Piękny, liryczny obraz ukazujący Świętą Rodzinę, znajduje się w kościele garnizonowym (poreformackim) w Rzeszowie. Przedstawia on ciekawą scenę: św. Józef podaje małemu Jezusowi wiśnie... Wiśnie, przedstawiane były często na obrazach Świętej Rodziny, zwłaszcza w sztuce włoskiego renesansu. Dlaczego akurat te owoce? Otóż były one symbolem pasyjnym i eucharystycznym. To dlatego na obliczu Matki Najświętszej z rzeszowskiego obrazu maluje się wprawdzie lekki uśmiech, ale jest to uśmiech smutny. Maria przeczuwa, że kiedyś czas dzieciństwa i beztroski małego Jezusa się skończy i będzie on musiał podjąć swoją zbawczą misję misję, która znaczona będzie cierpieniem i śmiercią...
Ten ciekawy i głęboki w swoim znaczeniu obraz w dziewiętnastym stuleciu namalował lwowski artysta Marcin Jabłoński, wywodzący się z podkarpackiego Głogowa Małopolskiego (urodził się w tym mieście w 1801 r.). W czasie powstania styczniowego stracił żonę i dwóch synów... Obraz jest naśladownictwem szkoły włoskiej w malarstwie i podarowany został przez Koło Rodzin Wojskowych przed ostatnią wojną. Jako ciekawostkę podajmy, że pierwotnie miał być przeznaczony do kościoła parafialnego w rodzinnym mieście artysty Głogowie.
W pierwszą niedzielę po Bożym Narodzeniu Kościół obchodzi święto Świętej Rodziny. Choć liturgiczną czcią cieszy się Ona już od osiemnastego stulecia to Jej kult umocnił Ojciec Święty Leon XIII, kiedy w 1890 r. wydał specjalny dekret aprobujący tenże kult. Z kolei papież Benedykt XV rozszerzył święto na cały Kościół.
Święta Rodzina jest bodaj jednym z najchętniej podejmowanych tematów w malarstwie. Wiele obrazów związanych ze Świętą Rodziną znajduje się w kościołach diecezji rzeszowskiej. Ciekawy obraz Świętej Rodziny z małym Janem Chrzcicielem, o wyraźnych wpływach szkoły włoskiej, znajdujemy w zbiorach Muzeum Diecezjalnego w Rzeszowie. Znamy również szersze przedstawienia Świętej Rodziny powiedzielibyśmy rodziny wielopokoleniowej: Jezusa, Marii i Józefa, do której dołączyli rodzice Najświętszej Marii Panny św. Anna i św. Joachim. Taki obraz autorstwa pochodzącego z Rzeszowa malarza Jana Tabińskiego (1834 1915), artysty pracującego dla wielu rzeszowskich i nie tylko rzeszowskich świątyń, znajdował się w starym kościele w Krasnem (dzisiaj w zbiorach parafii).
Święta Rodzina w dzisiejszych, niełatwych dla rodziny czasach jest wzorem dla nas wszystkich. Jest też doskonałym przykładem na to, że każda, nawet zwykła, ziemska rodzina, może być miejscem uświęcenia dla każdego z jej członków...
Klementyńskie korony (replika) nałożone na Obraz Jasnogórski, 28 lipca 2017 r.
Nabożeństwo Polaków do Maryi, czczonej w jasnogórskim wizerunku, towarzyszyło najważniejszym wydarzeniom w historii narodu, a koronacja częstochowskiej ikony - pierwsza dokonana poza granicami Włoch - była świadectwem tego, że polska pobożność maryjna przeniknęła także do Kościoła powszechnego. W tej perspektywie jubileusz 300-lecia koronacji ikony Matki Bożej Częstochowskiej staje się zaproszeniem do refleksji nad znaczeniem maryjnej pobożności w historii Polski i Kościoła.
Koronacja obrazu Matki Bożej Częstochowskiej, dokonana 7 września 1717 r. była pierwszą koronacją cudownego obrazu, przeprowadzoną poza granicami Włoch, na mocy reguł kanonicznych ustanowionych w 1631 r. przez watykańską Kapitułę św. Piotra i zarazem pierwszą na ziemiach polskich. Nałożenie koron było zarazem potwierdzeniem tytułu "Królowej Polski i Polaków", przypisywanego od wieków Maryi.
Objawienia aniołów towarzyszą ludzkości od niepamiętnych czasów i są obecne w tradycji wielu narodów. Biblia mówi o aniołach jako posłańcach Boga, którzy wypełniają Jego wolę, chronią ludzi i narody oraz przekazują Boże orędzia. W historii świata pojawiają się świadectwa niezwykłych spotkań z tymi niebiańskimi istotami, które objawiały się wybranym osobom, niosąc przesłania, ostrzeżenia i łaski.
Jednym z najstarszych znanych objawień Anioła Stróża narodu jest historia związana z Portugalią. Objawienie Anioła Stróża Portugalii nie jest szeroko udokumentowane w źródłach historycznych, ale jego kult sięga średniowiecza i był silnie zakorzeniony w portugalskiej duchowości. Już w XIV w., w klasztorze Batalha, na jego wschodniej ścianie znajdował się ołtarz poświęcony Aniołowi Stróżowi Portugalii, co wskazuje, że wierzono w jego szczególną rolę jako opiekuna narodu. W 1504 r. na prośbę króla Manuela I papież Juliusz II oficjalnie ustanowił święto Anioła Stróża Królestwa (Anjo Custódio do Reino). Decyzja ta mogła być inspirowana przeświadczeniem, że Portugalia znajduje się pod szczególną opieką anioła, który chroni jej mieszkańców i kieruje jej losami. Choć nie ma konkretnych zapisów o objawieniu się anioła królowi Manuelowi I, fakt, że sam monarcha zwrócił się do papieża o ustanowienie święta, sugeruje, że kult ten był dla niego wyjątkowo ważny. Być może władca sam doświadczył mistycznego natchnienia lub otrzymał świadectwa cudownych interwencji anioła w historii Portugalii.
Ojciec Święty przyjął dziś rano w Castel Gandolfo Katolikosa Wszystkich Ormian, Karekina II, który zaprosił papieża do odwiedzenia Armenii, a następnie podkreślił potrzebę pokoju - informuje portal Vatican News. Dzisiaj odbyło się również jego spotkanie z kardynałami Kurtem Kochem i José Tolentino Mendonça oraz wizyta w bazylice Santa Maria Maggiore, gdzie modlono się przy grobie papieża Franciszka - podaje Salvatore Cernuzio.
Było to pierwsze spotkanie Karekina II z Leonem XIV, a jego czwarte z papieżem od czasu wyboru dwadzieścia pięć lat temu na stolicę w Eczmiadzynie. Katolikos wszystkich Ormian został przyjęty przez papieża dziś rano, 16 września. Audiencja odbyła się w Villa Barberini, rezydencji papieskiej w Castel Gandolfo, gdzie Leon XIV udał się wczoraj wieczorem. Spotkanie odbyło się w „braterskiej i serdecznej atmosferze, podczas której omówiono różne kwestie kościelne, a patriarcha ormiański położył nacisk na los Ormian z Górskiego Karabachu”, jak wyjaśnił w rozmowie telefonicznej z redakcją ormiańską Radio Vaticana - Vatican News przedstawiciel Kościoła Apostolskiego Ormiańskiego z Eczmiadzynu przy Stolicy Apostolskiej, arcybiskup Khajag Barsamian.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.