Reklama

7 tajemnic spowiedzi

2013-12-03 15:58


Niedziela Ogólnopolska 49/2013, str. 31

Vinny Flynn w „7 tajemnicach spowiedzi” przyznaje, że przystępowanie do konfesjonału było kiedyś dla niego „krępujące, często trudne, czasem wręcz upokarzające”. Książka uświadamia nam, że spowiedź można przeżyć inaczej, niż tylko recytując grzechy z „listy zakupów” i wyuczony w dzieciństwie akt skruchy.

Pierwszym krokiem, który podpowiada nam autor, jest zrozumienie istoty grzechu, który dotyczy nie tylko zachowania, lecz także naszej relacji z Bogiem, gdy nie chcemy żyć jako Jego synowie i córki. Problemem nie jest grzeszne postępowanie, rzeczywisty problem leży w naszych sercach, które odwróciliśmy od Boga. Jak pisze autor: „Spowiedź nie oznacza jedynie natychmiastowego «pozbycia się» grzechu! Jest to proces uleczenia i wychowania, który pomaga nam wzrastać tak, abyśmy nie popadali wciąż w te same nawyki grzechu – nie przychodzili z tą samą listą”. Spowiedź wzywa nas do zmiany postawy, do szukania Boga całym sercem i życia zgodnie z poleceniem Maryi wypowiedzianym w Kanie: „Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie” (J 2, 5). Tylko tyle i aż tyle.

Dla głębszego przeżywania spowiedzi konieczne jest również zrozumienie, że nie jest to rytuał, lecz dar. Gdy otwieramy się na przyjęcie go, wypełnia nas radością i nadzieją, „nowym życiem, nowym sensem, nową świadomością tego, jak bardzo jestem kochany przez Boga”.

Reklama

Książka Vinny’ego Flynna skłania do analizy naszej postawy wobec sakramentu pojednania i pomaga w wypełnieniu duchową treścią warunków spowiedzi. Choćby przykładowo przez wskazanie, że pokuta jest nie tylko wykonaniem konkretnych działań „zadanych” przez kapłana, ale naszą żarliwą odpowiedzią na doświadczenie Bożego miłosierdzia.

Autor przywołuje także przykład Jana Pawła II, który miał zwyczaj przystępowania do spowiedzi co tydzień i zachęca nas do wyrobienia w sobie nawyku regularnego i częstego chodzenia do spowiedzi, nawet wtedy, gdy mamy tylko grzechy lekkie. Dar, jakim jest spowiedź, pozwala nam spotkać się z łaską Chrystusa, wielkiego Lekarza, który ma władzę i moc leczenia zarówno naszych dusz, jak i ciał. (akw)

Vinny Flynn, „7 tajemnic spowiedzi”, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, ul. Wiejska 21, 26-606 Radom, tel./fax (48) 366-56-23, e-mail: polwen@polwen.pl, www.polwen.pl.

USA: pierwszy ksiądz - były murzyński niewolnik na drodze do ogłoszenia świętym

2019-06-15 20:49

o. pj (KAI Tokio) / Watykan

Papież Franciszek uznał heroiczność cnót ks. Augustine’a Toltona (1854-1897), pierwszego w Ameryce czarnoskórego księdza. Do jego beatyfikacji potrzebne jest jeszcze uznanie cudu przypisywanego jego wstawiennictwu.

wikipedia.org

Ks. Talton urodził się jako niewolnik w stanie Missouri. W 1862 r. jego rodzinie udało się uniknąć ataku konfederatów w czasie wojny secesyjnej, przekroczyć rzekę Missisipi i zamieszkać w Quincy w stanie Illinois.

Talton, ochrzczony jako katolik - w wierze jego właścicieli w Missouri - odkrył w sobie powołanie do kapłaństwa. Ponieważ ówczesne seminaria amerykańskie nie przyjmowały czarnoskórych kleryków, miejscowy biskup wysłał go do Rzymu.

Biskup Thomas Paprocki z diecezji Springfield, na terenie której znajduje się Quincy, podkreśla, że „życie ks. Toltona to nieprawdopodobna historia przejścia od bycia niewolnikiem do otrzymania święceń kapłańskich” i że potrafił on „wznieść się ponad wszystkie ówczesne uprzedzenia rasowe, trzymając się cały czas krzyża w sposób cichy i heroiczny”. Hierarcha zapowiedział także, że jego diecezja już rozważa budowę sanktuarium dla przyszłego świętego.

Z kolei Michael Patrick Murphy, dyrektor Ośrodka Studiów nad Katolicyzmem na Uniwersytecie Loyola w Chicago podkreślił „szybki proces” uznania heroiczności cnót ks. Toltona. Przypomniał, że „Dobry Ksiądz Gus”, jak go nazywano, przygotowywał się do misji w Afryce, ale w końcu trafił z powrotem do Quincy. Przytoczył jego rozmowę z pewnym teologiem w Rzymie, gdy kończył tam swoje studia. Teolog ów kwestionował nazywanie Ameryki „najbardziej oświeconym krajem na świecie” i pytał, „jak można tak twierdzić, skoro nie dopuszcza ona Murzynów do posługi kapłańskiej”. Na to ks. Tolton miał odpowiedzieć: „Teraz Ameryka musi zobaczyć właśnie takiego księdza”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

CIDSE apeluje o neutralność klimatyczną przed 2050 rokiem

2019-06-16 20:10

ts / Bruksela (KAI)

Sekretarz generalna Katolickiego Stowarzyszenia Międzynarodowej Współpracy dla Rozwoju i Solidarności (CIDSE) Josianne Gauthier zaapelowała o neutralność klimatyczną przed 2050 rokiem. W dniach 20 i 21 czerwca w Brukseli odbędzie się konferencja unijnych szefów państw i rządów przed planowanym na 23 września szczytem w sprawie zmian klimatycznych.

pixabay.com

Ludzie w Europie i Ameryce Północnej jeszcze nie odczuwają w swoim życiu codziennym, jak pilnym problemem jest kryzys klimatyczny, powiedziała Kanadyjka w rozmowie z niemiecką agencja katolicką KNA 16 czerwca w Brukseli. Ale – dodała – jeśli ktoś żyje w regionie Pacyfiku, w Ameryce Południowej czy Afryce, odczuwa to każdego dnia.

Pod pojęciem „neutralności klimatycznej” należy rozumieć taką formę działania człowieka na Ziemi, która nie powoduje żadnej emisji „netto” gazów cieplarnianych: chodzi o ograniczenie emisji i wyrównanie jej poziomu z poziomem pochłaniania (dotyczy to przede wszystkim CO2) oraz stosowanie (głównie w przemyśle) różnorodnych mechanizmów kompensujących emisję gazów cieplarnianych, takich jak limity emisji i różnorodne formy handlu nimi.

Sekretarz generalna CIDSE uważa, że „musimy odejść od modelu wzrostu gospodarczego, gdyż dokładnie wiemy, że ten model prowadzi nas do ściany”. Celem natomiast powinien być powolny i systematyczny wzrost. Jednocześnie zwróciła uwagę, że środki podejmowane przeciwko zmianom klimatycznym nie mogą naruszać praw człowieka, nie mogą też tworzyć nierówności społecznych: „Jeśli na przykład chcemy wspierać energie alternatywne, to dla budowy elektrowni wiatrowych nie możemy wykorzystywać surowców spornych”.

Jako organizacja katolicka CIDSE wprowadza do rozmów na ten temat kwestie moralne i podkreśla aspekt sprawiedliwości. Gauthier wyjaśniała, że „chodzi tu o niesprawiedliwości gospodarcze, historyczne i geograficzne, a także niesprawiedliwości międzypokoleniowe oraz między mężczyznami i kobietami”.

CIDSE jest związkiem 18 katolickich organizacji na rzecz rozwoju z Ameryki Północnej i Europy, działających w 120 krajach świata. Przed zaplanowanym na 23 września szczytem klimatycznym, w dniach 20 i 21 czerwca szefowie państw i rządów będą rozmawiali o roli Unii Europejskiej w walce ze zmianami klimatycznymi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem