Jasna Góra miejscem nadziei maturzystów diecezji świdnickiej
Nie ma sytuacji bez wyjścia. Ile razy byśmy nie upadli, możemy się podnieść, ale potrzebujemy do tego drugiego człowieka i uważności na siebie nawzajem – mówił Piotr Szwędrowski podczas 21. pielgrzymki maturzystów diecezji świdnickiej i 32. Pielgrzymki diecezji legnickiej na Jasną Górę.
Tym razem w pierwszy dzień kalendarzowej wiosny, maturzyści nie wybrali wagarów, lecz modlitwę i zawierzenie przyszłości Matce Bożej. Po raz pierwszy pielgrzymka odbyła się we wspólnej formule diecezji świdnickiej i legnickiej, gromadząc aż 1400 młodych osób. Jak poinformował ks. dr Damian Mroczkowski – z wydziału katechetycznego, z diecezji świdnickiej przyjechało 450 uczniów z 20 szkół, wraz z 19 katechetami i 18 nauczycielami.
Duchowa mobilizacja
Piotr Szwędrowski, prezes Fundacji „Rozwoju Młodego Pokolenia”, podzielił się z młodzieżą swoim świadectwem życia, poruszając tematy kryzysów młodzieńczych, szukania akceptacji, upadków i nawrócenia.
– W waszym wieku widziałem w sobie same wady, ale dziś wiem, że każdy jest wyjątkowy. Problemy to nie wstyd. W kryzysie ważne są zasady czterech „Z”: zauważ, zapytaj, zaakceptuj i zareaguj. To pierwsza pomoc emocjonalna, która może uratować życie – podkreślał Szwędrowski. Jego poruszające wystąpienie było dla wielu uczestników momentem refleksji nad sobą i wiarą. Nie brakowało wzruszeń, uśmiechów i burzy braw.
Praca nad własną winnicą
Reklama
Centralnym momentem pielgrzymki była Eucharystia w Kaplicy Cudownego Obrazu. Przewodniczył jej bp Andrzej Siemieniewski – biskup legnicki, a homilię wygłosiłbp Marek Mendyk, który porównał życie młodych ludzi do winnicy. – Bóg stworzył nas bez nas, ale bez nas nie zbawi. Oczekuje naszego zaangażowania. Najważniejszą pracą jest praca nad sobą, byśmy mogli wydać piękne owoce swojego życia – powiedział biskup świdnicki. Przywołał przykład św. Jana Pawła II, który pomimo trudnych doświadczeń zawsze szukał bliskości Boga i stale pracował nad swoim duchowym rozwojem. – Nie pozwólcie, by ogarnęło was zniechęcenie. Dajcie się Jezusowi poprowadzić po ścieżkach swojego życia – zachęcał.
Po Mszy świętej i chwili wytchnienia, młodzież uczestniczyła w drodze krzyżowej na Wałach Jasnogórskich. Wyjeżdżając pielgrzymi otrzymali od ojców paulinów poświęcone długopisy oraz obrazki Matki Bożej z aktem zawierzenia, a także okolicznościową publikację przygotowaną przez ks. Emiliana Gwiżdża z Karpacza. W wielu oczach pojawiły się łzy wzruszenia, a w sercach zapaliła się iskra wiary i nadziei.
Nie pozwólcie, by ogarnęło was zniechęcenie. Dajcie się Jezusowi poprowadzić po ścieżkach swojego życia.
Podziel się cytatem
– Przyjechałem tutaj z wielką nadzieją, że Maryja pomoże mi dobrze zdać maturę i wybrać właściwą drogę życia. Proszę Ją, by prowadziła mnie każdego dnia, bo z Jej pomocą żaden egzamin nie będzie straszny – powiedział Aleks, maturzysta ze Świdnicy. Oprawę muzyczną wydarzenia przygotowała Aneta Klinke-Osadnik wraz z uczniami ząbkowickiego liceum. Egzaminy maturalne rozpoczną się już 5 maja i potrwają przez kolejne 20 dni.
Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.
Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.
Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.
Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.