcja kosztowała 6 mln dolarów, a po 19 tygodniach wyświetlania jej w 1500 kinach w USA zarobiła prawie 19 mln dolarów. Dochodzą do tego nieobjęte statystyką zyski z pokazów za granicą.

Tymczasem sukces kinowy przełożył się także na sprzedaż filmu w formie DVD. Od ubiegłego tygodnia, kiedy ukazał się w formie wideo, dotąd sprzedano około 225 tys. jego kopii. Można go nabyć też na dysku Blu-ray oraz obejrzeć za pomocą streamingu na Amazon Prime Video.

Film pokazywany jest też w kinach Kanady, Wielkiej Brytanii, Filipin oraz krajach latynoamerykańskich. Planowana jest jego dystrybucja w Pakistanie.

Wyświetlanie film niejednokrotnie napotykało na trudności. Największą miało być przyznanie kategorii „R” – stosowanej wobec filmów z obrazami przemocy i seksu – przez stowarzyszenie filmowców Motion Picture Association of America.

Opisana w filmie i książce historia Abby Johnson dowodzi, iż liczne czuwania modlitewne obrońców życia przed klinikami aborcyjnymi mają olbrzymi sens. Bohaterka przeszła niemal wszystkie szczeble kariery w największej proaborcyjnej organizacji na świecie. W pewnym momencie zrezygnowała z pracy i stała się gorącą obrończynią życia. Przełom nastąpił w chwili, gdy na obrazach ultrasonograficznych zobaczyła, jak nienarodzone trzynastotygodniowe dziecko broni się przed aborcją. „Widziałam, jak to dziecko walczyło o życie” – wspominała Johnson, dziś członkini grupy „Koalicja dla Życia”. Johnson zaapelowała do działaczy pro-life, by się nie poddawali, i zawsze byli tak obecni, żeby mogło to „odmienić serca zwolenników aborcji”.

Autorka w swej książce opowiada także o osobistej tragedii, gdy, mimo stosowania środków antykoncepcyjnych, dwukrotnie poddała się aborcji, zabijając swoje nienarodzone dzieci. Organizacja Planned Parenthood bezskutecznie próbowała sądownie zabronić swej byłej pracownicy mówienia o swoich doświadczeniach na stanowisku dyrektorskim.

Johnosn założyła organizację „And Then There Were None” (I nie było już nikogo). Pomaga też byłym pracownikom klinik aborcyjnych w trudnym procesie przejścia z pracy dla „przemysłu aborcyjnego” do normalnego funkcjonowania na co dzień. Ci, którzy zdecydują się odejść z pracy w klinikach aborcyjnych, otrzymują pomoc prawną i finansową. Osobom takim zapewniona jest także duchowa opieka ze strony kapłanów, pastorów czy duchownych różnych wyznań i religii.

Reżyserami i autorami scenariusza są Cary Solomon i Chuck Konzelman.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Niezwykłe tajemnice Wrocławia!

2019-08-20 21:39

Agata Pieszko

Dziś we Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej odbyło się spotkanie autorskie Wojciecha Chądzyńskiego, historyka, przewodnika i nauczyciela, który opowiedział gościom o swojej najświeższej publikacji „Wrocław. Wydarzenia niezwykłe”.

Agata Pieszko

Pan Wojciech jest także autorem takich pozycji jak „Wrocław, jakiego nie znacie”, czy „Tajemnice wrocławskiej katedry i Ostrowa Tumskiego”, zawierających fakty i legendy o miejscach, którymi przechodzą codziennie setki mieszkańców oraz turystów. Spotkanie z Wojciechem Chądzyńskim poprowadziła Adrianna Sierocińska, redaktorka Radia Rodzina, która od poniedziałku do piątku o godz. 10:10 prowadzi na antenie cykl „Książka na wakacje”. Legendy Wojciecha Chądzyńskiego stały się sposobem na przekazywanie suchych faktów historycznych, a tym samym inspiracją dla wielu wrocławskich przewodników.

– Jestem przewodnikiem po Wrocławiu. Bardzo często podczas wycieczek grupy zwiedzające niezbyt uważnie słuchały części historycznej. Wpadłem wtedy na pomysł, żeby opowiadać legendy, które stały się taką wisienką na torcie – mówi Wojciech Chądzyński – Wrocław w 1945 r. opuścili Niemcy, ze wschodu przyjechali ludzie ze swoją kulturą, w związku z czym miasto nie miało zbyt wielu swoich legend, przynajmniej takich dotyczących zachowanych zabytków, więc postanowiłem stworzyć aktualne legendy. Nie pamiętamy, kiedy wybudowano Wawel, ale legendę o Smoku Wawelskim zna każdy.

Autor dodaje, że w szkołach niegdyś nauczano o patriotyzmie lokalnym, dużo mówiono o mieście, jego historii i mieszkańcach, a dziś ten zwyczaj niestety zanikł. Warto więc sięgać po książki pana Wojciecha, żeby zgłębiać swoją wiedzę o mieście, w którym się żyje, ale także po to, by móc oprowadzić po nim swoich najbliższych bez pomocy przewodnika. Jeśli chcesz poznać historię schadzek Brahmsa, opowieść o sprycie wrocławskich mniszek, i przeczytać o powstaniu Hali Targowej z wiśnióweczką pani Adeli w tle – daj się porwać w świat wyobraźni Wojciecha Chądzyńskiego!

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem